پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

عوارض جانبی جین سینگ کره ای


عوارض جانبی جین سینگ کره ای
● عوارض معدی ـ روده‌ای:
عوارض جانبی تجویز P.ginseng بر روی دستگاه گوارش، در ۲ نفر از ۲۵ نفر شركت كننده در یك آزمایش انجام گرفته در New South Wales مشاهده گردید. از آنجایی كه دارو، حاوی مقادیر بالایی از ساپونین‌ها با خاصیت دترجنت (پاك كننده) می‌باشد، تصور بروز عوارض جانبی، مانند اسهال، بدیهی و منطقی به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، آزمایشات كلینیكی كنترل شده با دوزهای متعادل جین سینگ یا حتی بالاتر، چنین اثراتی را ایجاد ننمود، این مسئله به خوبی مشخص شده است كه اثرات جانبی معدی ـ روده‌ای غیراختصاصی، یكی از شایع‌ترین عوارض دارویی شناخته شده در تحقیقات بالینی بوده و حتی ممكن است در اثر تجویز دارونما نیز مشاهده گردد.
● عوارض بر روی ماهیچه‌ها:
WHO در سال ۱۹۸۸، درخصوص اطلاعات «بخش دارویی سوئد» در مورد تحقیق انجام گرفته در فرانسه در سال ۱۹۸۵ گزارشی داد، به این شرح كه: احتمال دارد جین سینگ موجب بهبود انجام حركات ورزشی گردد. محققین سوئدی اظهار داشتند كه غلظت‌های خونی كراتین كیناز و SGOT، بعد از انجام حركات ورزشی، در گروه جین سینگ بالاتر از گروه شاهد (كه فقط از دارونما استفاده كرده بودند) می‌باشد. مطلب مذكور به این ترتیب تفسیر می‌شود كه، احتمالاً جین سینگ، آسیب‌های ماهیچه‌ای ناپایدار را كه معمولاً در نتیجه حركات ورزشی شدید و سنگین اتفاق می‌افتد، تشدید می‌كند. تفسیر مذكور، كه در واقع برداشت محققین سوئدی از تحقیقات فرانسه می‌باشد برخلاف نتایج به دست آمده از تحقیقات كلینیكی دیگر در مورد بهبود انجام حركات ورزشی بوده و بنابراین مطالعات و مراجع بیشتری را می‌طلبد.
● تداخل‌های دارویی:
گزارشی از آمریكا، درخصوص خانم ۶۴ ساله‌ای كه با داروی فنلزین، مهاركننده آنزیم مونوآمینو اكسیداز تحت درمان بوده، توضیح می‌دهد. زمانی كه وی محصولات «غذای سلامتی» كالیفرنیایی را كه حاوی جین سینگ بود (چای جین سینگ) به رژیم غذایی خود افزوده، عوارضی چون: بی‌خوابی، سردرد و لرزش در وی ظاهر گردید. او قبلاً چای جین سینگ را پیش از مصرف فنلزین، استفاده كرده بود، ولی هیچ یك از علائم مذكور در او ظاهر نشده بود. گزارش دیگر درخصوص احتمال تداخل جین سینگ و فنلزین در مورد یك خانم ۴۲ ساله بوده است كه به علت بیماری افسردگی شدید، تحت درمان با فنلزین قرار گرفته بود. وی تری آزولام و لورازپام نیز مصرف می‌كرد. به طور همزمان، بیمار یك محصول ناشناخته جین سینگ و یك فرآورده گمنام از گرده زنبور عسل نیز استفاده می‌نمود. بیمار، خیلی سریع، از لحاظ روانی بهبود یافت، اما از آنجایی كه، وی، پس از آن، از سردرد، تحریك‌پذیری و توهمات بینایی رنج می‌برد، مصرف فنلزین را قطع نموده و به دنبال آن، افسردگی، به طور كامل، عود نمود. سپس، وی مجدداً مصرف فنلزین را آغاز نمود ولی این بار اثرات درمانی ظاهر نگردید. در این مرحله بیمار مصرف داروهای غیررسمی را كه در بالا به آن اشاره شد، قطع كرده بود. تداخل بین جین سینوزیدها و داروی ضدافسردگی فنلزین، فرضیه‌ای است كه تاكنون اثبات نشده است.
● باروری، بارداری و شیردهی:
درخصوص اثرات جین سینگ در طی دوران بارداری در انسان اطلاعی در دست نمی‌باشد. مطالعات در مورد این مسئله تنها بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام گرفته است. هیچ‌گونه تأثیری به دنبال تغذیه موش‌های صحرایی با عصاره اتانلی جین سینگ (۱۵ میلی‌گرم بر كیلوگرم در روز) بر روی میزان باروری، شیردهی یا زاد و ولد (نسل ۱و ۲) مشاهده نگردیده است. Hong و همكارانش متوجه شدند كه تغذیه‌ موش‌‌های صحرایی با پودر ریشه P.ginseng (بیش از ۵/۱ گرم در هر كیلوگرم رژیم غذایی) هیچ تأثیری بر باروری آنها نداشته و اثرات تراتوژنیك نیز نشان نمی‌دهد. نه تنها نسل ۱ بلكه نسل دوم نیز تحت تأثیر تغذیه با جین سینگ قرار نگرفتند. نتایج مشابهی نیز توسط Soldati در مورد تجویز خوراكی جین سینگ به موش‌های صحرایی (۴۰ میلی‌گرم بر كیلوگرم در روز) و خرگوش‌ها (۲۰ میلی‌گرم بر كیلوگرم در روز) گزارش شده است. علاوه بر این، chun و همكارانش نشان دادند كه پودر ریشه جین سینگ (۲۰۰ میلی‌گرم در روز در رژیم غذایی) و جزء ساپونین اولیه (۲۰ میلی‌گرم بر كیلوگرم در روز به طور داخل صفاقی) از اثرات سمی كلرامبوسیل در استخوان‌سازی موش‌های نوزاد جلوگیری می‌كند.
● قابلیت جهش‌زایی و سرطان‌زایی:
تاكنون هیچ گونه قابلیت سرطان‌زایی یا جهش‌زایی در مورد P.ginseng یا P.quinquefolius مشاهده نشده است. از طرف دیگر، اثرات ضدتومور و ضدجهش‌زایی P.ginseng به طور Invitro , Invivo به وسیله بسیاری از محققین گزارش شده است.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید