چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


واردات‌ خودرو کابوس‌ در حال‌ وقوع‌


واردات‌ خودرو کابوس‌ در حال‌ وقوع‌
امسال‌ تعرفه‌ واردات‌ خودرو بین‌ ۵ تا ۱۰ درصد كاهش‌ می‌یابد و از طرفی‌ محصولات‌ جدیدی‌ وارد بازار می‌شود. از سوی‌ دیگر نیز به‌ احتمال‌ زیاد بنزین‌ در نیمه‌ دوم‌ سال‌ سهمیه‌ بندی‌ می‌شود و به‌ همین‌ دلیل‌ می‌توان‌ این‌ سال‌ را سالی‌ پر چالش‌ برای‌ خودروسازان‌ خواند.
اولین‌ كلید رقابتی‌ تر شدن‌ بازار در اردیبهشت‌ ماه‌ با ورود مگان‌ به‌ ایران‌ به‌ صدا در خواهد آمد؛ خودرویی‌ كه‌ رقابت‌ را در قسمت‌ بالا دستی‌ بازار خودرو ایران‌ تغییر خواهد داد.
درباره‌ این‌ خودرو آندریاس‌ گابریل‌ مدیر عامل‌ رنو پارس‌ گفته‌ است‌: مگان‌ قدیمی‌ پرفروش‌ترین‌ خودرو اروپا در دو سال‌ اخیر بود و امیدواریم‌ مگان‌ جدید نیز این‌ روند را ادامه‌ دهد. به‌ هر حال‌ ایران‌ به‌ همراه‌ فرانسه‌ و تركیه‌ جزو اولین‌ پایگاه‌های‌ تولید این‌ خودرو در جهان‌ محسوب‌ می‌شود و قرار بر این‌ بوده‌ كه‌ تولید این‌ خودرو پس‌ از تعطیلات‌ نوروز ۸۵ در ایران‌ آغاز شود. حضور رنو مگان‌ در بازار ایران‌ سبب‌ رشد ذهنیت‌ مردم‌ در خصوص‌ شركت‌ رنو خواهد شد و بسترهای‌ لازم‌ برای‌ فروش‌ ال‌ ۹۰ در ایران‌ را نیز مهیا می‌كند.
موتورهای‌ استفاده‌ شده‌ در این‌ خودرو موتور ۴/۱ لیتری‌ ۱۰۰اسب‌ بخار، ۶/۱لیتری‌ ۱۱۰ اسب‌ بخار، دو لیتری‌ ۱۳۵ اسب‌ بخار، دو لیتری‌ ۱۶۵ اسب‌ بخار و دو لیتری‌ ۲۲۵ اسب‌ بخار هستند. البته‌ در ایران‌ از موتور ۱/۶ لیتری‌ ۱۱۰ اسب‌ بخاری‌ و دو لیتری‌ ۱۳۵ اسب‌ بخاری‌ با دو گیربكس‌ معمولی‌ و اتوماتیك‌ بر روی‌ این‌ خودرو استفاده‌ خواهد شد.
موتور و قطعات‌ مشترك‌ این‌ خودرو با ال‌ ۹۰ نیز در ایران‌ ساخته‌ می‌شوند. تیراژ این‌ خودرو ۱۵ هزار دستگاه‌ در سال‌ خواهد بود كه‌ در پارس‌ خودرو تولید می‌شود و بنابه‌ گفته‌ رییس‌ هیات‌ مدیره‌ رنو پارس‌، مگان‌ جدید با ۱۸ میلیون‌ تومان‌ قیمت‌ به‌ فروش‌ خواهد رسید. اما عرضه‌ این‌ خودرو با قیمت‌ ۱۸ میلیون‌ تومان‌ و در حالی‌ كه‌ رقبای‌ آن‌ در بازار مانند زانتیا، تویوتا كرولا و مزدا ۳۲۳ بالای‌ ۲۲ میلیون‌ تومان‌ به‌ فروش‌ می‌رسند، سبب‌ تغییرات‌ اساسی‌ در قسمت‌ بالا دستی‌ بازار خودرو ایران‌ می‌شود.
اما اتفاق‌ بعدی‌ تولید مدل‌های‌ جدید فولكس‌، هیوندایی‌ و رسیدن‌ تیراژ كیا ریو به‌ حدود ۲۰ هزار دستگاه‌ است‌ كه‌ تا حدودی‌ بازار را رقابتی‌ تر می‌كند. از طرفی‌ ورود پژو صندوقدار (SD‌) هم‌ تا حدودی‌ بر تنوع‌ محصولات‌ بازار خواهد افزود؛ و اما كابوس‌ واقعی‌ زمانی‌ آغاز می‌شود كه‌ تولید ال‌ ۹۰ آغاز شود، زیرا در این‌ زمان‌ خودروسازان‌ با یك‌ تضاد آشكار روبرو می‌شوند. خودرو ال‌ ۹۰ و ورود آن‌ با قیمت‌ ۷ میلیون‌ تومان‌ به‌ چالش‌ خودروسازان‌ تبدیل‌ می‌شود، چرا كه‌ توانایی‌ تولید با چنین‌ قیمتی‌ وجود دارد و وزارت‌ صنایع‌ هم‌ بر آن‌ تاكید دارد، اما ورود این‌ خودرو با این‌ قیمت‌ كل‌ بازار خودروسازان‌ را به‌ هم‌ می‌ریزد.
در صورتی‌ كه‌ طبق‌ قول‌ مسئولان‌، ال‌ ۹۰ با قیمت‌ ۷ میلیون‌ تومان‌ با هندلینگ‌ و فرمان‌ پذیری‌ مناسب‌ و قدرت‌ موتور ۱۱۰ بخار تولیدش‌ آغاز شود، بسیاری‌ از خودروها كه‌ با تكنولوژی‌ قدیمی‌ و قیمت‌ بالا عرضه‌ می‌شوند عاقبت‌ غم‌انگیزی‌ خواهند داشت‌. البته‌ شاید به‌ گفته‌ قاسمی‌ مدیر بازاریابی‌ شركت‌ ایران‌ خودرو بازار شرایطی‌ ایجاد كند كه‌ ال‌ ۹۰ حدود ۱۵میلیون‌ تومان‌ خرید و فروش‌ شود. البته‌ در این‌ صورت‌ بسیاری‌ از خودروها نفس‌ راحتی‌ خواهند كشید؛ اما ممكن‌ است‌ در ابتدا با توجه‌ به‌ تیراژ كم‌ ال‌ ۹۰ بسیاری‌ از خودروها بتوانند نفس‌ راحتی‌ بكشند، اما بعد از سه‌ سال‌ و رسیدن‌ تیراژ ال‌ ۹۰ به‌ ۳۰۰ هزار دستگاه‌ و تثبیت‌ قیمت‌ آن‌، بسیاری‌ از خودروها مغلوب‌ می‌شوند و مدیران‌ صنعت‌ خودرو از هم‌ اكنون‌ باید دنبال‌ یك‌ راهكار باشند؛ مگر آنكه‌ عده‌یی‌ نگذارند این‌ خودرو به‌ تیراژ عنوان‌ شده‌ برسد یا جلوی‌ تولید آن‌ را بگیرند.
بر اساس‌ برنامه‌ ریزی‌ انجام‌ شده‌، امسال‌ ۱۵ هزار ال‌۹۰ در ایران‌ خودرو و ۱۵ هزار ال‌۹۰ در سایپا تولید خواهد شد. تولید ال‌۹۰ در سال‌ ۸۶ به‌ ۷۵ هزار دستگاه‌ در ایران‌ خودرو و ۷۵ هزار در سایپا خواهد رسید و درسال‌ ۸۷ نیز ۱۵۰ هزار ال‌۹۰ در سایپا و ۱۵۰ هزار ال‌۹۰در سایپا تولید خواهد شد.
در سال‌ ۸۴ حدود ۱۰ هزار خودرو وارد ایران‌ شد و این‌ در حالی‌ بود كه‌ شركت‌هایی‌ مانند تویوتا و بی‌.ام‌.و از آذر ماه‌ دیگر اقدام‌ به‌ واردات‌ گسترده‌ نكردند و منتظر تعرفه‌های‌ جدید شدند. از طرف‌ دیگر واردات‌ خودرو در سال‌۸۴ سبب‌ كاهش‌ فروش‌ خودروهای‌ گرانقیمت‌ ساخت‌ داخل‌ شده‌ و این‌ بیم‌ در تولید كنندگان‌ داخلی‌ ایجاد شده‌ كه‌ با كاهش‌ تدریجی‌ تعرفه‌ واردات‌ خودرو كه‌ از سیاست‌ دولت‌ پیشین‌ بود، این‌ اتفاق‌ بتدریج‌ تمامی‌ صنعت‌ خودرو ایران‌ را در برگیرد.
البته‌ دكتر منطقی‌ مدیرعامل‌ ایران‌ خودرو معتقد است‌ كه‌ با اعمال‌ تعرفه‌ ۹۰ درصدی‌ برای‌ واردات‌ خودرو، ایران‌ خودرو همچنان‌ توان‌ رقابت‌ با شركت‌های‌ خارجی‌ را خواهد داشت‌.
به‌ نظر می‌رسد اگر تعرفه‌ واردات‌ ۱۰ درصد كاهش‌ یابد، به‌ تبع‌ آن‌ باید تعرفه‌ واردات‌ CKD و قطعات‌ خودرو نیز كاهش‌ یابد. در تمام‌ دنیا برای‌ كاهش‌ تعرفه‌ها و نظام‌ تعرفه‌یی‌ كار كارشناسی‌ انجام‌ می‌شود و برای‌ این‌ كار برنامه‌ مدون‌ درازمدت‌ اعلام‌ می‌شود كه‌ متاسفانه‌ چنین‌ روندی‌ در ایران‌ وجود ندارد. اما حتی‌ با وجود گفته‌های‌ مدیر عامل‌ ایران‌ خودرو، نگرانی‌ خودروسازان‌ در حال‌ افزایش‌ است‌، چرا كه‌ در سال‌ ۸۴ شركت‌های‌ تولید كننده‌ خودروهای‌ با قیمت‌ بالای‌ ۲۰ میلیون‌ تومان‌، به‌ دلیل‌ گسترش‌ واردات‌ خودرو اقدام‌ به‌ كاهش‌ تولید كرده‌اند.
بر همین‌ اساس‌ تیراژ ماكسیما، پاجرو و موسو كاهش‌ یافته‌ است‌. تولید موسو حتی‌ در مرداد ۸۴ به‌ صفر رسید. از سوی‌ دیگر تیراژ ماكسیما نیز نصف‌ شده‌ و تیراژ پاجرو حتی‌ در مواردی‌ به‌ یك‌ سوم‌ اوایل‌ تولید آن‌ رسیده‌ و این‌ در حالی‌ است‌ كه‌ تویوتا بازار نیسان‌ و مزدا را به‌ دست‌ آورده‌ و در سال‌ ۸۴ پنج‌ هزار خودرو را در ایران‌ به‌ فروش‌ رسانده‌ است‌. خودروهای‌ پرادو نیز تاكنون‌ بازار را از دست‌ خودروهای‌ شاسی‌ بلند ساخته‌ شده‌ در ایران‌ مانند رونیز و موسو درآورده‌اند. البته‌ ورود بی‌.ام‌.و ۳ر نیز در كاهش‌ تقاضا برای‌ خودروهای‌ شاسی‌ بلند داخلی‌ تاثیرگذار بوده‌ است‌. تویوتا قصد دارد در سال‌۸۵ مدل‌های‌ لوكس‌ و لندكروز را نیز وارد كند. مدل‌های‌ بی‌.ام‌.و سری‌ ۳ نیز در مواردی‌ بازار را از دست‌ نیسان‌ ماكیسما خارج‌ كرده‌ است‌ و به‌ نظر می‌رسد كه‌ بی‌.ام‌.و تاكنون‌ بیش‌ از ۴ هزار دستگاه‌ خودرو وارد ایران‌ كرده‌ باشد.البته‌ هنوز هم‌ بازار خودروهای‌ زیر قیمت‌ ۲۰ میلیون‌ تومان‌ با خطر روبرو نشده‌ است‌ و حتی‌ كاهش‌ تعرفه‌ به‌ ۸۰ درصد در سال‌ آینده‌ نیز این‌ قسمت‌ از بازار را چندان‌ به‌ خطر نمی‌اندازد. البته‌ به‌ هر حال‌ سوبارو، تویوتا، بی‌.ام‌.و، فولكس‌ واگن‌ و مرسدس‌ بنز برنامه‌ گسترده‌یی‌ برای‌ واردات‌ خودرو در سال‌ ۸۵ دارند.
● نقش‌ بنزین‌ در قیمت‌ خودرو
آیا بنزین‌ سهمیه‌یی‌ می‌شود یا قیمتش‌ ثابت‌ می‌ماند؟ این‌ سوالی‌ است‌ كه‌ ذهن‌ همه‌ مردم‌ حتی‌ آنها كه‌ خودرو ندارند را نیز مشغول‌ كرده‌ است‌. بر اساس‌ آخرین‌ خبرهای‌ مخابره‌ شده‌ توسط‌ ایسنا، نمایندگان‌ مجلس‌ به‌ دولت‌ اجازه‌ داده‌اند كه‌ پس‌ از توسعه‌ حمل‌ و نقل‌ عمومی‌ شهری‌ و افزایش‌ سهم‌ خودروهای‌ دوگانه‌ سوز، در صورت‌ لزوم‌ و با تصویب‌ شورای‌ اقتصاد نسبت‌ به‌ سهمیه‌بندی‌ بنزین‌ و تعیین‌ قیمت‌ مناسب‌ برای‌ بنزین‌ مازاد بر سهمیه‌ تعیین‌ شده‌ اقدام‌ كند.
گفتنی‌ است‌، كمیسیون‌ تلفیق‌ با پیشنهاد دولت‌ مبنی‌ بر دو نرخی‌ شدن‌ مخالفت‌ كرده‌ بود، اما با پیشنهاد یكی‌ از نمایندگان‌ در این‌ بند، مجلس‌ به‌ لایحه‌ دولت‌ بازگشته‌ و لذا بنزین‌ برای‌ سال‌ ۸۵ سهمیه‌بندی‌ و دو نرخی‌ می‌شود.
از طرفی‌ سیدكاظم‌ وزیری‌ هامانه‌ وزیر نفت‌ در واكنش‌ به‌ این‌ موضوع‌ گفته‌ است‌: اگر قرار شود كه‌ تنها تولیدات‌ داخلی‌ عرضه‌ شود، تصور می‌كنم‌ ماهانه‌ حداكثر ۷۰ تا ۹۰ لیتر بنزین‌ به‌ خودروهای‌ شخصی‌ اختصاص‌ داده‌ می‌شودأ ضمن‌ اینكه‌ خودروهای‌ عمومی‌ و دولتی‌ نیز سهمیه‌ خود را دریافت‌ خواهند كرد. سهمیه‌ بندی‌ بنزین‌ باید قطعا اجرایی‌ شود؛ زیرا با مصوبه‌ مجلس‌ مبنی‌ بر واردات‌ تنها ۵/۲ میلیارد دلار بنزین‌ در سال‌ ۸۵ تا ۶ ماه‌ اول‌ می‌توانیم‌ واردات‌ داشته‌ باشیم‌ و در ۶ ماه‌ دوم‌ باید در رابطه‌ با سهمیه‌بندی‌ بنزین‌ تصمیم‌ بگیریم‌.
وزیر نفت‌ ابراز امیدواری‌ كرده‌ كه‌ با تلاش‌هایی‌ كه‌ صورت‌ می‌گیرد ظرف‌ ۶ ماه‌ دوم‌ استفاده‌ از كارت‌ هوشمند بنزین‌ عملیاتی‌ شود .
و این‌ سخنان‌ به‌ این‌ معنی‌ است‌ كه‌ احتمال‌ زیاد بنزین‌ از نیمه‌ دوم‌ امسال‌ دو نرخی‌ می‌شود.
بر اساس‌ آخرین‌ اخبار، دولت‌ در حال‌ بررسی‌ طرحی‌ است‌ كه‌ ماهانه‌ هر خودرو ۹۰ لیتر سهمیه‌ داشته‌ باشد و نرخ‌ بقیه‌ بنزین‌ به‌ صورت‌ بین‌المللی‌ خریداری‌ شود. این‌ بدان‌ معنی‌ است‌ كه‌ قیمت‌ خودروهای‌ پر مصرف‌ و حتی‌ كم‌ مصرف‌ به‌ دلیل‌ كاهش‌ تقاضا كاهش‌ می‌یابد و از طرفی‌ به‌ معنی‌ افزایش‌ تورم‌ است‌، اما این‌ تنها یك‌ نگاه‌ سطحی‌ به‌ موضوع‌ است‌. فرض‌ كنیم‌ بنزین‌ گران‌ شد و تقاضا برای‌ خودرو كاهش‌ یافت؛ مردم‌ سعی‌ می‌كنند كه‌ نیاز خود را با خودروهای‌ عمومی‌ مانند تاكسی‌ برآورده‌ كنند، اما آنقدر كرایه‌ زیاد شده‌ كه‌ حمل‌ و نقل‌ تاكسی‌ صرف‌ نمی‌كند. به‌ اتوبوس‌ پناه‌ می‌بریم‌، اما با ناوگانی‌ غیر هماهنگ‌ بر می‌خوریم‌. به‌ مترو پناه‌ می‌بریم‌، اما قطارها از ازدحام‌ جمعیت‌ زمین‌ گیر شده‌اند؛ بنابراین‌ دوباره‌ به‌ خودرو شخصی‌ پناه‌ می‌بریم‌. از طرفی‌ عده‌یی‌ دلال‌ به‌ وجود می‌آیند تا سهمیه‌ بنزین‌ را بخرند؛ ضمن‌ اینكه‌ قیمت‌ها نیز بشدت‌ افزایش‌ یافته‌ است‌ و اینجاست‌ كه‌ حداقل‌ به‌ این‌ نتیجه‌ می‌رسیم‌ تا وضعیت‌ حمل‌ نقل‌ عمومی‌ حل‌ نشود، گران‌ شدن‌ بنزین‌ یعنی‌ ...!
به‌ هر حال‌ اگر بنزین‌ دو نرخی‌ شود افزایش‌ تقاضا برای‌ خودروهای‌ كم‌ مصرف‌ قابل‌ پیش‌بینی‌ است‌ و بر اساس‌ آخرین‌ اطلاعات‌، فولكس‌ گل‌، پژو ۲۰۶ ، لوگان‌ و مگان‌ به‌ همراه‌ كیا ریو كم‌ مصرف‌ ترین‌ خودروها هستنند.
● در صورت‌ تحریم‌
شاید یكی‌ از چالش‌های‌ آینده‌ خودروسازان‌ ایرانی‌ تحریم‌ اقتصادی‌ باشد؛ گزینه‌یی‌ كه‌ بر روی‌ بازار و قیمت‌ خودرو تاثیر گذار است‌. اگر فرض‌ كنیم‌ ایران‌ دچار تحریم‌ اقتصادی‌ شود، تولید خودروهایی‌ مانند پژو ۲۰۶، فولكس‌ گل‌ ،كیاریو ، مدل‌های‌ هیوندایی‌ ، ال‌ ۹۰ و بسیاری‌ از خودروها منتفی‌ می‌شود. از طرفی‌ واردات‌ خودرو نیز منتفی‌ است‌ و فقط‌ خودروهای‌ مانند سمند، ۴۰۵، پژو آر.دی‌، پراید تولید خواهند شد كه‌ ساخت‌ داخلی‌ بالای‌ ۸۰ درصد دارند. البته‌ نمی‌ توان‌ درباره‌ گران‌ شدن‌ این‌ خودروها اظهار نظر مشخصی‌ كرد؛ چرا كه‌ از طرفی‌ با تولید قطعات‌ وارداتی‌ این‌ خودروها در ایران‌، قیمت‌ تمام‌ شده‌ افزایش‌ می‌یابد، اما از طرف‌ دیگر با افزایش‌ تیراژ این‌ خودروها می‌توان‌ قیمت‌ تمام‌ شده‌ را كاهش‌ داد. به‌ هر حال‌ باید درباره‌ این‌ قسمت‌ تنها منتظر زمان‌ و عملكرد هوشمندانه‌ دولتمردان‌ بود.
● بررسی‌ بازار و خودروهای‌ آن‌
از خودروهای‌ مطرح‌ شده‌، بیشترین‌ حجم‌ بازار متعلق‌ به‌ خودروهای‌ اقتصادی‌ خواهند بود كه‌ حدود ۷۰ درصد بازار ایران‌ را شامل‌ خواهند شد. خودروهای‌ این‌ كلاس‌ باید علاوه‌ بر ارزان‌قیمت‌ بودن‌، موتوری‌ قوی‌ و سیستم‌ تعلیق‌ مناسب‌ داشته‌ باشند و از ترمزهای‌ ایده‌آلی‌ نیز برخوردار باشند. در ضمن‌ هزینه‌ تعمیر این‌ خودروها نیز بطور متوسط‌ باید كم‌ باشد.
خودرو پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز در آینده‌ سعی‌ خواهد كرد خود را به‌ مرز این‌ كلاس‌ قیمتی‌ برساند، اما با این‌ حال‌، رسیدن‌ این‌ خودرو به‌ زیر ۵/۸ میلیون‌ تومان‌ هم‌اكنون‌ كمی‌ بعید به‌ نظر می‌رسد.
در این‌ بخش‌ از بازار، خودروهایی‌ برنده‌ خواهند بود كه‌ طراحی‌ بر اساس‌ تقاضای‌ بازار داشته‌ و حجم‌ صندوق‌ و داخل‌ خودرو مناسب‌ با خانواده‌های‌ قشر متوسط‌ جامعه‌ باشد.
● سال‌ ۸۵؛ سال‌ چالش‌
قیمت‌ بنزین‌، مدلهای‌ جدید، واردات‌ خودرو و مسائلی‌ مانند تحریم‌ احتمالی‌ ایران‌ سبب‌ شده‌ كه‌ سال‌ ۸۵ را بتوان‌ از پر چالش‌ترین‌ سال‌هایی‌ دانست‌ كه‌ خودروسازان‌ ایرانی‌ با آن‌ روبرو بوده‌اند، اما آیا خودرو ارزان‌ می‌شود؟ مطمئنا چنین‌ اتفاقی‌ حداقل‌ در سال‌ ۸۵ نمی‌افتد. آیا خودرو گران‌ می‌شود؟ در این‌ باره‌ هنوز برای‌ قضاوت‌ زود است‌.

امین‌ آزاد
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید