جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کدام تیم ها صعود می کنند


کدام تیم ها صعود می کنند
رقابت های لیگ برتر با قهرمانی استقلال به پایان رسید و دو تیم شموشك نوشهر و شهید قندی یزد با قرارگرفتن در پایین ترین نقطه جدول به لیگ دسته اول سقوط كردند.شهید قندی یزد بعد از تنها یك فصل حضور در این بازی ها به لیگ یك سقوط كرد. آنها علیرغم سرمایه گذاری خوب تنها به دلیل تصمیم گیری های غیرحرفه ای محكوم به سقوط شدند.از سوی دیگر تیم شموشك كه توسط بخش خصوصی اداره می شود علی رغم نتایج خوب آغاز فصل به تدریج توان خود را از دست داد تا به نقطه صفر رسید. حالا مازندران در لیگ برتر دیگر نماینده ای ندارد.این منطقه كه زمانی با تیم های ایرسوتر، نساجی قائم شهر، خانه جوانان ساری، نفت قائمشهر و... در فوتبال ایران نام این خطه را پرآوازه كرده بود تنها نماینده خود را از دست داد، تا شاید وقتی دیگر.
با پایان رقابتهای لیگ برتر نگاه ها به فوتبال دسته اول باشگاه های ایران معطوف شده است تا دو سهمیه فصل آینده لیگ برتر شناخته شود.نحوه برگزاری این بازی ها این گونه است كه ۲۴ تیم در دو گروه ۱۲ تیمی به رقابت می پردازند. در پایان بازی های رفت و برگشت تیم های اول و دوم هر گروه به مرحله پلی اف راه می یابند. تا در این مرحله نیز ۴ تیم به صورت ضربدری با هم بازی كنند. كه دو تیم برنده در پایان دو بازی رفت و برگشت جواز صعود به لیگ برتر را كسب می كنند. در فاصله تنها دو هفته به پایان بازی های رقابت های این دو گروه به اوج حساسیت رسیده است.
یك سال تلاش بی وقفه در این ماراتن دشوار در این دو هفته پایانی به بار خواهد نشست.
●مشكلات تیم ها
بیشتر تیم های حاضر در این رقابتها از بنیه مالی كافی برخوردار نیستند و به همین سبب در طول فصل با مشكلات عدیده ای روبه رو می شوند. عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی روی این تیم ها باعث می شود تا علی رغم تلاش فوق العاده تیم ها در داخل میدان آنها در نهایت به نتیجه دلخواه نرسند.
فدراسیون فوتبال باید با ارائه یك برنامه مناسب و پیداكردن راهكارهای مناسب دست یاری به سوی تیم هایی دراز كرده تا آنها نیز بتوانند در این عرصه مهم به موفقیت برسند.یكی از راه هایی كه می توان به فدراسیون فوتبال پیشنهاد داد اختصاص بودجه ویژه ای از منبع اسپانسرهای فدراسیون فوتبال و یا تیم ملی است تا به تیم های كم درآمد این لیگ نیز كمك كند.
بعد مسافت بین شهری نیز یكی دیگر از مشكلات این لیگ است كه با هماهنگی با سازمان های هواپیمایی، راه آهن و... می توان با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای تیم های حاضر در لیگ گام مثبتی را برای تیم هایی كه از نظر مادی دچار مشكل هستند بردارند.
●ورزشگاه ها
اكثر تیم های حاضر در این لیگ و در سطحی وسیع تر حتی لیگ برتر دارای زمین های اختصاصی نیستند و باید سازمان تربیت بدنی كه متولی اصلی ورزش در كشور است در این زمینه اقدام كند تا با ساخت ورزشگاه های خوب و یا به پایان رساندن پروژه های نیمه تمام در استان ها در این راه گام بلندی را در توسعه این رشته بردارند. اگر در هر استانی یك ورزشگاه استاندارد با یك زمین چمن مناسب وجود داشته باشد می توان در راه برگزاری بازی های فوتبال گام بلندی را برداشت.
●وضعیت تیم ها
هفته بیستم رقابتهای لیگ دسته اول روز دوشنبه هفته جاری در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.در گروه اول این رقابتها تیم های پگاه، هما و تراكتورسازی از بخت های صعود به شمار می روند. این هفته پگاه در رشت موفق شد با پیروزی پرگل شش بر یك برابر ایران جوان بوشهر با ۴۵ امتیاز در صدر جدول این گروه قرار گیرد.
پگاه كه بعد از یك دوره حضور در لیگ برتر به لیگ یك سقوط كرد بار دیگر با سرمایه گذاری كلان و استخدام وینگو بگوویچ یكی از مربیان برجسته از ابتدای فصل به عنوان یكی از گزینه های صعود به رقابتهای پلی اف خود را معرفی كرد.
تیم پگاه هفته آینده در هفته بیست و یكم دیدار دشواری را در تهران و در زمین اختصاصی باشگاه هما در پیش دارد.آخرین بازی پگاه در رشت مقابل تیم اكباتان است كه در آستانه سقوط به رقابتهای زیر گروه كشور است.
تیم هما یكی از با سابقه ترین تیم های حاضر در این بازی هاست كه همه ساله با حمایت های خوب همواره یكی از مدعیان به شمار می رود اما تاكنون نتوانسته به سطح اول فوتبال ایران راه یابد. این تیم كه در جام تخت جمشید و زمانی كه رقابت های فوتبال دسته اول باشگاههای تهران حضور داشت همواره چهره یك تیم برجسته را داشت بعد از آغاز رقابتهای جام آزادگان و لیگ برتر توفیقی برای صعود به این دو جام معتبر نداشت.
هما این هفته در شوشتر دست به كار بزرگی زد و با پیروزی پرگل چهار بر یك مقابل كشت و صنعت این شهر جایگاه دوم خود را در جدول حفظ كرد.
حمید علیدوستی مربی جوان كشورمان با مجموعه ای از بازیكنان جوان و با تجربه اگر بتواند هما را به لیگ برتر رهنمون كند نامش در تاریخ این باشگاه جاودانه خواهد شد.
او در زمان بازیگری اش هم ستاره بی بدیل هما بود و بارها دروازه تیم های بزرگ فوتبال تهران را تسخیر می كرد.هما در حال حاضر با ۴۴ امتیاز در مكان دوم قرار دارد. هما در این گروه با تنها ۲ شكست كمترین باخت را در كارنامه خود دارد.
این تیم در دو بازی آینده اش همان طور كه در بالا اشاره شد ابتدا در روز ۱۴ اردیبهشت در ورزشگاه اختصاصی خود با پگاه روبه رو می شود. این بازی نبرد برای صدرنشینی است تیم پیروز این میدان صعودش به رقابتهای پلی اف قطعی خواهد شد. هما در بازی رفت نیز در رشت در مصاف با پگاه به تساوی بدون گل رسیده بود و این امكان وجود دارد تا بتواند از این بازی نیز سربلند بیرون آید.
هما در هفته پایانی بازی دشواری را در تبریز با تراكتورسازی برگزار خواهد كرد. با توجه به میزبانی تراكتورسازی در این بازی هما باید در بازی با پگاه وضعیت صعودش را مشخص كند تا بازی به روز پایانی نرسد. كوچكترین لغزشی در این دو هفته می تواند زحمات یك گروه بزرگ را كه تا این لحظه در خارج از میدان برای تیم داخل میدان تلاش می كردند را به هدر بدهد.
●آذربایجان بدون نماینده در لیگ برتر
در حالی كه پنجمین دوره لیگ برتر هم به پایان رسید هنوز از منطقه آذربایجان تیمی به این رقابت ها راه نیافته است.این منطقه همواره با تیم های ماشین سازی و تراكتورسازی در فوتبال كشور قدرت نمایی كرده است.
این در حالی است كه این دو باشگاه از حمایت دو قطب صنعتی منطقه هم برخوردار است. اما گویا مدیران این دو نهاد صنعتی كشور علی رغم حضور این تیم ها در رقابتهای لیگ دسته اول با سرمایه گذاری كمتری تیم های خود را راهی مسابقات می كنند.
تراكتورسازی در تبریز این هفته سه بر یك دانشگاه آزاد را شكست داد تا با ۴۱ امتیاز در مكان سوم قرار گیرد.تراكتورسازی با فرشاد پیوس در شرایطی به سر می برد كه می تواند با پیروزی در دو بازی آتی خود به بازی های پلی آف راه یابد.
این تیم پنجشنبه هفته آینده در بوشهر به مصاف ایران جوان این شهر می رود.در جدول گروه یك وقتی كه از مكان سوم به پایین نگاه می كنیم اختلاف فاحشی وجود دارد. كشت و صنعت شوشتر با ۲۷ امتیاز، عقاب با ۲۶ امتیاز و دانشگاه آزاد با ۲۴ امتیاز در مكان های بعدی جدول حضور دارند.
در گروه نخست تیم ایران جوان بوشهر به رقابت های دسته دوم لیگ ایران سقوط و از بین تیم های دیهیم اهواز، نوژن مازندران و اكباتان یك تیم دیگر سقوط خواهد كرد.
در گروه دوم رقابت های لیگ دسته اول تیم مس كرمان در آستانه صعود به رقابت های پلی آف قرار دارد.
مس كرمان به رهبری نادر دست نشان مربی ای كه فصل پیش موفق شد شهید قندی را به رقابت های لیگ برتر رهنمون كند، بار دیگر در مقطعی قرار گرفته است تا كار برجسته دیگری را به پایان برساند.
این تیم با پیروزی سه بر صفر این هفته مقابل پیام ارتباطات مشهد به یازدهمین پیروزی اش در این بازی ها رسید تا با ۴۰ امتیاز در صدر جدول قرار گیرد. این تیم برای صعود در دو بازی آینده تنها نیاز به یك امتیاز دارد.
مس هفته آینده در تهران با سرخپوشان دیدار می كند و در بازی آخر نیز در كرمان با برق تهران روبه رو می شود. این دو حریف مس در جدول رده بندی در شرایط بدی قرار دارند و ممكن است صدرنشین را دچار دردسر كنند.
در حساسترین بازی هفته بیستم تیم های پیكان و صنعت نفت در پیكان شهر به میدان رفتند. در این بازی تیم میزبان امید زیادی به پیروزی داشت اما نماینده آبادان در این لیگ با یك بازی حسابگرانه مانع از آن شد تا پیكان در این نبرد حساس به برتری برسد.
پیكان با این تساوی بدون گل شانسش برای رفتن به پلی آف كمرنگ شد. پیكان كه زمانی در سطح اول كشور حضور داشت با رفتن مهدی دادرس مدیر لایق این باشگاه در سال اول به لیگ دسته اول سقوط كرد و دیگر نتوانست به لیگ برتر راه یابد.
صنعت نفت كه فصل پیش نتوانست به لیگ برتر صعود كند و برای این كار به راه های دیگری روی آورد این بار بدون واردشدن به حاشیه راه صعود را درپیش گرفته است. خطه فوتبال خیز جنوب كه معدن استعدادهای فوتبال است باید بیش از ۲ نماینده در لیگ برتر داشته باشد.
صنعت نفت به رهبری پرویز مظلومی اكنون با ۳۵ امتیاز در جایگاه دوم جدول قرار دارد.
آبادانی ها هفته آینده در شیراز با مرصاد روبه رو می شود.
مرصاد درحال حاضر با ۳۰ امتیاز در مكان پنجم جدول ایستاده و به طور حتم حریف آسانی برای آبادانی ها نخواهد بود.
صنعت نفت در هفته آخر نیز با شهرداری لنگرود دیدار می كند.
تیم پیكان نیز با تساوی این هفته با ۳۴ امتیاز در جای سوم ایستاد. پیكان در هفته بیست و یكم در لنگرود با شهرداری این شهر دیدار می كند و در هفته پایانی در خانه با ماشین سازی تبریز روبه رو می شود.
در این گروه شهرداری لنگرود به دسته دوم سقوط كرده است و از بین ماشین سازی، پیام ارتباطات خراسان و برق تهران نیز یك تیم به دسته دوم سقوط می كند.
برنامه كامل دو هفته پایانی مسابقات فوتبال دسته اول باشگاه های ایران
پنجشنبه ۱۴/۰۲/۸۵
صنایع اراك _ دیهیم اهواز ورزشگاه ۵ مرداد اراك
اكباتان تهران _ كشت و صنعت ورزشگاه شیرودی تهران
نوژن مازندران _ نیروی زمینی، ورزشگاه شهید متقی ساری
هما تهران _ پگاه گیلان ورزشگاه اختصاصی هما تهران
دانشگاه آزاد _ عقاب تهران ورزشگاه كارگران زنجان
ایرانجوان _ تراكتورسازی ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر
مرصاد شیراز _ صنعت نفت ورزشگاه حافظیه شیراز
برق تهران _ پگاه خوزستان ورزشگاه اختصاصی برق تهران
شهرداری لنگرود _ پیكان تهران ورزشگاه شهدای لنگرود
سرخپوشان _ مس كرمان ورزشگاه سرداران شهید شمیران
ماشین سازی _ شاهین بوشهر ورزشگاه تختی تبریز
پیام خراسان _ استقلال كیش ورزشگاه تختی مشهد
●هفته بیست و دوم
پنجشنبه ۲۱/۰۲/۸۵
كشت و صنعت _ صنایع اراك ورزشگاه تختی شوشتر
دیهیم اهواز _ نوژن مازندران ورزشگاه اختصاصی لوله سازی اهواز
پگاه گیلان _ اكباتان تهران ورزشگاه شهید عضدی رشت
نیروی زمینی _ دانشگاه آزاد ورزشگاه شیرودی تهران
تراكتورسازی _ هما تهران ورزشگاه تختی تبریز
عقاب تهران _ ایرانجوان ورزشگاه سرداران شهید شمیران تهران
پگاه خوزستان _ مرصاد شیراز ورزشگاه تختی شوش
صنعت نفت _ شهرداری لنگرود ورزشگاه تختی آبادان
مس كرمان _ برق تهران ورزشگاه كیانی كرمان
پیكان تهران _ ماشین سازی ورزشگاه انقلاب كرج
استقلال كیش _ سرخپوشان ورزشگاه كیش
شاهین بوشهر _ پیام خراسان ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید