جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


وقتی تن خواننده به لرزه می افتد


وقتی تن خواننده به لرزه می افتد
● مرغ عشق
عدنان غریفی متولد ۱۳۲۳در جنوب با چاپ آثارش در نشریات جنوب از جمله خزه و هنر و ادبیات نویسندگی را شروع كرد. غریفی از نویسندگان مدرنیست دهه چهل و از شكل دهندگان داستان نویسی جنوب به همراه داستان نویسان دیگری از جمله ناصر تقوایی، احمد محمود،احمد آقایی، منصور خاكسار، پرویز مسجدی، حسین رحمت، علی گلزاده، مسعود میناوی، ناصر موذن، محمد ایوبی، پرویز زاهدی، نسیم خاكسار، بهرام حیدری و... است.
غریفی در داستان های نخست خود، تصویری از مظاهر جدید مدرنیستی در فضای بومی می دهد كه اقلیم جنوب را به سمت و سوی دیگری می برد. در این داستان ها او از بین رفتن اشرافیت قومی را بازگو می كند. نثر روان غریفی با سرعت درهم ریزنده ای درونیات راوی را در داستان هایش بیرون می ریزد.
«شنل پوش در مه» عنوان مجموعه نخست غریفی است كه در سال های قبل از انقلاب به چاپ رسید. غریفی با داستان های این مجموعه به یكی از موفق ترین نویسندگان جنوبی تبدیل شد كه از او به عنوان یكی از تاثیرگذاران داستان جنوب یاد می كنند. پس از سال ها، انتشار پنج مجموعه شعر، دو مجموعه داستانش، چهار آپارتمان در تهرانپارس و مرغ عشق، آغاز دوباره او بود. مرغ عشق را انتشارات آهنگ دیگر روانه بازار كرده است .
مجموعه « مرغ عشق » مجموعه داستان های «كبوترها»، «كوسه»، «قبرستان» و «مرغ عشق» در ۱۰۴ صفحه است. نویسنده در داستان های این مجموعه به پختگی بیشتری در شیوه نوشتن خود رسیده است. در داستان های این مجموعه اتفاق زیادتری در داستان ها می افتد. راوی داستان ها همان كودك آثار قبلی نویسنده است كه این بار با تامل بیشتر به روایت خاطرات خود می پردازد. نقل ماجراهای اتفاق افتاده در این داستان ها همراه با فضاسازی جغرافیای جنوب است. در داستان جنوب تصویر دقیق تری از آدم های بی چیز و فقیر جنوب می دهد كه همراه با فقر خود از فقر فرهنگی برخوردارند. این آدم ها در داستان «كوسه» وقتی با چوب و چماق دور كوسه شكار شده گرد می آیند، به لاشه حیوان هم رحم نمی كنند و با نوعی آزارطلبی می خواهند تا تمام عقده های زندگی شان را بر سر حیوان مرده خالی كنند. كوسه داستان خشونت و وحشتی اسطوره ای در میان آدمیان است كه به این شیوه در داستان نمود پیدا می كند. نویسنده در این داستان ها از وحشی گری غریزی آدم هایی می گوید كه در حاشیه زندگی مردمان شهرنشین، روزگار می گذرانند.
فضای وهم آلود در داستان «قبرستان» را راوی كم سن و سال به خوبی از عهده تصویر روایتش برمی آید. این داستان از بهترین داستان های غریفی است كه به سادگی دیگر داستان هایش، مرگ و وهم و ترس را درهم می آمیزد تا تن خواننده اش را در حین خواندن به لرزه درآورد.
زندگی نویسنده در هلند و دور بودن از فضای جنوب ایران در داستان « مرغ عشق» به تصویر كشیده شده است. راوی این داستان به همراه زن و بچه اش مدت هاست كه از جنوب ایران به كشور غریبه هلند كوچ كرده اند. نقل ماجرای دو مرغ عشقی كه پسرشان به آنها به جای دانه، گوشت خام می دهد و آنها به مرور ریخت و قیافه خود را از دست می دهند، مثلی از وضعیت خود او به همراه زنش است. غریفی كه از نویسندگان ایرانی مهاجر محسوب می شود این مجموعه را نخست در هلند با سرمایه شخصی خود منتشر كرد.
عدنان غریفی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید