شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


اصول روابط زناشوئی در خانواده


اصول روابط زناشوئی در خانواده
انسان‌ها از دیرباز، تمایل زیادی به نزدیک شدن، برقراری ارتباط، عشق ورزیدن و مورد عشق واقع شدن داشته‌اند. با این‌وجود، هنوز هم بسیاری از انسان‌ها در برقراری ارتباط صحیح مشکلات زیادی دارند. بسیاری افراد، معنای ارتباط سالم را به‌درستی نمی‌دانند. برخی اصول و قوانین اولیه ارتباط را در زیر می‌خوانید، به این اصول توجه کرده، آنها را برای خود یادداشت کنید و در جائی‌که در معرض دید خود قرار دهید:
ـ همسر و شریک زندگی خود را عاقلانه و از روی منطق انتخاب کنید. همه ما به دلایل مختلفی به یکدیگر جذب می‌شویم، اما در این انتخاب باید مواردی نظیر شخصیت طرف مقابل، ویژگی‌های اخلاقی، ارزش‌ها، والائی روح و ارتباط تفکرات با اعمال را در نظر داشت.
ـ عقاید و اعتقادات شریک زندگی خود را درباره رابطه بشناسید. افراد مختلف عقاید متقاوت و گاهی متضادی در زمینه روابط دارند.
نیازهای خود را در یک رابطه بشناسید و آنها را با طرف مقابل خود مطرح سازید. توجه کنید که در ارتباط متقابل، نیازها و خواسته‌های شما حدس زدنی نیستند، بلکه باید مطرح شوند. بسیاری از افراد، به‌ویژه مردان، از مطرح کردن خواسته‌های خود واهمه داشته و آنها را پنهان می‌سازند. نتیجه این امر، ناامیدی و سرخوردگی از عدم تأمین شدن این نیازها از جانب طرف مقابل خواهد بود. راستی و صداقت، یکی از مهم‌ترین اصول نزدیک شدن به طرف مقابل است. آن را فراموش نکنید!
ـ در خانواده، خود را به‌صورت یک تیم ببینید که متشکل است از دو فرد مجزا با خواسته‌ها و عقاید متفاوت و در نتیجه، ارزش‌های متفاوت.
ـ یاد بگیرید که به تفاوت‌های یکدیگر احترام گذاشته و این تفاوت‌ها را بپذیرید. در نظر گرفتن این تفاوت‌ها، کلید اصلی موفقیت در یک ارتباط است. یاد بگیرید که احساسات و تفکرات منفی را که حاصل غیرقابل اجتناب تفاوت‌ها هستند، به‌خوبی کنترل کنید. موضع گرفتن و یا اجتناب از وقوع درگیری، راه‌حل کنترل این تفاوت‌ها نیست.
ـ اگر مسئله‌ای را در رفتار طرف مقابل خود درک نمی‌کنید و یا دوست ندارید، قبل از پیش‌داوری درباره آن، از وی سؤال کنید.
ـ مشکلات را در همان زمانی‌که ایجاد می‌شوند، حل کنید. نگذارید که مشکلات تا مدت‌ها باقی بمانند.
ـ بیشترین موارد مخرب در یک ارتباط، احساسات غلط و منفی هستند که طرفین را در مقابل یکدیگر و در موضع قرار داده و آنها را نسبت به هم دشمن می‌سازند.
ـ هنر صحیح بحث کردن را بیاموزید. با توجه به متغیر بودن خواسته‌های افراد در طول زمان و تغییر نیازهای زندگی، در روابط امروزی باید مسائل و مشکلات را به کمک بحث کردن صحیح، حل و فصل نمود.
ـ خوب گوش دادن را بیاموزید. صمیمانه و بدون هرگونه قضاوت، مشکلات و مسائل و شکایات طرف مقابل خود را بشنوید. در بیشتر موارد، این مشکلات تنها با شنیده شدن، رفع خواهند شد.
ـ همواره ارتباط نزدیک و صمیمانه‌ای را بین خود حفظ کنید. نزدیکی به‌خودی خود حاصل نمی‌شود، بلکه نیازمند تلاش زیادی است. نزدیک شدن به یکدیگر، کاری است بسیار دشوار و نیازمند صداقت، یک‌رنگی و شناخت نگرانی‌ها، ترس‌ها، ناراحتی‌ها آرزوها و رویاهای خود و طرف مقابل است. ارتباط خوب هدف نهائی نیست، بلکه روندی طولانی مدت است که به رسیدن به هدف نهائی کمک خواهد کرد.
ـ ازدواج، نوعی توافق و تعهد برای گذراندن زندگی با یکدیگر است. هر چند وقت یک‌بار، اهداف و ایده‌آل‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارید، تا اطمینان یابید که در حال حرکت کردن در یک مسیر واحد هستید.
ـ عذرخواهی کنید! عذرخواهی کنید! عذرخواهی کنید! هرکس می‌تواند در زندگی مرتکب اشتباهاتی شود، عذرخواهی کردن به خاطر اشتباهات خود را بیاموزید و برای جبران آنها تلاش کنید.
ـ احترام به‌خود و اعتماد به‌نفس خود را در رابطه حفظ کنید. هر چه بیشتر به‌خود احترام بگذارید، به شما احترام بیشتری گذاشته خواهد شد.
ـ همکاری، همکاری، همکاری! همکاری را در روابط زناشوئی هیچ‌گاه از یاد نبرید. مسئولیت‌ها را بین خود تقسیم کنید.
بدانید که در هر ارتباطی، پستی‌ها و بلندی‌های خاص خود وجود دارند. هیچ ارتباطی کامل نیست. همکاری و تلاش به کمک یکدیگر در زمان مشکلات، سبب استحکام رابطه خواهد شد.
ـ همیشه بازتابی از اعتقادات خود را به شکل یک آئینه در طرف مقابل در نظر بگیرید.
ـ عشق هیچ‌گاه مطلق نیست! بلکه جریان متغیری است که براساس نحوه رفتار با یکدیگر تغییر می‌یابد. پس باید همواره راه‌های جدید را برای برخورد کردن با یکدیگر و ایجاد کردن احساسات قوی بیاموزید.
در پایان اینکه، قبل از اقدام به تغییر دادن هر رابطه‌ای، ابتدا خود را تغییر دهید!
YahooHealth,Relationships Health Centre
دکتر سارا آرین‌مهر
منبع : نشریه پزشکی طبیب مردم


همچنین مشاهده کنید