پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سوءتغذیه، تهدیدی برای کودکان


سوءتغذیه، تهدیدی برای کودکان
نداشتن اطلاعات كافی در مورد غذاهای روزانه و میزان سود و زیانهای آن موجب شده تا خانواده های ایرانی رفتار غذایی مناسبی نداشته باشند و این امر منجر به سوءتغذیه و پیامدهای ناگوار آن در كودكان شده است.
دكتر حمدالله كرمی فر فوق تخصص متابولیسم و رشد كودكان به ایسنا گفت: اهمیت دادن به برنامه غذایی كودكان یكی از مسائلی است كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ چرا كه در حال حاضر با موارد زیادی از سوء تغذیه در بین كودكان رو به رو هستیم.
وی با بیان این كه سوءتغذیه به علت ناكافی بودن غذا، نامناسب بودن غذا و یا به علت اختلال در هضم و جذب غذاست، گفت: در حال حاضر، به نظر می رسد كه مشكلات تغذیه ای به دلیل ناآگاهی های تغذیه ای خانواده ها و یا نحوه تغذیه آنهاست.
وی در ادامه گفت: انتخاب نوع غذا و تهیه كردن آن، كیفیت و كمیت غذا در سنین مختلف، شیوه غذا دادن به كودكان، رفتارهای تغذیه ای و روش غیر صحیح غذا دادن به كودكان، تغذیه اجباری، تغذیه با پاداش، تغذیه با موادی كه ارزش غذایی ندارند، مانند: لواشك، پفك، چیپس، نوشابه های گازدار و تنقلات كم ارزش، عدم شروع تغذیه تكمیلی به موقع و همچنین وجود باورها و عادت های غلط غذایی همه از عواملی هستند كه در ایجاد سوء تغذیه و یا عدم آن دخیل هستند.
دكتر كرمی با تاكید بر این كه چه نوع مواد غذایی باعث رشد كودكان می شود، افزود: استفاده از غذاهایی كه دارای انرژی، پروتئین، ویتامین ها و املاح كافی باشند تاثیر مثبتی بر روند رشد كودكان می گذارد. اضافه كردن گوشت مرغ، ماهی و گوسفند به برنامه غذایی كودكان و استفاده از حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود و منبع غنی پروتئینی تخم مرغ بسیار توصیه می شود. همچنین برای سلامتی و شادابی بیشتر كودكان، خوردن سبزیجات و میوه جات تازه جهت تأمین املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن آنها یكی از ملزومات برنامه غذایی محسوب می شود.
وی درباره غذاهای مقوی و مغذی گفت: می توان با اضافه كردن مقداری روغن به غذای كودك انرژی آن را افزایش داد و آن را مقوی نمود؛ همچنین با اضافه كردن مواد پروتئینی كه برای رشد كودك ضروریست می توان غذا را مغذی نمود.
وی همچنین در رابطه با شایعه شیوع تیروئید تصریح كرد: درمورد شیوع كم كاری تیروئید در كودكان اگر منظور كم كاری مادرزادی باشد آمار بالایی گزارش نشده و به طور كلی شیوع آن در ایران ۱ در ۳۰۰۰ نفر بوده است و در مورد كم كاری اكتسابی تیروئید شیوع آن در كودكان سن مدرسه هم ۰۸/۰ درصدست و شیوع بالایی گزارش نشده است.
دكتر كرمی در جواب این سوال كه آیا پدر و مادرهای كوتاه قد می توانند با استفاده از هورمون رشد صاحب فرزندانی با میانگین قدی بلندتر از آنها باشند، گفت: در مورد استفاده از هورمون رشد در كوتاه قدی ژنتیكی مطالعات زیادی انجام شده كه در بعضی مطالعات گفته شده تاثیری در قد نهایی ندارد. ولی بعضی مطالعات مؤثر بودن آن را گزارش كرده اند. به طور كلی، هورمون رشد در بسیاری از انواع كوتاهی قد مؤثر است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید