جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

Bluetooth چیست؟


Bluetooth چیست؟
●بلوتوث چیست ؟
به تازگی پس از یك سمینار عصرانه به خانه باز گشته اید ، Notebook تان در كیف تان قرار دارد Personal Digital Assistant خود را به كمر بسته اید و تلفن همراه تان در جیب جای دارد.
در سمینار امروز یادداشتهایی را در Notebook خود نوشته اید ، همین كه به خانه می رسید و از كنار چاپگر جوهر افشان خود عبور می كنید Notebook ، چاپگر را پیدا می كند و به طور خودكار یادداشتهای سمینار را به چاپگر ارسال می كند و آنها روی كاغذ چاپ می شوند . درهمین حال ، PDA شما كامپیوتر رومیزی را تشخیص می دهد و درخواست می كند كه دفتر تلفن و برنامه روزانه شما را Update شود . هم چنین همه پیامهای ایمیلی را كه ارجهیت آنها را تعیین كرده اید درخواست می كند . همه این كارها در زمانی رخ می دهد كه كت خود را در می آورید و برای نوشیدن یك نوشابه به طرف یخچال می روید . در عرض چند دقیقه ، تلفن همراه شما بوق می زند تا به شما اطلاع دهد كه عملیات چاپ یادداشتها تمام شده است . به طرف چاپگر رفته و یادداشتها را می خوانید بلافاصله پس از آن PDA شما بوق می زند تا به شما بگوید كه دفترچه تلفن و برنامه روزانه شما را Update كرده است و شما ایمیل جدید دارید .
به دنیای بلوتوث خوش آمدید :
بلوتوث یك فناوری بی سیم كوتاه برد است كه به تلفنهای همراه ، PDA ، كامپیوترها ، دستگاههای ضبط و پخش استریو ، لوازم خانگی ، اتومبیلها و همه وسایل دیگری كه می توانید ارتباط آنها را با یكدیگر فكر كنید امكان ارتباط می دهد .
● توضیح بلوتوث
بلوتوث یك رشتـه خصوصیت بی سیم است كه ارتباطات كوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های كوچك و اختصاصی بلوتوث را تعریف می كند . بلوتوث فقط كابلها را حذف نمی كند ، بلكه یك روش بی سیم برای وصل كردن كامپیوتر ها با همه وسایل همراه الكترونیكی فراهم می سازد و شبكه های كامپیوتری كوچك و خصوصی مشهور به PAN یا (Personal Area Network) یا شبكه شخصی را بوجود می آورد .
بلوتوث یك زبان مشترك بین وسایل مختلف می سازد كه به آنها امكان می دهد كه به آسانی با هم ارتباط برقرار كنند و بهم وصل شوند . وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث حدود ۱۰ متر برد دارند و می توانند داده ها در سرعت ۷۲۰ كیلوبایت در ثانیه از طریق دیوار ها ، كیف ها و پوشاك انتقال دهند . هیجان انگیزتر آنكه اتصال دادن بین وسایل بلوتوث می تواند بدون دخالت مستقیم ما انجام بگیرد . وقتی دو وسیله مجهز به تراشه های بلوتوث نزدیك یكدیگر می رسند ، نرم افزار نهاده شده در تراشه های فرستنده / گیرنده (Server / Client) بلوتوث به طور خودكار یك ارتباط را برقرار می سازد و داده ها را نقل و انتقال می دهد .
با این همه برد كوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است كه برای شبكه های محلی (LAN) بی سیم مرسوم كمتر باشد، چون این شبكه های كامپیوتری معمولاً بیش از ۱۰ متری بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتی آنها ۱۰ تا ۱۰۰ متر مگابایت در ثانیه است .
● تاریخچه بلوتوث
فكر اولیه بلوتوث در شركت موبایل اریكسون در سال ۱۹۹۴ شكل گرفت . اریكسون كه یك شركت سوئدی ارتباطات راه دور است – در آن زمان در حال ساخت یك ارتباط رادیویی كم مصرف ، كم هزینه بین تلفن های همراه و یك گوشی بی سیم بود .
كار مهندسی در سال ۱۹۹۵ شروع شد و فكر اولیه به فراتر از تلفنهای همراه و گوشی های آنها توسعه یافت تا شامل همه انواع وسایل همراه شود ، با هدف ساخت شبكه های شخصی كوچك از وسایل مختلف در طول این زمان ، اریكسون نام “بلوتوث” (یك پادشاه دانماركی) گرفت كه بین سالهای ۹۴۰ و ۹۸۱ میلادی می زیست .
شاهِ هارالد در دوره حكومت خود كه یك وایكینگ بود – به طور صلح آمیز ، دانمارك ، سوئد جنوبی و نروژ شمالی را متحد كرد . این كار به او شهرت یك پادشاه ماهر در ارتباط و مذاكره را در تاریخ داد . برای اریكسون ، اسم بلوتوث برای فناوری داده شده كه امیدوار بود بتواند به طور صلح آمیز وسایل مختلف را متحد كند، مناسب بود .
اریكسون می دانست كه اگر فقط یك شركت این استاندارد ها را حمایت كند هرگز موفق نخواهد شد . در سال ۱۹۹۸ ، اریكسون یك موافقت نامه با IBM ، اینتل ،نوكیا ، ۳com ، توشیبا و مایكروسافت امضا كرد و گروه Bluetooth SIG را به وجود آورد . هدف این گروه نظارت بر پیشرفت بلوتوث و عمومی ساختن آن بود .
● بلوتوث چگونه كار می كند ؟
یكی از جالب ترین نكات درباره این استاندارد روشی است كه وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث به طور خودكار یكدیگر را تشخیص می دهند ، ارتباط برقرار می كنند و داده ها را به دستور شما یا بدون دخالت شما انتقال می دهند .
در خصوصیات بلوتوث یك ارتباط رادیویی با برد كوتاه تعریف شده است . این استاندارد هم چنین یك برد متوسط ۱۰۰ متری را تعریف كرده است ، اما به ندرت به كار می رود ، چون به توان التریكی و هزینه بیشتری نیاز دارد .
هر وسیله بلوتوث حاوی یك تراشه فرستنده / گیرنده مربعی ۴ سانتیمتری است كه در باند فركانس رادیویی (ISM (Industrial Scientific Medical یا صنعتی ، علمی ، پزشكی از ۴۰/۲ گیگاهرتز تا ۴۸/۲ گیگاهرتز عمل می كند . سازندگان و طراحان این فركانس را بدین لحاظ انتخاب كردند كه در سراسر جهان به رایگان در دسترس است و محدودیتهای داشتن مجوز را ندارند .
باند ISM به ۷۹ كانال تقسیم می شود كه هر كدام پهنای باند یك مگاهرتزی دارند كه این باند رایگان است . بلوتوث از لحاظ نظری پهنای باند یك مگابایت در ثانیه را دارد ، كه سرعتی نزدیك به ۷۲۳ كیلوبیت در ثانیه است. این سرعت خیلی بالا نیست ، اما برای انتقال داده ها بین وسایل دستی و دسترسی به اینترنت كاملاً كافی است .
نویسنده : محمد امین اتمان زاده
منبع : winbeta


همچنین مشاهده کنید