پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

برق جام آسیا در چشم صبا


برق جام آسیا در چشم صبا
فوتبال ایران در قاره آسیا همواره به عنوان یكی از قدرت های برتر شناخته شده است و در سطح باشگاهی نیز سه بار این قدرت را به رخ حریفان كشیده است.
فوتبال ما اگر چه از زمان آغاز رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به توفیقی نرسیده اما تاكنون با تیم های استقلال، پرسپولیس و پاس در جام باشگاههای آسیا و جام در جام آسیا نام ایران را در قاره پهناور بر سر زبان ها انداخته است.
از آغاز رقابت های لیگ قهرمانان آسیا با توجه به اینكه تیم های بیشتری از قاره آسیا در این بازی ها حضور پیدا می كردند ، سرمایه گذاری كلان تیم های مطرح، فاصله چشمگیری بین نمایندگان كشورهای آسیایی و تیم های ایرانی به وجود آورده بود.
در این دوره از بازی های لیگ قهرمانان آسیا، تیم های صباباتری و فولاد خوزستان برای حضور در این بازی ها برگزیده شدند.
در آغاز بازی ها به نظر می رسید كار فولاد ساده تر از صباباتری برای صعود باشد، اما این گونه نشد و قهرمان لیگ برتر با چهره ای متزلزل خیلی زود صحنه رقابتها را ترك كرد.
از سوی دیگر صباباتری اگرچه چهره پرنوسانی داشته اما در حال حاضر برای صعود امید زیادی دارد.
صباباتری با پیروزی پرگلی كه در بازی پنجم خود در این لیگ به دست آورد نه تنها در صدر جدول قرار گرفت بلكه در حال حاضر با كسب یك امتیاز از دیدار با الكرامه به مرحله یك چهارم نهایی صعود خواهد كرد.
●صعود در تاشكند
در گروه اول این رقابت ها تیم های پاختاكور ازبكستان و القادسیه كویت شانس صعود به دور بعدی را دارند.
القادسیه تیمی كه در روز نخست بازی ها ۶ گل از فولاد دریافت كرد در بازی برگشت به پیروزی دو بر صفر رسید تا با ۱۰ امتیاز به صدر جدول راه یابد و حالا مدعی راهیابی به مرحله دوم باشد.
القادسیه در بازی با فولاد برتری كاملی نسبت به حریفش داشت و موقعیت های متعددی را نیز از دست داد.
راه صعود القادسیه به تاشكند ختم می شود تا در بازی آخر خود در این شهر به مصاف پاختاكور برود.
محمد ابراهیم، سرمربی القادسیه در مورد این بازی گفت: اگر از فرصت ها استفاده می كردیم با گل های بیشتری مقابل فولاد پیروز می شدیم.
وی افزود: از این پیروزی بسیار خرسند هستم، زیرا منجر شد كه ما شانسی برای صعود داشته باشیم. بازیكنان ما در این بازی تلاش زیادی برای رسیدن به پیروزی كردند، گل اول در نیمه نخست به ما اعتمادبه نفس فوق العاده ای داد تا زمینه جبران شكست بازی رفت فراهم شود. ما با این پیروزی انتقام بازی رفت را نیز از حریف گرفتیم.
امیدوارم این روحیه جنگنده در بازی با پاختاكور نیز در بازیكنان ما وجود داشته باشد تا با غلبه بر حریف به دور بعدی راه یابیم.
نیكولیچ كه یكی از متهمان اصلی این ناكامی های بزرگ فولاد به شمار می رود در این باره گفت: آنها بازی تاكتیكی خوبی را به نمایش گذاشتند و به پیروزی رسیدند باید از مربی فولاد پرسید چگونه تیمی كه در تهران ۶ گل از فولاد دریافت كرده این گونه در كویت همچون آوار بر سر تیم اهوازی خراب می شود.
نیكولیچ در توجیه این شكست افزود: گل زود هنگام حریف باعث بروز مشكلاتی برای ما شد و باخت مقابل پاختاكور هم روحیه تیم ما را درهم شكست تا امیدهای ما برای صعود پایان پذیرد.
مسئولین بلندپایه باشگاه فولاد برای اینكه از این بحران خارج شوند باید در تمامی سطوح تیم دست به تغییرات گسترده بزنند تا در رقابتهای لیگ برتر آینده سرنوشت فولاد بدتر از این نشود.
در شهر حلب سوریه هم الاتحاد به مصاف پاختاكور رفت و برای اولین بار در این بازی ها به پیروزی رسید.
در این بازی یحیی الراشد و محمد الدامنی در نیمه اول دو بار دروازه تیم ازبكی را باز كردند. بونوماریف در دقیقه ۲۰ یكی از گلهای خورده را جبران كرد اما در نیمه دوم تیم سوری با استحكام بخشیدن در خط دفاع نتیجه را تا پایان حفظ نمود.
پاختاكور با این شكست صدر جدول را از دست داد اما این شانس را دارد تا در بازی خانگی مقابل القادسیه صعودش را قطعی كند.
نپوم نیاچی، سرمربی با تجربه پاختاكور بعد از این نتیجه غیرقابل پیش بینی برای تیمش گفت: الاتحاد بسیار خوش شانس بود كه در این بازی به پیروزی رسید البته هنوز ناامید نیستیم و با پیروزی در دیدار با القادسیه به دور بعدی می رسیم.
وی افزود: این شكست شرایط ما را دشوار كرد و ما ۹۰ دقیقه سخت را در پیش رو داریم.
در بازی رفت تیم القادسیه دو بر یك پاختاكور را شكست داده و حالا جدال این دو تیم در تاشكند بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. فولاد نیز در یك بازی تشریفاتی در تهران به مصاف الاتحاد سوریه می رود.
●«العیناوی» در راه صعود
تیم العین علیرغم شكست دو بر یك برابر الهلال عربستان همچنان بخت اول صعود از گروه دوم به شمار می رود.العین اگر در ریاض موفق به پیروزی مقابل همتای عربی خود می شد صعودش به دور بعدی قطعی می شد. الهلال كه هنوز متكی به مهره های باسابقه خود یعنی سامی الجابر و محمد الدعایه بود در این بازی برتری نسبی مقابل العین داشت.
گل زیبای كاماچو برزیلی كه با شلیك پرقدرت پای چپ به ثمر رسید این تیم را از العین در نیمه اول پیش انداخت.
در نیمه دوم در حالیكه ورزشگاه شاه فهد با انبوهی از هواداران از الهلال حمایت می كردند گل نناد یسترویچ در دقیقه ۴۹ بازی را به تساوی كشاند. یك اشتباه ناشیانه از سوی مدافعان العین باعث شد تا الهلال صاحب یك ضربه پنالتی در دقیقه ۸۶ شود كه محمد شلحوب آن را درون دروازه حریف جای دهد.
الهلال با این پیروزی ۹ امتیازی شد تا همه چیز در این گروه به روز آخر كشیده شود.در بازی دیگر این گروه تیم های المینا و مشعل ازبكستان به تساوی دو بر دو رسیدند. مشعل با این تساوی با ۸ امتیاز در مكان سوم جدول قرار گرفت.
در روز آخر این بازی ها العین بخت بیشتری برای راه یافتن به دور بعدی دارد، زیرا در شهری كه به «العیناوی» معروف است به مصاف مشعل می رود. العیناوی به فارسی معنای رنگ بنفش می دهد كه همان رنگ پیراهن العین است. این تیم از آغاز رقابت ها تاكنون در خانه شكست نخورده و می خواهد مقابل مشعل نیز این ركورد را حفظ كند. العین در بازی رفت با مشعل به تساوی یك بر یك رسید.در بازی دیگر این گروه نیز المینای عراق به دیدار الهلال عربستان می رود.
●اولین پیروزی خانگی صبا
صباشهر این بار روی خوش به تیم فوتبالش نشان داد تا این بار هواداران انبوه با خوشحالی ورزشگاه را ترك كنند.پیروزی چهار بر یك صبا در مصاف با الغرافه قطر چند پیام دربرداشت.
در این بازی بار دیگر علی دایی با ارائه یك بازی درخشان و با به ثمر رساندن دو گل زیبا پاسخ محكمی به منتقدان خود داد. پیام دیگر این بازی برای آسیا بود كه صبا تیم برجسته ای است با پتانسیل بالا كه دارد می تواند در جمع بزرگان این قاره قرار بگیرد.
این پیروزی با ارزش صبا را با ۱۰ امتیاز به صدر جدول رساند و الوحده نیز با شكستی كه به الكرامه تحمیل كرد خوشبختانه شرایط را برای نماینده كشورمان مهیا كرد تا صباباتری حتی با یك تساوی در سوریه نیز به دور بعدی راه یابد.
صباباتری در آخرین بازی مرحله مقدماتی باید با الكرامه دیدار كند كه در بازی رفت دو بر یك مغلوب این تیم شده بود البته صبا باید با استراتژی مشخص به مصاف الكرامه ای برود كه در خانه برای شكست دادن صبا دست به هر كاری خواهد زد. این تیم تاكنون ۴ بار قهرمان لیگ سوریه شده و ۴ بار نیز قهرمان جام حذفی این كشور شده است.
این تیم دارای دو مهاجم خطرناك به نام های محمد ابراهیم و احمد تركمانی است كه در بازی رفت نیز مدافعان صبا را بارها دچار مشكل كرده اند.تنها نقطه ضعف صبا در بازی های اخیر خط دفاع آنها بوده كه ضیایی باید این معضل را در سوریه برطرف كند تا این تیم بتواند به راحتی به دور دوم برسد.الغرافه در بازی دیگر میزبان الوحده امارات است.
‌●سهراب بختیاری زاده: صبا صعود می كند
سهراب بختیاری زاده مدافع تیم فوتبال صباباتری بعد از پیروزی تیمش در این دیدار گفت: شناخت دقیقی از نحوه بازی و تاكتیك تیم الغرافه داشتم و می دانستیم كه چگونه باید از آنها امتیازات این دیدار را بگیریم.
وی ادامه داد: الغرافه تیم خوب و قدرتمندی است ولی در خط دفاع بسیار ضعیف و شكننده بود، ما نیز به خاطر حضور علی دایی در خط حمله امان به بازی هوایی روی آوردیم و موفق شدیم با همین تاكتیك مقابل آنها به پیروزی برسیم.
مدافع صباباتری افزود: صباباتری در این دیدار نشان داد كه پتانسیل بسیار بالایی برای درخشش در آسیا دارد و اگر همین گونه در سایر دیدارهایمان بازی كنیم قطعا می توانیم در آسیا افتخار كسب كنیم.
بختیاری زاده خاطرنشان كرد: مطمئنم كه صباباتری از گروه خود صعود خواهد كرد و به مراحل بالاتر می رود.در حال حاضر تیم از نظر روحی روانی در آمادگی بسیار بالایی به سر می برد و فقط به كسب عنوان قهرمانی جام حذفی و افتخار آفرینی در لیگ قهرمانان آسیا فكر می كند.
وی در پایان گفت: در حال حاضر صباباتری احتیاج به حمایت همه جانبه مسئولان فوتبال كشور را دارد و تا بتواند در فضایی آرام به اهداف خود دست پیدا كند.
●قائم مقام صباباتری: در سوریه جشن صعود برپا می كنیم
با شكست الغرافه راه صعود صباباتری از گروه بسیار هموار شد و مطمئنا در سوریه جشن صعود را برپا خواهیم كرد.عباس مرادی قائم مقام و سرپرست تیم فوتبال صباباتری ضمن بیان مطلب فوق گفت: الغرافه تیم بسیار خوب و قدرتمندی بود، آنها با تعویض كادر فنی خود بسیار آماده نشان دادند ولی نتوانستند در مقابل انگیزه بسیار بالا و آمادگی خوب روحی روانی بازیكنان صباباتری ایستادگی كنند و شكست را پذیرفتند.
وی ادامه داد: صباباتری در این دیدار بسیار عالی بازی كرد و در طول ۹۰ دقیقه تیم برتر میدان بود. برنامه ما در این دیدار برای رسیدن به پیروزی سانتر از جناحین برای دایی و آلن بود كه البته توانستیم به هدف خودمان نیز برسیم.
قائم مقام صبا افزود: تمام هدف صباباتری صعود از گروه و رسیدن به مراحل بالاتر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیاست و من مطمئنم كه تحت هر شرایطی از گروه خودمان صعود خواهیم كرد.
مرادی خاطرنشان كرد: امیدوارم كه جامعه فوتبال ایران حمایت خود را از صباباتری قطع نكند و برای رسیدن به افتخار همچنان حامی ما باشند. صباباتری در سوریه جشن صعود بر پا خواهد كرد و یكی از مدعیان این جام لقب خواهد گرفت.
●علی دایی: الكرامه را شكست می دهیم
علی دایی كاپیتان تیم صباباتری تهران درخصوص بازی این تیم مقابل الغرافه قطر گفت: الغرافه، فقط برای دفاع آمده بود. آنها پس از گل اول فكر كردند كه همه چیز تمام شده است، ولی گل اول ما، شیرازه این تیم را از هم پاشید و باعث شد در ادامه با یك بازی هجومی حریف را شكست دهیم.
وی ادامه داد: تیم ما بعد از خوردن گل اول تمركزش را از دست نداد و همه دیدند كه با قدرت حریف را شكست دادیم.
دایی در خصوص سرنوشت صباباتری در هفته آخر لیگ قهرمانان آسیا و بازی در مقابل الكرامه سوریه تصریح كرد: ما در صدر جدول هستیم و همه چیز دست خودمان است. ما به سوریه می رویم تا الكرامه را شكست دهیم هرچند كه مساوی نیز ما را به مرحله بعدی می رساند.
●الشباب در آستانه صعود
در دیدار سرنوشت ساز برای تعیین صدرنشینی گروه چهارم تیم الشباب عربستان با پیروزی سه بر دو مقابل السد قطر با ۱۰ امتیاز در صدر جدول قرار گرفت. در بازی دیگر این گروه نیروی هوایی عراق در یك دیدار تشریفاتی سه بر صفر مقابل العربی كویت به پیروزی رسید.
الشباب در بازی آخر خود در ریاض، میزبان نیروی هوایی عراق است و العربی كویت نیز در خانه با السد قطر دیدار می كند.
با توجه به اینكه الشباب در صدر جدول قرار دارد و در بازی آخر نیز میزبان است این تیم از شانس بیشتری برای صعود برخوردار است.در گروه پنجم كه شامل تیم های شرق آسیا می شود، تیم های دالیان چین و چون بوك موتورز كره جنوبی رقابت سختی را برای صعود با یكدیگر دارند.
در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا، دالیان موفق شد دانانگ تایلند را با یك گل مغلوب كند تا با ۱۲ امتیاز در صدر جدول قرار گیرد. از سوی دیگر، در ژاپن گامبا اوزاكا با تساوی یك بر یك مقابل چون بوك موتورز كره جنوبی مانع از آن شد تا حریف كره ای به دالیان نزدیك شود.
علیرغم این شرایط در بازی آخر این گروه تیم چون بوك موتورز كره جنوبی در خانه میزبان دالیان از چین خواهد بود. در بازی رفت، تیم دالیان با یك گل به پیروزی رسیده بود.
در گروه های ششم و هفتم نیز به ترتیب اولسان با پیروزی یك بر صفر برابر توكیووردی با ۶ امتیاز به دور بعدی راه یافت و شین هوا چین نیز در ویتنام چهار بر دو از سد دونگ تام ویتنام گذشت تا این تیم نیز با ۶ امتیاز از مجموع ۲ بازی به مرحله یك چهارم نهایی برسد.بازی های روز پایانی لیگ قهرمانان آسیا روز ۲۷ اردیبهشت ماه برگزار می شود.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید