جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


قصـــر ورســــای


قصـــر ورســــای
●بزرگترین باغ جهان
آنچه را كه می خوانید درباره قصری است كه زیباییش چشم بیننده را خیره می كند. ورسای در پاریس. قصری كه در آن ناپلئون حكومت می كرد. باغش در جهان نظیر ندارد. استخرهایش در ۵۰۰ سال پیش به روشهای جكوزی امروزی ساخته شده است. بیش از ۲۰۰۰ اتاق مجلل دارد. این قصر واقعا" جالب و زیباست. این مطلب زیبا را بخوانید...
●ساخت قصر
ساخت این قصر به سال ۱۶۲۳ باز می گردد. لویس چهارم كه برای شكار به اطراف پاریس رفته بود خانه ای بزرگ را دید كه از سنگ و آجر ساخته شده بود. این ساختمان معمار جالبی داشت و متعلق به یكی از اشراف زادگان كاخ بود. لویس از این ساختمان بسیار خوشش آمد و به هر نحوی كه شد از صاحبش خریداری كرد. سپس بهترین معماران، نقاشان و طراحان سلطنتی را استخدام كرد تا این ساختمان را به قصری مجلل و بی نظیر تبدیل نماید ناگفته نماند كه ورسای دهكده ای در ۵۰ كیلومتری جنوب شرقی پاریس بود. البته امروزه به شهری بزرگ تبدیل شده و با گسترش شهرسازی و وسایل نقلیه مجهز به پاریس متصل شده است. بعد از مرگ لویس چهارم، پسرش لویس پنجم ساخت و بسط این ساختمان را ادامه داد. در سال ۱۶۸۲ به طور تقریبی ساخت قصر ورسای به پایان رسیده بود.
یكی از مسائلی كه این قصر نسبت به دیگر قصرهای آن دوران متمایز بود، این بود كه قصر ورسای به صورت آپارتمان می باشد. در واقع آپارتمان چهار طبقه ای كه اتاقهای مجلل و بزرگ در آن ساخته شده است. همه درباریان آن زمان وجود این قصر را مدیون لویس چهارم می دانستند و او را پادشاه خورشید لقب دادند. حتی در قصر نیز صفحه ای از طلا به شكل خورشید با صورتی مردانه دیده می شود كه گویا لوئیس چهارم است. در سال ۱۶٨۴ دهكده ورسای كه تا آن زمان منطقه ای پیش پا افتاده بود موقعیت اشرافی به خود گرفت. این قصر نمایانگر معماری كلاسیك فرانسه می باشد. لوئیس پنجم علاوه بر تزئین ساختمان قصر، باغی زیبا و شگفت انگیز دورادور قصر بنا نمود.
فواره های این باغ به رقص نور و آب معروف هستند و به همراه موسیقی آبفشانی می كنند. حوضها با این فواره های زیبایشان ۱۳۳۳ گالن آب نیاز دارند تا تنها به مدت یك ساعت نمایش رقص آب را نشان دهند. در وسط یكی از حوضها خدای دریاها با نیزه ای در دستش ایستاده است. این باغ سر سبز و بی نظیر محل گردش پادشاهان گوناگونی بوده است. در باغ قصر ورسای هر آنچه كه چشم می خورد نمادی از یك سمبل است. آبشارهای مصنوعی به زیبایی این باغ می افزاید. در انتهای باغ، ساختمانی دیده می شود كه در تابستانهای گرم محل اقامت پادشاهان بوده است. این ساختمان به سبك كلبه های روستایی بنا شده در جلوی كلبه دریاچه ای مصنوعی وجود دارد.
● ناپلئون و قصر
ناپلئون بناپارت هنگامی كه از كار خسته می شد برای تمدد اعصاب به این كلبه می آمد و استراحت می كرد این كلبه دو طبقه دارد كه طبقه اول مخصوص خدمه و ملازمان و آشپزخانه و طبقه دوم دارای اتاقهای بزرگ و نورگیر ویژه پادشاهان و اشراف زادگان بوده است.
●ساختمان قصر
لویس پنجم كار نیمه تمام پدرش را ادامه داد و به بازسازی و بسط ساختمان قصر پرداخت. بیش از ۷۰۰۰ مجسمه ساز از فرانسه و چین و مصر به كار گماشته شده بودند تا مجسمه های باغ و ساختمان را حجاری كنند. لویس پنجم دستور ساخت سالن آینه كه سمبل قدرت پادشاهی بود را داد كه این سالن زیباترین قسمت قصر است. كه این سالن در سال ۱۶۷۸ ساخته شد. این سالن به معنای واقعی قصر پادشاهی را تداعی می كند. طول آن ۷۳ متر، عرض ۱۱ متر و ارتفاع ٣۰/۱۲ متر دارد.۱۷ پنجره در سالن وجود دارد كه به سوی باغ باز می شود. جالب اینجاست كه از هر پنجره می توان بخشی از باغ را مشاهده كرد. در واقع از این سالن می توان همه قسمتهای باغ را دید. سوی متقابل پنجره ها آینه هایی بلند قرار دارد كه تصویر باغ در آینه ها منعكس می شود. چهل لوستر بزرگ به سقف بلند سالن آویزان است. در آن زمان لوسترها با شمعهای بلند روشن می شد. در كنار هر پنجره دو پایه برنز وجود دارد كه چراغ كریستالی را در خود جای داده است. همه لوسترها و چراغها ساخت ایتالیاست. مجسمه ای از لویس چهارم از مرمر در سالن قرار گرفته است. تمام عروسیها، جشنها و مراسم تاجگذاری در این سالن صورت می گرفته به ویژه تاجگذاری ژوزفین در زمان ناپلئون بناپارت در این سالن بوده است. سالن آینه نه تنها سمبل اقتدار پادشاهان آن دوران است بلكه نقش كلیدی بعد از انقلاب فرانسه داشته است. در سال ۱۹۱۹ در جنگ جهانی اول همه تصمیم گیریها و قراردادها درباره جنگ در این سالن معتقد می شد. سقف آن ۱۷ قوس دارد. در آن نقاشیهای بسیار دل انگیز دیده می شود كه گویای مراسم تاجگذاریها و جشنها است. هم چنین تصاویری از زندگی لویس چهارم و پنجم نیز به تصویر كشیده شد.
قبل از این كه وارد سالن آینه شویم، اتاقی مجلل و بزرگ وجود دارد كه در زمان لویس پنجم ساخته و نقاشی شد و سقف آن آسمان و هفت الهه عشق و عقل و زیبایی، باروری و دریا، كار و زراعات را نشان می دهد. هركول به عنوان مظهر قدرت در وسط سقف اتاق دیده می شود.
نقاشیهای این اتاق توسط فرانسیس لمون ۱۷۳۳ به تصویر كشیده شد. در این قصر مجلل چندین اتاق منحصر به ملكه ماریاترزا همسر لویس پنجم می باشد. یك اتاق مخصوص پذیرایی مهمانهای ملكه كه میز صد نفره با صندلیهای مخملی دورادور آن نمایانگر اتاق نهارخوری است.
اتاق دیگر تختی بزرگ با دیوارهایی از پارچه های ابریشمی صورتی و حاشیه ای زرد دوزی شده دارد كه مخصوص اتاق زایمان ملكه ها بوده است. سقف این اتاق تولد الهه عشق را نشان می دهد. اتاقهای دیگر مخصوص رقص، و برگزاری مهمانیهای عصرانه و گوش نواختن به موسیقی است. البته این اتاقها نسل به نسل به ملكه های پادشاهان رسید تا ماری آنتوانت اتریشی آخرین ملكه ای بود كه از این اتاقها استفاده نمود و در زمان انقلاب فرانسه ۱۷۸۹ دستگیر شد و به دار آویخته گردید. در اتاق خواب ملكه تختی بزرگ با رو تختی قرمز به رنگ دیوارها قرار داشته اما ماری آنتوانت همه تزئینات اتاقها را طبق سلیقه خودش و به سبك جدیدتری تزئین نمود. در گوشه دیگری از قصر ساختمانی برای برگزاری اپرا و تئاتر دیده می شود. این سالن می تواند ۷۱۲ نفر را در خود جای دهد. دیوارها با مرمر صورتی و سبز پوشیده شده و صحنه نمایش چوبی است. سبك این سالن از سبك معماری ایتالیا گرفته شده است. در آن سالن ده هزار شمع وجود داشته تا بتوانند صحنه مربوط به اپرا و تئاتر را روشن نگه دارند. یكی دیگر از اتاقهای این قصر به نقاشیهایی از جنگهای مختلف اختصاصی داده شده است. این اتاق را اتاق جنگ نامیده اند. كه ۱۲۰ متر طول و ۱۳ متر عرض و ۱۰ متر ارتفاع دارد. بیش از ۵۰ تصویر از جنگها و فتوحات پادشاهان و فرماندهان فرانسه به ویژه ناپلئون بناپارت بر دیوارهای این اتاق نقش بسته است. سقف این اتاق به نحوی است كه نورگیر دارد. نیمی چوبی و نیمی شیشه ای می باشد.
در اتاقی كه منتهی به راهرو ساختمان می شود. تصویری در اندازه واقعی، تاجگذاری ژوزفین و ناپلئون توسط پاپ آن زمان را نشان می دهد. راهروهای پهن و بزرگ با پله های كوتاه گذری برای رسیدن به طبقات دیگر است. در قرن ۱۵ آپارتمان معنایی نداشت امااین قصر به قصر آپارتمانی معروف است.
●كلیسای سلطنتی
در محوطه ای خارج از قصر ساختمانی دیده می شود كه كلیسای سلطنتی بوده است. این كلیسا ۲۵ متر ارتفاع دارد و دیوارهایش به سبك گوتیك نقاشی شده است. كلیسای سلطنتی بسیار بزرگ است و با یك نگاه می توان فهمید كه این مكان مخصوص پادشاهان و اشراف زادگان بوده است. صندلیهای مخصوص نشستن عبادت كنندگان با پوششی از پارچه مخمل سبز گلدوزی شده می باشد. در سقوف كلیسا نقاشیهای برگرفته از كتاب عهد عتیق و عهد جدید دیده می شود. در محراب آن مجسمه ای از مسیح به صلیب كشیده شده وجود دارد. باز به باغ باز می گردیم. جالب اینجاست كه در زیر فضای وسیع باغ، ساختمان و اصطبلی وجود دارد. این ساختمان محل زندگی خدمه و ملازمان و سربازان بوده است. در واقع حدود ۱۴ متر از سطح زمین بلندتر است. جای شگفت است كه چگونه این باغ عظیم و استخرهای متعددش برروی یك ساختمان بنا شده است. در زیر باغ، یك ساختمان ۳ طبقه ساخته شده است كه بخشی از این ساختمان به اصطبل اختصاص داده شد كه بیش از ۶۰۰ اسب را در خود جای می دهد. اكنون این اصطبل تبدیل به موزه اسلحه و كالسكه‌های سلطنتی پادشاهان فرانسه شده است.
اگر بخواهیم گوشه گوشه این قصر و اتاقهای متعددش را به توصیف بپردازیم باید كتابی قطور بنگاریم. تنها بخشهای مهم این قصر را بیان نمودیم. امیدواریم توانسته باشیم كه تا حدی زیبایی، جلوه این قصر را توصیف كرده باشیم.l


همچنین مشاهده کنید