جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آیا ما بنده هستیم ؟


آیا ما بنده هستیم ؟
فرض کنید که سوار یک ماشین هستید و همکارتان در حال رانندگی می باشد، ناگهان دستگاه دستی شما روشن می شود و درخواست برقراری یک کنفرانس ویدئویی با گروه شما که در حال کار کردن بر روی پروژه ای در اروپا می باشند را می کند.شما در هنگام دیدن آنها و توضیح دادن مطالب لازم، ناگهان متوجه می شوید که گروه شما به یک برگه که در کامپیوتر نوت بوک موجود در چمدان عقب ماشین است، احتیاج دارد. حال توسط Bluetooth ، برگه مربوطه را از نوت بوک خود به دستگاه دستی، انتقال می دهید و آن را برای گروهتان در اروپا ارسال می کنید.گروه شما پس از چند ثانیه به آن برگه دسترسی پیدا خواهند کرد و می توانند به کار خود ادامه دهند.
حال گلوی شما به علت صحبت کردن زیاد خشک شده است، شما بر روی اینترنت به دنبال نزدیکترین محل برای صرف نوشیدنی می گردید و به محض رسیدن به آنجا، سفارش خود را دریافت می کنید.توسط دستگاه دستی خود، پول را از حساب بانکی شخصیتان به رستوران انتقال می دهید.سپس تصمیم می گیرید همزمان با صرف نوشیدنی، اخبار محلی خود را نگاه کنید.اخبار به شما پیشنهاد نگاه کردن فیلمی را می دهد و در حالی که فیلم را تماشا می کنید، دختر شما توسط تلفون ویدوئی خود با شما تماس می گیرد و حبر دریافت مدرک +A خودش را به شما می دهد.اینها بخشی از پیشرفتهای تکنولوژی در صنعت رایانه می باشند که بد بینانه ترین افراد نسبت به سرعت پیشرفت این نکنولوژی، به آن اذعان دارند و همه بر این واقعیت واقف هستند که در آینده ای بسیار نزدیک همگان از امکانات فوق بهره مند خواهند شد.در چند سال اخیر، پیشرفتهای تکنولوژیک آنچنان سریع بوده که حتی باعث به وجود آمدن تکنولوژی های سوخته شده است. تکنولوژی سوخته به آن دسته ای اطلاق می شود که استفاده زمانی مناسبی از آنها نشده است و فقط پلی برای پیشرفتهای بعدی بوده است.شرکتها در چند سال اخیر دائما به تولید تکنولوژی و محصولات جدید با سرعتی سرسام آور و در وسعت کمی زیادی مبادرت ورزیده اند و همواره این روند سریعتر و سریعتر می شود.
بعد از این مقدمه کوتاه و مختصر، سئوال پیش می آید که دلیل این پیشرفتها و یا تولیدات چیست ؟
جمع کثیری از کاربران مدعی هستند این پیشرفتها به علت مشاهده نیاز آنها می باشد و بخش اعظمی از این پیشرفتها اجتناب ناپذیر می باشند و به وجود آمدن آنها باعث راحتی کارها و تسریع در انجام آنها می شود و در هر صورت هر صنف و گروهی ، این روند را باعث "پیشرفت" می دانند.بعضی معتقد هستند که به وجود آمدن قسمت زیادی از این تکنولوژی ها جهت سود زایی شرکتهای بزرگ می باشد. برای مثال می توان به تبادل متقابل تولید سخت افزار های مورد نیاز نرم افزار های شرکت Microsoft توسط Intel اشاره کرد.
ولی سئوال اصلی در همین جا پیش می آید که آیا کسی به آینده فکر کرده است؟ تکنولوژی به چه سمتی پیش می رود؟ هدف نهایی شرکت های متمول از تولیدات متوالی چه می باشد؟
به نظر نگارنده، تکنولوژی در حال حاضر به سمت "در خدمت گرفتن انسانها" و یا "بندگی انسانها" پیش می رود.شرکت های متمول، با بازی قرار دادن انسانها ، تنها و تنها به فکر فروش بیشتر محصولات خود و در نتیجه وابسته کردن انسانها به خود می باشند تا به این وسیله بر مال و ثروت خود بیفزایند.شما حتما فیلم "The Matrix" را دیده اید. در این فیلم، کارگردان به صورت غیر مستقیم و با استفاده از واسطه قرار دادن موجودی به اسم Matrix انسانها را بنده آن می پندارد و حتی در قسمتی از این فیلم به واقعیت تلخ تبدیل شدن انسانها به باتری که نمادی از به خدمت گرفتن انسانها می باشد اشاره می کند. و یا دستاورد های جدید بیولوژیک که منجر به تولید انسانهایی مصنوعی شده است تا نسلی از انسانهای تربیت شده را به وجود آورد.شاید در نظر شما، این روند سالیان سال است که ادامه دارد و به پیشرفت های تکنولوژیک و در میان آنها پیشرفتهای صنعت رایانه مختص نمی شود.من هم در این زمینه با شما هم عقیده هستم، اما اگر کمی بیشتر دقت کنید، این صنعت رایانه است که در حال حاضر انسانها را به دنبال خود می کشد و در این واقعیت تلخ خود را پیشرو کرده است.این در حالی است که همه ما از تکنولوژی، برداشت دیگری داریم و انسان در اوایل خواهان به خدمت گرفتن تکنولوژی بوده است در حالی که اکنون ما بنده تکنولوژی شده ایم و تکنولوژی انسانها را دنبال خود به هر جایی می برد.در اینجا است که بحثی به اسم "استفاده صحیح از تکنولوژی" خود را نمایان می کند.
بعضی از شما ممکن است نگارنده را به "تحجر" و یا "عقب ماندگی تکنولوژیک" متهم کنید.اما تمام هدف من از ارائه صحبتهای بالا، استفاده صحیح از تکنولوژی می باشد.برای مثال، در حال حاضر صحبتهای زیادی در مورد استفاده و یا عدم استفاده از سیستم عامل های Windows یا Linux می شود.هر کسی عقیده ای دارد و در زمینه کاری خود نظراتی می دهد و متاسفانه بعضی اشخاص بدون در نظر گرفتن زمینه های کاری به قضاوت می پردازند و دیگری را به علت استفاده یکی از دو سیستم عامل مذکور، مورد سرزنش قرار می دهند و بحث های مشابه که شما هم حتما تا به حال با آنها برخورد کرده اید.این در حالی است که این مسائل در جامعه ما به تازگی جای خود را باز کرده اند و باعث بروز برخی مشکلات کوچک و بزرگ شده اند که به نظر بی مورد می آید."تکنولوژی به وجود آمده است تا ما آن را به کار بندیم"، اگر همه ما به این مساله توجه کنیم، می بینیم که تمامی این صحبتها بی اساس و پایه می باشند و تنها قدم برداشتن در جهتی است که دیگزان می خواهند.استفاده صحیح از تکنولوژی به معنای استفاده لازم و کافی از آن می باشد.یعنی در بند تازه نگری و تحجر گرایی قرار نگیریم و از تکنولوژی برای برآورد کردن نیازهای خود بهره ببریم و در حد ممکن از محصولات شرکتهای داخلی بهره مند شویم.
لذا، استفاده صحیح از تکنولوژی به هیج وجه به معنای عدم استفاده از آن نمی باشد و تنها استفاده بهینه از آن ما را به سر منزل مقصود می رساند.
منبع : ایران وب


همچنین مشاهده کنید