جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ روش برای کاهش استرس


۱۰ روش برای کاهش استرس
امروزه، اكثر افراد از مشكلات ناشی از استرس آگاه هستند، خواه مشكلات فیزیكی از قبیل فشارخون بالا، حملات قلبی، زخم معده و پیری زودرس و خواه ناراحتی های روانی از قبیل افسردگی و اضطراب، معمولاً این تمایل بین مردم وجود دارد كه به استرس به عنوان یك پدیـــده منفی فكر كنند. شغلی كه از آن لذت می برید و آن را كامل می یابید، حتی اگر پراسترس نیز باشد می تواند شكلی از استرس مثبت باشد با وجود این، آن هم اگر بیش از حد باشد می تواند فرد را از پا درآورد. برخی از اشكال استرس در هر شغلی وجود دارند. اما چگونگی نگاه و برخورد شما با استرس است كه می تواند شدت تاثیر آن را بر زندگی تان مشخص كند. موارد زیر كمك می كند كه چگونه بر استرس در محیط كار خود فائق آیید:
بدانید كه انجام همه كارها غیرممكن است. یكـــــی از دامهایی كه بسیاری از افراد در آن می افتند این است كه فكر می كنند می توانند همه كارها را انجام دهند. این نگرش افراد زیادی را به كشتن داده است. فقط برای كارهایی كه مهم است تصمیم بگیرید و بقیه كارها را برای بعد بگذارید؛ به یاد داشته باشید كه شما یك زندگی خارج از كار نیز دارید. كار تا دیروقت و یا كار در تعطیلات آخر هفته گاهی می تواند بهره ور باشد. شما می توانید بی وقفه كار كنید و این احساس در چنگ داشتن همه چیز، می تواند احساس مثبتی باشد اما با وجود این، كار اضافی درهر روز و یا درآخر هفته بدون زمانی برای استراحت، می تواند تبدیل به استرس منفی شود؛ از جسم خود مراقبت كنید. شرایط جسمانی ضعیف می تواند انطباق با شرایط كاری پراسترس را مشكل تر سازد. تمرینات ورزشی مرتب و تقویت عضلات می تواند در كاهش تنش بسیار موثر باشد. در دفتر كارتان، چندین بار در روز برای دقایقی اجازه بدهید بدنتان رلكس شود؛
كارهایتان را جابه جا كنید. بعضی از كارها را به عنوان یك زنگ تفریح درمیان یك پروژه اصلی انجام دهید و كارهای روزمره مهم و حساس را برای زمانی از روز برنامه ریزی كنید كه احساس می كنید در بهترین حالت جسمی و روحی قرار دارید؛
برای كارایی بیشتر زمان بگذارید. ضرب المثل قدیمی عجله موجب هدردادن زمان است، ممكن است درمورد آنچه ما دوست داریم سریعتر انجــام دهیم، بیشتر صدق كند. عجله می تواند موجب تنش شود و ممكن است ضرورتاً به انجام سریعتر كارها منجر نشود. به علاوه عجله می تواند موجب بروز خطا شده و زمان اضافی و انرژی موردنیاز برای رفع آن باعث افزایش استرس در شما گردد.
یك روز مرخصی بگیرید. زمانی كه احساس می كنید به آخر خط رسیدید و رشته كارها از دستتان دررفته است یك روز مرخصی بگیرید. گهگاهی یك روز استراحت و انجام ندادن هیچ كاری می تواند به شما كمك كند كه روز بعد سرحال به كار خود برگردید.
بدانید چگونه بهتر كار می كنید. آیا وقتی دفتر كار یا میزكارتان مرتب است بهتر كار می كنید؟ یك فرد صاحب تجربه به خوبی می داند كه برای كار بهتر و بهره وری بیشتر نیاز به یك میز كار و دفتر كار منظم دارد، بنابراین، هر روز دقایقی را به این كار اختصاص می دهد. آیا در سكوت بهتر كار می كنید و یا در زمانی كه موسیقی از رادیوپخش می شود؟ به هرحال چیزهایی را كه به شما كمك می كند با حداقل استرس كار كنید، كشف كنید.
كاری انجام دهید. آیا گاهی اوقات احساس می كنید كه در انبوهی از كار غرق شده اید حتی قبل از اینكه بدانید و تصمیم بگیرید كه از كجا باید شروع كنید؟ این استرس می تواند همه انرژی شما را بگیرد و به این امر منجر شود كه كلاً یك روز غیرمولد داشته باشید. به جای اینكه ازروی ناكامی هیچ كاری انجام ندهید یكی از آن كارها را انتخاب كنید و آن را انجام دهید. اگر تمام روزتان را بر روی تصمیم گیری هدر دهیـــــــد سطح استرس تان را افزایش می دهید.
در یك زمان فقط روی یك زمینه متمركز شوید. سروكار داشتن با چند كار متفاوت در یك زمان می تواند بسیار مشكل باشد. بنابراین، یك زمینه را انتخاب كنید و تصمیم بگیرید كه چگونه با استرس ناشی از آن كنار بیایید. وقتی آن را تمام كردید به سراغ زمینه و موضوع بعدی بروید.
منبع استرس خود را شناسایی كنید. آیا واقعاً استرس شما برخواسته از كار شما است یا اینكه مربوط به احساسی است كه نسبت به آن دارید؟ آیا این استرس ناشی از پروژه بزرگی است كه شما علــــی رغم دردسرهایی كه شما را گیر می اندازد از آن لذت هم می برید و یا مربوط به كارهای كوچك و خسته كننده و تكراری است كه شما دوست ندارید اما ضرورتاً بخشی از كار شما هستند. شناسایی منبع هر استرس می تواند اولین قدم برای یادگیری مقابله با آن استرس باشد.
مطلب حاضر از سایت www.chartcourse.com/ articlestress.html تهیه و ترجمه شده است.
منبع: اینترنت
مترجم: سوسن جدی
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید