سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


اقتصاد بهتر و اشتغال زایی


اقتصاد بهتر و اشتغال زایی
●تجارت اقتصاد را رونق می بخشد واین خبر خوبی برای اشتغال زائی است
بی تردید تجارت توان بالقوه ای برای ایجاد فرصتهای شغلی دارد . در عمل، شواهدی عینی وجود دارد که موانع تجاری کمتر، فرصتهای شغلی بیشتری را به دنبال دارد البته عوامل دیگری نیز در این مسئله دخیل هستند، با این وجود سیاست حمایت از صنایع داخلی، راه مبارزه با مشکلات اشتغال نیست.
پرداختن و حل و فصل مسئله اشتغال به سادگی امکانپذیر نیست، شواهد محکمی دال بر اینکه تجارت رشد اقتصادی را رونق می بخشد و اینکه رشد اقتصادی بهتر به منزله فرصتهای شغلی بیشتر است وجود دارد. البته این قضیه نیز صادق است که حتی با وجود گسترش تجارت بعضی فرصتهای شغلی از دست میرود.
اما یک تجزیه و تحلیل موثق دست کم دو شق را مطرح می کند :
نخست اینکه عوامل دیگری غیر از تجارت نقش دارند؛ به عنوان مثال پیشرفت فناوری، که تاثیر شدیدی بر اشتغال و بهره وری داشته است و برای بعضی مشاغل مفید و برای برخی دیگرنیز مضر بوده است.
دوم اینکه، گرچه تجارت قطعا باعث رشد درآمد و رفاه ملی می شود اما این امر همیشه اشتغال زائی برای کارگرانی که کار خود را به خاطر رقابت کالاهای وارداتی از دست داده اند نمی باشد.
این مسئله در تمام دنیا یکسان نیست. مدت زمان متوسطی که یک کارگر برای پیدا کردن شغل جدید صرف میکند بسیار طولانی تر و یا بسیار کمتراز مدت زمانی باشد که یک کارگر مشابه در کشورهای دیگر با شرایط مشابه صرف می کند. به بیان دیگر، بعضی کشورها در تطبیق شرایط موجود بهتر از کشورهای دیگر عمل می کنند و این امر تا حدی به این خاطر است که این کشورها تدابیر مؤثرتری برای تطبیق دارند، آنهایی که تدابیر مؤثر و کارا ندارند فرصت هایی را از دست می دهند.
مثالهای متعددی وجود دارد که نشان می دهد در کشورهایی تجارت آزادتر برای اشتغال مفید بوده و فرصتهای زیادی نیز ایجاد شده است . کمیسیون اتحادیه اروپا محاسبه کرده است که با ایجاد بازار واحد (اتحادیه تجاری )، حدود ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار فرصت شغلی بیشتری حاصل شده است .
اغلب، دورنمای شغلی در شرکتهایی که وارد تجارت شده اند بهتر است. در ایالات متحده امریکا، ۱۲ میلیون نفر شغل خود را مدیون صادرات هستند. دراین رابطه، ۱/۳ میلیون شغل در بین سالهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ ایجاد شد و به نظر می رسد این مشاغل حقوق و امنیت بهتری دارند . در مکزیک بهتری شغلها آنهایی هستند که به فعالبتهای صادراتی مربوط می شوند؛ بخشهایی که ۶۰% از تولیداتشان را صادر می کنند ۳۹% بیشتر از بقیه به کارکنان خود حقوق می دهند و کارخانه های maquiladora ( مونتاژ کالاهای انبار شده جهت صادرات ) ۳/۵ برابر بیشتر از حداقل دستمزد یک کارگر پرداخت می کنند.
حقایق هم چنین نشان می دهد که چگونه سیاست حمایت از صنایع داخلی به اشتغال لطمه وارد میسازد به عنوان مثال امریکا برای حمایت از صنعت خودرو سازی خود، واردات خودرو های ژاپنی را از طریق تصویب و اجرای قوانین محکمی، محدود کرد که این خود موجب گرانی خودروهای امریکایی شد و در نتیجه اتو مبیل های کمتری به فروش رسیدند و عده زیادی نیز بیکار شدند .
به بیان دیگر تلاش برای حل یک مشکل در درازمدت، از طریق محدود کردن تجارت، به مشکلی بزرگتر و طولانی تر انجامید . حتی زمانی که یک کشور برای انطباق با شرایط مشکل دارد انتخاب سیاست حمایت از صنایع داخلی فقط اوضاع را بدتر می کند .
منبع : wtoarticles


همچنین مشاهده کنید