جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تفاوت‌های یک هنرمند با مردم عادی


تفاوت‌های یک هنرمند با مردم عادی
• ویروس ماه ژوئن
آمریكا (۲۰۰۵)،كارگردان: فیل موریسون،بازیگران اصلی: ایمی آدامز، امبت داویدز، بن مكنزی و الساندرو نیوولا۱۰۶، دقیقه .
جفری مك ناب: این اولین فیلم بلند فیل موریسون آمریكایی در مقام كارگردان است و به گونه ای یك كمدی ظریف و برخاسته از تضاد رفتارها است. او بر روی روابط صاحب یك گالری در شهری بزرگ و همسرش كه خودش و اعضای خانواده اش به گونه ای دهاتی هستند، تمركز می كند و مقر و محل زندگی آنها و شكل گیری وقایع فیلم نیز در كارولینای شمالی است.
در این روند موریسون بر بسیاری از مسائل انگشت می گذارد و از آن جمله است تفاوت های رفتاری بین اهالی شهرهای كوچك و مردمی كه در شهرهای بزرگ روزگار می گذرانند. او همچنین فرق های زیاد بین هنرمندان و مردم عادی را نیز به نمایش می گذارد و به این نكته هم اشاره دارد كه چگونه هنرمندان با دیدگاهی بسیار متفاوت به مردم نگاه می كنند و دوست دارند راجع به هر چیز (ولو كوچكی) تا سر حد امكان حرف بزنند و همین مسئله مخاطبان آنها را فراری می دهد. سكانس های اولیه نشان از آن دارد كه فیلمسازان بدشان نمی آید رفتار و حتی نوع گویش اهالی جنوب آمریكا را به مسخره بگیرند و از نبود اطلاعات و دید كافی نزد آنها بگویند و این دستمایه ای بر كار نیمه كمدی آنها است. یك هنرمند اهل ایالات جنوبی آمریكا در همین راستا به تصویر كشیده می شود كه برخوردها و نحوه حرف زدنش بسیار احمقانه است و نیازی هم به ویروس خاصی ندارد تا مجنون شود!با این حال ما متمركز بر روی كاراكتر مادلین یعنی همان زن صاحب گالری در شیكاگو هستیم و كسی را فراروی خود داریم كه كارهای هنرمند مجنون مورد اشاره را بسیار جالب می یابد و به حمایت از آن برمی خیزد.
حتی دیدگاه او نسبت به همسرش و خانواده او نیز توام با نوعی ترحم است و وی انگار می كوشد در رفتار آنها نوعی فرهنگ های خاص را بیابد كه بتواند حتی روی آن نیز كار و آن را در آثار هنری اش ترسیم كند.با این حال آنچه فیل موریسون در تمام طول فیلم به ما می گوید، این است كه مادلین با بقیه فرق می كند و مسلط تر و بهتر و حرفه ای تر از آن است كه اطرافیانش سر از كار او در آورند و یا قادر به فهم رفتارش باشند.توصیف رفتارهای خاص قومی در آمریكا كه دستمایه اصلی كار فیل موریسون است تا حدی با هنرمندی صورت گرفته است. در عین حال گاهی موریسون طوری پوشیده و مبهم دست به این كار می زند كه نمی توان آن را به عنوان یك اتفاق بزرگ و یا توهین تلقی كرد.
تفاوت های بین دنیای هنرمندان و مردم عادی كه از اهداف و رویكردهای اصلی فیل موریسون است، در گفتار و عملكرد عروس خانواده مادلین آشكار است و او اشلی نام دارد. نقش او را ایمی آدامز بازی می كند و با حضور و بازی وی ما آدمی را پیش روی خود می بینیم كه ذاتاً خوشبین است و كارهای جورج یعنی همسر ماد لین را نیز بسیار می پسندد. وقتی اشلی مطلع می شود كه ماد لین نه در آمریكا بلكه در ژاپن به دنیا آمده است، با تعجب می گوید: «واقعاً غریب است. چطور امكان پذیر است؟!» ویژگی عجیب و منحصربه فرد اشلی این است كه اصلاً تمایل ندارد آدم بد ماجرا شناخته شود و هدفش راضی نگه داشتن هر كسی است كه دور و بر او روزگار می گذراند.اشلی حتی وقتی می خواهد از رفتار نامناسب همسرش ایراد بگیرد، با محترمانه ترین كلمات دست به این كار می زند. هر چه هست نمی توان از موریسون هم ایراد بزرگی گرفت. او قصه ای را سروده و به تصویر كشیده كه نه بزرگ است و نه چیزی ماندگار ولی او ترجیح داده است كه چیزی بالاتر از این را نطلبد و فیلمی عادی بسازد.
● خلاصه داستان فیلم
ما در كارولینای شمالی آمریكا و در زمان حاضر به سر می بریم. كاراكتر اول قصه ما مادلین نام دارد كه هم هنرمند و هم خریدار و فروشنده آثار هنری و به ویژه نقاشی است.همسر او كه از خودش جوان تر است و جورج نام دارد بهانه ای می شود تا كار هر دوی شان به استقرار در این ایالت بكشد.رفتن به كارولینای شمالی دو پیامد مهم برای ماد لین دارد. او از یك سو با خانواده همسرش از نزدیك آشنا می شود و از جانب دیگر وقت پیدا می كند كه با هنرمندان جوان مشتاق ارائه كارهای خود در گالری وی در شیكاگو به صحبت بنشیند. با این حال از نگاه نخست مشخص است كه بین عادات و دیدگاه های او و خانواده همسرش تفاوت های زیادی وجود دارد. مادر جورج سرد و نسبت به ماد لین مظنون است و پدرش نیز همین طور و حتی بین جورج و برادر كوچك وی «جانی» نیز رابطه تیره ای وجود دارد.
در این هنگام تنها كسی كه با ماد لین گرم می گیرد اشلی همسر جانی است و سعی می كند مشكلات او را حل كند و حتی وقتی یك ظرف در خانه به دست ماد لین به طور تصادفی شكسته می شود، او سعی می كند قضیه را جمع و جور كند.ماجرای بعدی سریع تر روی می دهد. ماد لین درمی یابد كه هنرمند انتخاب شده توسط او در آستانه عقد قرارداد با یك گالری دیگر قرار دارد. او مصمم به جذب هنرمند مذكور به گالری خود است و از جورج می خواهد كه در این راه با او همراه شود.حواس وی به خانواده نیست، زمان وضع حمل اشلی می رسد اما بچه او سقط و تلف می شود و ماد لین حتی نمی تواند آنها را در بیمارستان همراهی كند. با این حال غم و رنج برخاسته از این اتفاق اعضای خانواده را به هم نزدیك می كند. ویروس مورد اشاره موریسون ناپدید می شود. شاید او می خواسته است از ناآرامی های اجتماعی مدرن بگوید اما قدر مسلم اینكه وی قصد نداشته است یك فیلم بزرگ بسازد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید