پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


جسم‌ انسان‌ با ذهن‌ پویا کامل‌ می‌شود


جسم‌ انسان‌ با ذهن‌ پویا کامل‌ می‌شود
مطالعه‌ غذای‌ روح‌ است‌، فكر و ذهن‌ با مطالعه‌ پرورش‌ می‌یابد و همان‌گونه‌ كه‌ جسم‌ آدمی‌ برای‌ بقا و رشد نیازمند انواع‌ غذاها و پروتیین‌ها و ویتامین‌هاست‌، غذای‌ روح‌ و ویتامین‌ فكر بشر نیز از طریق‌ مطالعه‌ تامین‌ می‌شود.
جسم‌ زمانی‌ ارزشمند است‌ كه‌ انسان‌ فكر و ذهنی‌ پویا داشته‌ باشد، بنابراین‌ كتاب‌ از دیدگاه‌ معنوی‌ و روحانی‌ ارزشی‌ به‌ مراتب‌ بالاتر از آب‌ و غذا دارد.كتاب‌ گنجینه‌ اسرارآمیز معارف‌ بشری‌ است‌ كه‌ با مطالعه‌ آن‌ می‌توان‌ به‌ اقیانوس‌ عظیم‌ معارف‌ و دانش‌ بشری‌ راه‌ یافت‌ و به‌ رشد فرهنگی‌ و كمال‌ فردی‌ و اجتماعی‌ رسید.
مطالعه‌ یكی‌ از شاخص‌های‌ رشد علمی‌ و فرهنگی‌ هرجامعه‌ است‌ و عادت‌ به‌ كتابخوانی‌ الفبای‌ پیشرفت‌ جامعه‌ در همه‌ زمینه‌ها از جمله‌ فرهنگ‌، اقتصاد و سیاست‌ است‌، هنگامی‌ كه‌ مطالعه‌ جزو امور ضروری‌ زندگی‌ باشد، جامعه‌ از ورطه‌ نادانی‌ و تباهی‌ رهایی‌ یافته‌ و زندگی‌ افراد جامعه‌ معنایی‌ تازه‌ می‌یابد.
به‌ اعتقاد اكثر كارشناسان‌ بهترین‌ گزینه‌ برای‌ انتقال‌ و ترویج‌ فرهنگ‌ كتاب‌ است‌، زیرا كتاب‌ها ویژگی‌های‌ متمایزی‌ دارند كه‌ آنها را از دیگر رسانه‌های‌ فرهنگی‌ جدا می‌سازد. وجه‌ تمایز كتاب‌ از دیگر رسانه‌های‌ چاپی‌ مثل‌ روزنامه‌ها و مجلات‌ این‌ است‌ كه‌ كتاب‌ محدود و دارای‌ توالی‌ از اول‌ تا آخر است‌. تنها وسیله‌ ارتباطی‌ است‌ كه‌ به‌ موضوع‌ اجازه‌ قبض‌ و بسط‌ می‌دهد و خواننده‌ در كتاب‌ حركت‌ می‌كند و منفعل‌ صرف‌ نیست‌، از این‌ رو هیچ‌ رسانه‌ دیگری‌ نمی‌تواند بطور كامل‌ جای‌ كتاب‌ را بگیرد.
توجه‌ به‌ كتاب‌ و كتابخوانی‌ و گسترش‌ فرهنگ‌ مطالعه‌ به‌ عنوان‌ یك‌ مساله‌ ملی‌ از وظایف‌ دولت‌ و نهادهای‌ ذی‌ ربط‌ در جامعه‌ اسلامی‌ است‌، زیرا فقر مطالعه‌ یك‌ آسیب‌ جدی‌ برپیكره‌ توسعه‌ نظام‌ فرهنگی‌ جامعه‌ است‌ و تجدید نظر در سیاست‌های‌ فرهنگی‌ مرتبط‌ با كتاب‌ الزامی‌ است‌.
همانطور كه‌ تولید ناخالا ملی‌ یا ضریب‌ بهره‌وری‌ در اقتصاد می‌تواند معیاری‌ برای‌ ارزیابی‌ وضع‌ اقتصادی‌ هر كشور باشد، شاید بتوان‌ تعداد كتابخانه‌ها، نحوه‌ كتابخوانی‌، تعداد كتاب‌های‌ چاپ‌ شده‌ در یك‌ دوره‌ و نسبت‌ خرید كتاب‌ توسط‌ مردم‌ و زمان‌ صرف‌ شده‌ برای‌ مطالعه‌ را شاخصی‌ برای‌ ارزیابی‌ وضعیت‌ فرهنگی‌ آن‌ جامعه‌ دانست‌، لذا شناسایی‌ عوامل‌ بازدارنده‌ و تشویق‌ كننده‌ مطالعه‌ در جامعه‌ ضروری‌ است‌.
● نقش‌ مسئولین‌
مسئولین‌ اجرایی‌ و مردم‌ باید بدانند كه‌ كتاب‌ و كتابخوانی‌ راهی‌ برای‌ پر كردن‌ اوقات‌ فراغت‌ نیست‌ و چنین‌ مقوله‌ مهمی‌ را نباید در بحث‌ سرگرمی‌ها مورد مطالعه‌ قرارداد، بلكه‌ این‌ امر باید زیربنای‌ هر برنامه‌ریزی‌ اصولی‌، اجتماعی‌ و توسعه‌ ملی‌ قرار گیرد. راهبرد توسعه‌ انسانی‌ كه‌ آخرین‌ تجربه‌ انسان‌ معاصر درباب‌ الگوی‌ مناسب‌ نوسازی‌ و پیشرفت‌ اجتماعی‌ است‌، افزایش‌ آگاهی‌ و شعور اجتماعی‌ را یكی‌ از اهداف‌ خود قرارداده‌ است‌ و كتاب‌ و كتابخوانی‌ به‌ عنوان‌ مكانیسم‌ موثر و اطمینان‌ بخش‌ در این‌ جهت‌ مورد تاكید قرار گرفته‌ است‌، بنابراین‌ سیاستگذاران‌ و برنامه‌ریزان‌ كلان‌ كشور با اعتقاد به‌ این‌ اصول‌ بایستی‌ مكانیسم‌های‌ كاربردی‌ را طراحی‌ كنند كه‌ این‌ هدف‌ مهم‌ را تحقق‌ بخشند و با برنامه‌ریزی‌ دقیق‌ و حساب‌ شده‌ امكان‌ تهیه‌ و توزیع‌ كتاب‌های‌ مفید را با قیمت‌ مناسب‌ فراهم‌ آورند.
● نقش‌ والدین‌
فقدان‌ الگوها و مدل‌ عملی‌ برای‌ مطالعه‌ و كتابخوانی‌ و عدم‌ تعریف‌ صحیح‌ از كتابخوانی‌ و روش‌های‌ مطالعه‌ از جمله‌ مواردی‌ است‌ كه‌ به‌ اعتقاد كارشناسان‌ اجتماعی‌ و روانشناسان‌ به‌ عنوان‌ تنگناها و عوامل‌ بازدارنده‌ رشد و ترویج‌ و اشاعه‌ صحیح‌ فرهنگ‌ مطالعه‌ و كتابخوانی‌ در كشور محسوب‌ می‌شوند، در واقع‌ یكی‌ از مهمترین‌ عواملی‌ كه‌ موجب‌ شده‌ فرهنگ‌ كتاب‌ و كتابخوانی‌ در بین‌ افراد جامعه‌ خصوصاً جوانان‌ و نوجوانان‌ نهادینه‌ نشود، عدم‌ ارایه‌ تعریف‌های‌ جامع‌ و كامل‌ و فقدان‌ الگو و مدلی‌ صحیح‌ از كتابخوانی‌ و یادگیری‌ می‌باشد.
به‌ عبارت‌ دیگر عادت‌ به‌ مطالعه‌ رفتاری‌ است‌ كه‌ در كودكان‌ و نوجوانان‌، كمتر فراگیر و درونی‌ شده‌ است‌ و به‌ همین‌ جهت‌ آنان‌ در ابتدا با كتاب‌ مانوس‌ نمی‌شوند.
فرحناز اسماعیل‌ بیگی‌ كارشناس‌ فرهنگی‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید