جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حادثه سفارت ایران در لندن‌


حادثه سفارت ایران در لندن‌
دهم اردیبهشت ۱۳۵۹، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به اشغال ۶ مرد مسلح عراقی درآمد. این حادثه به فاصله چند روز پس از دخالت نظامی امریكا در طبس‌، به وقوع پیوست‌. این افراد پس از اشغال سفارت‌، جمهوری اسلامی ایران را متهم به «سركوب خلق‌های غیر فارس‌» كرده و خواستار خودمختاری خوزستان (با نام مجعول عربستان‌) شدند. آنان تهدید كردند كه اگر خواسته‌هایشان عملی نشود، دیپلماتهای ایران را خواهند كشت‌.
افراد مسلح عراقی در این عملیات‌،۲۶ نفر از جمله ۱۷ كارمند سفارتخانه‌، ۸ نفر مراجعه كننده و یك مأمور نگهبان انگلیسی را به گروگان گرفته بودند. اشغال سفارت ایران ۶ روز به درازا كشید. در طول این حادثه دوتن از دیپلماتهای ایرانی ـ عباس لواسانی ودكتر علی اكبر صمدزاده ـ توسط افراد مسلح به شهادت رسیدند. در نهایت نیز با حمله یك گروه كوماندوئی حكومت انگلیس به سفارتخانه، ۶ مرد مسلح بازداشت شدند. ولی هرگز خبری از محاكمه‌، مجازات‌، محكومیت و یا حتی اخراج آنان از انگلستان منتشر نشد.
چند روز قبل از این حادثه‌، سفارت انگلستان در تهران تخلیه شده و دیپلماتهای انگلیسی ایران را ترك كرده بودند. در ۱۳۷۶ش. یك مأمور سابق سازمان پلیس مخفی انگلیس MI۶)) فاش ساخت كه در حادثه اشغال سفارت ایران‌، پلیس اسكاتلندیارد طراح و برنامه‌ریز اصلی بود‌. این مأمور انگلیسی كه خود در زمان وقوع حادثه مشاور رئیس پلیس اسكاتلندیارد بود گفت‌: «اشغال سفارت و مرگ دیپلماتهای ایرانی را رئیس « MI۶» طرح‌ریزی كرده و اجرای آن را به چند تروریست عراقی كه دست پرورده سازمان اطلاعاتی انگلیس بودند واگذار نمود.»
منبع : موسسه مطالعات وپژوهش های سیاسی


همچنین مشاهده کنید