جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نوید ظهور یک ابر جستجوگر قدرتمند


نوید ظهور یک ابر جستجوگر قدرتمند
جستجو در اینترنت و استفاده از موتورهای جستجوگر دومین فعالیت عمده ای است که کاربران اینترنت انجام می دهند. عمده ترین فعالیت کاربران، ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی است.
بدون شک موتورهای جستجوگر نقش عمده ای در صرفه جویی در وقت و هزینه کاربران دارند و هر چه کاربران مهارت بیشتری در کار با آنها داشته باشند، این نقش پر رنگ تر خواهد بود.
اصولا استفاده از تنها یک موتور جستجوگر خاص توصیه نمی شود و این به دلیل محدودیت پایگاه داده موتورهای جستجوگر و همینطور ماهیت مبتنی بر اطلاعات اینترنت است. لذا استفاده از دو یا چند موتور جستجوگر، می تواند تا حدودی دست یابی به بهترین منابع اطلاعاتی را تضمین کند.
موتورهای جستوگری وجود دارند که این کار را برای کاربران انجام می دهند، به دیگر بیان، دیگر نیازی نیست که کاربران به تک تک موتورهای جستجوگر مراجعه کنند و جستجو های مستقلی را انجام دهند. در این حالت این نوع موتورهای جستجوگر، تقاضای کاربران را به چند موتور جستجوگر دیگر ارسال می کنند و بعد از بررسی نتایج آنها، مرتبط ترین نتایج جستجوی آنها را انتخاب کرده، در نتایج جستجوی خود نشان می دهند.به این نوع موتورهای جستجوگر، ابرجستجوگر(Meta Search Engine) گفته می شود که برخی از آنها عبارتنداز:
Dogpile.com, mamma.com, webcrawler.com
اما به تازگی یکی دیگر از این ابرجستجوگرها، به دنیای وب گام نهاده است که به نظر می رسد به زودی گوی سبقت را از دیگر رقبا بربای (بخوانید easy to find)EZ۲Find.com ابرجستجوگری است که نتایججستجوی خود را از موتورهای جستجوگر AlltheWeb, Teoma, Google, Yahoo!, AltaVista, Wisenut, ODP, MSN می گیرد، آنها را تجزیه و تحلیل می کند، موارد تکراری را حذف می کند و در نهایت مرتبط ترین ها را در نتایج جستجوی خود نشان می دهد.
همانطور که می دانید تمام موتورهای جستجوگر نتایج خود را بر حسب ارتباط نشان می دهند. یعنی هر چه صفحه ارتباط بیشتری با موضوع جستجو شده داشته باشد، احتمال قرار گرفتن آن در رتبه های بالاتر، افزایش می یابد و مرتبط ترین صفحه در ابتدای نتایج جستجو قرار می گیرد.
● EZ۲Find
برای محاسبه میزان ارتباط، از الگوریتمی استفاده می کند که تعداد دفعات تکرار یک صفحه و رتبه آنرا در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر گفته شده، لحاظ می کند همچنین اتوماتیک وار نتایج جستجو را با توجه به کلمات و عبارات، به طرز (Clustered Results)هوشمندانه ای دسته بندی می کند آن علاوه بر موتورهای جستجوگر یاد شده از اطلاعات ۱۰۰۰ پایگاه داده دیگر نیز بهره می برد و به جای آنکه خود پایگاه داده عظیمی داشته باشد، تنها در پایگاههای داده جستجو می کند. به این گونه پایگاههای داده،وب نامریی; (Invisible Web) گفته می شود.
نمونه ای از آنها ۳۲; است www.encyclopedia.com کشور کاربر را به طور خودکار تشخیص می دهد و به او صفحه ای را نشان می دهدEZ۲Find که مواردی نظیر: پرچم، اخبار، وضعیت آب و هوا، نرخ برابری پول رایج با دلار، یلو پیج ها و ... کشور کاربر را نشان می دهد.
فیلترهای موجود در آن محدود می باشد و بخش جستجوی پیشرفته آنهم در واقع گروه های فهرست Dmoz می باشد. EZ۲Find قابلیت دیگری نیز دارد که از دیدگاه موتورهای جستجوگر و جستجو در وب قابل بررسی نیستند.
در پایان باید توان گفت که قدرت آن استفاده از موتورهای جستجوگر قدرتمندی نظیر گوگل، تیوما و همینطور وب نامریی دانست و البته الگوریتم آنهم کارکرد مناسبی دارد. اگر تاکنون برای تکمیل جستجوهای خود سراغ چندین موتور جستجوگر می رفتید، اکنون می توانید به EZ۲Find مراجعه کنید و از آن لذت ببرید.
مهدی رودکی
منبع : سایت سلام مهدی


همچنین مشاهده کنید