چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اسفناج


اسفناج
اسفناج یک گیاه اصل ایرانی است در بسیاری از کشور های اروپایی نام آن را اسپناج گرفته و با کمی تغییر تلفظ می نمانید . به اسفناج ملکه سبزیها – عروس سبزیها و جاروب معده هم گفته اند . اسفناج از جمله سبزی های معتدل است و با هر مزاجی سازگار . در فصل بهار ویتامین ث آن زیاد می شود . گویچه های قرمز خون را زیاد می کند و بهترین غذا برای زنان باردار و اشخاص کم خون است و به علت داشتن منیزیم جلوی پیشرفت سرطان را می گیرد . این گیاه محرک کلیه ها بوده کار و فعالیت آنها را زیاد می کند . عده ای می گویند دارای اسید اگزالیک بوده و ایجاد سنگ ریزه می نماید .
▪ دیگر خواص :
زیاد کننده اشتهای اطفال ،
ملین و زود هضم ،
دارای مواد صمغی و سفیده ای و یک ماده صابونی ، ترشی خون را کم می کند ،
تقویت کننده عضلات و استخوانها برطرف کننده رعشه و بوی بد دهان و از دوستان کبد ،
خوردن پخته آن برای درد سینه – درد کمر و درد ریه مناسب است . غرغره آب آن برای درد گلو مفید است .
ضماد خام آن جهت ورم و گزیدگی زنبور و باز کردن دمل نافع است . پخته آن با سفیداب برای جوشهای جلدی مفید است .
اشخاصی که مزاج سرد دارند فلفل یا دارچین بخورند .
پخته آن با روغن بادام و کره تازه گاو برای تشنج مناسب است . برای بواسیر ، سفت کردن لثه ، موثر است .
نیم فنجان آب آن با هم وزنش روغن بادام شیرین برای سلامی و رشد اطفال موثر و بر فعالیت یاخته ها می افزاید .
برای معالجه کک و مک آن را در روغن زیتون بریزید و روی صورت بیاندازید .
▪ از نظر طب سنتی :
قابض . سرد . اثرات بعد از هاضمه تند است .
▪ خواص :
زبر . خشک . واتاوپیتا را زیاد و کافا را کم می کند .
▪ موارد پرهیز :
بیماران مبتلا به ورم مفاصل و بیماران مبتلا به نقرس
سنگ کلیه و کیسه صفرا نباید اسفناج را زیاد مصرف نمایند زیرا وجود اگزالات در اسفناج برای این قبیل بیماران مضر است .
▪ نام علمی : Spinaeia Oleracea L.
▪ دیگر موارد کاربرد :
به خاطر داشتن ارسنیک رعشه را از بین میبرد کلروفین موجود در اسفناج روده را تحریک و دفع را آسان و چهره را روشن می کند . اسفناج بخاطر داشتن ید برای بیماران مبتلا به گواتر (بزرگی غده تیروئید) اثر شفا بخش دارد . آب و تخم آن برای درد ناحیه قلب و داخل شکم مفید است داروی شفا بخش برای بیماری پلاگر است . تخم اسفناج را با شیرین کردن مثل چای مصرف می کنند و این نوشیدنی طبیعت معتدلی دارد و برای درمان یرقان ، سوزش ادرار ، مفید است . اسفناج محتوی هورمون سکرتین می باشد در عین حال که خود یک ماده غذایی کامل است برای هضم غذاهای دیگر و تحریک ترشح معده ، روده و صفرا نیز مفید می باشد .
▪ محل تهیه :
منشا اولیه آن ایران و افغانستان و امروزه در همه جا در دسترس قرار دارد . نظری به تحقیقات علمی جدید در مورد خواص درمانی اسفناج اسفناج طبق نظر اغلب دانشمندان یکی از گیاهانی است که ظرفیت ضد سرطانی آن خیلی بالا و برای پیشگیری ابتلای به سرطان به سلطان گیاهان معروف است . بنابراین اشخاصی که اعتیاد به سیگار و دخانیات دارند باید به خوردن اسفناج توجه خاص مبذول دارند . اسفناج و هویج در پیشگیری سرطان کولون ، سرطان رکتوم ، سرطان معده ، سرطان پروستات و سرطان حنجره و حلق و سرطان مخاط و سرطان گردن و مری و بویژه ریه نقش والایی دارد . یکی از دانشمندان و محققان دانشگاه جان هاپکینز در تحقیقات خود نشان می دهد اشخاصی که مقدار بتاکاروتن خون آنها زیاد است در مقابل ابتلای به سرطان بسیار مقاوم تر از سایرین هستند . به علاوه اسفناج دارای مقدار زیادی کلروفیل است که آن هم از مواد دارای ظرفیت بالای ضد سرطان است . عده ای از دانشمندان دلیل ضد سرطان بودن کلروفیل را به سبب خاصیت آن در متوقف کردن یا به هر حال کند کردن موتاسیونهای سلولی می دانند که از این طریق از شروع سرطانی شدن سلولها جلوگیری می شود . برگ اسفناج موجب تسریع تبدیل کلسترول به کوپروستانول در بدن می شود که بعداً این ماده دفع خواهد شد .
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید