جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


شهروندان‌ در انتظار مهار تورم‌ هستند


شهروندان‌ در انتظار مهار تورم‌ هستند
مهار تورم‌ در جامعه‌ و رسیدن‌ به‌ وضع‌ مطلوب‌ و كنترل‌ قیمت‌ها تحت‌ هر شرایطی‌ خواست‌ عمومی‌ و اساسی‌ شهروندان‌ است‌. در بسیاری‌ از كشورها دست‌اندركاران‌ دولت‌ با تدبر و تعقل‌ و سیاست‌های‌ راهبردی‌ منطقه‌یی‌ و جهانی‌، برآنند تا در حد امكان‌ كالاهای‌ موردنیاز شهروندان‌ را كه‌ اولین‌ شرط‌ زیستن‌ است‌. با كمترین‌ قیمت‌ و بهترین‌ كیفیت‌ در اختیار شهروندان‌ قرار دهند و این‌ موضوع‌ جایگاه‌ و نقش‌ اساسی‌ در ایجاد آرامش‌ و آسایش‌ فكری‌ و روحی‌ و مقدمات‌ توسعه‌ و افزایش‌ بهره‌وری‌ از امكانات‌ موجود جامعه‌ را تضمین‌ می‌كند.
شهروندان‌ در طول‌ سالهای‌ گذشته‌ بطور متداول‌ مشكلات‌ با انواع‌ گرانی‌ها در جامعه‌ روبرو بوده‌ و موضوع‌ تورم‌ برای‌ ما، موضوع‌ تازه‌یی‌ نبوده‌ و نیست‌. در زمان‌ حیات‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) و تهاجم‌ غیرمنتظره‌ عراق‌ به‌ ایران‌ و در سخت‌ترین‌ شرایط‌ اقتصادی‌ و سیاسی‌، مردم‌ با انواع‌ نابسامانی‌ها روبرو بوده‌ و بسیاری‌ از طبقات‌ محروم‌ نیز در كمال‌ آرامش‌ و آسایش‌ با طعم‌ تلخ‌ جنگ‌ حاكم‌ بر جامعه‌ و تحمل‌ شداید و سختی‌ها، زندگی‌ نسبتا فعال‌ و موردپسندی‌ داشتند و هیچگونه‌ نابسامانی‌ قیمت‌ در جامعه‌ قابل‌ تصور نبود و مردم‌ در طول‌ هشت‌ سال‌ از زندگی‌ خود راضی‌ بوده‌ و این‌ روند ادامه‌ داشت‌ و شاید تصورش‌ برای‌ خیلی‌ها سخت‌ باشد كه‌ چطور در حین‌ جنگ‌، بسیاری‌ از قیمت‌ها متعادل‌ و روند حاكم‌ بر جامعه‌، روندمطلوب‌ و همه‌جانبه‌ بود.
براساس‌ گزارش‌ سازمان‌ بهزیستی‌ و سازمان‌های‌ مرتبطه‌، حدود ۱۳ میلیون‌ نفر از شهروندان‌ كشور به‌ نان‌ شب‌ محتاج‌ بوده‌ و زیر خط‌ فقر زندگی‌ می‌كنند و هیچگاه‌ تاكنون‌ از زندگی‌ خود راضی‌ نبوده‌ و به‌ وضع‌ اعمال‌ شده‌ در جامعه‌ اعتراض‌ داشتند كه‌ نیاز است‌ به‌ وضع‌ مطلوب‌ زندگی‌ با قید «عدالت‌» دست‌ یابند كه‌ آرزوی‌ هر ایرانی‌ است‌ و چالش‌ مسئولان‌ را می‌طلبد. كمبود نقدینگی‌ در جامعه‌ و تورم‌ حاكم‌، مشكلات‌ زندگی‌ را برای‌ مردم‌ دوچندان‌ كرده‌ و بر نابسامانی‌ قیمت‌ها دامن‌ زده‌ است‌ كه‌ روزبه‌روز روند صعودی‌ آن‌ در جامعه‌ تشدید شده‌ و تقریبا تاب‌ و توان‌ شهروندان‌ نیز در برابر تورم‌ اشباع‌ شده‌ و نیازمند یك‌ تفكر نو و سیاست‌ خردمندانه‌ و آینده‌نگرانه‌ است‌ كه‌ انتظار می‌رود هرچه‌ زودتر بر این‌ موضوع‌ اندیشیده‌ شود.
از زمان‌ روی‌ كارآمدن‌ «دولت‌ نهم‌» و سیاست‌های‌ عدالتخواهانه‌ ریاست‌ محترم‌ جمهوری‌ و كابینه‌ دولت‌، جامعه‌ شاهد تحركی‌ جدید در راستای‌ رفع‌ محرومیت‌زدایی‌ و مهار تورم‌ بوده‌ است‌ كه‌ به‌ نوعی‌ آثار و بركات‌ آن‌ در جامعه‌ استشمام‌ می‌شود ولی‌ با این‌ روند تا رسیدن‌ به‌ جایگاه‌ اصلی‌ و مطلوب‌، نیازمند زمان‌ طولانی‌ است‌ و گذشت‌ زمان‌ و سپردن‌ مشكلات‌ و معضلات‌ بر آینده‌ هرگز تضمین‌كننده‌ خواست‌ ملت‌ كه‌ دامنگیر انواع‌ گرانی‌ها و تورم‌ شده‌، نخواهد بود و شایسته‌ است‌ در موعد مقرر و به‌ صورت‌ فوری‌ برای‌ رفع‌ اینگونه‌ نگرانی‌ها از سوی‌ دولت‌ محترم‌ تدابیری‌ اساسی‌ اندیشیده‌ شود كه‌ زمان‌، زمان‌ غفلت‌ و كوتاهی‌ نیست‌ و راهكارهای‌ لازم‌ و مدبرانه‌ از سوی‌ سیاستمداران‌ و اقتصاددانان‌ كشور اتخاذ شود تا شاید شهروندان‌ در سایه‌ دولت‌ مهرورز و عدالتخواه‌ به‌ زندگی‌ نسبی‌ و شرافتمندانه‌ دست‌ یابند. راهكارهای‌ پیشنهادی‌ نگارنده‌ شاید مورد توجه‌ دولت‌ بوده‌ و هست‌.
یكی‌ از راهكارها، تشویق‌ دولت‌ برای‌ سرمایه‌گذاری‌ و حمایت‌ از تولیدكنندگان‌ كالاهای‌ اساسی‌ داخلی‌ است‌ كه‌ می‌بایست‌ در راس‌ امور به‌ آنها پرداخته‌ شود و جامعه‌ را به‌ سوی‌ تحرك‌ و حركت‌ سوق‌ دهد.
دومین‌ پیشنهاد، اقدام‌ دولت‌ برای‌ واردات‌ بسیاری‌ از كالاهای‌ موردنیاز جامعه‌ در راستای‌ سیاست‌های‌ منطقه‌یی‌ و جهانی‌ دولت‌ كه‌ موجبات‌ ركود حاكم‌ بر جامعه‌ را به‌ سوی‌ رشد و شكوفایی‌ و بالندگی‌ رهنمون‌ سازد و شعار عدالتخواهی‌ را در جامعه‌ در بین‌ طبقات‌ مختلف‌، بسط‌ و گسترش‌ دهد كه‌ آرزوی‌ دیرینه‌ هر ایرانی‌ است‌.
نجف‌ محمودی‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید