سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


فقط آب باریکه! (لحظه های کش سان)


فقط آب باریکه! (لحظه های کش سان)
آب باریكه آب مقدسی است كه در آب شار زنده گی كارمندان و كاركنان و ابواب جمعی دولت، و دیگر نهادها جاری است. این آب حیات بخش و جان بخش است. زنده گی بدون آن ناممكن و دور از ذهن به نظر می آید.همه ی ما برای آن و با آن زنده ایم. پس برماست كه راه دست یابی به آن را بیاموزیم و از هیچ كوششی برای دوام اش خودداری نكنیم. برماست كه نه تنها خودمان از فواید و نعمات آن بهره بگیریم بل كه فرزندان مان را هم با این آب پربركت آشنا سازیم و همه گی با هم برای روان تر شدن و پرخروش تر شدن آن بسترسازی كنیم. برای این كه این بسترسازی به درستی انجام گیرد و برای این كه این آب فرح بخش و دل نواز، همیشه روان و جاری باقی بماند و چرخه ی چرخ به كام تان بگردد می بایست اصول و قواعد ده گانه ی زیر را رعایت كنید. پس این شما و این اصول ده گانه ی موفقیت:
● زبان در كام كشید و تا جایی كه ممكن است سخن نگویید و اظهار نظر كنید و اگر هم خواستید زبان باز كنید سعی كنید از كسانی كه جاه و مقام و منزلتی دارند یا در آینده ی نزدیك دارای چنین موقعیتی می شوند تعریف و تمجید كنید؛ حتا اگر آن ها از شما متنفر باشند و قیافه ی شما را از دور با تیر بزنند. به هر حال، حتما باید راه درست استفاده كردن از این تكه گوشت قرمز را یاد بگیرید.
● هر روز چند بار خم شدن و دولا شدن را تمرین كنید و هر جا لازم باشد از این فن موثر استفاده كنید. به این ترتیب می توانید به جاهای به تری برسید.
● سعی كنید به اندازه ی كافی نسبت به دور و برتان حساس باشید و كوچك ترین تغییرات را دنبال كنید تا بدین ترتیب همیشه برای بروز عكس العمل مناسب آماده گی داشته باشید. به یاد داشته باشید كه تطبیق به موقع با محیط یك اصل طلایی است.
● لب خند تصنعی را هیچ گاه از یاد نبرید. فایده ی آن در دراز مدت بر شما آشكار می شود.
● زرنگ باشید: یعنی هیچ گاه از برقراری روابط جدید خسته نشوید و خودتان را برای انجام عمرانه ی این كار آماده كنید.
● برای موفقیت در اجرای اصل پنجم می بایست اصل ششم را به خاطر داشته باشید: اهل معامله باشید. این اصل مهم ترین است. در همه ی مراحل زنده گی و در همه ی قلمروها كاربرد دارد. توجه داشته باشید كه در پیاده كردن این اصل به تنها چیزی كه نباید فكر كنید اصول اخلاقی است. گرفتار لاطائلات اخلاقی كه برخی این جا و آن جا تبلیغ می كنند نشوید، زیرا همان طور كه فیلسوف معروف آلمانی " نیچه" گفته اخلاق مال ضعفا است تا بتوانند وضعیت فلاكت باری را كه گرفتار آن اند توجیه كنند. البته هر وقت لازم باشد شما نیز از این لاطئلات اخلاقی برای دیگران بلغور كنید. نه تنها اشكالی ندارد بل كه بسیار مفید واقع می شود. اصل اخلاقی اصلی كسب سود بیش تر است. همین و بس.
● تنها در زمانی با آدم های ناراضی و ناراحت همراه و هم كلام شوید كه مطمئن شوید از این كار آسیبی به شما نخواهد رسید. در چنین مواقعی به تر است شما نیز ژستی انتقادی بگیرید واز برخی چیزها ایراد و اشكال بگیرید و البته هیچ وقت به اشكالات اصلی و اساسی اشاره نكنید و در آخر كار سعی كنید در نتیجه ی سخنان شما هیچ كس به هیچ عیب و نقصی متهم نشود. در ضمن حتی المقدور با این گونه افراد در نوع اتخاذ مواضع هم جهت نشوید.
● اصل هشتم كه بسیار اهمیت دارد این است كه هرگز در انجام هیچ كاری پیش قدم نشوید و فقط وقتی از اقدام جدید حمایت كنید كه پنجاه به اضافه ی یك درصد از افراد از آن حمایت كرده باشند. تازه این كار باید با احتیاط كامل و با بررسی همه ی جوانب انجام گیرد.
● هرگز احساساتی نشوید و تا جایی كه امكان دارد احساسات تان را پنهان كنید یا غیر از آن چه واقعا هست نشان دهید. احساسات یكی از آن چیزهای اضافی است كه خدا بی جهت آن را به ما داده است. احتمالا در لحظه ای بوجود آمده كه خدا در حال چرت زدن بوده و نمی دانسته چه كار دارد می كند. بنابراین، اگر بتوانید احساسات تان را ریشه كن كنید كام یاب خواهید شد. احساسات از آن چیزهایی است كه به راحتی می تواند محاسبات شما را به هم بریزد. به جای احساسات سعی كنید به جاهای دیگر وجودتان بپردازید.
● همیشه آماده باشید تا از هم كاران و هم قطاران تان بد گویی كنید. البته می بایست این كار را به صورت حرفه ای انجام دهید: یعنی هیچ گاه مستقیما از كسی نام نبرید ولی چنان به موضوعات و مسائل گیر بدهید كه حتا احمق ها هم بفهمند كه شما منظورتان چیست و خرده گیری تان متوجه كیست. به یاد داشته باشید كه كه مقام بالاتر از شما لزوما از شما با هوش تر نیست.
[ فرید بذرپاش ]
منبع : هفته نامه فصل نو


همچنین مشاهده کنید