جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فلک الافلاک؛ قلعه ای سرکشیده به فلک


فلک الافلاک؛ قلعه ای سرکشیده به فلک
قلعه فلك الافلاك در شهرستان خرم آباد استان لرستان یكی از مهم ترین و معتبرترین آثار تاریخی ایران است كه در زمان ساسانیان احداث شده و همچنان استوار و باشكوه به جای مانده است.
مردم خرم آباد این قلعه را به دلیل داشتن ۱۲ برج «قلعه ۱۲ برجی» نامیده اند. دیوارهای قلعه از سطح خیابان های مجاور ۴۰ متر ارتفاع دارد. دو حیاط، تالارها و اتاق قلعه، دیرزمانی اردوگاه اسیران روسی، مدتی خزانه جواهرات بوده كه زمانی هم به پادگان نظامی و بعد از كودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به بازداشتگاه زندانیان سیاسی بدل شد و بالاخره از آبان سال ۱۳۵۴ به موزه مردم شناسی و مركز اسناد و مدارك تاریخی گرانبهایی تبدیل شد.
هنوز هم قلعه فلك الافلاك در یاد و خاطره بسیاری از مردم كشور به عنوان محل تبعید و بازداشت عده زیادی از سیاستمداران و دانشجویانی مانند دكتر ناظرزاده كرمانی، محمد علی توفیق مدیر روزنامه توفیق، خلیل ملكی، محمود ژندی مدیر روزنامه به سوی آینده، پرویز خطیبی مدیر روزنامه حاجی بابا، باغچه بان، مهرداد بهار، صادق وزیری، ایرج نبوی و مرتضی كیوان ترس و وحشت در دل ها باقی گذاشته است.
امروز در موزه قلعه فلك الافلاك آثار ارزشمندی مربوط به دوره های پیش از تاریخ و دوره اسلامی و پیش از اسلام نگهداری می شود و در كنار آن نمایشگاه عكسی از دیدنی های استان لرستان، زینت بخش قلعه شده است.
دیدار از بخش های مختلف موزه و نمایشگاه عكس قلعه فلك الافلاك چند ساعتی به طول می انجامد و هنگام غروب تماشای شهر خرم آباد از بلندای قلعه تاریخ گذشته مردم كوشا و زحمتكش لرستان را با همه حوادث تلخ و شیرین به یاد می آورد.
وقتی آخرین اشعه های خورشید فرو می كشد، غروبی سهمگین قلعه را می پوشاند. راستی غروب زندانیان قلعه فلك الافلاك چه غروب غم انگیز و دهشتناكی بوده است؟ در دامنه قلعه به تماشا می ایستم، چراغ های دیوارهای سر به فلك كشیده قلعه روشن می شود، نورپردازی بدیع احساس دیگری در تماشاگر به وجود می آورد. قلعه مثل یك پلنگ وحشی، در بلندای شهر آرمیده است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید