جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


دایرهٔ المعارف هندی


دایرهٔ المعارف هندی
تا به حال چندبار وسوسه شده اید كه به هند بروید یا درباره فرهنگ آن تحقیق كنید؟ فكر می كنید در این كشور هزار فرقه مردم با چه رسم و رسوم و دین و آئینی زندگی می كنند؟
اگر می خواهید در این باره بدانید فرصت خواندن كتاب «هند در یك نگاه» را حتما برای خودتان فراهم كنید یا به هركس كه می خواهد در این رابطه چیزی بداند، از توصیه خرید این كتاب غفلت نكنید.
اما این كتاب چه دارد كه به شما پیشنهاد می دهیم؟ مردم شناسی، تاریخ سیاسی هندوستان، تاریخ مذهب هندو، پیدایی جهان هستی، سرودهای ودا، نوشته های اوپانیشادی و مكتب فلسفی هند چكیده ای از مباحث مبسوط این كتاب است.
از جمله ویژگی های بارز این كتاب نثر سلیس و فخیم نویسنده و حشر و نشر سالیانه وی با فرهنگ هند است و از این رو سبب شده تا كتاب به دایره المعارفی در زمینه هندشناسی تبدیل شود.
سرزمین هند، مردم هندوستان، پدیده مذهب در شبه جزیره هند، تمدن موهنجودارو، تاریخ سیاسی هندوستان، تاریخ مذهب هندو، هندوئیسم در دوره قدیم یا عصر ودایی، مذهب هندو و عوامل همبستگی آن، پیدایی جهان هستی، سرودهای ودا، یجورودا، در ستایش و توصیف قربانی، ویراج، پوران ها، اهمیت گیاه سوم، نوشته های اوپانیشادی، دوره حماسی، تصور هندویی درباره جهان طبیعی، مكتب های فلسفی هند، مكتب فلسفی بودا و ... بخشی از مباحث مبسوط این كتاب ارزشمند است.
نویسنده كتاب دكتر محمدرضا جلالی نائینی است. وی در سال۱۲۹۳ ( ش ) در شهر نائین به دنیا آمده است. خاندانش از علما و مولفین بنام و روحانیون بزرگ زمان خود بودند . تحصیلات مقدماتی را در منزل پدری و مكتبخانه آغاز كرد و عربی و ادبیات فارسی را آموخت . سپس به مدرسه حكیم نظامی اصفهان رفت و به ادامه تحصیل پرداخت . قسمتی از دوره متوسطه را در مدارس صارمیه و سعدی طی كرد و بقیه را پس از عزیمت به تهران ، در مدرسه ثروت تهران ( ایرانشهر ) و دار الفنون به پایان رساند . در جوانی وارد مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی شد وپس از طی آن لیسانس قضائی گرفت . سپس به دادگستری پیوست و تا سالها در مشاغل قضائی انجام وظیفه كرد .اما سرانجام از مشاغل قضائی كناره گیری كرد و به وكالت روی آورد .
در كناركار وكالت ، مشغول تحصیل در دوره دكترای حقوق دانشگاه تهران شد و حتی پایان نامه تحت عنوان «كلیات قانون جزا در ایران» تهیه كرد اما به دلیل انحلال دوره دكتری موفق به دریافت دانشنامه نشد . نائینی مطالعات بسیار عمیق و گسترده ای در زمینه هندشناسی انجام داد و مقالات و كتب زیادی در این زمینه تالیف نمود . به نحوی كه دكتر تاراچند سفیر سابق هند در ایران ، وی را بعد از محمد بیرونی ، دومین هند شناس بزرگ نامیده است .
جلالی مجموعه «سر اكبر» (اوپانیشادها) را به عنوان اولین كتاب در زمینه هندشناسی با همكاری تاراچند،فیلسوف و مورخ هندی، به چاپ رسیده است. از دیگر تالیفات وی در این زمینه می توان از ترجمه سرودهای «ریگ ودا» ، قدیمی ترین سند زنده قوم آریایی هند كه تاكنون چندین بار منتشر شده است و رزمنامه «مهابهارات» با همكاری شوكلارا نام برد.
همچنین سانسكریت در تحقیق «ماللهند» بیرونی و «مجمع البحرین» كه راجع است به دین اسلام و مذهب هندو از جمله آثار او است. از این رو، دانشگاه هندی بنارس در سال ۱۳۵۰ با عنایت به تحقیقات جلالی در زمینه هند شناسی به وی درجه دكترا اعطا كرد و وی را به عضویت علمی این دانشگاه برگزید.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید