پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

درمان‌های خوراکی برای دو بیماری شایع


درمان‌های خوراکی برای دو بیماری شایع
● با ازدیاد خونروی قاعدگی چگونه برخورد كنیم
ازدیاد خونروی قاعدگی (هیپرمنوره) علل و عوامل متعددی دارد: اختلالات هورمونی، فیبروم (میوم) سرطان، آندومتریوز (عفونت داخلی رحم)، گذاشتن آیودی، اینرسی رحمی بعد از زایمان، بزرگی رحم، عفونت‌های لگن و رحم. همچنین نزدیك شدن به سنین یائسگی نیز می‌‌تواند موجب بروز این عارضه گردد.
رویكرد طب كلاسیك عموما به تجویز هورمون‌های جنسی در قالب قرص‌های ضدبارداری و تجویز آمپول ویتامین كا و در نهایت برداشتن رحم می‌باشد.
و اما در نسخ و كتب مختلف طب سنتی روش‌هایی ارایه شده كه به تجربه دریافتم برای درمان مبتلایان به هیپرمنوره مفید است. هر چند باید تاكید كنم همواره برای تشخیص و علت‌یابی مواردی مثل سرطان رحم، عفونت‌ها و فیبروم حتما باید از روش‌های تشخیصی رایج بهره برد.
در زیر سه دستورالعمل غذایی را كه در كتب طب سنتی ما برای درمان عارضه هیپومنوره به كار می‌رفته ذكر می‌شود. روش‌های آمده اگرچه به صورت درمان غذایی بوده و كاربرد آن عارضه‌ای به همراه ندارد ولیكن اصولا بهتر آن است كه همواره از خوددرمانی پرهیز كرده و زیر نظر و با مشورت پزشك به درمان هر نوع بیماری اقدام كنید.
روش شماره یك: گوشت گاو ماده بدون چربی را به مقدار ۱ كیلو تهیه كرده در منزل چرخ كنید و به ده قسمت مساوی تقسیم كنید (هر قسمت ۱۰۰ گرم) سپس سهم گوشت را هر روز در ماهیتابه انداخته فقط كمی نمك بزنید (تاكید می‌شود از بكارگیری هر گونه افزودنی مثل چاشنی‌ها و ادویه و حتی روغن اجتناب شود) با درب بسته با حرارت كم بپزید وقتی خوب آماده و پخته شد آن را با نان سنگك (سبوس‌دار) میل كنید. این ده روز می‌توانید قبل یا در حین و یا بعد از دوران پریود باشد. حتی به تجربه رسیده تكرار این عمل در هر ماه باعث از بین رفتن كامل فیبروم‌های رحمی شده است.
روش شماره دو: خوردن یك قاشق چای‌خوری كهربای (نوعی صمغ درختی) پودر شده با آب كه در صورت لزوم می‌توان تكرار كرد.
روش شماره سه: خوردن روزانه هلیم به صورت ناشتا، خرمای نمك زده هر یك ساعت چهار عدد.
● چگونه با كم خونی فقرآهن مقابله كنیم
كم‌خونی فقرآهن كه طبق آمار رسمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی یك‌سوم خانم‌های بالغ در ایران به آن مبتلایند، بی‌شك شایع‌ترین بیماری سوء‌تغذیه در ایران است. در علت‌یابی، مصرف كم سرانه گوشت و لبنیات، خونروی زیاد از حد عادت ماهیانه و مصرف زیاد چای را می‌توان اشاره كرد. در تمهیداتی كه مسئولان كشور به آن اندیشیده‌اند، می‌توان به غنی سازی آرد نان مصرفی اشاره كرد كه هنوز در حد وعده و برنامه باقی مانده است.
علائم فقر آهن: خستگی زودرس، تنگی نفس، افت فشار خون، سردرد، رنگ‌پریدگی، احساس سرما، عرق‌ریزی سرد بدن، ریزش موها از علایم مهم و بارز كم خونی است.
پرهیز: خوردن چای به‌ویژه بلافاصله بعد از غذایی كه از حاوی آهن است مانع جذب كامل آهن می‌شود.
توصیه: مصرف بیشتر آجیل به‌خصوص مغزیات، گوشت به‌ویژه قرمز، خرما، عدس، هویج، اسفناج برای ترمیم و تامین ذخایر آهن بدن و رفع كم‌خونی فقرآهن می‌توانید از یكی از راه‌های زیر بهره ببرید. این روش‌های درمانی را كه اساسا بر پایه اصلاح تغذیه است به كرات در رژیم درمانی بیمارانم به كار گرفته‌ و به نتیجه مطلوب رسیده‌ام.
فرمول یك: خرما ۴۰ عدد، مغز بادام، مغز فندق، مغز بادام زمینی، مغز پسته، همه از نوع خام و از هركدام ۱۰ عدد، دارچین ۵ قاشق چای‌خوری، ابتدا هسته خرما را جدا كرده با سایر موارد ذكرشده در آسیاب خانگی ریخته خوب آسیاب كنید تا مثل حلوا نرم و بدون زبری باشد. این حلوا را در عرض ۱۰ تا ۲۰ روز میل كنید اگر به اصطلاح گرمی‌تان شد از شربت آبلیموترش یا آب زرشك بی‌نمك استفاده كنید.
فرمول دو: كنجد پوست‌دار را پودر كرده (كنجد سفید بدون پوست است) ۲ قاشق غذاخوری از آن را با ۱ لیوان آب جوش و قند میل كنید به مدت ۳ هفته.
فرمول سه: خوردن گرده زنبورعسل روزانه ۳ بار و هر بار ۱ قاشق مرباخوری.
فرمول چهار: دم كردن بابونه شیرازی كه البته تلخ مزه است.
دكتر سعید صانعی
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی درمانگر


همچنین مشاهده کنید