پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


کنستانتین


کنستانتین
خلاصه‌ فیلم: جان کنتسانتین سالها پیش اقدام به خودکشی کرده و بخاطر اینکار مدتی را در جهنم سپری نموده اما او این فرصت را پیدا کرده تا دوباره به زندگی برگردد تا با انجام اعمال خوب رضایت خداوند را جلب کند . او همچنین یک قدرت استثنایی پیدا کرده که توانایی مشاهده دنیای دیگر است که در ماورای دنیای عادی در جریان است . او قادرست موجودات نیمه فرشته و موجودات نیمه شیطانی را که در کنار انسانها بر روی زمین هستند را مشاهده کند . او تصمیم دارد موجودات شیطانی را نابود سازد و برای اینکار از کمک یکی از دوستانش که متخصص ساخت سلاحهای مخوف است بهره می گیرد . از سوی دیگر پزشک جان به او اطلاع داده که او مبتلا به سرطان ریه است و فرصت زیادی برای زندگی ندارد . در ادامه پسر شیطان تصمیم می گیرد زمین را تسخیر کند و جان با کمک یک زن پلیس به اسم آنجلا که او نیز قادر به دیدن دنیای دیگر است نبرد پایانی با نیروهای شیطانی را آغاز کند.كمیك سیاه انگلیسی با عنوان «آتش افروز جهنم» HELL BLAZER درآمده و تبدیل به فیلم سینمایی شده است.
در واقع «آلن مور» نویسنده معروف انگلیسی آثار كمیك (مانند انجمن نجیب زادگان عجیب و از درون جهنم) را باید خالق اصلی شخصیت «جان كنستانتین» دانست كه اولین بار سال ???? در یك قسمت از مجموعه كتاب كمیك ترسناك «موجود باتلاقی» SWAMP THING او را وارد ماجرا كرد. كنستانتین اوایل یك ساحر با كت بارانی بلند بود كه استعداد غریبی در عصبی كردن مردم داشت.
از سال ۱۹۸۸ ماجراهای كنستانتین به صورت مستقل در مجموعه كتاب كمیك HELL BLAZER توسط كمپانی معروف دی. سی DC (ناشر سوپرمن) به چاپ رسید كه داستانهایش را عمدتاً «جمی دلانو» می نوشت و «جان ریج وی» آنها را تصویرسازی می كرد. انتشار این مجموعه تا به امروز ادامه پیدا كرده و طی این سالها نویسندگان بسیاری مثل گرث انیس، وارن الیس، برایان آزارلو و تصویرسازانی مانند مارك باكینگهام و استیو دیلان بر روی آن كار كرده اند. مجموعه كمیك بوك HELL BLAZER بر خلاف كمیك های حماسی با قهرمانان مثبت و آرمانی مثل سوپرمن و بتمن، دنیای ترسناك و تیره ای دارد كه ضد قهرمانش دست به اعمالی می زند كه گاهی از لحاظ اخلاقی سؤال برانگیزند. مدام سیگار دود می كند و علی رغم بعضی اعمال قهرمانانه، هدف اصلی اش زنده ماندن است و در مسیر مأموریت هایش كلی دشمن تراشی می كند و برای رسیدن به هدف خیلی راحت دور و بری هایش را به كشتن می دهد كه بعضاً ارواح سرگردان آنها سر وقتش می آیند و مزاحمش می شوند، طوری كه گاهی خودش را در محاصره دنیای اشباح و مردگان می بیند. كنستانتین در تعدادی از كتاب های كمیك ترسناك دیگر، مثل مرد شنی SANDMAN و كتابهای جادو BOOKS OF MAGIC هم ظاهر شده است.
فیلم سینمایی «كنستانتین» اقتباسی آمریكایی از ماجراهای این ضد قهرمان انگلیسی است. ملیت انگلیسی (متولد لیورپول) او عوض شده و وقایع در لس آنجلس می گذرد. «كیانو ریوز» چشم و ابرومشكی هم شباهتی با «استینگ» ندارد.
«فرانسیس لاورنس» كارگردان جوان فیلم كه پیش از این برای خواننده های معروفی مثل ویل اسمیت و بریتنی اسپیرز، ویدئو كلیپ می ساخته، سعی كرده حال و هوای كمیك بوك را در انتخاب زوایای دوربین و قاب بندی ها رعایت كند و تا حد زیادی هم موفق بوده، اما مشكل، فیلمنامه خشك و عبوس و قر و قاطی است كه زیادی خودش را جدی می گیرد و نمی تواند تعادل لازم بین فضای فانتزی كمیك استریپی و بخشهای ترسناك برقرار كند. شاید یك لحن طنزآمیز و چند شوخی جذاب، حال و هوای فیلم را اندكی عوض می كرد، اتفاقاً فیلمنامه، استعداد این شوخی ها را هم دارد.
مثلاً فرض كنید «جان كنستانتین» برای رفتن به دنیای شیاطین و مردگان باید چند دقیقه پایش را داخل قابلمه آب بگذارد! كار هنرمندان جلوه های ویژه در طراحی فضاها و كاراكترهای شیطانی عالی و دیدنی است. دوزخ به شكل شهر مدرنی تصویر شده كه انگار در آتش یك بمباران اتمی می سوزد و اشباح و اجنه در آن سرگردان هستند، اما شكل جلوه های ویژه رایانه ای در بعضی صحنه ها به همراه بازی كیانو ریوز، حاصل كار را مقداری «ماتریكس زده» كرده. در نتیجه به جای تماشای بازسازی سینمایی كمیك بوك HELL BLAZER با آش شله قلمكاری روبروییم كه در آن از «جن گیر» تا «بلید BLADE» و «ماتریكس» پیدا می شود.
همزمان با فیلم «كنستانتین» یك اقتباس كمیك بوكی دیگر هم روی پرده ها رفته، شهر گناه اثر فرانك میلر، طراح و نویسنده معروف كمیك استریپ كه ظاهراً به خاطر همكاری نزدیكش با كارگردان و حتی مشاركت در كارگردانی، موفقیت بیشتری كسب كرده است.
۱: تبلیغ ارکان مذهب کاتولیک به سادگی و روانی در ذهن بیننده جای می گیرد. آموزه هایی چون مذمت خودکشی، گناهکار بودن انسانها، عدم توانایی دسترسی شیطان به انسان و وسوسه او از راه دور، ...
۲: اگر شما کاری را به اشتباه انجام می دهی، باید پذیرنده عواقب آن باشی. در حالیکه در این فیلم خودکشی یک دختر در اثر وسوسه ها و اجبار نیروهای شیطانی بود.
۳: اگر نیروهای شیطانی بخواهند، می توانند انسان را از بین ببرند. به زبانی دیگر تقدیر انسان و زمان مرگ را در اختیار دارند.
۴: کنستانتین با یک بار خودکشی، قطعا جهنمی شده، به طوریکه حتی خود شیطان شخصا برای بردنش باید بیاید. در حالیکه آنچه در فیلم دیده می شود، تنها خوبیها و خدمات وی به بشریت است! درست است که همه اینها را برای راه یابی به بهشت انجام می دهد، ولی آیا باز هم این به معنای بخشیده شدن وی است؟ کنستانتین برای دومین بار هم خودکشی می کند تا شیطان را ببیند. در تمام مدت ۲۰ ساله بخشیده نشده است. آیا درگاه خداوندی که یک بار به فردی اجازه زندگی دوباره را داده است، تا این حد بسته است؟ ناامیدی از بخشایش را می توان از ۳۰ سیگار در روز کنستانتین و خودکشی در دود! دید.
۵: دختری که به خلاف میل خود و با وسوسه همین شیاطین خودکشی کرده، در حالیکه در تیمارستان بستری بوده، مستحق جهنم است! حتی نمی توان برای وی مراسم خاکسپاری برگزار نمود! همین فرد را شیطان در پاسخ به نیکی کنستانتین، به بهشت می برد! باز هم دستکاری، آن هم توسط شیطان، و در دنیای بعد از مرگ!
۶: نظام تقدیرگرا و از قبل پیش بینی شده، در سراسر فیلم تلقین میگردد. اینکه تقدیر و احتمالاً دستهای شیاطین می توانند تو را به قتلگاه ببرند! همه ما بازیچه هایی در دستان ابتدا شیطان و سپس خدا هستیم! چرا که قدرت نیروهای شیطانی بیش از دیگران است.
۷: خودکشی هم اگر در نهایت منجر به یک کار نیک گردد، می تواند منجر به معجزه و بازگشت به زندگی شود. این تنها جایی است که حضور خدا احساس می گردد. ولی آنچه در نهایت می بینیم، به نوعی مهلت گرفتن کنستانتین را هم می توان در این مقوله گنجاند.
۸: اقدام اولیه کنستانتین برای نجات جهان (در اینجا هم مانند بسیاری از فیلمهای ساخت آمریکا ناجی جهان مد نظر است) نبایستی به خاطر یک دختر باشد. در حالیکه تنها درخواست وی از شیطان، بهشت رفتن خواهر همان دختر است!
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید