پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران


پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران
۲۷تیر ۱۳۶۷ نامه‌ای از سوی آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت ایران به «خاویر پرز دكوئه‌یار» دبیر كل وقت سازمان ملل متحد ارسال شد. در این نامه جمهوری اسلامی ایران رسماً قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت راجع به جنگ تحمیلی راپذیرفت‌. در بخشی از این نامه آمده بود:
«... همان طور كه به خوبی استحضار دارید، آتش جنگی كه به وسیله رژیم عراق در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ با تجاوز علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید، اینك ابعاد غیرقابل تصوری به خود گرفته است كه كشورهای دیگر و حتی غیرنظامیان بی گناه رانیز درشعله‌های خود گرفته است‌.
قتل ۲۹۸ نفر انسان بی‌گناه كه با ساقط ساختن هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران به وسیله یكی از كشتی‌های جنگی آمریكایی درخلیج فارس به وقوع پیوست‌، نمونه‌ای بارز در این خصوص است‌.
در چنین موقعیتی‌، تلاشهای جنابعالی برای اجرای قطعنامه ۵۹۸ (۱۹۸۷) حائز اهمیت ویژه‌ای است‌. جمهوری اسلامی ایران پیوسته كمك و پشتیبانی خود رانسبت به شما در حصول به این هدف مبذول داشته است‌. در این زمینه ما مصمم گردیدیم كه رسماً اعلام داریم جمهوری اسلامی ایران به خاطر اهمیت حفظ جان انسانها و برقراری عدالت و صلح و امنیت منطقه‌ای وبین‌المللی‌، قطعنامه (۱۹۸۷) ۵۹۸ شورای امنیت را می‌پذیرد...»
در همین مورد، حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی‌، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و سخنگوی شورای عالی دفاع گفت:
«حمله به هواپیمای مسافربری ایران و شهادت ۲۹۰ نفر سرنشین بیگناه‌، به هیچ وجه ادعای اشتباه در مورد آن پذیرفته نیست و از نظر ما یك اخطار تلقی شد. همچنین قساوت فوق العاده صدام درداخل عراق كه هزاران روستا و صدها هزارتن از مردم رابا بمباران شیمیایی قتل عام می‌كند، از دیگر دلایل آن است كه نشان می‌دهد، به او اجازه داده‌اند هرجنایتی رامرتكب شود. مجموعه این شرایط و ادله دیگری كه فعلاً ذكر نمی‌شود، ما را به این نتیجه می‌رساند كه مصلحت انقلاب و ملت‌های ایران و عراق ومنطقه این است كه قطعنامه مذكور پذیرفته شود ... ایران تا به حال خواستار آن بود كه ابتدا كمیته تعیین متجاوز تعیین شود، ولی فعلاً باتوجه به شرایط جدیدی كه پیش آمده‌، از آن شرط خود صرف نظر می‌كنیم‌... متأسفانه تبلیغات جهانی ما را جنگ‌افروز و جنگ طلب معرفی كرده و صدام وحزب بعث متجاوز كه تمامی قوانین را نقض كرده‌، ولی چون یك شعار مشخص دارد، یعنی قطعنامه را پذیرفته و حاضر به قضاوت بین‌المللی است‌، به صورتی عوامفریبانه صلح‌طلب معرفی شده است‌. با این كار، یعنی قبول قطعنامه ۵۹۸، ما نشان دادیم كه در این زمینه انعطاف‌پذیر هستیم‌... ما قطعنامه را هرگز رد نكرده بودیم‌، بلكه شرطی روی آن گذاشتیم و این اواخر روشن شد كه ممكن است حوادث تلخی در منطقه اتفاق افتد كه نقطه عطف آن سقوط هواپیمای مسافری ایران توسط امریكا بود... آنها می‌خواستند ما را به دلیل نپذیرفتن قطعنامه تحریم تسلیحاتی كنند، منطقاً از آن پس (در صورتی كه عراق از قبول قطعنامه خودداری كند) باید عراق را تحریم نمایند.»
پی نوشت‌:
۱ـ روزنامه جمهوری اسلامی - ۲۷ تیر ۱۳۶۷.
۲ـ روزنامه اطلاعات ـ ۲۸ تیر ۱۳۶۷.
منبع : موسسه مطالعات وپژوهش های سیاسی


همچنین مشاهده کنید