شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


ماموریت‌های‌ غیرممکن‌ قبلی‌


ماموریت‌های‌ غیرممکن‌ قبلی‌
● یك‌ مامور متولد می‌شود
▪ ماموریت‌: غیرممكن‌ (۱۹۹۶)
▪ كارگردان‌: برایان‌ دی‌پالما
▪ فیلمنامه‌: دیوید كوپ‌ و رابرت‌ تاون‌ براساس‌ مجموعه‌یی‌ تلویزیونی‌ به‌ همین‌ نام‌
▪ بازیگران‌: تام‌ كروز (اتان)، جان‌ وویت‌، امانوئل‌ بنار، ژان‌ رنو، ونسار دگریو
▪ خلاصه‌ داستان‌: «اتان‌ هانت‌» (تام‌ كروز) كارشناس‌ تغییر دادن‌ چهره‌ و عضو یكی‌ از تیم‌های‌ «نیروهای‌ ویژه‌ ماموریت‌های‌ غیرممكن‌» است‌. در یك‌ ماموریت‌ در «پراگ‌» همه‌ نیروهای‌ اتان‌ كشته‌ می‌شوند و چون‌ این‌ ماموریت‌ در واقع‌ با هدف‌ كشف‌ جاسوس‌ در درون‌ سازمان‌ صورت‌ گرفته‌ و فقط‌ «اتان‌» زنده‌ می‌ماند به‌ این‌ دلیل‌ در مظان‌ اتهام‌ خیانت‌ قرار می‌گیرد. او از دست‌ «سیا» فرار می‌كند و با زنی‌ به‌ نام‌ «مكس‌» كه‌ كارش‌ فروش‌ اطلاعات‌ است‌ ملاقات‌ می‌كند و سپس‌ با كمك‌ یك‌ دوست‌ به‌ درون‌ «سیا» نفوذ می‌كند و یك‌ دیسك‌ اطلاعات‌ راجع‌ به‌ ماموریت‌ خود را می‌رباید. او به‌ همراه‌ مكس‌ و نیز دو نفری‌ كه‌ برای‌ نفوذ به‌ داخل‌ سیا به‌ او كمك‌ كرده‌اند به‌ لندن‌ می‌روند و در آنجا در پی‌ ماجراهایی‌ معلوم‌ می‌شود كه‌ در واقع رییس‌ «اتان‌»، «فلپس‌» (جان‌ وویت) خائن‌ اصلی‌ بوده‌ است‌.
«اتان‌» كه‌ حالا از اتهام‌ خیانت‌ مبری‌ است‌، در معرض‌ یك‌ ماموریت‌ جدید قرار می‌گیرد.در مورد فیلم‌: «ماموریت‌ غیرممكن‌» براساس‌ مجموعه‌یی‌ تلویزیونی‌ به‌ همین‌ نام‌ ساخته‌ شده‌ است‌. این‌ مجموعه‌ در ایران‌ با عنوان‌ «بالاتر از خطر» به‌ نمایش‌ درآمده‌ است‌. اما فیلم‌ «دی‌ پالما» در واقع‌ ارتباط‌ چندانی‌ با آن‌ مجموعه‌ ندارد و فقط‌ از نام‌ و خاطره‌ و شخصیت‌ اصلی‌ آن‌ استفاده‌ می‌كند. در مجموعه‌ «بالاتر از خطر»، كار گروهی‌ تیم‌ پیروزی‌ گروه‌ در عملیات‌ و ماموریت‌هایش‌ را تضمین‌ می‌كرد اما در فیلم‌ «دی‌ پالما» تام‌ كروز یكه‌ و تنها از پس‌ همه‌ بر می‌آید و عملیات‌ محیرالعقول‌ او بهانه‌یی‌ می‌شود برای‌ گنجاندن‌ جلوه‌های‌ ویژه‌ فوق‌العاده‌ و انفجارهای‌ عظیم‌ و آتش‌ و دود و گلوله‌.
استفاده‌ فیلم‌ از خاطره‌ مجموعه‌ تلویزیونی‌، محبوبیت‌ ستاره‌یی‌ چون‌ «تام‌ كروز» و ریتم‌ سریع‌ فیلم‌ آن‌ را بدل‌ به‌ یكی‌ از موفق‌ترین‌ و پرفروش‌ترین‌ فیلم‌های‌ سال‌ می‌كند.
‌● ماموریت‌ غیرممكن‌ ۲ (۲۰۰۰)
▪ كارگردان‌: جان‌ وو
▪ بازیگران‌: تام‌ كروز، دوری‌ اسكات‌، تندی‌ نیوتن‌، وینگ‌ ریمز...
▪ خلاصه‌ داستان‌: دكتر «نكورویچ‌» از استرالیا به‌ آتلانتا می‌رود. او ویروس‌ «چیمرا» و داروی‌ پادزهر آن‌ را با خود حمل‌ می‌كند. «شون‌ آمبروز» (دوری‌ اسكات) كه‌ جاسوس‌ گروه‌ ماموریت‌ غیرممكن‌ است‌ كیف‌دستی‌ دكتر را ربوده‌ و فرار می‌كند. «اتان‌ هانت‌» (تام‌ كروز) كه‌ مامور صندوق‌ بین‌المللی‌ پول‌ است‌ مامور یافتن‌ این‌ ویروس‌ می‌شود. او در سویل‌ از زنی‌ به‌ نام‌ «نان‌ نیا» كه‌ دوست‌ قدیمی‌ «آمبروز» است‌ كمك‌ می‌گیرد. آن‌ دو پس‌ از چندی‌ عاشق‌ هم‌ می‌شوند و «نیا» برای‌ كمك‌ به‌ «اتان‌» برای‌ جمع‌آوری‌ اطلاعات‌ پیش‌ «آمبروز» در استرالیا می‌رود. «آمبروز» متوجه‌ می‌شود كه‌ در كیف‌ دكتر «نكورویچ‌» فقط‌ داروی‌ ضد ویروس‌ بوده‌ و سعی‌ می‌كند آن‌ را به‌ داروسازی‌ كه‌ ذخایر ویروس‌ را در اختیار دارد بفروشد.
پس‌ از آمدن‌ نیا، آمبروز به‌ او مشكوك‌ می‌شود و از سوی‌ دیگر «اتان‌» با ورود به‌ مقر داروساز، می‌خواهد تا ویروس‌ «چیمرا» را نابود كند. «آمبروز» كه‌ حدس‌ می‌زد، اتان‌ این‌ كار را خواهد كرد، «اتان‌» را گیر انداخته‌ و «نیا» را گروگان‌ می‌گیرد. «نیا» نیز تنها باقی‌مانده‌ ویروس‌ را به‌ خود تزریق‌ می‌كند و به‌ این‌ دلیل‌ «آمبروز» برای‌ اینكه‌ ویروس‌ را حفظ‌ كند، از كشتن‌ او خودداری‌ می‌كند. اما اگر تا بیست‌ ساعت‌ داروی‌ ضد ویروس‌ به‌ «نیا» نرسد، او خواهد مرد. اتان‌ با داروساز درگیر می‌شود، اما هر دو زنده‌ می‌مانند. آمبروز هم‌ تصمیم‌ می‌گیرد با كمك‌ داروساز از «نیا» برای‌ آلوده‌ كردن‌ وسیع‌ مردم‌ استفاده‌ كند تا با فروش‌ داروی‌ ضدویروس‌ سود كلانی‌ به‌ جیب‌ بزنند. اما اتان‌ داروی‌ ضد ویروس‌ را ربوده‌ و فرار می‌كند و سپس‌ در نبردی‌ تن‌ به‌ تن‌ با «آمبروز» او را كشته‌ و «نیا» را از مرگ‌ نجات‌ می‌دهد...
▪ در مورد فیلم‌: یك‌ فیلم‌ كاملا مبتنی‌ بر تعلیق‌ و اكشن‌ با مایه‌های‌ كارتونی‌، لحظات‌ اكشن‌ فیلم‌ چشم‌نوازند و درخشان‌. اما فیلم‌ جز این‌ چیزی‌ ندارد و حتی‌ از اولین‌ فیلم‌ مجموعه‌ هم‌ ضعیف‌تر است‌. «ماموریت‌ غیرممكن‌ ۲» متشكل‌ از لحظه‌های‌ گوناگون‌ اكشن‌ است‌ كه‌ به‌ هم‌ متصل‌ می‌شوند، بدون‌ اینكه‌ منطق‌ چندانی‌ از این‌ حیث‌ وجود داشته‌ باشد. «تام‌ كروز» در فیلم‌ بدل‌ به‌ یك‌ ماشین‌ اكشن‌ شده‌ و تنها و تنها عملیات‌ محیرالعقول‌ انجام‌ می‌دهد. آن‌ كلوزآپ‌ ابتدای‌ فیلم‌ از «كروز» با آن‌ عینك‌ آفتابی‌ ماركدارش‌، بیشتر از یك‌ فیلم‌ سینمایی‌ به‌ عكس‌های‌ تبلیغاتی‌ عینك‌فروشی‌ها شبیه‌تر است‌ و البته‌ كل‌ فیلم‌ هم‌ چیزی‌ جز این‌ نیست‌، یك‌ محصول‌ اقتصادی‌ كامل‌ و البته‌ كم‌ نقص كه‌ در رسیدن‌ به‌ هدفش‌ موفق‌ است‌ و شامه‌ اقتصادی‌ سازندگانش‌ را نشان‌ می‌دهد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید