جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


مأموریت غیرممکن کارگردان جوان


مأموریت غیرممکن کارگردان جوان
● مأموریت غیرممكن چگونه شكل گرفت
تام كروز به اندازه ای در به كارگیری جی جی آبرامز به عنوان كارگردان قسمت سوم مأموریت غیرممكن مصمم بود كه استودیو پارامونت را متقاعد كرد یك سال پروژه ساخت فیلم را عقب بیندازد. او همچنین استیون اسپیلبرگ را نیز متقاعد كرد تا تولید فیلم جنگ دنیاها را زودتر از برنامه تعیین شده آغاز كند تا او بتواند آبرامز را برای فیلم مورد نظرش در اختیار داشته باشد. در نهایت زمانی كه آبرامز برای ساخت فیلم مأموریت غیرممكن ۳ پشت دوربین قرار گرفت، از این موضوع حیرت زده بود كه چطور یك كارگردان تلویزیونی و خالق سریالهای آلیاس و گمشده، اكنون به یكباره كارگردانی فیلم ۱۶۵ میلیون دلاری تام كروز را برعهده می گیرد.
فیلم افتتاحیه اكران تابستانی امسال مأموریت غیرممكن ۳ است و اكثر منتقدان آن را رفراندومی برای تماشاگران به منظور تأیید مجدد
تام كروز می دانند كه نه تنها آخرین فیلمش (جنگ دنیاها) مورد توجه عموم قرار گرفت بلكه حواشی زندگی شخصی اش نیز با انتقادات فراوان مواجه بوده است. از طرفی استودیو پارامونت هم كه چند شكست پی در پی را با فیلمهای چهار برادر و الیزابت تاون در گیشه تجربه كرده ، همكاری كروز و آبرامز را یك برگ برنده برای خود تلقی می كند.
اما گرچه اكثر صاحبنظران فیلم را با توجه به علاقه مردان جوان به فیلمهای اكشن در این ماهها یك موفقیت تجاری تلقی می كنند، مسؤولان پارامونت نگران هستند كه حواشی های اخیر زندگی شخصی كروز به جذابیت او در گیشه لطمه زده باشد. حتی برخی از عدم حضور او در كنار خانواده و دختر تازه به دنیا آمده او در عوض همراهی فیلم مأموریت غیرممكن ۳ در نقاط مختلف جهان خرده گرفته اند.
آمارهای استودیو پارامونت نشان می دهد كه میزان علاقه مندی تماشاگران به تماشای فیلم مأموریت غیرممكن هم یك سوم كمتر از فیلم مأموریت غیرممكن ۲ است و در عوض میزان علاقه آنها به تماشای فیلم كد داوینچی كه دو هفته پس از فیلم كروز به اكران در می آید دو برابر می باشد.
با توجه به چنین آمارهایی بودكه استودیو پارامونت تصمیم به پخش تیزرهای صددرصد اكشن در سینماها و شبكه های تلویزیونی گرفت كه لااقل با تأكید بر وجه اكشن فیلم بتواند تماشاگران جوان مرد را به سینماها بكشاند.
اما آبرامز جوان كه سریال آلیاس او با بازی خبیزگارنر در نقش اصلی مورد توجه جوانان بود می گوید كه از چالش های پیش روی پارامونت در تبلیغ این فیلم برای تماشاگران زن آگاهی داشته است.
او ادامه می دهد: بسیاری به من گفتند كه این فیلم را كارگردانی نكنم چون من كارگردان كروز محسوب نمی شدم بلكه همكار او و پائولا واگز - تهیه كننده سری مأموریت غیرممكن ـ بودم و بدین ترتیب فقط باید در خدمت ستاره فیلم باشم. به نظر آنها من یك احمق بودم ولی من حس كردم كه می توانم به كروز اعتماد كنم چون او به من گفت: من می خواهم این مأموریت غیرممكن تر باشد و من فقط بازیگر فیلم هستم.
آبرامز در ادامه می گوید:دو سال قبل وقتی كه مدیر برنامه هایم موضوع كارگردانی این فیلم را با من مطرح كرد، اصلاً نمی دانستم كار به اینجا ختم خواهد شد.
اما این قضیه دقیقاً زمانی اتفاق افتاد كه جو كارناهان كارگردان اول فیلم دقیقاً سه هفته قبل از شروع كار توسط تام كروز اخراج شد و كروز تقاضای حضور آبرامز را با مسؤولان پارامونت مطرح كرد آن هم در شرایطی كه اخراج كارناهان ۳۰ میلیون دلار هزینه برای پارامونت تراشیده بود.
آبرامز ۳۱ ساله در دوران نوجوانی و جوانی علاقه زیادی به سریالهای تلویزیونی داشت و پس از اینكه كار حرفه ای را درتلویزیون آغاز كرد به سریال سازی و نوشتن فیلمنامه پرداخت. كروز و اسپیلبرگ قبل از مأموریت غیرممكن ۳ هم به دنبال او بودند و تمایل داشتند تا فیلمنامه جنگ دنیاها را بازنویسی كنند ولی آبرامز به دلیل حضور در سریال گمشده در دسترس نبود.
كروز قبل از آن دو فصل اول سریال آلیاس را تماشا كرده بود كه از ساخته های خوب آبرامزمحسوب می شد و خود او اشاره كرده بود كه در ساخت آن از سریال كلاسیك مأموریت غیرممكن الهام گرفته است. در مقطعی آبرامز قصد ساخت فیلم بازگشت سوپرمن را داشت و فیلمنامه ای نیز به همین منظور نوشته بود ولی استودیو وارنر در عوض برایان سینگر را به عنوان كارگردان انتخاب كرد كه البته تصمیم گرفت تا فیلمنامه آبرامز را بازنویسی و كارگردانی كند.
سری فیلمهای مأموریت غیرممكن از سال ۲۰۰۰ با مشكلات فراوانی مواجه شد و فیلمنامه قسمت سوم آن بارها توسط فرانك دارابانت (گرین مایل ) دین جورجاریس(مهاجم مقبره) دان گیلوری و رابرت تاون (محله چینی ها) بازنویسی شد. اما آبرامز فیلمنامه نهایی را نپسندید و حتی معتقد بود كه دو قسمت اول فیلم مأموریت غیرممكن ۲ فاصله زیادی با سریال ها داشته و فیلمنامه پیش روی او بر سر قسمت سوم نیز بیش از حد سیاسی، تیره و مشخص بود. آبرامز ادامه می دهد: پس از مطالعه فیلمنامه من به كروز گفتم كه شخص مناسبی برای كارگردانی این فیلمنامه نیستم. او گفت كه من چه چیزی در نظر دارم و من گفتم به نظرم فیلمنامه باید بیشتر شخصیت محور باشد و او در عوض اینكه بر فیلمنامه حاضر تأكید كند به من گفت: روی نسخه تو كار می كنیم.
تغییر عقیده كامل كروز نسبت به فیلمنامه ای كه چندین سال در حال بازنویسی بود برای همه از جمله آبرامز تعجب آور بود ولی اقدامات بعدی كروز بیشتر باعث شگفتی شد. كروز برای آماده شدن نسخه آبرامز از فیلمنامه ناچار شد كار را برای یك سال متوقف كند و تغییراتی در برنامه كاری اسپیلبرگ هم بوجود آورد. آبرامز می افزاید: ناگهان تام كروز به همه اعلام كرد كه می خواهد تا این بچه تلویزیونی فیلمش را كارگردانی كند. این خبر خوبی برای پارامونت نبود ولی آنها به هر حال از تصمیم كروز جانبداری كردند و كار پیش رفت.
آبرامز و همكاران فیلمنامه نویسش آلكس كورتزمن و روبرتو ادرچی تصمیم گرفتند تا برخلاف دوقسمت اولی فیلم مأموریت غیرممكن (به كارگردانی برایان دپالما و جان وو ) كه داستانهایی پیچیده داشت، داستان فیلم سوم را براساس شخصیت اتان هانت بنویسند و كار آنها در نهایت نسخه اكشن شده در مگوایر با حضور اتان هانت بود.
در فیلم جدید هانت قصد ازدواج دارد ولی ناچار است تا در مأموریتی جاسوس سابق (با بازی كری رسال) را نجات دهد و بعد به واتیكان برود تا اوون داویان (با بازی فیلیپ سایمورهافمن» را برباید كه اسرار سلاح سری به نام پای خرگوش را با خود حمل می كند و البته نامزد او با بازی (میشله موناگان) هم ربوده شد. و هانت در كنار این مأموریت های حرفه ای وظیفه خود می بیند تا برای نجات زندگی شخصی اش بیش از هر چیز مراقب جان نامزدش باشد.
آبرامز در نهایت می افزاید: این بار هانت به دنبال نجات جهان از شر سلاح جدید نیست بلكه هدف اصلی او حفظ جان نامزدش و شروع یك زندگی موفق است. این شروعی تازه برای هانت و خود كروز در زندگی شخصی اش است.
ترجمه: امیررضا نوری زاده
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید