جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


رابطه خلاقیت وعزت نفس


رابطه خلاقیت وعزت نفس
با توجه به نتیجه بررسی های انجام شده ،خلاقیت واستعدادهای خلاقه نهفته در كودك ونوجوان قابل رشد وتوسعه است ،و این كیفیت مستلزم تلاش وكوشش همه جانبه در ابعاد گوناگون كودك ونوجوان به ویژه عزت نفس می باشد .
ولیكن قابل تعمق است كه رابطه عزت نفس ورفتارهایی همچون تفكر واندیشیدن كه غیر آشكار هستند با دلایل گوناگون نشان داده شده است . از آن جمله افزایش عزت نفس كلی است كه كل فرایند فكری راتحت تأثیر قرار می دهد بنابراین منطقی خواهد بود اگر فرض كنیم حتی در فرآیند تفكر و اندیشیدن ،عزت نفس به عنوان پایه اصلی آن مطرح است . (كارل ،۱۹۹۸ )
فرنل (۲۰۰۱ ) نشان داد كودكان مبتلا به اختلا ل ذهنی به صورت معنی داری نمره عزت نفس كمتری از كودكان ناشی از فقدان عزت نفس یا به عبارتی مهارتهای اجتماعی گروه است . در یك مطالعه دیگر كه موید تفسیر فوق از مطالعه فرنل می باشد (بروان ،۲۰۰۱ ) نشان داد كه عزت نفس كلی با خلاقیت همبستگی بین ۳۱/ . تا ۴۵/۰ دارد كه با یافته های جوتر (۱۹۸۷ )هماهنگ است .
نوجوانان دارای عزت نفس پائین الگوهای منفی خلاقیت را از خود به نمایش می گذارند اما كودكان ونوجوانان دارای عزت نفس بالاتر خلاقیتهای گوناگون از خود بروز می دهند (نیكسون و جوت ۱۹۹۹)
نتایج مشابهی در مطالعه هنگلر ودیگران بدست آمده است (۱۹۹۹ )بدین معنی كه در تحقیق آنان معلوم شد باید توجه داشت وجود یك توانایی بالقوه واز جمله هوش وتوانایی تحصیلی تضمینی برای موقعیت فرد نمی باشد .
مثلاً در مطالعات ارهات وهین شاو (۲۰۰۱ ) عواملی نظیر جذابیت جسمانی ،مهارت حركتی ،هوش ،پیشرفت تحصیلی و فعالیت های اجتماعی بررسی شدند ومعلوم شد از آنجا كه كودكان بیش فعال همراه با نقص توجه ، در این زمینه مشكل دارند ودر صورت توانایی بالقوه امكان بروز آن را ندارند فاقد عزت نفس می باشند بنابراین می توان نتیجه گرفت توانایی بالقوه به تنهایی كافی نیست.
● خلاقیت برای ایجاد روابط بهتر
یكی از ارزشمندترین راههای استفاده از خلاقیت ،به كاربردن آن برای بهبود روابط است . زیرا انسانها در سطوحی بیشمار وگوناگون ،در برابر پذیرش امواج طیف یكدیگر ،به ویژه نسبت به انگاره ها وقالبهای فكری كه درباره یكدیگر در سر دارند حساس وپذیرا هستند . در واقع ،همین اندیشه ها وگرایشها ی نهفته است كه روابط موفق یا نا موفق ما را می سازد .
در رابطه ی عزت نفس با خلاقیت نیز مانند هر چیز دیگر ،دقیقاً همان چیزی را به دست می آوریم كه به آن اعتقاد داریم وباور ماست ،مگر اینكه از ژرفترین سطح وجودمان رابطه ای درست ودلخواه را بطلبیم . (شاكتی گواین ،ترجمه خوشدل ،۱۳۸۱ ).
مردمانی كه با آنها در رابطه ایم همواره چون آینه ،بازتاب اعتقادات خود ما هستند و ما نیز چون آینه ،بازتاب باورهای آنها هستیم . پس می توان روابط را از قدرتمندترین ابزار رشد وكمال خود دانست .
اگر صادقانه به روابط خود بیگریم می توانیم دریابیم كه چگونگی روابطی آفریده ایم .در برابر روابط خود احساس مسئولیت كامل كنید . لحظه ای فرض كنید كه :تنها خود شما مسئول آفریدن چیزی هستید كه به وجود آمده است ،حتی اگر چنین به نظرتان می رسد كه شخص مقابل مسئول بسیاری از چیزهاست . اگر در این رابطه چیزهایی می بیند كه برایتان رضایت بخش نیست ،از خود بپرسید چرا وچگونگی آن را به آن شیوه آفریدند .
بكوشید آن اعتقاد هسته ای وباورهای ژرف كانونی و مركزی را كه علت اصلی مشكلات شما هستند و نمی گذارند به روابط شاد و مهر آمیز ودلخواهتان دست یابید كشف كنید .
برای استفاده از رابطه ی عزت نفس با خلاقیت به منظور حفظ وبهبود سلامت و تناسب اندام وزیبایی جسمانی ،راههای بسیاری وجود دارد وتندرستی وجاذبه ی ما ،مانند هر چیزدیگر زاییده ی گرایشهای ذهنی ماست . پس عرض كردن باورها وتغییراعتقادات یا شیوه ی همنوایی كه با خویشتن وجهان داریم می تواند اثرات جسمانی ژرف وشگرف پدید آورد (شاكتی گواین ،ترجمه ی خوشدل ،۱۳۸۱ )
● برخی از سوابق تاریخی خلاقیت
آمار نشریات در زمینه خلاقیت شتاب زیادی به خور گرفت شاید یك دلیل عمده این جنبش ،پایان گرفتن جنگ جهانی دوم باشد كه همه را به نوآوری در تحقیق وتوسعه در بستر شرایط صلح فرا می خواند . به اضافه اینكه پیشرفت های علمی پرشتاب خصوصاً در علوم وتكنولوژی فضایی مهار تخیلات بشری درست كرده بود .
آسبورن {بنیاد آموزش وپرورش خلاق }[۱] را تاسیس وشروع به انتشار مجله {رفتار خلاق } نمود. مطالعات دیگری در باب پرورش ورشد خلاقیت انجام شد . از آن جمله تورنس [۲] (۱۹۹۷ ) با آزمودنی كه ساخته بود بغییر خلاقیت به عنوان یك كنش از كودكی تا نوجوانی را مورد مطالعه قرار داد .
بررسی های دیگری در زمینه ماهیت خلاقیت ،تفكر خلاق ،وحل مساله وشرایط لازم آن انجام شد . یك محور دیگر كار {تشخیص قریحه خلاق علمی }[۳] بود كه تحت همین عنوان كنفرانس هایی با رهبری {كائولین وتبلور }[۴] در دانشگاه یوتا برگزار شده ومی شود . تمایل تبلور وهمكارانش این بود كه معیارهایی برای ارزیابی اعمال پژوهش خلاق فراهم آورند .
مك فرسون [۵] ودیگران بیشتر به شرایطی كه تحت آن دانشمندان وپژوهشگران كار خود راخوب انجام می دهند توجه داشته است . در كنار این مطالعات باید به كارهای گنزلر وجكسون [۶] (۱۹۹۶ ) ودیگران در زمینه تفكر خلاق وپیشرفت تحصیلی اشاره كرد ،كه یكی از مسائل بی شمار مربوط به زمینه آموزش وپرورش خلاقیت است (آمابیل ،۱۹۹۷ )
[۱] )creative Eduecation fondation
[۲] )Torrance
[۳] )the identification of creative Bejentific taler
[۴] )kaluin and taylor
[۵] )mcpherson
[۶] )p.w.Getzels and j .w .Jackson


همچنین مشاهده کنید