پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گیاهان در قرآن (خیار)


گیاهان در قرآن (خیار)
و آن زمان را كه گفتید: ای موسی، ما بر یك نوع طعام نتوانیم ساخت، از پروردگارت بخواه تا برای ما از آنچه از زمین می روید چون سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند. (بقره / ۶۱)
▪نام قرآنی: قثا
▪نامهای متداول: فارسی، عبری، اردو: خیار؛ اردو، هندی، مراتی، گجراتی: گكری؛ سانسكریت: كركاتی؛ عبری: كیشیوم؛ بنگالی: كانكور؛ تلگو: ملودوزكای؛ تامیلی: مولو لاریكاری؛ انگلیسی: cucumber؛ فرانسوی: concombre؛ لاتینی: cucumis؛ ایتالیایی: cetriolo؛ آلمانی: Gurke؛ روسی: ogurets؛ اسپانیایی: pepino؛ یونانی: angouri.
▪نام علمی: Cucumis sativus (از تیره كدو: Cucurbitaceae)
●اشاره ی قرآنی:
" و اذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربك یخرج لنا ممّا تنبت الارض من بقلها و قثآئها و فومها و عدسها و بصلها قال اتستبدلون الّذی هو ادنی بالّذی هو خیر اهبطوا مصراً فانّ لكم ما سالتم و ضربت علیهم الذلّهٔ و المسكنهٔ و باءو بغضب من الله ذلك بانّهم كانوا یكفرون بایات الله و یقتلون النبیین بغیرالحق ذلك بما عصوا و كانوا یعتدون." (بقره/ ۶۱)
و آن زمان را كه گفتید: ای موسی، ما بر یك نوع طعام نتوانیم ساخت از پروردگارت بخواه تا برای ما از آنچه از زمین می روید چون سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند. موسی گفت: آیا می خواهید آنچه را كه برتر است به آنچه فروتر است بدل كنید؛ به شهری باز گردید كه در آن جا هر چه خواهید به شما دهند. مقرر شد بر آنها خواری و بیچارگی و خشم خدا را بر خود هموار ساختند و این بدان سبب بود كه به آیات خدا كافر شدند و پیامبران را به ناحق كشتند و نافرمانی كردند و تجاوز ورزیدند.
چندین نوع كدو از زمان های قدیم در عربستان و مصر می روییده است. كدوی قلیانی، طالبی، هنداونه، كدو تنبل و خیار از این نوع می باشند. در قرآن در آیه فوق از خیار به نام «قثّا» همراه با عدس، پیاز و سیر نام برده است. اینها سبزی هایی بودند كه بنی اسرائیل قبل از خروج از مصر و سرگردانی در صحرای سینا، همراه با پیامبرشان موسی، عادت داشتند كه آن را بخورند.
●خواص خیار
انواع خیار به صورت خام و پخته مصرف می شود. خیار شامل ۹۰ درصد آب، حدود ۳ درصد مواد قندی، كمتر از یك درصد پروتئین و مقداری بسیار ناچیز چربی می باشد. خیار سرد و مدّر است. و ماده ای بسیار پر ارزش برای ساختن سالاد است.بنابر احادیثی كه در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده از عبدالله بن جعفر نقل شده كه گفت من خود دیدم كه حضرت محمد صلی الله علیه و آله خرمای تازه و خیار را با هم می خورد.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید