پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کرم‌های آرایشی و زیبایی های ظاهری


کرم‌های آرایشی و زیبایی های ظاهری
یكی از مشكلات عمده و اساسی كه كلیه زنان با آن دست و پنجه نرم می كنند، پیری زودرس پوست، خشكی، لك ها و چین و چروك های موجود روی پوست است كه بیشتر آنها برای كاهش و یا از بین بردن مشكلات پوستی و زیباتر جلوه دادن خود هزینه های هنگفتی را متحمل می شوند و از اعمال جراحی و مواد و تركیباتی مختلف با مارك ها و فرمولاسیون های متفاوت استفاده می كنند كه ممكن است در آینده دچار صدمات و عوارض پوستی همچون تحریكات ، خارش، قرمزی و آلرژی های مختلف پوستی شوند.
بنابراین بهتر است در كودكی از پوست خود مراقبت كرده و در بزرگسالی با طریقه مصرف و نوع كرم های آرایشی و بهداشتی آشنا شوند تا دچار مشكلات پوستی نگردند.
«محمد موسی عرب» كارشناس علوم بهداشتی از دانشگاه تهران و معاون مدیركل نظارت بر موادغذایی و بهداشتی درباره كرم های آرایشی و بهداشتی معتقد است: كرم های آرایشی به دلیل اینكه به پوست اضافه می شوند و باعث زیبایی و لطافت پوست می شوند جزو مسائل زیبایی محسوب می شوند. از نظر بیوشیمیایی پوست نیازمند مواد نرم كننده نظیر چربی ها و روغن ها و مواد مرطوب كننده است كه باید توسط انواع كرم ها برطرف شود تا پوست سلامت و شادابی، زیبایی و جوانی خود را حفظ كند، بنابراین بهترین كرم برای پوست یك كرم مرطوب كننده تأیید شده توسط وزارت بهداشت است.
وی می گوید: كرم هایی برای پوست مناسب و مفید هستند كه مطابق مواد تشكیل دهنده خود پوست باشند و خود پوست بتواند برای خود كرم بسازد. كرم تركیبی است از آب و روغن و یك امولسیون، بنابراین غدد مترشحه موجود روی پوست با تولید چربی و همراه با غدد عرق و اوره و كلسترول مخلوط شده و برای پوست كرم می سازند و پوست را محافظت می كنند ولی متأسفانه ما هر روزه با شستن دست و صورت كرم طبیعی پوست را از بدن خارج می كنیم و مدت
۵ ، ۶ ساعتی زمان لازم است تا پوست دوباره برای خود كرم بسازد، بنابراین زنان باید در این مدت كرم جانشین پوست خود را بسازند زیرا در غیر این صورت چین و چروك هایی روی پوست ظاهر شده كه با چشم غیرمسلح دیده نمی شود و در طول زمان طویل و عمیق می شوند و زنان را دچار پیری زودرس پوست می كند كه برگشتن به حالت اولیه بسیار سخت است.
وی معتقد است: كرم هایی كه مورد تأیید وزارت بهداشت نبوده و نامطلوب باشند و حتی PH كرم با PH پوست مطابقت نداشته باشند به مرور زمان به پوست آسیب
می رساند و آلودگی های میكروبی موجود در آنها باعث بیماری پوستی می شوند؛ همچنین در صورتی كه حاوی فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیك و... باشند در طولانی مدت باعث لطماتی به پوست می شوند و به دلیل جذب پوست و ورود به كبد، سرطان كبد را به وجود خواهند آورد و در طولانی مدت باعث مرگ مصرف كننده ها می شود.
وی می گوید: كرم های نامناسب می توانند به قسمت سلول های سطحی پوست آسیب برسانند و در صورتی كه حاوی میكروب باشند عوارضی نظیر تورم، اگزما، انواع دیگر بیماری های پوستی را به وجود آورند و در مراتب حادتر احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.
وی درباره كرم های حاوی هیدروكینون نیز می گوید: این نوع كرم ها برای از بین رفتن و كاهش لك های پوستی به كار می رود و مقدار مصرف آن در كرم های آرایشی _ بهداشتی حداكثر ۲درصد است و تنها زمانی می تواند كارایی داشته باشد و تأثیرات عمیقی بر جای بگذارد كه طولانی مدت ادامه پیدا كند در صورت قطع دوباره لك های پوستی تظاهر می كنند كه چندان خوشایند افراد نیست. این نوع كرم ها باید به رنگ سفید عرضه شوند و حاوی مواد رنگی نباشند زیرا هیدروكینون موجود در كرم ها در عرض ۶ الی یك ماه به صورت اكسید درآمده و
قهوه ای رنگ می شوند كه غیرقابل مصرف بوده و خاصیت خود را از دست می دهند.
وی می گوید: اخیراً مواد سفیدكننده ضدلك ها از جلبك ها، خزه ها و سایر گیاهان دریایی گرفته و تولید می شوند كه ضمن داشتن خاصیت سفیدكنندگی و ضدلك اثرات سویی روی پوست نداشته و توصیه می شوند.
وی معتقد است: خانواده ها باید كرمی را استفاده كنندكه پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی داشته باشد، به تاریخ انقضا و تولید حك شده روی انواع كرم توجه نمایند. ظاهر كرم را شناسایی كنند تا تغییر رنگ و بو نداشته باشند و آب و روغن آنها از هم جدا نشده باشد و بوی دلپذیری داشته باشند.
دكتر «مسعود داوودی» متخصص پوست و مو نیز معتقد است: كرم های روشن كننده حاوی هیدروكینون كه به عنوان داروی ضدلك مورد استفاده قرار می گیرند، در درازمدت باعث افزایش تحریكات پوستی می شوند، هر اندازه كه درصد هیدروكینون موجود در این نوع كرم ها بیشتر باشد، شانس ابتلا به تحریكات پوستی افزایش می یابد، به عنوان نمونه هیدروكینون ۱۰ درصد شدیداً پوست را تحریك كرده و باعث خارش و قرمزی پوست می شود.
وی معتقد است: تأثیر كرم های ضدلك در افراد متفاوت است و بستگی به نوع ضایعه دارد، در بعضی از افراد مصرف این نوع كرم ها تأثیرگذار بوده و در برخی دیگر تغییراتی را به وجود نمی آورد، بعضی از پزشكان و صاحب نظران هیدروكینون را به عنوان درمان توصیه نمی كنند چرا كه در درازمدت (بعد از ۶ ماه) باعث ایجاد لك های دایمی می شدند.
وی می گوید: افراد بهتر است برای پیشگیری از افزایش تحریكات پوستی از سفیدكننده های حاوی هیدروكینون ۴ درصد استفاده كنند.
همچنین برای از بین بردن یا كم رنگ كردن ضایعات و لكه های پوستی نیز می توانند از غلظت های كمتر از دو درصد استفاده نمایند؛ افراد باید بدانند در صورتی كه پس از شش ماه استفاده از این كرم ها، بهبودی در وضعیت آنها حاصل نشد، مصرف آن را قطع كنند چرا كه به عقیده برخی پزشكان ممكن است لك های دائمی روی پوست آنها ایجاد شود، همچنین به دلیل عوارض پوستی زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف این كرمها پرهیز كنند.
وی معتقد است: كرم های ضدچین و چروك نیز به طور كامل مشكلات مذكور را از بین نمی برد و حداقل مدت زمان طولانی باید مورد استفاده قرار بگیرند و بهتر است از كودكی و بزرگسالی از آفتاب به شدت پرهیز نمایند و در صورت لزوم از عینك های آفتابی و كلاه استفاده نمایند تا دچار عوارض پوستی نشوند.
دكتر «معصومه هدایت» متخصص پوست و مو نیز معتقد است: كرم های مرطوب كننده نیز راهی برای پیشگیری از پیری زودرس پوست محسوب می شوند زیرا استفاده از آنها علاوه بر تأمین و نگهداری آب پوست و ممانعت از تبخیر آب در لایه های سطحی پوست از پیری زودرس پوست نیز پیشگیری كرده و شادابی و طراوت پوست را موجب می شوند.
وی می گوید: به دلیل اینكه پوست در برابر عوامل خارجی مانند آفتاب، سرما، گرما، تغذیه نامناسب، شست و شوی زیاد با مواد شوینده و همچنین گذشت زمان و افزایش سن، رطوبت و چربی خود را از دست داده، دچار خشكی و پیری می شوند؛ از این رو مرطوب نگهداشتن پوست از عارضه پیری پوست پیشگیری كرده و یا آن را به تأخیر می اندازد؛ همچنین خشكی پوست می تواند باعث عوارضی نظیر زبری پوست، پوسته پوسته شدن، خارش، ترك خوردگی و كاهش انعطاف پذیری پوست شوند.
ارمغان جوادنیا
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید