جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قهرمانان لیگ بر تر


قهرمانان لیگ بر تر
رقابت های فوتبال باشگاههای برتر ایران در حالی به پایان رسید كه هواداران و عاشقان فوتبال در ایران زمین تا روز آخر نمی توانستند قاطعانه تیم قهرمان را حدس بزنند. این امر نیز به دلیل تجربه ای است كه كارشناسان فوتبال از سالهای گذشته دارند و در آخر و با ذكر این تجربیات خواهیم گفت كه چگونه، تیم استقلال تهران توانست با استفاده از همین تجربیات قهرمان لیگ برتر شود.
اما هدف نوشتار فوق نه بیان رویدادهای گذشته، بلكه تحلیل محتوایی اتفاقات این فصل از رقابت های فوتبال كشور است تا بتوان با استفاده از آن جهت حركتی فوتبال كشور را در عالی ترین سطح آن (لیگ برتر) مشخص كرده و به امید خدا مورد استفاده تحلیلگران فوتبال قرار گیرد.تیم فوتبال استقلال تهران به رهبری امیر قلعه نویی فصل ۸۵ _ ۸۴ را در حالی با قهرمانی به پایان رساند كه كارشناسان مشخصاً بر این باور هستند كه آبی پوشان حداقل ۴ سال پیش باید به این عنوان (قهرمانی مسابقات فوتبال باشگاههای برتر ایران) دست می یافتند.
در اولین فصل از لیگ برتر (۸۱ _ ۸۰) اكثر كارشناسان و حتی هواداران تیم های استقلال و پرسپولیس، لاجوردی پوشان پایتخت را به عنوان قهرمان می شناختند؛ چرا كه تا هفته پایانی مسابقات فوق تیم فوتبال استقلال صدرنشین بود و حتی تزلزل آنها در هفته های پایانی مانع از این نمی شد كه آنها نام دیگری را به عنوان قهرمان احتمالی بر سر زبان بیاورند.در آن سال وقتی مسابقات رو به پایان می رفت، مسئولان استقلال آماده برگزاری جشن قهرمانی شدند و حتی رایزنی هایی نیز برای جذب یك مربی خارجی جهت حضوری پرقدرت در مسابقات آسیایی داشتند. اما چند اتفاق ساده از جمله غفلت كادر فنی استقلال و تیزهوشی بابك پورغلامی بازیكن باتجربه ملوان بندرانزلی، خواب های آنها را آشفته و در روز آخر تیم پرسپولیس را به جای استقلالی ها به خانه بخت فرستاد. آری در آن فصل و در آخرین دیدار وقتی كه استقلال تنها به كسب یك تساوی در مقابل ملوان برای رسیدن به قهرمانی نیاز داشت، مقابل این تیم شمالی شكست خورد و در عوض پرسپولیسی ها با تك گل ابراهیم اسدی، جوان جویای نام خود توانستند با كسب ۴۹ امتیاز جام قهرمانی اولین دوره لیگ برتر را بالای سر برند.
اما دومین فصل از رقابت های فوتبال باشگاههای برتر كشور چنین حساسیتی را به خود ندید. در آن سال تیم فوتبال سپاهان اصفهان به رهبری فرهاد كاظمی آن قدر زود بار خود را برای قهرمانی بست كه شكست های پی درپی این تیم در روزها و هفته های پایانی، شاگردان كاظمی را به سرنوشت استقلالی ها دچار نكرد. بلكه تیم سپاهان چند هفته زودتر از پایان لیگ و با كسب تساوی در ورزشگاه آزادی، مقابل تیم پرسپولیس قهرمانی خود را جشن گرفت و این آرزو را برای پرسپولیسی ها گذاشت كه بتوانند بلای فصل قبل را بر سر زردپوشان اصفهان بیاورند.
قهرمانی زردپوشان اصفهانی، در زمان خود به غیر از هواداران پر و پا قرص استقلال و پرسپولیس، كارشناسان و تحلیلگران و حتی دست اندركاران فوتبال را بسیار خوشحال كرد. چرا كه آنها گمان داشتند با خروج فوتبال ایران از حالت ۲ قطبی، موجبات پیشرفت این رشته ورزشی در كشور فراهم خواهد شد. این خیالی بود كه بعدها و با خالی شدن سكوهای ورزشگاهها باطل بودن آن مشخص شد و زمانی كه بیش از یك صد هزار نفر برای تماشای قهرمانی استقلال به ورزشگاه آمدند، رئیس فدراسیون فوتبال را مجبور كرد در مقابل همگان تاكید كند؛ چون مردم خوشحال هستند او نیز خوشحال است.
به هر حال این فصل بدون هیجان معمولی فوتبال در ایران به پایان رسید و كار به سومین دور رقابت های لیگ برتر كشید تا تب فوتبال دوباره به ایران بازگردد. آن هم به خاطر حضور استقلال و هواداران بی شمارش، به عنوان یكی از مدعیان قهرمانی.
در سومین دور رقابت های فوتبال باشگاههای برتر ایران، همچون دور اول تیم فوتبال استقلال تا هفته های پایانی صدرنشین بود و همگان بر این باور بودند، این تیم كه برای اولین بار قلعه نویی، كاپیتان سال های گذشته خود را بر صدر كادر فنی نشانده است، می تواند اولین مقام قهرمانی خود را نیز در لیگ برتر كسب كند. اما این پایان داستان نبود.
استقلالی ها كه تا دو هفته مانده به پایان فصل بر صدر جدول تكیه زده بودند، می بایست در این هفته میهمان هم نام اهوازی خود باشند. در این شرایط بود كه بازوی رسانه ای تیم پاس به كمك كادر فنی این تیم آمد و شایعاتی مربوط به دیدار حساس دو تیم استقلال مطرح شد. این جنجال كه در آن زمان، روزها بر صدر محافل و اخبار ورزشی قرار داشت تا حد زیادی شیرازه تیم استقلال تهران را از هم پاشید و از طرف دیگر مجموعه استقلال اهواز را بر آن داشت تا با حضور قدرتمند در مقابل هم نام تهرانی خود، اتهامات وارده را خنثی كند.
این گونه بود كه جنجال به اهواز كشید و در نهایت استقلال با دو گل مغلوب اهوازی ها شد و در دو هفته مانده به پایان مسابقات، صدرنشینی تحویل پاسی های زیرك شد. در هفته آخر نیز، پیش بینی اصغر حاجیلو سرپرست وقت استقلال كه معتقد بود؛ اگر پاس كمتر از ۳ گل به استقلال اهواز در هفته آخر بزند، فوتبال را برای همیشه كنار می گذارد، درست از آب درآمد و تیم پاس در آخرین دیدار خود به استقلال اهوازی كه دو هفته گذشته با دو گل صدرنشین را زیر كشیده بود ۵ گل زد و قهرمان لیگ برتر شد.به عبارتی مجدداً قهرمانی به تیمی به غیر از دو قطب اصلی فوتبال ایران رسید و باز هم جام به باشگاهی رفت كه ورزشگاهش همواره خالی از تماشاگر است.
چهارمین دوره لیگ برتر با شروع طوفانی فولاد خوزستان كه به جوان های با استعدادش می بالید آغاز شد. در این فصل دو تیم استقلال و پرسپولیس بر آن بودند كه مجدداً حكومت خود را بر فوتبال ایران برقرار سازند. از این رو تلاش می كردند تا صدرنشینی را از خوزستان به تهران بیاورند. در این جدال پرسپولیسی ها خیلی زود دست ها را بالا بردند، اما استقلالی ها دست بردار نبودند تا این كه فولاد خوزستان در خانه و با ضربه ایستگاهی زیبای ایمان مبعلی آرزوهای آنها را بر باد داد. تیم فولاد در این فصل با ۶۴ امتیاز مقتدرانه قهرمان شد.
با قهرمانی فولاد، دیگر همگان به این نتیجه رسیده بودند كه حكومت استقلال و پرسپولیس در فوتبال ایران به پایان رسید و این دو تیم از این پس باید با خاطرات گذشته خود، خوش باشند. این اتفاقی بود كه خیلی ها سال ها به دنبال دسترسی به آن بودند، اما قهرمانی فولاد، كسان دیگری را نگران كرده بود. همان هایی كه خالی شدن سكوها و عدم نتیجه گیری قهرمانان باشگاهی ایران در رقابت های آسیایی را نشان افول فوتبال ایران می دانستند و شب ها را با رویای قدرت گیری دوباره استقلال و پیروزی به صبح می رساندند.در چنین شرایطی كه بحث خالی شدن سكوها و عدم نتیجه گیری تیم های باشگاههای كشور و در نهایت افول فوتبال ایران در محافل ورزشی و رسانه ها جای خود را باز كرده بود پنجمین دوره لیگ برتر در دهمین روز آخرین ماه فصل گرمای سال ۸۵ خورشیدی آغاز شد. در این روزها علاقه مندان به فوتبال آرزو می كردند، مجدداً تیم های استقلال و پرسپولیس قدرت گرفته و فوتبال ایران را از غربتی كه دچارش شده بود رها سازد. لذا حمایت از استقلال و پرسپولیس به سرلوحه كاری بعضی از علاقه مندان و حتی مسئولان ورزشی و سیاسی كشور تبدیل شد. در این زمان تیم پرسپولیس كه با بحران های فراوان مدیریتی دست و پنجه نرم می كرد، همگان را ناامید ساخت. اما اعتماد مدیران وقت استقلال به امیر قلعه نویی كه در دو سال پیاپی آرزوی آنها را به واقعیت تبدیل نكرده بود، شرایط را برای علاقه مندان این نظریه محیا كرد.استقلال در این فصل شروعی رویایی داشت و با ۴ گل، صبا باتری یكی از دو نماینده فوتبال ایران در مسابقات قهرمانی باشگاههای آسیا را در هم كوبید. اما این اقتدار چندان ثبات نداشت و استقلالی ها حركت زیگزاگ خود را تا پایان فصل ادامه داده و در نهایت در حالی به قهرمانی رسیدند كه هفته ها صدای نفس های بازیكنان سایپا و بعدها پاسی ها را در پس گوش های خود می شنیدند. اما همان طور كه در ابتدای این نوشتار به آن اشاره كردیم، كادر فنی استقلال با استفاده از تجربیات، بالاخره جام قهرمانی را بالای سر بردند.
استقلالی ها در این فصل خیلی خوب یاد گرفته بودند كه چگونه صدرنشینی را تا روز آخر حفظ كنند، سخنان سرمربی این تیم را در اواسط فصل كه گفته بود؛ مردم ایران نتیجه گرا هستند و كسی به بازی زیبا، جام قهرمانی نمی دهد، برای اثبات این مدعی كافی است. آنها یاد گرفته بودند كه اگر برای حفظ صدرنشینی نیاز به یك تساوی دارند، مجبور نیستند به مانند دیدار با ملوان در فصل اول لیگ برتر مدام به دروازه حریف حمله كنند و می توانند به مانند دیدار با ذوب آهن (هفته ۲۹ فصل جاری) از دقیقه ۱ زیر توپ بزنند. همچنین آنها خیلی خوب می دانستند جنجال هایی كه رقیبشان با استفاده از بازوی رسانه ای خود ایجاد و این و آن را متهم به بی عدالتی و حمایت از استقلال می كنند، واقعی نیست. از این رو می توان گفت، در فصل پنجم رقابت های فوتبال باشگاه های برتر ایران، تجربه به كمك استقلال آمد و این تیم در نهایت به آرزوی ۵ ساله خود دست یافت و بالاخره قهرمان لیگ شد.و حالا مروری می كنیم به عملكرد تیم فوتبال استقلال در فصل ۸۵-۸۴ رقابت های فوتبال باشگاه های برتر ایران تا ببینیم این تیم چگونه به این مقام دست یافته است.
●نمودار عملكرد تیم استقلال در لیگ برتر
استقلال در طول ۳۰ هفته از لیگ برتر توانست به ۱۶ پیروزی، ۱۱ تساوی و تنها ۳ شكست دست یافته و با ۴۴ گل زده و ۱۷ گل خورده و در نهایت ۵۹ امتیاز قهرمان شود.
این آمار نشان می دهد، استقلال در كنار تیم پاس بیشترین برد را داشته و تنها تیمی است كه ۳ شكست (كمترین باخت) را دارد.
اما اگر به چگونگی عملكرد تیم استقلال كه با استفاده از نقطه گذاری نتایج كسب شده از سوی این تیم بر روی نمودار پیش رو نگاهی بیندازیم متوجه می شویم كه شاگردان قلعه نویی فصل پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اند. آنها تنها در اواسط نیم فصل دوم و در میان هفته های بیستم تا بیست و سوم توانستند پیروزی های پی در پی را برای هواداران خود به ارمغان بیاورند و در باقی هفته ها نوسان هایی را در كار خود تجربه كرده اند.
همین تزلزل در كار استقلال بود كه مدیرعامل باشگاه پاس را متقاعد می كرد كه تا روز آخر حرف از قهرمانی تیمش بزند. البته سردار آجرلو می دانست كه استقلالی ها نیز همچون او تجربیات زیادی از گذشته دارند. به هر حال نمودار حركتی استقلال با وجود این فراز و نشیب ها، منفی نیست و حركت رو به صعود اگرچه خیلی خفیف، در آن نمایان است.
●نمودار عملكرد تیم فوتبال پاس نایب قهرمان لیگ برتر
با نقطه گذاری نتایج به دست آمده از سوی شاگردان مصطفی دنیزلی، سرمربی ترك تبار تیم پاس نتایج جالبی را به دست می آوریم.
اگر سردار آجرلو مدیرعامل باشگاه پاس به دنبال شناخت دلایل عدم قهرمانی تیم فوتبالش است، باید توجه داشته باشد كه در كنار دلایلی كه خود بیش از ما بر آنها واقف است، عملكرد ضعیف این تیم در شش هفته آغازین لیگ برتر در وهله اول و كسب یك شكست و یك تساوی ناامید كننده در هفته های ۲۶ و ۲۷ به ترتیب مقابل ذوب آهن «۳ بر صفر» و سپاهان «۴ بر ۴» از جمله عوامل اصلی عدم قهرمانی این تیم است. چرا كه هرگز یك قهرمان شش هفته پشت سر هم را این گونه زیگزاكی عمل نكرده و از آن مهم تر به هیچ وجه در هفته های پایانی چنین سخاوتمندانه دست ها را در مقابل حریفان بالا نمی برد. اگر قبول داشته باشیم كه در سومین دوره رقابت های فوتبال باشگاه های برتر ایران، تیم استقلال در یك هفته مانده به پایان مسابقات با شكست مقابل استقلال اهواز قهرمانی را به پاس تقدیم كرد، باید بگویم این بار سبزپوشان اكباتانی بودند كه در هفته های ۲۶ و ۲۷ جبران آن محبت استقلالی ها را با عدم نتیجه گیری مقابل دو تیم اصفهانی كرده و جام را به بچه های امیرقلعه نویی تقدیم كردند.
نمودار عملكرد تیم فوتبال سایپا
شاگردان پیشین دكتر بیژن ذوالفقارنسب پس از آنكه لیگ چهارم را با وحشت سقوط به دسته اول پشت سر گذاشته و توانستند در لیگ برتر ماندگار شوند، این بار چهره ای دگرگون شده از خود به نمایش گذاشتند. آنها به خوبی خاطرات بد فصل گذشته را فراموش كرده، حتی در روزهایی مدعی قهرمانی هم شدند. این گونه بود تیمی كه مدیرانش از مربیان قول گرفته بودند به دسته پایین تری سقوط نكنند، ناگهان چهره قهرمان به خود گرفت. اما حیف كه شاگردان دكتر نتوانستند تا آخر صلابت خود را حفظ كنند.
نمودار حركتی این تیم نشان از عملكردی مطلوب در هفته های آغازین می دهد، به صورتی كه تا هفته ها سایپا بدون شكست پیش می تاخت. اما درست زمانی كه باید مزد تلاش های خود را می گرفت، دچار افت شده و با كسب نتایج ضعیف شانس قهرمانی را از دست دادند.
از این رو مدیران سایپا به ادعای بیژن ذوالفقار نسب كه می گفت؛ من یك تیم در حال سقوط را جزو مدعیان كردم، توجه نكرد و او را تعویض كردند. البته سایپا باید كسب مقام سومی خود را مدیون احتیاج مبرم پاس به كسب ۳ امتیاز دیدار با صبا باتری بداند. چرا كه در صورت پیروزی صباباتری در آخرین دیدار، این تیم الان در مكان چهارم جدول ایستاده بود.
●نمودار عملكرد تیم فوتبال صباباتری
چند عامل كوچك كه بیان آنها در حوصله این نوشتار نیست، باعث شد كه صبا باتری نتواند مهم ترین حادثه تاریخ فوتبال ایران را رقم بزند. این تیم كه درگیر مسابقات آسیایی نیز بود دو سوم لیگ را در اواسط جدول سپری كرد و در طول ۱۹ هفته ۲۹ امتیاز اندوخته داشت.
اما ناگهان ورق برای همبازیان علی دایی كاپیتان تیم ملی فوتبال كشورمان برگشت و همزمان با اوج گیری دایی، صباباتری نیز اوج گرفت و از ۸ دیدار مقابل تیم های راه آهن، سپاهان، فجر، سایپا، پیروزی، شموشك، شهید قندی و فولاد موفق به كسب ۶ برد، ۱ تساوی و ۱ شكست و در مجموع ۱۹ امتیاز شدند.
پس از اوج گیری علی دایی و یارانش صبا باتری نیز به جمع مدعیان كسب قهرمانی لیگ برتر پیوست و اگر در این فصل نیز عجایب دنیای توپ گرد به وقوع می پیوست، آنها می توانستند به كسب مقام قهرمانی نایل آیند. اما همان گونه كه اوج گیری ستاره بخت شاگردان ضیایی، سریع و اتفاقی بود، این ستاره با همان سرعت افول كرد و در نهایت با شكست سنگین ۴ بر ۲ مقابل پاس، ماشین لیگ برتر دوره پنجم برای صبا باتری به آخر خط خود رسید.
●نمودار عملكرد تیم فوتبال ابومسلم خراسان
فوتبال خراسان سالهاست كه با اكبر میثاقیان عقد اخوت بسته و دیگر همگان به همراهی ابومسلم و میثاقیان عادت كرده اند. به عبارتی در سالهای اخیر نام این دو با هم بوده و به گونه ای جدایی ناپذیر می نماید.علاقه مندان به فوتبال از ابومسلم تیمی را در خاطره ها دارند كه همواره در میانه های جدول قرار گرفته و در تاریكی می ماند تا ناگهان بر سر راه قدرتمندی همچون سردار تاریخی، ابومسلم خراسانی قرار گیرد.
نمودار تاریخی این تیم نیز همین چهره را به ما نشان می دهد. یك حركت زیگزاكی همراه با كسب نتایج متفاوت.
اما این تمام عملكرد ابومسلم نیست، آنها كه در طول ۲۰ هفته اول ۲۴ امتیاز جمع كرده بودند اما در ۱۰ هفته آخر موفق به كسب ۷ پیروزی، ۱ تساوی و ۲ شكست شده و ۲۲ امتیاز دیگر به صندوق اندوخته ای خود افزودند. به عبارتی شاگردان ابومسلم نیمی از امتیازات خود را در طول یك سوم از مسابقات به دست آوردند و از این رو بود كه سرمربی آنها اظهار می داشت؛ اگر ۶ هفته دیگر زمان داشتیم قهرمان می شدیم. البته اكبر میثاقیان قول قهرمانی در جام حذفی را به خراسانی ها داده است. حالا باید دید كه تا چه اندازه به وعده خود وفادار است.
همچنین ابومسلم بعد از پاس (۷-۱) و استقلال (۴-۱) سومین تیمی است كه در این فصل فولاد را با شكستی سنگین بدرقه كرده است. این تیم در آخرین هفته موفق به پیروزی پر گل ۵-۱ مقابل فولاد شد.●نمودار عملكرد تیم فوتبال ذوب آهن
بی تعارف می توان گفت یكی از آرزوهای مدیران ذوب آهن، كسب مقام قهرمانی در لیگ برتر است. چرا كه آنها می خواهند از همشهری خود یعنی سپاهان اصفهان در این زمینه عقب تر نباشند. از این رو لیگ پنجم را با توپ پر آغاز كردند. اما موفقیت آنها به طول نینجامید و خیلی زود (در هفته دهم) روزهای پریشانی این تیم خوب اصفهانی فرا رسید. البته ذوب آهنی ها توانستند از مرداب شكست ها رهایی یابند، اما كسب تساوی ها آنها را در راه رسیدن به قهرمانی ناكام گذاشت و این آرزو را برای رسول كربكندی باقی گذاشت.
حساس ترین دیداری كه سبزپوشان اصفهانی در این فصل تجربه كردند دیدار در هفته ۲۹ لیگ برتر مقابل استقلال بود، جایی كه آمده بودند با شكست دادن شاگردان قلعه نویی یكبار دیگرقهرمانی را از دست آبی ها ربود و به پاسی ها هدیه دهند. اما تجربه قلعه نویی و فرمان او به زیر توپ زدن، همراه با بدشانسی های مهاجمان این تیم، اجازه نداد تا یاد و خاطره ذوب آهن نیز همچون ملوان و استقلال اهواز به تاریخ پیوسته و همچون كابوسی رویایی آبی ها را تلخ كند. ذوب آهن اصفهان دفتر خاطرات لیگ پنجم را با قبول شكست ۳ بر ۱ مقابل ملوان بست.
●نمودار عملكرد تیم فوتبال فولاد مباركه سپاهان
چند وقتی است كه فوتبال روی خوش به سپاهان نشان نمی دهد. آنها بعد از ناكامی در مسابقات جام باشگاه های آسیا دیگر موفق به كسب نتایج درخشان گذشته نشدند.حضور در رده هفتم جدول رده بندی لیگ برتر قطعاً درخور نام قهرمان دو فصل قبل رقابت های فوتبال ایران نیست.
نمودار عملكرد این تیم همه چیز در مورد سپاهان اصفهان را به ما نشان می دهد. با پایان رقابت های فوتبال لیگ برتر جا دارد كه مسئولان ورزش اصفهان نگاهی منتقدانه به عملكرد ذوب آهن و سپاهان داشته و از خود سؤال كنند، چرا دو تیم خوب اصفهانی این فصل به میانه های جدول سقوط كرده اند؟
تیم فوتبال سپاهان كه این فصل را با پیروزی آغاز و با پیروزی مقابل پرسپولیس به پایان رساند، می بایست از تعطیلات استفاده كرده و به بازسازی خود بپردازد. چرا كه آنها پتانسیل و توانایی بازگشت به روزهای خوش گذشته و تولید دهها محرم نویدكیا را دارند.
●نمودار عملكرد تیم فوتبال فولاد خوزستان
نماینده فوتبال ایران در مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا این روز ها حال و روز خوبی ندارد. نوسان حركتی این تیم در نمودار نشان می دهد كه بچه های سرزمین نفت و آفتاب تا چه اندازه در این فصل بد عمل كرده اند.
برای تیم فوتبال فولاد نباید چندان قلم فرسایی كرد و تنها باید به شكست های ۷ بر ۱ مقابل پاس، ۴ بر ۱ مقابل استقلال و در نهایت ۵ بر ۱ مقابل ابومسلم را به آنها گوشزد كرد و جنوبی ها را برای مدت كوتاهی هم كه شده با خود تنها گذاشت.
به راستی آیا ۴۱ گل خورده در مقابل ۳۰ گل زده كه تفاضل منفی ۹ را در پی دارد و همچنین كسب شكست برای تیمی كه بیشترین ملی پوش را در سال های اخیر پرورش داده شایسته است؟
مدیران فولاد خوزستان كه تا چند ماه قبل بعنوان موفق ترین مدیران ورزشی كشور خطاب می شدند، باید از خود سؤال های زیادی را بپرسند. مهمترین سؤال این است كه چرا پس از دریافت ۴ گل از یك تیم، ناگهان هواداران آن تیم خاص فریاد می زنند: «عاقبت تبانی، همینه، همینه؟!»
آیا كسب این نتایج و چنین متهم شدن در شأن فوتبال خوزستان است؟!
●عملكرد تیم فوتبال ملوان بندرانزلی
حكایت تیم ملوان آن جمله معروف را به خاطر می آورد كه می گوید: [وقتی دیر از خواب بیدار می شوم]
در هفته های پایانی سقوط قوی سپید انزلی به دسته اول چندان دور از ذهن نبود. این تیم اگرچه جز معدود دوران اوج و شكوفایی بازیكنان انزلی چی همچون [مرحوم سیروس قایقران] و یا [غفور جهانی] چندان در فوتبال ایران چهره قهرمانی از خود به یادگار نگذاشت، اما همچون امسال نیز در گیر و دار وحشت سقوط نبوده است.
اگر نبود درخشش ملوانی ها در هفته های پایانی بالاخص پیروزی خوب ۳ بر ۱ در هفته سی ام مقابل ذوب آهن و همچنین پیروزی ۲ بر صفر مقابل شهید قندی در هفته ،۲۸ امروز مكانی عقب تر از رده چهاردهم در جدول نداشتند.
●نمودار عملكرد تیم فوتبال پرسپولیس
برای بیان حال تیم فوتبال پرسپولیس در این فصل از رقابت های فوتبال، تنها یك كلمه كافی است(فاجعه).
به راستی به جز فاجعه چه عبارت دیگری را می توان برای این تیم بكار برد؟
زمانی كه تعداد شكست های پرسپولیس ۲ رقمی می شود، (۱۰ باخت) و تساوی های این تیم به ۱۱ می رسد، تعداد پیروزی های پرسپولیس در عدد ۹ یعنی بیشتر از ۳ تیم پایانی جدول متوقف می شود، تفاضل گل آنها در پایان لیگ منفی ۱ می شود و بالاخره زمانی كه در حسرت تماشای یك دیدار جذاب از این تیم می مانیم، آن وقت است كه مجموع تماشاگرانی كه برای تماشای دیدار این تیم (به جز بازی سنتی مقابل استقلال) به ورزشگاه می آیند كمتر از هشتاد هزار نفر می شود.
یعنی درست به اندازه یك دیدار پرسپولیس برابر پاس در سال های دور. در این زمان به جز واژه فاجعه چه می توان گفت.البته از پرسپولیس پس از حضور آری هان كه مربی موفقی نشان داده است، اخبار خوشی می رسد، باید به انتظار آینده ماند.
●نمودار عملكرد فوتبال فجر شهید سپاسی
پس از قهرمانی تیم فوتبال پاس در سومین دوره لیگ برتر مجید جلالی سرمربی تیم پاس به درخواست یك خبرگزاری برای انجام یك مصاحبه این گونه پاسخ داد، چرا شما فقط با اعضای تیم قهرمان مصاحبه می كنید، اگر می خواهید به واقعیت های فوتبال ایران پی ببرید، پای درد دل های امثال غلام پیروانی بنشینید تا متوجه شوید، بعضی ها چگونه با خون دل در ایران تیمداری می كنند.
خبرنگاران بسیاری می توانند شهادت دهند كه چگونه غلام پیروانی در زمان نقل و انتقالات با بغض پاسخ تلفن همراهش را می دهد و در حالی كه حرفی برای گفتن ندارد، می گوید: بازیكنی كه با خون دل تربیت كردم را از چنگم درآوردند. این حكایت هر ساله فجر و غلام پیروانی است، او هر سال تعدادی جوان گمنام را از شهرستان های دور و نزدیك به دور هم جمع كرده و با نام فجر راهی میدان می كند. اگر تشخیص شاه غلام قصه ها غلط از آب درآمده كه هیچ، اما اگردرست بود و آن بازیكن از خود استعدادی نشان می داد بلافاصله با دستمزدهای كلان به تیم های دیگری می رود و در آخر علی می ماند و حوضش.۸ برد، ۱۲ تساوی، ۱۰ شكست، ۲۷ گل زده، ۳۳ گل خورده و در آخر ۳۶ امتیاز كارنامه امسال فجر است. همین!
●نمودار عملكرد تیم فوتبال استقلال اهواز
تیم فوتبال استقلال اهواز از معدن فوتبال ایران می آید و یكی از تیم ها پرطرفدار فوتبال ایران است. اما هیچگاه از میانه های جدول بالا نمی رود.مدیر مسئولی بر رأس كار باشگاه تكیه زده كه فاش می گوید: در كار مربیان دخالت می كنم. شایع است كه شفیع زاده پس از تعویض زود به زود مربیان، علاقه وافری هم به دخالت در ارنج تیم دارد.
قصه هایی كه محمود یاوری از استقلال اهواز در سینه دارد، شنیدنی است. یاوری را در اواسط این فصل با سلام و صلوات به اهواز بردند. اما در دو هفته پایانی لیگ برتر و در حالی كه این تیم در معرض سقوط بود و به كسب نتیجه احتیاجی حیاتی داشت، ناگهان شفیع زاده خبر از انعقاد قرارداد با فیروز كریمی برای فصل بعد داد. محمود خان یاوری با دوستان درد دل می كرد و می گفت: در بین نیمه یكی از دیدارها كه از حریف عقب بودیم، بر سر بازیكنی به خاطر كم كاری هایش در میدان فریاد كشیدم و او را به تنبیه كردن، تهدید كردم. اما بازیكن با خنده پاسخ داد كه سال بعد به جای شما فیروز كریمی می آید!متأسفانه سرنوشت استقلال اهواز را امروز مدیری در اختیار دارد كه در عزل و نصب مربیان، همچون كلكسیون دارها عمل می كند!
●نمودار عملكرد تیم فوتبال راه آهن تهران
اولین فصل از حضور راه آهن در لیگ برتر اگر چه با سر و صدای فراوان و حتی حضور مسئولان قضایی همراه بود، اما چندان دلچسب نبود.
«كسب ۹ برد، ۷ تساوی، ۱۴ باخت، ۲۷ گل زده، ۴۳ گل خورده و در نهایت ۳۴ امتیاز كارنامه عملكرد تیمی است كه مدیرانش می گویند این فصل به دنبال كسب تجربه بوده اند.
عملكرد تیم فوتبال برق شیراز
كاكوهای نارنجی پوش شیرازی در این فصل عملكرد ضعیفی داشتند.همراهی زلاتكو ایوانكوویچ برادر سرمربی تیم ملی كشورمان كه گفته می شود در وطن خود، حرفه ای به غیر از مربیگری فوتبال داشته، برای برق شیراز خوش یمن نبوده است.برق شیراز حضورش در دوره ششم لیگ برتر را مدیون عملكرد فوق العاده ضعیف شموشك و شهید قندی یزد می داند.
●نمودار عملكرد تیم فوتبال شموشك نوشهر
همراهی بهمن فروتن، مربی ای كه مدعی است برای اولین بار چند سیستم بازی را در فوتبال آلمان پایه ریزی كرده است ، با تیم شموشك نوشهر موفق نبود. به همین دلیل فوتبال مازندران تنها سهمیه خود در لیگ برتر را كه با چنگ و دندان به دست آورده بود، به راحتی از دست داد.فروتن این روزها مشغول سر و صدا كردن است.
●نمودار عملكرد تیم فوتبال شهید قندی یزد
بی صدا به لیگ برتر آمد و خیلی خاموش به دسته اول سقوط كرد. هیچگاه گریه هواداران فوتبال در یزد كه پس از سال ها یك نماینده در لیگ برتر داشته و حالا از دست رفته می دیدند، به گوش ایرانیان نرسید. آنها ۳۰ هزار تن بودند كه با هم گریه می كردند. در شرح عملكرد تیم فوتبال شهید قندی یزد می توان دراماتیك ترین قصه دنیا را نوشت. این تیم كه متعلق به یك كارخانه تولید كابل های مخابراتی است و توسط هیأت مدیره ای منصوب از طرف سهامداران اداره می شود، مشكلات فراوانی داشته و دارد. چرا كه سهامداران آن علاقه ای به هزینه كردن در ورزش نداشته و ندارند. روزی رئیس هیأت مدیره این باشگاه در مقابل یك خبرنگاری تأیید كرده بود، بیشتر ترجیح می دهم تا پولی كه می خواهم برای این تیم هزینه كنم را به یك سهامدار بپردازم كه شاید برای تأمین هزینه زندگی خود به آن چشم دوخته است. آری این تمام حكایت شهید قندی ما است.
البته در این حكایت حرف های جالبی هم از خیانت مطرح می شود. تعدادی از بازیكنان بومی شهید قندی یزد معتقد هستند علت سقوط شان به دست اول، بازیكنان غیر بومی بودند كه همراه با منصور پورحیدری به یزد آمده و تنها به فكر آرایش موی سر خود و سپس گردش در یزد بودند.
برخلاف مجید جلالی كه در طول ۱۱ هفته نتوانست حتی یك پیروزی هم برای یزدی ها كسب كند و همچنان در یزد محبوب است، هادی طباطبایی این روزها به سیبل مخالفان تبدیل شده است و حالا نگاهی می اندازیم به جدول تطبیقی عملكرد تیم های حاضر در پنجمین دور لیگ برتر.●جدول تطبیقی عملكرد تیم های لیگ برتر
این نمودار میله ای به روشنی عملكرد ۱۶ تیم حاضر در این دوره از رقابت های فوتبال باشگاه های برتر كشور را نشان می دهد. با استفاده از این نمودار به روشنی حركت شانه به شانه تیم های استقلال و پاس، سایپا و صباباتری، ابومسلم و ذوب آهن و سپاهان دیده می شود. همچنین این نمودار به ما نشان می دهد كه تیم های میانه میدان چگونه برای بالا كشیدن خود با یكدیگر رقابت داشته و از آن طرف نیز تیم های ته جدولی نیز به چه صورت در افزایش تعداد شكست های خود با هم كورس گذاشته بودند!
و حالا نگاهی می اندازیم به عملكرد تیم های استقلال و پاس و این كه این دو تیم برای كسب مقام قهرمانی این دوره از مسابقات چه رقابت سخت و نفس گیری را با یكدیگر داشتند.
●جدول تطبیقی عملكرد تیم های استقلال و پاس در لیگ ۸۵-۸۴
برای این كه بتوانیم به میزان شانس و اقبال در كسب قهرمانی استقلال پی ببریم، نگاهی گذرا به این جدول كافیست.
در این نمودار به ما نشان داده می شود كه تیم های استقلال و پاس تا روز آخر دست از رقابت نكشیده و تا سر حد توانایی برای كسب مقام قهرمانی تلاش كرده اند.
در جدول فوق و در آنجایی كه كمر منحنی استقلال به سود این تیم و رو به بالا می شكند، به روشنی نشان داده می شود. جالب آنجا است كه بدانیم این نشست و روبه بالای منحنی استقلال حاصل همان ۱ امتیاز بیشتر این تیم است.در این فصل استقلال صاحب ۱۶پیروزی، ۱۱تساوی، ۳ باخت و ۵۹ امتیاز شده و در مقابل پاسی ها به ۱۶ پیروزی، ۱۰ تساوی، ۴ شكست دست یافته اند.این نتایج نشان می دهد كه تیم پاس تنها به دلیل قبول یك شكست آن هم در حالی كه استقلالی ها آن یك دیدار را مساوی كرده، جام قهرمانی را از دست داده است.
●جدول تطبیقی گل های خورده و زده استقلال و پاس
مهاجمان تیم فوتبال استقلال در این فصل موفق به ثبت ۴۴ گل زده شدند. در عوض مهاجمان پاس ۱۰ گل بیشتر از رقیب خود یعنی۵۴ گل زده اند.
در آن طرف خط دفاعی تیم استقلال ۱۷ بار به روی مهاجمان مرتب بازشده، ولی پاس ۲۹ گل، یعنی ۱۲ گل بیشتر دریافت كرده است. این جدول به ما نشان می دهد، به همان اندازه ای كه یك تیم برای رسیدن به قهرمانی نیاز به خط حمله كوبنده ای دارد به همان میزان نیز به داشتن مدافعانی توانمند نیازمند است.از بحث تطبیق عملكرد تیم های استقلال و پاس گذشته و نگاهی آماری به عملكرد استقلال و تطبیق آن با دیگر رقیبان این تیم می اندازیم.
●جدول تطبیقی عملكرد قهرمانان لیگ برتر
تیم فوتبال استقلال تهران در حالی جام پنجمین دوره از رقابت های لیگ برتر را با ۵۹ امتیاز به خانه برد كه جدول فوق به ما نشان می دهد، این تیم از نظر جمع آوری امتیاز ضعیف تر از فولاد خوزستان و بهتر از پاس،سپاهان و پرسپولیس، قهرمانان ادوار گذشته لیگ برتر عمل كرده است.
و اما كادر تیم فوتبال استقلال تهران در این فصل از یك مهاجم طراز اول همچون سال های گذشته استفاده كرده است.
رضا عنایتی كه سال هاست از چشم مربیان تیم ملی فوتبال به دور مانده است، در این فصل موفق به ثبت ۲۱ گل شد و ركورد دار گلزنی در طول یك فصل از مسابقات باشگاهی كه در اختیار خودش بود (فصل قبل عنایتی ۲۰ گل به ثمر رساند) شد.
فوتبال ایرانی مهاجمان توانمند زیادی به خود دیده است كه بارها آقای گل شده اند. حسین كلانی (۲ بار در سال های ۴۹ و ۵۰)، عزیز اسپندار (۲ بار در سال های ۵۳ و ۵۶) ، فرشاد پیوس (۲ بار در سال های ۷۰ و ۷۳) از جمله این مهاجمان هستند. اما رضا عنایتی با كسب آقای گلی در سال های ۸۰- ۸۳- ،۸۴ در كنار غلامحسین مظلومی (۳ بار در سال های ۵۲-۵۳ و ۵۵) هر دو از تیم فوتبال استقلال، تنها مهاجمانی هستند كه موفق به كسب ۳ بار آقای گل شده اند.
رضا عنایتی ضمن شكستن ركورد گلزنی، تنها مهاجمی است كه در طول یك فصل در ۳ مسابقه ۳ گل به ثمر رسانده است و همچنین عنایتی تنها مهاجمی است كه در طول ۵ دوره لیگ برتر ۳ بار آقای گل شده است.جدول زیر عملكرد تطبیقی مهاجمان این فصل از لیگ برتر را نشان می دهد.
●جدول تطبیقی عملكرد گلزنان ۸۵-۸۴ لیگ برتر «جدول شماره ۵»
برترین های لیگ پنجم
نگاهی به جدول رده بندی رقابت های لیگ برتر این فصل نتایج جالبی را نشان می دهد كه عبارتست از:
۱- بیشترین برد: استقلال و پاس با ۱۶ پیروزی
۲- كمترین باخت: استقلال با ۳ شكست
۳- بیشترین امتیاز: استقلال با ۵۹ امتیاز.
۴- كمترین امتیاز: شهید قندی یزد با ۱۹ امتیاز.
۵- بیشترین تساوی: سایپا با ۱۳ تساوی
۶- كمترین تساوی: ملوان با ۶ تساوی.
۷- بیشترین گل زده: پاس با ۵۴ گل زده.
۸- كمترین گل خورده: استقلال با ۱۷ گل خورده.
۹- آقای گل: رضا عنایتی با ۲۱ گل زده.
و در آخر نگاهی می اندازیم به عناوین تیم فوتبال استقلال تهران: قهرمان این دوره از مسابقات لیگ برتر.
تیم استقلال با كسب این قهرمانی پنجاه و دومین جام خود را به خانه خود برد. این تیم تاكنون عناوین زیادی كسب كرده كه عبارتست از:
●عناوین قهرمانی تیم استقلال
تیم فوتبال استقلال تهران یكی از دو تیم بزرگ و پرطرفدار فوتبال ایران به شمار می آید، از بدو تأسیس تا به امروز به بیش از ۵۰ عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی در مسابقات داخلی و برون مرزی دست یافته است.
۱- نایب قهرمانی جام تهران و جام حذفی ۱۳۲۵
۲- قهرمانی جام حذفی تهران ۱۳۲۶
۳- نایب قهرمانی جام حذفی تهران ۱۳۲۸
۴- قهرمانی جام تهران ۱۳۲۹
۵- نایب قهرمانی جام تهران ۱۳۳۰
۶- قهرمانی جام تهران ۱۳۳۵
۷- نایب قهرمانی جام تهران ۱۳۳۷
۸- قهرمانی جام تهران و جام حذفی ۱۳۳۸
۹- قهرمانی جام تهران ۱۳۴۰
۱۰- قهرمانی جام تهران ۱۳۴۱
۱۱- قهرمانی جام تهران ۱۳۴۷
۱۲- قهرمانی جام تهران و جام حذفی ۱۳۴۸
۱۳- قهرمانی جام حذفی ۱۳۴۹
۱۴- نایب قهرمانی جام تهران ۱۳۴۹
۱۵- قهرمانی جام باشگاه های آسیا ۱۳۴۹
۱۶- قهرمانی جام دوستی هندوستان
۱۷- قهرمانی جام تهران ۱۳۵۰
۱۸- قهرمانی جام تهران ۱۳۵۱
۱۹- نایب قهرمانی جام هندوستان ۱۳۵۱
۲۰- قهرمانی جام اتحاد ۱۳۵۲
۲۱- نایب قهرمانی جام تخت جمشید ۱۳۵۲
۲۲- قهرمانی جام تخت جمشید ۱۳۵۳
۲۳- قهرمانی جام حذفی ایران ۱۳۵۷
۲۴- نایب قهرمانی جام تهران ۱۳۶۱
۲۵- قهرمانی جام تهران ۱۳۶۲
۲۶- قهرمانی جام تهران ۱۳۶۴
۲۷- قهرمانی جام بردولوی هندوستان ۱۳۶۸
۲۸- نایب قهرمانی جام تهران ۱۳۶۸
۲۹- قهرمانی جام آزادگان ۱۳۶۹
۳۰- قهرمانی جام تهران ۱۳۶۹
۳۱- قهرمانی جام باشگاه های آسیا ۱۳۶۹
۳۲- قهرمانی جام تهران ۱۳۶۹
۳۳- قهرمانی جام آزادی قطر ۱۳۶۹
۳۴- نایب قهرمانی جام آزادگان ۱۳۷۰
۳۵- نایب قهرمانی جام حذفی ایران ۱۳۷۰
۳۶- نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا ۱۳۷۱
۳۷- قهرمانی لیگ سوم باشگاه های كشور ۱۳۷۲
۳۸- قهرمانی جام برتر تهران ۱۳۷۳
۳۹- نایب قهرمانی جام آزادگان ۱۳۷۳
۴۰- قهرمانی جام حذفی ایران ۱۳۷۴
۴۱- قهرمانی جام خزر ۱۳۷۴
۴۲- جام پرچم تركمنستان ۱۳۷۶
۴۳- قهرمانی جام رمضان ۱۳۷۶
۴۴- قهرمانی جام آزادگان ۱۳۷۷
۴۵- قهرمانی جام رمضان ۱۳۷۷
۴۶- نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا ۱۳۷۸
۴۷- قهرمانی جام آزادگان ۱۳۷۸
۴۹- قهرمانی جام حذفی ۱۳۷۸
۵۰- قهرمانی جام آزادگان ۱۳۷۹
۵۱- قهرمانی جام حذفی ایران ۱۳۸۰
۵۲- و بالاخره قهرمانی رقابت های فوتبال باشگاه های برتر ایران ۱۳۸۵ .گفتنی است، در بیان عناوین فوق، مقام های سومی لحاظ نشده است.
امیر توحید فاضل
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید