جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

از سرگیری ارتباط Google و Yahoo


از سرگیری ارتباط Google و Yahoo
همانطور که احتمالا این اواخر خوانده اید، Yahoo مدتی است ارتباط خود را با Google از سرگرفته است و نمایش موتور جستجوگر Google را که به Yahoo.com منتج می شود ادامه خواهد داد.
شک و شبه های بسیاری در مورد اینکه آیا Yahoo این موافقتنامه را از سر می گیرد یا خیر وجود داشت به خصوص اینکه اعضای Yahoo بر این باور بودند که ارتباط با Google مخاطبین Yahoo را پراکنده کرده است. در حقیقت Nielen/Net Ratings اخیرا برای نخستین بار تعداد مخاطبین جدید موتورهای جستجو را برای ماه آگوست منتشر کرده است. در حالی که Yahoo همچنان در تلاش است تسلط خود را بر MSN حفظ کند،بعید به نظر می رسید که روابطش را با یکی از بزرگترین موتورهای جستجوگر رقیب ادامه دهد در حالی که انتخاب Inktomi یا FAST رقیب محسوب نمی شوند می توانست نیازها را برآورده کند.اگر چه هنگامی که به نیروی نام و شهرت Google توجه کنید و کیفیت موتور جستجوگرش را در نظر بگیرید، می توانید Yahoo را برای ادامه رابطه با Googleببخشید. چنانکه نقل است " با دوستانت صمیمی باش، با دشمنانت صمیمی تر ".
●تغییر عمده
پس از ماهها تامل، در نهایت Yahoo اعلام کرد که ارتباط خود را با Google ادامه خواهئد داد شگفت اینکه استراتژی که Yahoo انتخاب کرده ورای حفظ رابطه به تنهایی است. چنانچه از دهم اکتبر نتایج فهرست Yahoo و صفحات وب Google به صورت مجزا نمایش داده نخواهد شد، در عوض ترکیب شده و اصطلاح جدید Web Matches ایجاد می کند.
این پیوندهای وب ترکیبی از نتایج فهرست های Yahoo و Google خواهند بود اما آنچه که به نمایش در می آید با استفاده از الگوریتمهای خود Yahoo است . این ساختار ترکیبی با ترتیب پیشین متفاوت است که توسط آن Yahoo تنها نتایج Google را هنگامی نشان می داد که در فهرست هایش پاسخی برای مورد جستجوی طرح شده وجود نداشت. با این پیوند جدید وب دیگر لوگوی Google در سمت چپ بالای صفحه نمایش داده نمی شود و تنها راه برای مشخص شدن اینکه نتیجه متعلق به فهرست Yahoo است اتصال به قسمتی از پایین صفحه به نام "More sites about" و یک فلش گرافیکی قرمز رنگ خواهد بود. این عمل به مخاطبین Yahoo اجازه می دهد که از میان فهرست Yahoo سایتهای مرتبط بیشتری را ببینند و روی مورد دلخواه شان کلیک کنند.
در حالی که نتایج جستجوی جدید از الگوریتم Yahoo استفاده می کنند، بررسی های اولیه نشان داده است که این الگوریتم به الگوریتم خود Google بسیار شبیه است و در برخی موارد یافتن تفاوتی میان این دو بسیار دشوار است.
●تاثیر بر وب سایت شما
به این ترتیب این تغییر برای شخصی که به دنبال جایگاه بالاتری در Yahoo است چه تفاوتی ایجاد می کند ؟ عمده ترین سوال بر این مسئله متمرکز است که پرداخت ۲۹۹ دلار برای عضو شدن در فهرست Yahoo چه سودی دارد؟ در حالی که استفاده کنندگان Yahoo از میان فهرستی که توسط افراد ویرایش شده است عبور می کنند اغلب ترجیح می دهند از عملیات جستجو برای یافتن محصولات یا خدماتی که جویایش هستند استفاده کنند. با در ذهن داشتن این مطلب، اغلب شرکتها قادر خواهند بود از ترافیک ارسالی از Yahoo بدون اینکه ۲۹۹ دلار در سال بپردازند، استفاده کنند. این شیوه، زمانی تنها راه بدست آوردن شانس رتبه بالا داشتن در نتایج موتور جستجوگر Yahoo بود. به این ترتیب چرا افراد باید پرداخت ۲۹۹ دلار به Yahoo ادامه دهند در حالی که می توانند به سادگی از طریق فهرست Google به هدفشان برسند؟
البته مستقیما توسط Yahoo وارد فهرست شدن فوایدی دارد اولا فهرست شما در توضیحات و تیترهای ویرایش شده Yahoo نمایش داده می شود که عموما ساختار بهتری از نتایج Google دارند.نتایج Google توضیحات را بر اساس جایگاه کلمه کلیدی در متنهای وب سایت نمایش خواهد داد. این برای مشخص کردن ارتباط یک وب سایت حداقل با کلمه کلیدی سودمند است ، اما اغلب نامرتب و نامناسب به نظر می آید و هنگامی که نتایج Google در کنار صفحات منظم و ویرایش شده Yahoo قرار بگیرد میزان کلیک های Google کاهش می یابد. دوما عضو فهرست Yahoo بودن می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر رتبه شما در Google داشته باشد. هنگامی که Google وب سایتهایی را که با سایت شما مرتبط هستند دوره می کند یک عضو فهرست Yahoo بودن در دریافت جایگاه بالاتر در Google تاثیر بسزایی دارد. انتخاب خروج از فهرست Yahoo با هدف بدست آوردن جایگاه در Google می تواند در رتبه بندی سایت شما زیان داشته باشد. اینها شرایطی هستند که کاملا تحلیل نشده اند اما چنانچه مشخص است با عضو نشدن در فهرست Yahoo ممکن است شانس خود را برای رتبه بالا داشتن به مخاطره بیندازید. در نتیجه رتبه Yahoo شما در این فرایند زیان خواهد دید.
●تصمیم گیری
Yahoo قالب جدید را برای نتایج جستجو برای چند هفته امتحان کرده است و حدس من این است که آنها در آینده آن را کمی پیچیده ترخواهند کرد. تاثیر کلی این تغییر تا حداقل چند هفته آشکار نخواهد شد در این میان یک شرکت چه استراتژی باید در پیش بگیرد ؟ ۲۹۹ دلار برای فهرست Yahoo بپردازد یا به Google متوصل شود ؟ پاسخ بستگی به بودجه شما دارد. اگر شرکت شما بودجه محدود دارد ممکن است مایل باشید با انتخاب Google ارزش فوایدی را که از عضویت Yahoo دریافت می کنید، با از دست دادنش، درک کنید. هرچند اگر منابع مالی دارید می توانید همچنان از فهرست Yahoo بهرمند شوید و از این تردید که آیا سایت شما در این نتایج جستجوی جدید و کامل تر Yahoo نشان داده خواهد شد یا خیر، رهایی یابید.
تهیه کننده: محمود بشاش
منبع : سایت محمود بشاش


همچنین مشاهده کنید