جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بارسلونا، روی فرش قرمز پاریس


بارسلونا، روی فرش قرمز پاریس
شب فینالیست های لیگ قهرمانان فرا رسید. یك سال تلاش از سوی بیش از ۱۰۰ باشگاه برای رسیدن به یك جام نقره ای شكل كه قدمت آن به نیم قرن رسیده است. دو تیم از اسپانیا، یك تیم از ایتالیا و تیمی از انگلیس اكنون در حساس ترین مرحله قرار دارند تا به جامی كه در پاریس به نمایش درمی آید دست یابند.
امشب، آرسنال در مادریگال با زیردریایی زرد روبه رو می شود. ویارئال، نیك می داند شاید تا سال های دیگر چنین راهی برای رسیدن به فینال برای آنها باز نشود، البته آرسنال نیز با فوتبال شناور خود در بازی های خارج از خانه می خواهد شگفتی دیگری رقم بزند. در سالی كه به قول آرسن ونگر، سال آرسنال است، این تیم فقط با قهرمانی در اروپا به آرامش می رسد. اما فردا شب در نیوكمپ، بار دیگر شاهد دیداری بزرگ ، جذاب و پرحادثه بین آث میلان و بارسلونا خواهیم بود. بارسلونا در بازی رفت نشان داد تفاوت های فاحشی با آث.میلان دارد و به راحتی می تواند از میدان مبارزه با حریفان این چنینی عبور كند.آبی اناری ها این بار در خانه با تمام قوا به میدان می روند تا جهشی بلند به سوی پاریس محل برگزاری بازی فینال داشته باشند. دوگانه ریكارد باید در سال ۲۰۰۶ تحقق یابد. ۲ جام معتبر لالیگا اسپانیا و لیگ قهرمانان اروپا كه اگر به جام دوم برسند، این تیم اسپانیایی برای دومین بار قهرمانی در این بازی ها را جشن می گیرد. تیم های پیروز این دو بازی خوشبخت ترین با شگاه های دنیا هستند كه در فینالی كه در روز ۲۷ اردیبهشت در استادو فرانس پاریس برگزار می شود، حضور دارند.
فینالی كه غیرقابل پیش بینی و غیرمنتظره خواهد بود. این تك بازی شرایط خاص خود را دارد و بارها شاهد آن بوده ایم كه تیم های قدرتمندی در این مرحله بازی را به حریفان واگذار كرده اند. به طور مثال دو سال پیش وقتی كه موناكو با حذف تیم پر ستاره رئال مادرید قدم به فینال گذاشت، اكثر كارشناسان معتقد بودند كه موناكو قهرمان جام می شود، اما پورتو به قدری بازی حسابگرانه و متفكرانه ای را ارائه داد كه به راحتی موناكو را با سه گل درهم كوبید.
در دوره پیش هم آث میلان بخت اصلی قهرمانی بود و كمتر كسی شانسی برای لیورپول قائل بود. در فینال استانبول وقتی میلان هم با سه گل پیش بود همه فكر می كردند این تیم قهرمان است، اما ناگهان ورق برگشت و اتفاقی رخ داد كه هیچ كس انتظار آن را نداشت. وقتی لیورپول در ضربات پنالتی پیروز شد شهر میلان با یك شوك بزرگ روبه رو شد تا جامی دیگر از دست برود.
به نظر شما كدام تیم ها به فینال پاریس خواهند رسید؟ در حال حاضر به نظر می رسد فینالی كه همه را راضی خواهد كرد تقابل بارسلونا با آرسنال در فینال باشد. البته با توجه به بازی رفت بارسلونا و پیروزی یك بر صفر مقابل میلان در سن سیرو شانس صعود این تیم بیشتر از حریف ایتالیایی است. تنها، شناخت فینالیست دیگر از بین آرسنال و ویارئال كمی دشوار است.
توپچی ها، زیردریایی را غرق می كنند
آیا طلسم ۱۰ بازی بدون شكست در لیگ قهرمانان و بسته ماندن دروازه آرسنال در ۹۰۰ دقیقه در ال مادریگال شكسته خواهد شد، یا این روند تا فینال تداوم خواهد داشت.
آرسنال، بدون هیچ واهمه ای پا به ورزشگاه كوچك ال مادریگال می گذارد كه پیش از این تیم های گلاسكو رنجرز و اینترمیلان در آن جا با جام وداع كردند.
البته ویژگی آرسنال برخلاف دو تیم بالا این است كه برای مجموعه آرسن ونگر بازی در خانه حریف معنایی ندارد و تاكنون در دو بازی خارج از خانه مقابل رئال مادرید و یوونتوس بهترین نتایج را به دست آورده. این تیم در مرحله یك هشتم ابتدا موفق شد رئال مادرید را یك بر صفر آن هم با گل استثنایی آنری شكست دهد. در بازی مقابل یوونتوس در دل آلپی نیز به قدری با نظم به دفاع پرداخت كه یوونتوس كمتر توانست روی دروازه این تیم دست به حمله بزند. آرسنال این موفقیت را مدیون عناصر دفاعی اش است كه در این بازی هم باید انسجام خود را حفظ كنند. آرسنال این هفته در لیگ برتر انگلیس به مصاف تاتنهام رفت، البته ونگر به بیشتر بازیكنان خود به واسطه بازی امشب استراحت داده بود، اما وقتی كه تیمش در خطر شكست قرار گرفت آنری را به زمین فرا خواند تا از نبوغ او برای این دیدار سود ببرد. این مهاجم فرانسوی هم با گلی كه زد بازی را به تساوی كشاند. در بازی رفت با ویارئال نیز پاس زیبای آنری توسط كلوتوره به گل برتری تیم انگلیسی مبدل شد.
آنری در دل مادریگال هم باید نقش كلیدی را برای تیم انگلیسی داشته باشد. او در آخرین سال حضورش در این تیم علاقه مند است با یك موفقیت بزرگ از این تیم جدا شود. بارسلونا و رئال مادرید دو تیمی هستند كه برای ربودن او دست به كار شده اند. آرسن ونگر در مورد بازی رفت گفت: اگر چه ما تنها یك گل به ویارئال زدیم، اما نتیجه بسیار خوبی بود. ما در ال مادریگال كار بسیار دشواری را پیش رو خواهیم داشت. این تیم در زمین خود اینتر را با تمام ستارگانش حذف كرده است. ما باید با تمركز كامل به مصاف آنها برویم. ونگر در پایان گفت: هدف ما حضور در فینال پاریس است و بازیكنان ما توانایی چنین كاری را دارند.
تیم ویارئال در ۶ بازی قبلی خود تنها یك بار مقابل تیم های انگلیسی مغلوب شده بود كه آن هم به دیدار آرسنال مربوط می شود. تیم آرسنال در فصل جاری با میدان دادن به بازیكنان جوان خود به یك تیم پرتوان و برجسته تبدیل شده. كلوتوره فلامینی، امانوئل ابو، فابرگاس، سندروس از جمله این بازیكنان هستند كه می توانند سال ها این تیم انگلیسی را به موفقیت برساندند. وقتی كه به این مجموعه آنری، ریس، پیرس، لمان و... را اضافه می كنیم محصولی به دست می آید كه فرآورده آرسن ونگر است و مدعی اصلی قهرمانی در اروپا.
تیم ویارئال در بازی رفت نشان داد كه می تواند شگفتی دیگری رقم بزند. آنها به قدری در زمین خوب بودند كه آرسنالی ها فقط یك بار موفق به گشودن دروازه آنها شدند. ویارئال در چند فرصت به دست آمده خطرناك ظاهر شد و به نظر می رسید تنها به دلیل ضعف خوزه ماری به گل نمی رسد. در بازی رفت ریكلمه، تاكیناردی، سورین و ماركوس سنا با دوندگی بی امان و حضور موتو در اكثر درگیری های داخل میدان راه های نفوذ به دروازه را مقابل آرسنالی ها بستند.
كیكه آلوارز كاپیتان ویارئال در این باره می گوید: در بازی رفت، تیم ما عملكرد خوبی نداشت. آرسنالی ها تیم بزرگی هستند و دارای یك خط دفاعی منسجم هستند و از همین نقطه به ما ضربه زدند. بازیكنان ما به همین دلیل راه نفوذی به دروازه حریف به دست نیاوردند. اگر این روند در بازی امشب هم تكرار شود قطعاً تیم ما باز هم دچار مشكل خواهد شد. برای آنها كه رئال مادرید را در سانتیاگوبرنابئو شكست دادند، تكرار پیروزی بازی رفت كار چندان دشواری نخواهد بود.
مانئول پلگرینی با زیر سؤال بردن عملكرد داوری گفت: پله اوتز داور بازی رفت یك خطای مسلم پنالتی را در نیمه نخست برای ویارئال نادیده گرفت كه می توانست بهترین فرصت برای تیم ما باشد تا نتیجه را تغییر دهیم. سرمربی ویارئال افزود: با توجه به این مسأله تیم ما در بازی رفت خوب بازی نكرد و به نظر من عملكرد مثبتی نداشت. امیدوارم در بازی امشب تیم ما بازی واقعی خود را به نمایش بگذارد تا بتوانیم اولین فینالیست این بازی ها باشیم. وی در مورد مهار بازیكنانی چون آنری و ریس گفت: اعتقاد به این موضوع ندارم با خارج كردن ۲ بازیكن از جریان بازی به یارگیری نفر به نفر دست بزنیم. باید مدافعان ما به قدری هوشیار باشند كه اجازه هیچ گونه نفوذی به حریف ندهد. وی در مورد مقایسه خط حمله تیمش برابر آرسنال گفت: به مراتب عناصر هجومی حریف از ما برتر هستند، اما به فورلان و خوزه ماری تأكید كرده ام كه در این بازی در صورت از دست دادن فرصت های بدست آمده جبران آن غیرممكن است و باید با جام خداحافظی كنیم.
زمان انتقام برای روسونری
در بازی رفت در جوزپه مه آتزا، آث میلان با تمام قوا ظاهر شد تا برابر كاتالان ها یك شب به یاد ماندنی داشته باشد، تا حداقل به پشتوانه پیروزی بازی رفت به نیوكمپ سفر كند. تنها غایب آنها اینزاگی بود كه به جای او جیلاددنیو به میدان رفت كه بازی ضعیف او باعث شد تا قدرت خط حمله میلان تنزل كند.
البته بارسلونا به قدری خوب ظاهر شد تا جای هیچ گونه بحثی را برای فینالیست شدن خود باقی نگذارد. در ۹۰ دقیقه دوم دیدار تیم های آث میلان و بارسلونا در نیوكمپ بار دیگر تمام نگاه ها به ساق های خستگی ناپذیر رونالدینیو است. به نظر شما اگر او در تركیب این تیم اسپانیایی نبود بارسلونا توانایی صعود به این مرحله را داشت؟
رونالدینیو در حالی در بازی رفت درخشید كه در مقابل جناروگاتوزو، یكی از خشن ترین بازیكن خطوط میانی دنیا بازی می كرد و به قدری فوق العاده ظاهر شد كه گاتوزو به یك بازیكن كم اثر تبدیل شد. او بارها در جنگ های تن به تن از مهار رونالدینیو عاجز ماند و در نهایت نیز یك پاس گل فوق العاده برای ژولی ارسال كرد تا او ضرب مهلك را بر پیكر میلان وارد كند. این دومین شكست بزرگ میلان بعد از شكست برلوسكونی در انتخابات نخست وزیری مقابل رومانو پرودی بود. برای سیلویا باور شكست دوم بسیار دشوار بود. بارسلونا در حالی به این پیروزی رسید كه بازیكنانی نظیر لارسن، دكو و... در تركیب اصلی قرار نداشتند و در صورت تكمیل شدن نفرات این تیم كار روسونری های ایتالیا گره خواهد خورد. در این بازی اینزاگی به احتمال زیاد به تركیب آث میلان برمی گردد تا در كنار شوا، آخرین امیدهای صعود را در دل ایتالیایی ها زنده كنند.
میلان در بازی اوایل هفته خود در كالچو به یك پیروزی درخشان چهار بر صفر مقابل مسینا دست یافت و با توجه به تساوی یووه با لاتزیو این تیم اختلاف امتیازی اش را با یوونتوس به ۳ رساند تا حالا میلانی ها نیز در فاصله سه هفته به پایان بازی ها از بخت قهرمانی برخوردار باشند.
آنجلوتی كه به احتمال فراوان آخرین فصل را در تیم میلان پشت سر می گذارد در مورد بازی فردا شب می گوید: برای رسیدن به فینال راه بسیار دشواری را در پیش رو داریم البته میلان همواره در بازی با تیم های بزرگ بسیار خوب و هوشیارانه بازی می كند. دیدار رفت مقابل لیون را كه به یاد دارید. من مطمئن هستم بازیكنان برای این مسابقه انگیزه مضاعفی دارند. جبران یك گل در نیوكمپ در توانایی بازیكنان ما وجود دارد. وی در توصیف بارسلونا گفت: بارسلونا تیم خوبی است و ستاره های نظیر رونالدینیو، و اتوئو دارد و این آرزوی هر تیمی است كه از این نوع بازیكنان در تركیب خود داشته باشد.
از سوی دیگر فرانك ریكارد سرمربی بارسلونا گفت: ما در آستانه حضور در فینال پاریس قرار داریم و به هیچ وجه نباید كاری انجام دهیم كه به ضرر تیم است. وی در ادامه گفت: میلانی ها در دفاع سازماندهی فوق العاده ای دارند. این تیم و بازیكنان پرتوانش در هر زمانی می توانند نتیجه را تغییر دهند. ما نباید به پیروزی یك بر صفر خود در دیدار رفت اكتفا كنیم، زیرا میلانی ها در این بازی انتحاری بازی خواهند كرد زیرا چیزی برای از دست دادن ندارند. این موضوع من را بسیار نگران كرده و بسیار خطرناك است.بارسلونا نسبت به آث میلان یك روز كمتر استراحت كرده است و این امر نیز در روند كل بازی بی تأثیر نخواهد بود.
رونالدینیو، ستاره برزیلی بارسا نیز در این باره می گوید: تا فینال پاریس فاصله چندانی نداریم، اما همه چیز تمام نشده است و ۹۰ دقیقه دیگر باقی مانده است. بازی با میلان واقعاً برای من مهم است و می خواهم مثل بازی رفت نقش تعیین كننده ای در تیم داشته باشم. بهترین فرصت در اختیار بارسلوناست تا همه قابلیت های خود را در سطح اروپا به نمایش بگذاریم و هم به فینال برسیم.درخشش هر بازیكنی در این آوردگاه در خاطره ها باقی خواهد ماند. وی در ادامه افزود: تیم ما آماده تر از هرزمانی به مصاف میلان می رود.
بارسلونا و آث میلان تا پیش از این دیدار ۸ بار با یكدیگر روبه رو شده اند كه در آن بارسلونا تنها به ۳ پیروزی رسیده است و آث میلان در ۴ بازی به پیروزی دست یافته است و یك بازی نیز در اكتبر ۲۰۰۰ با تساوی سه بر سه به پایان رسیده است.آث میلان یك بار در سپتامبر ۲۰۰۰ موفق به شكست بارسا در نیوكمپ شده است.در پایان بازی چهارشنبه دومین تیم فینالیست هم انتخاب شده است. فصل پیش همه دوست داشتند چلسی و آث میلان به فینال برسند اما این طور نشد امیدوارم آرزوی فینال بارسا و آرسنال تحقق یابد تا یك فینال تاریخی را شاهد باشیم.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید