شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

راه آبی چلسی،برای قهرمانی


راه آبی چلسی،برای قهرمانی
حسن حیدری: آیندهوون هلند و لیون فرانسه دو تیمی بودند كه زودتر از قدرت های برتر اروپا به عنوان قهرمانی رسیدند.
بایرن مونیخ، چلسی، یوونتوس و بارسلونا ۴تیم دیگری هستند كه از بخت های قهرمانی در كشورشان به حساب می آیند. در روزهای پایانی بازی ها بیشتر به صورت همزمان برگزار می شود تا تیم ها در شرایط مساوی قرار داشته باشند.لیگ برتر انگلیس امروز در حالی آغاز می شود كه چلسی پیشتاز این بازی ها به دلیل حضور در مرحله نیمه نهایی جام حذفی باید به مصاف لیورپول برود.
بازی هفته سی و ششم این تیم هفته آینده برابر منچستر یونایتد خواهد بود.چلسی اگر بتواند منچستر یونایتد را در خانه شكست دهد عنوان قهرمانی این فصل را از آن خود خواهد كرد و دو بازی آینده این تیم تشریفاتی خواهد بود. چلسی در حال حاضر با ۸۸ امتیاز درصدر جدول ایستاده است.
خوزه مورینیو - سرمربی تیم فوتبال چلسی- احتمال به تعویق افتادن سرنوشت قهرمانی این تیم تا روزهای پایان فصل جاری لیگ برتر را رد كرد.
مورینیو در این باره گفت:اگر دیدار بعدی ما مقابل نیوكاسل یا هر تیم دیگری هم بود برای تیم ما فرقی نمی كرد. ما فقط به قهرمانی در این فصل فكر می كنیم.وی افزود: برخی ترجیح می دهند در خانه و برخی خارج از خانه قهرمان شوند. مسابقه بعدی ما برابر منچستر یونایتد خواهد بود و می خواهیم با پیروزی در خانه خود برای دومین بار جشن قهرمانی را برگزار كنیم.
وی در پایان گفت: از نظر من مهم این است كه مقابل منچستر پیروز شویم تا بهترین تیم قهرمان شود. این موضوع ربطی به شانس، داوری و برخورد توپ با تیر دروازه ندارد.
در آن سوی میدان تنها شانس منچستر برای نزدیكتر شدن به چلسی پیروزی در این بازی حساس است. الكس فرگوسن اگر بتواند به این آرزوی خود برسد قهرمانی چلسی هم به تعویق خواهد افتاد. منچستر یونایتد با ۷۹ امتیاز در مكان دوم جدول قرار دارد و در انتظار نتیجه نگرفتن چلسی است. در بازی های این هفته كه امروز برگزار می شود آرسنال در خانه به مصاف تیم تاتنهام می رود. آرسنال كه یك بازی كمتر نسبت به تاتنهام دارد با پیروزی در این دیدار می تواند شانس حضور در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در سال آینده را افزایش دهد.
تیری آنری با ۲۲ گل زده یكی از كلیدی ترین بازیكنان آرسنال به حساب می آید كه رود ون نیستلروی با ۲۱گل زده در تعقیب اوست. از آنری زمزمه هایی مبنی بر جدایی از آرسنال به گوش می رسد، به نظر می رسد تنها در صورت قهرمانی تیمش در لیگ قهرمانان در این تیم خواهد ماند.
آرسنال در حال حاضر با ۵۷امتیاز در مكان پنجم جدول ایستاده است. تیم نیوكاسل نیز در غیاب آلن شیرر مصدوم كه تا پایان فصل نمی تواند تیمش را همراهی كند به مصاف وست برموویچ می رود.
در حالی كه رقابت در بالای جدول برای قهرمانی در جریان است تیم های بیرمنگام سیتی، وست برموویچ و ساندرلند در انتهای جدول قرار دارند. ساندرلند سقوطش با ۱۲ امتیاز قطعی شده است و از بین پورتسموث، بیرمنگام و وست برم دو تیم دیگر سقوط خواهند كرد.
این هفته پورتسموث در خانه با ساندرلند دیدار می كند و در لیورپول نیز اورتون به مصاف بیرمنگام سیتی خواهد رفت.
●هامبورگ به دنبال بایرن مونیخ
در بوندس لیگا در فاصله ۴ هفته به پایان این بازی ها بایرن مونیخ با اختلاف ۴ امتیازی با اندوخته ۶۹ امتیاز درصدر جدول قراردارد. بایرن مونیخ، فردا در ادامه هفته سی و یكم در خانه ماینتز به میدان می رود.
در این بازی تیم بایرن مونیخ با تمام قوا به میدان خواهد رفت و فقط علی كریمی را در اختیار ندارد. میشائیل بالاك و مهمت شول در خط میانی بایرن مونیخ طراح حملات باواریاها هستند. در خط حمله نیز روی ماكای و سانتاكروز آمار گلزنی خود را افزایش می دهند.
بایرن مونیخ در حال حاضر با دو معضل روبه رو شده است. ابتدا جدایی بالاك از این تیم كه باعث خشم هواداران بایرن شده است. بالاك در دیدار قبلی بایرن مقابل آرمینیابیلفلد از سوی هواداران بایرن مونیخ مورد اعتراض قرار گرفت. معرفی ینس لمان به عنوان دروازه بان تیم ملی آلمان نیز دیگر مسأله حاشیه ای این تیم است كه اثر منفی روی دروازه بان شماره یك بایرن گذاشته است.
فیلیكس ماگات در این باره می گوید: كان برای به دست آوردن جایگاهش در تیم ملی در بازی های آینده بایرن مونیخ تلاش می كند، او همواره دوست دارد تا در جام جهانی كه كشورش میزبان است حضور داشته باشد و حالا او برای آخرین شانس خود باید در بوندس لیگا بدرخشد.
ماگات در پایان گفت: به نظر من هنوز معلوم نیست چه كسی در دیدار افتتاحیه درون دروازه قرار خواهد گرفت. تیم فوتبال هامبورگ اصلی ترین رقیب بایرن مونیخ، امروز در ورزشگاه اختصاصی خود میزبان بایرلوركوزن است.
هامبورگ با توماس دال فصل بسیار درخشانی را پشت سر گذاشته است و اكنون می رود تا بهترین عنوان را از سال ۱۹۸۸ تاكنون را برای این تیم به دست آورد. در تاریخ باشگاه هامبورگ ۶ قهرمانی بوندس لیگا دیده می شود كه آخرین آن مربوط به سال ۱۹۸۳ است.
بهترین نتیجه هامبورگی ها در ۱۸سال گذشته به سال ۲۰۰۰ برمی گردد كه با ۵۹ امتیاز به مقام سوم نائل شد. در این بازی آیلتون، باربارز، مهدوی كیا و... جدال سختی را با تیم پنجم جدول خواهندداشت. لوركوزن هم اكنون با ۴۴ امتیاز در رویایی حضور در جام یوفا به سر می برد.
در سایر بازی های امروز كایزرسلاترن كه در خطر سقوط به دسته پایین تر قرار دارد میزبان هانوفر است. در این بازی زندی احتمال دارد در تركیب اصلی تیمش حضور داشته باشد اما وحید هاشمیان به واسطه مصدومیت دو هفته قبل نمی تواند تیمش را همراهی كند.
كایزرسلاترن در حال حاضر با ۲۷ امتیاز شانزدهم است و باید ۴بازی آینده خود را با پیروزی پشت سر بگذارد تا از منطقه خطر دور شود.
تیم كلن دیگر باشگاهی كه در خطر سقوط قرار دارد امروز میزبان دویسبورگ است. در سایر بازی های امروز بعدازظهر آرمینیا بیلفلد با ولسفبورگ دیدار می كند. دورتموند در وست فالن میزبان نورنبرگ است. گلادباخ در خانه با هرتابرلین روبه رو می شود. هرتا با داشتن بازیكنانی نظیر باشتورك و مارسلینهو بخت زیادی برای پیروزی در این دیدار برای خود قائل است. اشتوتگارت هم در آخرین بازی امروز با اینتراخت فرانكفورت دیدار می كند.
فردا علاوه بر بایرن مونیخ تیم وردربرمن میزبان شالكه است. نبرد میروسلاو كلوزه و كوین كورانی دو مهاجم ملی پوش آلمان در این دیدار برای باز كردن دروازه حریف دیدنی و جذاب خواهد بود. كلوزه اكنون با ۲۰ گل زده به عنوان پیشتاز گلزنان بوندس لیگا در صدر این جدول ایستاده است. آلتینتوپ از كایزرسلاترن و برباتوف از لوركوزن این مهاجم را برای رسیدن به مقام گلزن برتر بوندس لیگا تهدید می كنند.وردربرمن برای كسب تنها سهمیه باقیمانده لیگ قهرمانان محكوم به پیروزی در بازی های آتی خود می باشد.
●بازگشت بوخوم به بوندس لیگا
تیم بوخوم بار دیگر به رقابت های فوتبال قهرمانی دسته اول باشگاه های آلمان (بوندس لیگا) راه یافت.تیم بوخوم در هفته سی ام رقابت های فوتبال دسته دوم باشگاه های آلمان در زمین تیم آلمانیا آخن به برتری ۲ بر صفر دست یافت و یكسال پس از سقوط به دسته دوم بار دیگر به پیكارهای دسته اول گام گذاشت.
این برای پنجمین بار است كه پس از سقوط به رقابت های دسته دوم به دسته اول باز می گردد. تیم بوخوم در سالهای ،۱۹۹۴ ،۱۹۹۶ ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ نیز به رقابت های فوتبال دسته دوم باشگاه های آلمان سقوط كرده بود. تیم آلمانیا آخن دیگر تیمی بود كه به رقابت های بوندس لیگا صعود كرد.
●یووه در دل آلپی به دنبال پیروزی
تیم فوتبال یوونتوس كه هفته پیش در یك بازی پر برخورد مقابل كالیاری متوقف شد آث میلان را برای رسیدن به صدر جدول امیدوار كرد. در فاصله ۴ هفته به پایان این بازی ها اختلاف این دو تیم به ۵ امتیاز رسید.
در آن بازی پر برخورد در جنوب ایتالیا و در نزدیكی سیسیل ، یوونتوس تا مرز شكست پیش رفت اما گل كاناوارو در دقیقه ۹۵ مانع از این جریان شد.تورینی ها این هفته در دل آلپی بازی بسیارسختی را مقابل لاتزیو پیش رو دارند. آنجلو پروتزی دروازه بان سال های دور یوونتوس بار دیگر به تورین باز می گردد و می خواهد با درخشش در این دیدار روز پرشكوهی را پشت سر بگذارد.كاپلو در این دیدار دو مهره با ارزش خود به نام های دیویدترزگه و امرسون را در اختیار ندارد تا مجبور شود تغییراتی را در خطوط میانی و حمله به وجود آورد. در خط میانی بلاسی و در خط حمله دل پیرو در تركیب اصلی قرار می گیرند.
دل پیرو هفته پیش یك پنالتی را از دست داد تا یوونتوسی ها نهمین تساوی خود را تجربه كنند. یوونتوس در حال حاضر با ۸۱ امتیاز در مكان اول قرار دارد و در سه هفته بعدی باسیه نا، پالرمو و رجیانا روبه رو می شود.لاتزیو برای غلبه بر یوونتوس كه این روزها خوب نتیجه نمی گیرد استراتژی هجومی را برگزیده است. در تركیب احتمالی لاتزیو كه در سایت گازتادلااسپورت منتشر شده پاندف و روچی در خط حمله قرار دارند و دی كانیو بهترین بازیكن لاتزیو از ابتدا در تركیب تیمش حضور ندارد. لاتزیو در این بازی فیرمانی و جیلومباردی را در اختیار ندارد.
آث میلان تیم دوم جدول رده بندی امروز با مسینا در زمین این تیم دیدار می كند. اگرچه وضعیت تیم رحمان رضایی در جدول بسیار بحرانی است اما به نظر نمی رسد در این شرایط كه آث میلان نیاز مبرم به پیروزی در این میدان دارد بتواند سد راه میلانی ها شود.
آث میلان در داربی جوزپه مه آتزا به پیروزی رسید تا از توقف یووه بهترین سود را ببرد. در این بازی مسینا رحمان رضایی را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد، دی آگوستینی و كاپولا نیز مصدوم هستند. در تیم آث میلان ۷۶ امتیازی نیز بازیكن محروم وجود ندارد اما استام، اینزاگی و سرجینهو مصدوم هستند.
آنجلوتی در این بازی با سیستم ۲-۱-۳-۴ در مقابل سیستم ۲-۴-۴ مسینا كه از سوی ونتورارهبری می شود بازی می كند. آث میلان در سه هفته پایانی بعد از این دیدار ابتدا میزبان لیورنو است. در بازی بعد در انیوتاردینی با پارما دیدار خواهد كرد و در هفته پایانی در جوزپه مه آتزا میزبان آث رم خواهد بود.
اینتر غول دوم شهر صنعتی میلان امروز میزبان رجیانا می باشد. این تیم به رهبری مانچینی هنوز شانس نایب قهرمانی را از دست نداده است. اینتر در این بازی ورون، زی ماریا و میهیلوویچ را به دلیل آسیب دیدگی در اختیار ندارد و بوردیسو محروم است.
در این بازی آدریانو و مارتینز در خط حمله اینتر بازی می كنند. رجیانا با حضور در سكوی دوازدهم در حاشیه امنیت قرار دارد و این امر می تواند جذابیت بازی را بیشتر كند تا این تیم بدون استرس یك بازی شناور و زیبا را به اجرا بگذارد. در جدول كالچو وقتی كه از پایین به بالا نگاه می كنیم تروسیو سقوطش به دسته دوم حتمی شده است و تیم های سیه نا، كالیاری، مسینا و لچه در خطر سقوط قرار دارند. در سایر بازی های امروز كه به طور همزمان برگزار می شود. رم با سامپدوریا، آسكولی با كالیاری، فیورنتینا با امپولی، لچه باتروسیو، لیورنو با پالرمو، پارما با سیه نا و اودنیزه با كیه وو دیدار می كنند.
●جشن كاتالان ها
منطقه كاتالان به تدریج خود را برای دومین قهرمانی متوالی تیم محبوب این ناحیه (بارسلونا) آماده می كند. بدون شك باید بارسلونا را قهرمان این فصل دانست زیرا در فاصله ۵ هفته به پایان این بازی ها تیم فرانك ریكارد ۱۱ امتیاز با تیم رئال مادرید فاصله دارد.بارسلونا كه مدعی عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نیز می باشد فردا با سو ی یا روبه رو می شود.
آنها در آستانه یك موفقیت تاریخی در طول عمر این باشگاه قرار گرفته اند. با پیروزی یك بر صفر در دیدار رفت مقابل آث میلان آنها یك گام دیگر به سوی قهرمانی برداشتند تا در بازی برگشت با آرامش بیشتری پا به میدان بگذارند. تیم بارسلونا در حال حاضر با ۷۳ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و تیم والنسیا با ۶۳امتیاز در مكان دوم در اندیشه كسب عنوان نایب قهرمانی است.
والنسیا فردا در منطقه باسك با آتلتیكو بیلبائو دیدار می كند و اگر در این بازی شكست بخورد و بارسلونا در مصاف با سوی یا پیروز شود . جشن قهرمانی بارسا برگزار خواهد شد. تیم رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو به دیدار مالاگا می رود.
بعد از تساوی بحث انگیز رئال با ختافه ته جدولی بار دیگر مربیگری لویزكارلو از سوی كارشناسان به باد انتقاد گرفته شد و مطبوعات اسپانیا او را به عنوان یك عنصر ناكارآمد معرفی كردند. در فوتبال اسپانیا كه طی امروز و فردا هفته سی وچهارم خود را پشت سرمی گذارد. دو تیم اول و دوم به لیگ قهرمانان صعود می كنند، تیم های سوم و چهارم كه هم اكنون رئال و اوساسونا هستند باید در دیدارهای مقدماتی این جام حضور یابند دو تیم نیز در جام یوفا شركت خواهند كرد. در انتهای جدول نیز سه تیم مستقیماً سقوط می كنند.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید