جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دستگاهی برای تشخیص ناهنجاری‌های حنجره


دستگاهی برای تشخیص ناهنجاری‌های حنجره
مشاهده ناهنجاری‌ها و بیماری تارهای صوتی به کمک سیستم‌هائی با عنوان یونیت ENT صورت می‌پذیرد. این دستگاه اگر چه جهت معاینه بیماری‌های گوش و بینی نیز به‌کار می‌رود، اما دارای بخشی مجزا به نام اندواستروبوسکوپ است که منحصراً در معاینه بیماران حنجره استفاده می‌شود.
یک سیستم یونیت کامل ENT (برای بیماری‌های گوش و بینی و حلق) از مجموعه قطعات و بخش‌های مختلف زیر تشکیل یافته است:
۱. سیستم شست‌و‌شوی گوش،
۲. میکروسکوپ،
۴. کابینت،
۵. سیستم گردش آب،
۶. سیستم نور سرد،
۷. سیستم دوربین،
۸. کوتر و لوازم جانبی،
۹. گمرکن سریع آینه،
۱۰. سیستم لارینگوسکوپ،
۱۱. سیستم مکش هوا،
۱۲. مانیتور،
۱۳. مدار جمع‌آوری مایعات،
۱۴. مدارات الکترونیک کنترلی.
با هماهنگی مدارات مختلف این دستگاه می‌توان به دقت هرگونه بیماری را در این سه قسمت بدن به دقت مشخص نمود.
سیستم شست‌وشوی گوش: در این سیستم آب در محفظه ایزوله مخصوص دقیقاً به ۳۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سپس توسط پاشنده‌های مخصوص داخل گوش پاشیده می‌شود و بعد از آن فضولات داخل گوش توسط قسمت مکش مایعات جمع‌آوری و دفع می‌شود، این سیستم بسیار دقیق است که در دو عمل فشار آب و مکش مایعات به پرده گوش آسیب نمی‌رساند.
سیستم نور سرد: از یک یا چند لامپ هالوژن پرنور تشکیل یافته است که این نورها را می‌توان از روی پدال کنترل ENT کم یا زیاد نمود. سپس توسط یک کابل فیبرنوری به استروبوسکوپ متصل کرد. بعد از ساخته شدن نور و هدایت توسط فیبرنوری بنا به نیاز می‌توان این نور سرد آماده را به یک میکروسکوپ و یا چراغ پیشانی دکتر متصل نمود و عضو مورد بحث را نیز می‌توان با چشم معمولی یا توسط دوربین روی مانیتور مشاهده کرد. تمامی استروبوسکوپ‌ها چون در داخل حفرات گوش و حلق و بینی برای تشخیص به‌کار می‌رود، باید بعد از استفاده حتماً قابل اتوکلاو باشند و در زمان کار باید حرارتشان ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد که بیمار به‌دلیل سردی یا گرمی استروبوسکوب دچار مشکل نشود. همچنین یک سیستم ENT کامل دارای این مدار کنترل حرارتی خودکار است.
سیستم مکش هوا: در این بخش یک موتور مخصوص VACUUME بی‌صدا و یک‌سری شیلنگ‌های ورودی و خروجی به همراه نشان‌دهنده مقدار مکش وجود دارد که توسط ظروف جمع‌آوری مایعات و ابزارهای دیگر نسبت به مکش مایعات و فضولات داخل حفره‌ها انجام وظیفه می‌کند.
سیستم فشار هوا: این بخش با یک موتور تولیدکننده هوای فشرده، هوای مورد نیاز را برای پاشنده‌های مایعات به‌داخل حفره‌های گوش و حلق و بینی آماده می‌کند. این هوای فشرده توسط تنظیم‌کننده آن و نشان‌دهنده مقدار هوای فشرده و شیلنگ‌های مورد نیاز تکمیل می‌شود.
سیستم دوربین: یک دوربین بسیار حساس در مدار ENT به قسمت چشمی استروبوسکوپ‌ها متصل می‌شود و توسط این دوربین روی مانیتور می‌توان تصویر عضو مورد نظر را مشاهده کرد.
مانیتور: این مانیتور می‌تواند به‌صورت تخت، TFT یا به‌صورت CRTهای قدیمی باشد. در یک سیستم کامل ENT یک مانیتور ۱۷ اینچ مطلوب است.
میکروسکوپ: گاهی در قسمت چشمی به‌جای استروبوسکوپ، میکروسکوپ قرار می‌گیرد، در نتیجه، عضو موردنظر را می‌توان توسط چشم و بسیار بزرگ‌تر و واضح‌تر مشاهده نمود و تشخیص بهتری را برای بیمار ارائه داد.
کوتور و لوازم جانبی: سیستم برداشتن (خال، زگیل، جوش) عضو بدون درد و خونریزی است که با داشتن یک‌سری از ابزار مختلف و مخصوص داخل حفره‌های گوش، حلق و بینی به‌کار می‌رود.
مدار جمع‌آوری مایعات: بعد از هر مکش مقداری مایعات و فضولات به‌دست می‌آید که باید به‌درستی دفع شوند. برای این‌ مهم باید هماهنگ با موتور مکش، یک‌سری شیلنگ‌ها و ظروف جمع‌آوری مایعات و فیلتر باکتری با هم کار دفع مواد زائد را انجام دهند که می‌توان از مهم‌ترین قسمت آن تمام خودکار بودن شناور شیشه جمع‌آوری مایعات اشاره کرد که توسط الکترود اتوماتیک عمل می‌کند.
کابینت: برای راحت‌تر استفاده کردن انواع و اقسام ابزاها و لوازم مورد نیاز پزشک طراحی ارگونومیک و راحتی کارکرد ENT همیشه مدنظر بوده است. همچنین نیاز به یک‌سری کشو برای گذاشتن و برداشتن ابزار است. در سری جدید ENTها این مسئله دقیق دیده شده است.
گرمکن سریع آینه: یک المنت گرمکن برقی با یک کلید پشت پانل فشاری این قسمت را می‌سازد و توسط آن، آئینه مقعر را که دکتر برای دیدن داخل دهاناز آن استفاده می‌کند، گرم می‌کند که عرق نکند و کدر نشود.
مدارات الکترونیک کنترلی: مجموعه از مدارات کنترلی است که بنا به نیاز آن بخش را تحت کنترل در می‌آورد. مثلاً انتخاب نور سرد برای هر کانال مورد نیاز و شدت نور آن عملکرد گرم‌کن سریع آینه، روشن و خاموش شدن توسط چشم الکترونیک بخش‌های نوری ـ فشار هوا ـ مکش هوا ـ شست‌وشوی گوش از دیگر کنترل‌های این بخش است.
سیستم گردش آب: برای تمیز کردن شیلنگ‌ها و ظروف جمع‌آوری از آب استفاده می‌شود که شست‌وشو و تخلیه مواد زائد به‌صورت اتوماتیک انجام می‌پذیرد.
سیستم لارینگوسکوپی (LARYNGOSCOPE): برای معاینه حلق یا حنجره به‌کار می‌رود و می‌توان در این قسمت تارهای صوتی را نیز با آن بررسی کرد. چون تارهای صوتی را می‌توان فقط در حال ارتعاش مشاهده کرد، باید نور استفاده شده در لارینگ اسکوپی برای دید بهتر با ارتعاش صوت بیمار هم‌زمان و هماهنگ شود که این توسط یک میکروفون انجام می‌شود. برای این منظور با هر تپش تار صوتی، نور باید توسط مدار مخصوص خودش روشن و خاموش (فلاش) شود که در این حالت جسم (تارصوتی) بدون حرکت و ایستا به‌نظر می‌رسد و برای این قسمت نیز از پدال پائی برای ثابت کردن تصویر روی مانیتور استفاده می‌شود.
● اجزاء لارینگوسکوپی
در یک نمای کلی از سیستم لارینگ اسکوپی شش بخش مجزا را می‌توان دید:
۱. لارینگوسکوپ این مدار الکترونیک با آماده نمودن نور فلاش شده برای اندواستروبوسکوپ و فاز فلاش برای پدال پائی و تحلیل برگشت فرکانس از میکروفون هماهنگی‌های لازمه و اصلی را در این زمینه برای به‌وجود آمدن یک تصویر شفاف و واقعی انجام می‌دهد.
۲. اندواستروبوسکوپ: یک استروبوسکوپ: مخصوص حلق و حنجره است که همزمانی فرکانس نور و تصویر را به‌وجود می‌آورد.
۳. میکروفن: یک میکروفن مخصوص است که روی گلوی بیمار قرار می‌گیرد و فرکانس صدای او را به لارینگ اسکوپ منتقل می‌کند تا هم‌زمانی فلاش نور سرد با فرکانس صوت بیمار حاصل یابد.
۴. دوربین: دقیقاض به انتهای اندواستروبوسکوپ متصل می‌گردد و تصویر دیده شده در چشمی را به مانیتور منتقل و هدایت می‌کند.
۵. پدال پائی: برای ثابت کردن و تنظیم کردن تصویر نهائی روی مانیتور به‌دلیل درگیر بودن دست‌های پزشک از پدال پائی برای این منظور استفاده می‌شود و با فشار روی آن متصل تصویر تنظیم و روی مانیتور فریز (ایستا) می‌شود.
۶. مانیتور: برای نشان دادن داخل حلق و حنجره به‌کار می‌رود. این مانیتور به دوربین مخصوص خود متصل است.
● نگهداری و شست‌وشو
نگهداری و شست‌وشو و ضدعفونی کردن دستگاه‌های ENT و لارینگوسکوپی باید طبق یک برنامه منظم و همیشگی انجام پذیرد:
۱. برنامه‌های روزانه،
۲. برنامه‌های هفتگی،
۳. برنامه‌های ماهیانه.
در برنامه‌های روزانه، سرویس و تمیز نمودن سطوح خارجی دستگاه‌ها با یک پارچه نرم آغشته به مواد ضدعفونی کننده و مرتب و منظم نمودن دیگر قسمت‌ها و همچنین کنترل سطح آب داخل مخزن شست‌وشوی گوش انجام شود.
در برنامه‌های هفتگی، تخلیه و شست‌وشوی مدارات و ظروف جمع‌آوری مایعات و فضولات از اهم کارهاست و همچنین دقت در عملکرد دیگر بخش‌ها نیز ضروری است.
دربرنامه‌های ماهیانه، شست‌وشوی ظاهر دستگاه و ضدعفونی کردن قطعات مختلف با بیمار باید انجام پذیرد در ضمن سرویس‌های هفتگی نیز در صورت نیاز انجام می‌گیرد.
برای سرویس‌ها و ضدعفونی کردن دستگاه حتماً از مواد ضدعفونی که در کتابچه دستگاه‌ها آمده استفاده کنید. هیچ‌گاه از تمیز کردن آنها در حمام‌ها ULTRASOUND استفاده نکنید. دستگاه را حتماً خاموش کرده یا کابل ورودی برق را از شبکه ۲۲۰ ولت قطع نمائید. برای سرویس و نگهداری حتماً از فیوزها و لامپ‌های هالوژن با همان شدت جریان و قدرت استفاده کنید و هیچ‌گاه از وسایل غیره استفاده ننمائید.
منبع : ماهنامه تخصصی مهندسی پزشکی


همچنین مشاهده کنید