پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هنر برزیلی، تاکتیک فرانسوی


هنر برزیلی، تاکتیک فرانسوی
لیگ قهرمانان اروپا بعد از ۱۲۴ بازی به نقطه فینال رسید و تیم های بارسلونا و آرسنال به بازی نهایی رسیدند. شاید این یك فینال رویایی باشد كه همه در انتظار آن بودند. حذف تیم های سرشناسی چون رئال مادرید، چلسی، لیورپول(قهرمان دوره قبل) یوونتوس، میلان و... از شگفتی های این دوره به حساب می آمد. اسپانیایی ها هفته پیش در جام یوفا با سویا قهرمانی را از آن خود كردند. حالا فینالی دیگر در پیش روی اسپانیایی هاست تا بار دیگر اروپا را شگفت زده كنند.
پاریس میزبان پنجاه و یكمین فینال اروپاست كه اكنون با نام لیگ قهرمانان اروپا بازی هایش دنبال می شود.ورزشگاه استاد دوفرانس در سال ۲۰۰۰ نیز میزبان یكی از فینال های لیگ قهرمانان اروپا بود كه بین رئال مادرید و والنسیا برگزار شد.
●یك قرن انتظار
در سال ۱۸۸۶ عده ای كارگر كارخانه مهمات سازی در جنوب لندن تیمی به نام «رایال اسكوئر» را تشكیل دادند كه بعدها به رویال، وول ویچ و در نهایت به آرسنال تغییر نام داد. آنها در سال ۱۹۱۳ به جایگاه كنونی دست یافتند و از سال ۱۹۱۹ به بعد در دسته تیم های پرطرفدار انگلیس قرار گرفتند و به موفقیت های بزرگی نایل شدند.
آرسنال در دهه ۱۹۳۰ دوران طلایی خود را آغاز كرد، ۵ عنوان قهرمانی لیگ برتر و ۲ قهرمانی در جام اتحادیه دستاوردی بود كه آرسنالی ها به ارمغان آوردند. هربرت چاپمن، اولین مدیر باشگاه آرسنال در آن دوره بود و بازیكنانی نظیر آلكس جیمز، تد دریك، كلایف بستین، دیوید جیك، ادی هپگوودو، جورج میل نقش مهمی در این موفقیت ها داشتند. پیروزی های آرسنال تا دهه ۴۰ نیز ادامه داشت در سال ۱۹۴۷ تام ویته كینز به عنوان رئیس جدید آرسنال برگزیده شد. آرسنال در پایان همان سال فاتح لیگ برتر برای ششمین بار شد. برتی میز، رئیس دیگر این باشگاه بود كه در سال ۱۹۶۶ به ریاست باشگاه درآمد.
در دوران زمامداری برتی میز آرسنال در سال ۱۹۷۱ موفق شد فاتح لیگ برتر و جام حذفی شود كه این یك موفقیت بزرگ برای آرسنالی ها به شمار می رفت.
بعد از این موفقیت آرسنالی ها سیر نزولی را طی كردند. ۸سال طول كشید تا به یك جام معتبر دیگر دست پیدا كنند. در سال ۱۹۷۹ این تیم فاتح جام حذفی شد و در سال ۱۹۸۷ قهرمانی دیگری بود كه در جام اتحادیه نصیب آرسنالی ها شد.
آرسنال در مجموع ۱۳ عنوان قهرمانی در رقابت های لیگ برتر به دست آورده، ۱۲ عنوان قهرمانی جام چاریتی شیلد را از آن خود كرده است. ۱۰ بار فاتح جام حذفی شده و ۲ بار نیز در جام اتحادیه، جام را به هایبوری برده است.
آرسنال علیرغم این همه افتخار داخلی تنها یك بار در سال ۱۹۹۴ به فینال جام در جام اروپا راه یافت و موفق شد به قهرمانی دست یابد. این پیروزی در مقابل پارما به دست آمد.
●مرد افسانه ای
آرسن ونگر از سپتامبر سال ۱۹۹۶ رهبری تیم آرسنال را بر عهده گرفت. او قبل از این كه به لندن بیاید ابتدا مربی نانسی لورین بود و بعد با ماناكو قهرمان فرانسه شد. این مرد فرانسوی كه برای مربیگری در تیم گرامپوس ایت ژاپن، فرانسه را ترك كرده بود مجبور شد تا دعوت مدیران یكی از باشگاه های بزرگ و موفق انگلستان را قبول كند. او در سال ۹۶ جایگزین بروس دیویچ گردید. او بعد از این كه به لندن وارد شد دو بازیكن فرانسوی مورد علاقه اش به نام های رمی جارد از استراسبورگ و پاتریك ویرا را از آث میلان به آرسنال آورد.
از این زمان بود كه آرسنال به قلب فرانسوی ها تبدیل شد و بازیكنان سرشناس دیگری به این تیم راه یافتند. امانوئل پتی، نیكولا آنلكا، به علاوه مارك اورمارس هلندی شك طرفداران آرسنال را برای موفقیت این تیم برطرف كرد. در سال نخست این تیم به مقام سوم رسید و تنها به دلیل تفاضل گل نسبت به نیوكاسل نایب قهرمانی را از دست داد. دوران طلایی آرسنال آغاز شده بود و در سال ۹۸ این تیم بار دیگر سه جام را از آن خود كرد: لیگ برتر، چاریتی شیلد(جام خیریه) و جام حذفی. آرسن ونگر اولین مربی غیرانگلیسی بود كه صاحب این ركورد شد.
البته آرسن ونگر با توجه به نبوغ فوق العاده اش بعدها ركوردی را برای آرسنال به دست آورد كه در تاریخ لیگ برتر بی سابقه بوده است. در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ آرسن ونگر با تلفیقی استادانه از «عقل و غریزه» و «قدرت و سرعت» برای فتح دوباره جام خیز برداشت. در یكی از سخت ترین دوره های آرسنال، این تیم با استحكام بیشتر در خط دفاعی موفق شد شیاطین سرخ را تحت تأثیر قرار دهد و با نمایشی خیره كننده نسبت به منچستر یونایتد و لیورپول عنوان قهرمانی را در پایان فصل به دست آورد.
اما شاهكار ونگر در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ بود. آرسنال در این فصل مظهر ظرافت و استقامت در فوتبال جزیره بود و بارها تماشاگران پیش از پایان بازی با لحظه های نابی از هنرمندی پیرس، آنری و برگ كمبپ لذت می بردند. آنها پیش از پایان بازی با این صحنه های بدیع ارضا می شدند.
آرسنال در این فصل با مجموعه ستارگانش موفق شد بدون شكست فصل را با قهرمانی پشت سر بگذارد. ۲۶ پیروزی و ۱۲ مساوی، ۷۳ گل زده، ۲۶ گل خورده و مجموع۹۰ امتیاز كارنامه درخشان آرسنال بود كه كانون قدرت را بار دیگر به شمال لندن انتقال داد.
آرسنال در این فصل اگرچه در لیگ برتر به موفقیتی دست پیدا نكرد اما در آستانه یك رویداد بزرگ می خواهد اعتباری فراتر از محدوده كوچك فوتبال جزیره را به دست آورد. فینال لیگ قهرمانان نقطه عطفی است تا با قهرمانی آرسنال در این بازی حساس مقابل بارسلون نام این تیم انگلیسی در زمره قهرمانان این جام قرار گیرد.
●راه صعود
تیم آرسنال برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا تاكنون ۱۲ بازی را پشت سر گذاشته است. این تیم در مرحله گروهی ابتدا با تیم های آژاكس، تون و اسپارتاپراگ هم گروه بود كه با كارنامه ای درخشان این مرحله را پشت سر گذاشت. ۵ پیروزی و تنها یك مساوی با ۱۶ امتیاز و تنها ۲ گل خورده. آرسنال در حال حاضر صاحب یك ركورد خارق العاده است. این تیم آخرین بار در دیدار با آژاكس در بازی رفت دروازه اش باز شد و در حال حاضر بعد از ۹۹۰ دقیقه دروازه این تیم بسته مانده است. باید دید خط دفاع استثنایی آرسنال در مقابل بارسلونا نیز می تواند مقاومت كند.
آرسنال در بازی بعدی حریف تیم رئال مادرید شد. پیروزی یك بر صفر در سانتیاگو برنابئو با سوپر گل آنری كه به زیبایی هرچه تمام تر به ثمر رسید و تساوی بدون گل در هایبوری باعث شد تا این تیم به مرحله یك چهارم نهایی صعود كند.
آرسنال در مصاف بعدی به ایستگاه یوونتوس رسید. در بازی رفت بار دیگر اقتدار انگلیسی ها به نمایش درآمد و با پیروزی دو بر صفر بازی رفت را به سود خود تمام كرد.در تورین، آرسن ونگر علیرغم این كه میهمان بود بازی به مراتب بهتری از یوونتوس به نمایش گذاشت و با تساوی بدون گل راه صعودش را به دور بعدی هموار كرد. قربانی دیگر آرسنال در مرحله نیمه نهایی تیم ویارئال بود كه به زیردریایی معروف بود.
پیروزی كمرنگ آرسنال در هایبوری این بحث را به وجود آورد كه ویارئال می تواند در ال مادریگال نتیجه را تغییر دهد اما زیردریایی در اسپانیا غرق شد، حتی ضربه پنالتی مشكوك در بازی برگشت توسط ریكلمه از دست رفت تا توپچی های هایبوری به فینال برسند.
●آرسنال در اروپا
در تاریخ باشگاه آرسنال حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۶ درخشان ترین نتیجه این تیم به شمار می رود.
در ۱۰ ساله اخیر از سال ۱۹۹۶ تاكنون آرسنال در بیشتر دوره ها از مرحله یك چهارم نهایی بیشتر بالا نیامده است. این تیم در سال گذشته حتی در مرحله مقدماتی از دور بازی ها حذف شد. تیم آرسنال در تاریخ رقابت های لیگ قهرمانان ۸۰ بازی تاكنون انجام داده است كه در ۳۶ بازی به پیروزی رسیده ۲۳ بازی را با تساوی به پایان رسانده و در ۲۱ بازی نیز شكست خورده است. در این مدت ۱۱۱ گل توسط بازیكنان آرسنال به ثمر رسیده و ۸۳ بار نیز دروازه این تیم باز شده است.
البته در مجموع سه جام اروپا، آرسنال تاكنون در ۱۴۴ بازی، ۶۸ پیروزی، ۳۹ مساوی و ۳۷ شكست را در پرونده خود دارد. در این تعداد بازی نیز ۲۲۵ گل به ثمر رساند و ۱۴۷ گل خورده است.
ركورد پیروزی پر گل آرسنال نیز در لیگ قهرمانان در دیدار با تیم های روزنبرگ و اینترمیلان به دست آمده كه با نتیجه پنج بر یك این دو تیم را شكست داده است.
●بازیكن كلیدی
تیری آنری ستاره تیم آرسنال بدون شك برجسته ترین بازیكن تیمش در این دوره از بازی ها بود. این بازیكن ۲۸ ساله تاكنون ۲۱۵ گل برای تیمش به ثمر رسانده است. او در موناكو فرانسه با آرسن ونگر شكوفا شد و بعد از این كه او به آرسنال آمد آنری هم رهسپار آرسنال شد.
او اكنون ۲۷۰ دقیقه است كه برای تیمش گلزنی نكرده است. حركت های انفجاری او و ضربات ناگهانی اش بارها باعث خلق گلهای زیبایی در رقابت های مختلف شده است.
او بعد از خروج پاتریك ویرا از آرسنال به عنوان كاپیتان توپچی های لندن برگزیده شد تا وظیفه او در داخل میدان هم سنگین تر شود. او با قدرت حفظ توپ و دریبلینگ بالا یكی از اهرم های موفقیت تیمش در بازی فینال به شمار می رود. تیری آنری در رقابت های این فصل در ۸۴۲ دقیقه ۵ گل به ثمر رسانده است. او ۱۹ بار نیز در ۱۲ مسابقه قبلی دروازه رقیبان را مورد هدف قرار داده است. در حال حاضر اندری شوچنكو با ۹ گل در ۹۵۱ دقیقه در صدر جدول گلزنان قرار دارد و رونالدینیو با ۷ گل در ۹۸۹ دقیقه نزدیك ترین رقیب برای رسیدن به شوچنكو است.
●تاكتیك
تیم آرسنال در این فصل بیشتر با سیستم ۲-۴-۴ به میدان می رفت و تنها در دیدار رفت مقابل رئال مادرید آرسن ونگر سیستم بازی خود را به ۱-۵-۴ تغییر داد. در این بازی هم آرسنال با سیستم ۲-۴-۴ مقابل سومین تیم اسپانیایی قرار می گیرد. ینس لمان درون دروازه قرار دارد. امانوئل ابو، كلوتوره، سول كمپل و اشلی كول ۴بازیكن خط دفاعی انگلیسی ها به شمار می روند. الكساندر هلب، فابرگاس، گلیبرتو سیلوا و روبرت پیرس مردان خط میانی آرسنال هستند. قدرت، تفكر و خلاقیت از خصوصیاتی است كه در بازیكنان خط میانی آرسنال دیده می شود. خوزه آنتونیو ریس و تیری آنری نیز دو مهاجم آرسنال هستند. كیفیت گلهای این دو بازیكن به ویژه آنری آنها را در شمار گل های كلاسیك قرار می دهد.●بارسلون
باشگاهی كه سابقه حضورش در لیگ اسپانیا از رئال مادرید هم بیشتر است «باركا» یا آن طور كه خود كاتالان ها تلفظ می كنند «بارشه» ، سمبل واحد مردم و فرهنگ ایالت خود مختار كاتالونیا محسوب می شود.
پیراهن باركا حكم پرچم كاتالونیا را دارد و به خاطر تقدسش تبلیغی روی آن درج نمی شود. این باشگاه به طور رسمی در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد. این تیم بیشتر متشكل از بازیكنان خارجی بود تا بازیكنان كاتالان. این قاعده بعدها به صورت یك اصل در این تیم درآمد. البته بعد از المپیك بارسلونا در سال ۱۹۹۲ و درخشش ستاره های كاتالان در قالب تیم المپیك اسپانیا توجه به بازیكنان مستعد داخلی بیشتر شده است.
اولین رئیس باشگاه رئال مادرید آرتور ویتی انگلیسی بود. آنها برای انجام سه بازی دوستانه مقابل یك تیم انگلیسی برای اولین بار با پیراهن آبی اناری به میدان رفتند.
باركا قدرتمند ترین تیم اسپانیایی طی دو دهه ابتدایی قرن بیستم محسوب می شد اما بازی كردن برای كاتالان ها همچنان یك سرگرمی محسوب می شد.
بارسلونا در سال ۱۹۵۳ قصد داشت تا با آلفرد دی استفانو نابغه آرژانتینی قراردادی امضا كند اما سانتیاگو برنابئو مدیر رئال قصد داشت او را به هر شكل ممكن به مادرید بیاورد با استفاده از اهرم های دولتی، فدراسیون فوتبال اسپانیا را وادار به تصمیم گیری عجیبی كرد بدین گونه كه دی استفانو با هر دو باشگاه باید قرارداد امضا كند و به تناوب هر فصل را در یكی از دو باشگاه سپری كند. سرانجام مدیر دست نشانده باركا مجبور شد قرارداد دی استفانو را فسخ كند.
در د هه های ۴۰ و ۵۰ بارسلونا به ۵ جامی معروف شده بود زیرا با داشتن بازیكنانی نظیر آنتونیو راماتیس(دروازه بان)، استامیتاباسورا (مهاجم) و لادیسالوكوبالا كاپیتان اهل چك بارسا حد فاصل سال ۵۳-۱۹۴۵ پنج بار قهرمان اسپانیا شد. از این زمان بود كه اعضای باشگاه افزایش یافت و استادیوم ۳۰ هزار نفری دیگر جوابگوی هواداران این تیم نبود.
به همین دلیل طرح ساخت ورزشگاه نیوكمپ توسط سامیتیار معمار شهیر اسپانیایی آغاز شد تا همواره نام او در كاتالان ها زنده بماند. آبی اناری ها تا سال ۱۹۷۹ صبر كردند تا سرانجام با فتح جام برندگان اروپا نخستین عنوان اروپایی را به دست آورند. بارسلونا با خدمت گرفتن ابر ستاره هایی مثل كرایف، مارادونا و ریوالدو و رونالدینیو بارها ركورد جهانی نقل و انتقالات را شكست.
مارادونا و برندشوستر آلمانی در سال ۱۹۸۳ بارسلونا را به عنوان قهرمانی در جام حذفی رساندند. این اتفاق در حالی افتاد كه در فاصله سال های ۸۲ تا ۸۶ قدرت را تیم های سوسیه داد و آتلتیكو بیلبائو از منطقه باسك در دست داشتند. سه سال بعد تری ونه بلز انگلیسی این تیم را تا آستانه نخستین فتح جام قهرمانی اروپا پیش برد اما استوا بخارست در ضربات پنالتی بارسلونا را در رسیدن به جام ناكام گذاشت.
در ژوئن ۱۹۸۸ كرایف بازیكن سابق این تیم رهبری را در این باشگاه به عهده گرفت. او با مدیریت خارق العاده اش پرشكوه ترین تاریخ بارسلونا را خلق كرد. تیم رویایی كرایف متشكل از استوویچكوف، كومان، سالیناس، زوبی زارتا و روماریو ۴ فصل پیاپی از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ قهرمان اسپانیا شدند و نخستین جام قهرمانی اروپا را در سال ۱۹۹۲ برای كاتالان ها به ارمغان آورد و در این رده نمایشی دیدنی از فوتبال ناب تهاجمی ارائه كرد. در سال ۱۹۹۶ بابی رابسون رونالدو را به بارسلونا آورد و توانست جام برندگان جام را با آبی اناری ها فتح كند.
لوئیس ون گال دیگر هلندی افتخارآفرین بارسلونا بود. او در اروپا موفق نبود اما با تاكتیك های مدرن خود دو سال پیاپی بارسا را بر رئال و اسپانیا چیره ساخت.
ون گال بعد از این كه تیم را دگرگون كرد و بازیكنانی نظیر كوكو، كلایورت و زندن قدم به بارسلونا گذاشتند اما این جا به جایی های بی حد و اندازه بر پیكره تیم ضربه زد. در سه فصل پیاپی بارسلونا با ون گال به موفقیتی دست پیدا نكرد.
و سرانجام به دنبال ناكامی های پی درپی آنتیچ به بارسلونا آمد. حضور او در این باشگاه طولانی نبود و سرانجام فرانك ریكارد رهبری این تیم را بر عهده گرفت. ریكارد از سال ۲۰۰۳ در بارسلونا مشغول به كار شد. او پیش از آمدن به بارسلونا یك بار سرمربی تیم ملی هلند بود و سپس در باشگاه اسپارتاروتردام به مربیگری پرداخته بود.
ریكارد ۴۴ ساله در سال اول حضورش در بارسلونا به موفقیتی نرسید، اما در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ موفق شد تیم بارسلونا را به مقام قهرمانی در اسپانیا نایل كند. اگر چه بارسلونا در آن سال در لیگ قهرمانان نیز درخشش چشمگیری داشت اما در مصاف با چلسی در مرحله یك چهارم نهایی ناكام بود.
اوج حركت بارسا با ریكارد به فصل جاری منتهی می شود كه ابتدا قهرمانی كاتالان ها پیش از پایان فصل بود و سپس حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپاست.
●راه صعود
بارسلونا در مرحله گروهی با تیم های وردربرمن، اودنیزه و پاناتینایكوس هم گروه بود. بارسلونا هم مانند آرسنال بدون شكست این مرحله را پشت سر گذاشت. ۵ پیروزی و یك مساوی با ۱۶ گل زده و ۲ گل خورده و مجموع ۱۶ امتیاز كارنامه بارسلونا در این مرحله بود. درخشان ترین پیروزی بارسلونا در این مرحله به بازی این تیم با پاناتینایكوس بود كه آبی اناری ها موفق شدند پنج بر صفر حریف یونانی خود را در هم بكوبند.
چلسی حریف آشنایی بود كه بارسلونی ها برای گرفتن انتقام فصل پیش آرزوی دیدار با آنها را داشتند و این اتفاق در مرحله یك چهارم نهایی رخ داد. یك پیروزی دو برصفر در بازی رفت در خانه چلسی نوید صعود بی دردسر اسپانیایی را می داد. در بازی برگشت در نیوكمپ، بارسلونا در حالی كه با یك گل از چلسی پیش بود. در نهایت روی یك پنالتی مشكوك دروازه اش توسط چلسی باز شد اما در نهایت به دور بعدی راه یافت.
بنفیكا از پرتغال حریف بعدی بارسلونا بود. در بازی رفت حریف پرتغالی بازی فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشت و توانست بارسلونا را با تساوی بدون گل متوقف كند. در نیوكمپ بارسلونا جبران مافات كرد و توانست با پیروزی دو بر صفر با گل های رونالدینیو و اتوئو یك گام دیگر به فینال نزدیك تر شود.
آث میلان در مرحله نیمه نهایی در بازی رفت میزبان بارسلونا بود. این بازی بدون شك به رونالدینیو تعلق داشت.او با یك پاس گل استثنایی برای ژولی او را در موقعیت گل قرار داد تا این بازیكن فرانسوی ضربه مهلك را بر پیكر میلان وارد كند.
بارسلونا در بازی برگشت در نیوكمپ با تساوی بدون گل به فینال رسید تا آرزوی هواداران این تیم بعد از مدتها تحقق یابد.
آخرین بار در سال ۱۹۹۲ بارسلونا با پیروزی در مقابل سامپدوریا فاتح جام اروپا شد.
رونالد كومان با گل دقیقه ۱۱۲ خود كه از روی یك ضربه ایستگاهی به ثمر رسید این جام را برای اولین بار نصیب كاتالان ها كرد. از سال ۱۹۹۶ تاكنون درخشان ترین نتیجه بارسلونا در لیگ قهرمانان به فصل ۲۰۰۰-۹۹ و ۲۰۰۲-۲۰۰۱ برمی گرددكه این تیم دو بار تا مرحله نیمه نهایی رسید اما نتوانست به فینال راه یابد. بارسلونا تاكنون ۱۰۰ بازی در لیگ قهرمانان برگزار كرده كه در مجموع این تعداد بازی ۵۴ پیروزی، ۲۵ مساوی، ۲۱ باخت، ۱۹۰ گل زده و ۱۱۴ گل خورده در كارنامه این تیم به ثبت رسیده است.
●بازیكن كلیدی
رونالدینیو سوپر استار برزیلی بارسلونا وقتی كه از پاری سن ژرمن به این تیم آمد هنوز یك بازیكن طراز اول به شمار نمی رفت. اما به تدریج نبوغ این بازیكن برزیلی نمایان شد و در نهایت به ستاره كنونی تیمش تبدیل شده است. او یك هنرمند به معنای واقعی در زمین فوتبال به شمار می رود. او در جولای سال ۲۰۰۳ به نیوكمپ آمد و در این فصل در مجموع ۱۷ گل برای بارسلونا به ثمر رسانده است. تكامل فنی و بازی چشمگیر تكنیكی، به علاوه قدرت فیزیكی در جنگ های تن به تن از خصوصیات بارز اوست. این بازیكن ۲۶ساله در مقطعی از درجه كارایی قرار دارد كه می تواند سرنوشت هر مسابقه ای را تغییر دهد. البته با توجه به تمام این ویژگی ها او در مواجه با مردان سرسخت دفاعی آرسنال كار دشواری را در پیش خواهد داشت.
●تاكتیك
تیم بارسلونا در بیشتر بازی های این فصل لیگ قهرمانان با تاكتیك ۳-۳-۴ به میدان می رود. ویكتور والدز دروازه بان بارسلونا در این بازی است. او با ۲۴ سال سن با توجه به قدرت بالای دفاعی بارسلونا كمتر تحت فشار حریف قرار داشته. البته او در ۱۲ بازی قبلی بارسلونا تا این مرحله تنها ۲ بار دروازه اش باز شده است. در خط دفاع رافاماركوئیز و كارلوس پویول(كاپیتان) در دفاع مركزی، جولیانو بلیتی در دفاع راست و جیووانی وان برونكوست در دفاع چپ بازی می كنند.
در خط میانی ادمیلسون برزیلی در مركز خط میانی نقش محوری در بارسا دارد. دكو به همراه مارك وان بومل نیز به عنوان دو هافبك كناری بارسا، او را در حملات یاری می دهند. در خط حمله نیز رونالدینیو، لودویك ژولی و ساموئل اتوئو حضور پررنگی را در خط حمله خواهند داشت. بارسلونی ها تا پیش از بازی فینال ۲۳ گل به ثمر رسانده اند.
●لیگ قهرمانان اروپا
در حال حاضر بر اساس نتایج كشورهای مختلف تعداد سهمیه های آنها در پایان فصل مشخص می شود. البته تیم هایی كه نمی توانند به طور مستقیم به این لیگ راه پیدا كنند بعد از حضور در بازی های مقدماتی می توانند جواز صعود در مرحله نهایی را به دست آورند. این رقابت ها به قدری در یوفا با اهمیت شده است كه سازمان ویژه ای در یوفا این مسابقات را هدایت می كنند. همه ساله سود سرشاری از بابت برگزاری این بازی ها نصیب تیم ها و یوفا می شود.
●میزبان
پاریس پایتخت فرانسه برای بازی فینال برگزیده شده است. این شهر دارای دو ورزشگاه است یكی استادیوم پارك دوپرنس كه متعلق به باشگاه پاری سن ژرمن است و دیگری ورزشگاه استاد دوفرانس كه برای جام جهانی ۹۸ فرانسه ساخته شد و در شمال شهر پاریس قرار دارد.
بازی فینال در ورزشگاه استاد دوفرانس برگزار می شود. استادیومی كه در سال ۱۹۹۸ تیری آنری و یارانش موفق شدند با پیروزی سه بر صفر مقابل برزیل برای اولین بار قهرمان جهان شوند. حالا آنری می خواهد این بار با آرسنال این مقام را در لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد. البته برای رونالدینیو پاریس انباشته از خاطراتی است كه او در دوران بازیگری در پاری سن ژرمن داشته است. رونالدینیو هنوز طرفدارانی دارد كه برای تشویق او به استاددو فرانس بیایند.
البته این ورزشگاه برای دومین بار میزبان فینال لیگ قهرمانان است. در سال ۲۰۰۰ تیم های رئال مادرید و والنسیا در این ورزشگاه برای فتح جام با یكدیگر به رقابت پرداختند كه رئال با پیروزی سه بر صفر جام را به مادرید برد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید