سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بارسلونا در قلمرو روسونری ها


بارسلونا در قلمرو روسونری ها
برای همه كسانی كه فوتبال را در اروپا دنبال می كنند آرزو این بود كه تیم های بارسلونا و آ.ث. میلان در فینال به هم برسند. اما تقدیر به گونه ای دیگر رقم خورد، حالا به جای یك بازی در فینال باید در مرحله نیمه نهایی شاهد دو بازی از این دو غول بزرگ فوتبال باشیم. این بازی نقطه جوش فوتبال در قاره سبز خواهد بود. بعد از حذف تیم های یوونتوس و اینترمیلان، ایتالیا در این مقطع تنها یك نماینده دارد كه نایب قهرمان دوره قبل نیز می باشد. در این مرحله اسپانیا با دوتیم بارسلونا و ویارئال بزرگترین شانس را دارد تا هر دو تیمش به فینال برسند تا برای اولین بار در تاریخ این جام دو تیم از اسپانیا برای قهرمانی مبارزه كنند. تیم بعدی این مرحله آرسنال است كه بار دیگر گام به مرحله نیمه نهایی گذاشته و شانس زیادی برای رفتن به فینال دارد. البته تنها مانع این تیم بازی برگشت در خانه ویارئال ملقب به زیردریایی های زرد این دوره از بازی هاست.
بازی های مرحله رفت نیمه نهایی طی امشب و فردا شب برگزار می شود كه امشب آث میلان در سن سیرو پذیرای بارسلوناست و فرداشب نیز در هایبوری آرسنال به مصاف ویارئال می رود. كاتالان ها برای این كه به دومین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا برسند به هیچ عنوان دست از مبارزه برنخواهد داشت.
فرانك ریكارد در مورد این بازی می گوید: این سخت ترین و مهمترین بازی ما در این فصل لیگ قهرمانان تا این مرحله می باشد.
وی افزود: یك بازی بسیار هیجان انگیز در برابر یك تیم بسیار قوی خواهد بود. به عقیده من آنان طی سال های اخیر در سطح بالایی قرار دارند و از گروهی بسیار قوی برخوردارند.
ریكارد در ادامه گفت: این دیدار برای شخص من معنای خاصی ندارد چرا كه من چه به عنوان بازیكن و چه سرمربی بیشتر با آنان روبه رو شده ام. تنها این دیدار یك بازی بسیار مشكل بین دو تیم بسیار قوی خواهد بود.ریكارد این بار نیز در برابر تیمی بازی خواهد كرد كه در دوره حضورش در آث میلان به همراه این تیم به سه عنوان قهرمانی رسیده است. به عقیده ریكارد این موضوع باعث نمی شود بازی با آث میلان برای او اهمیت زیادی پیدا كند.
بارسا برای تقابل با آث میلان تدابیر ویژه ای اتخاذ كرده است. آنها برای این كه ستاره برزیلی شان استراحت بیشتری كند او را در تركیب بازی با ویارئال قرار نداده بودند.
بارسلونا در این بازی «یتاگوموتا» و لیونل مسی ستاره آرژانتینی خود را در اختیار ندارد. از سوی دیگر رافائل ماركویز پس از بهبودی زودهنگام در تركیب اصلی قرار خواهد گرفت.
تنها بازیكن محروم این بازی دكو هافبك پرتغالی بارسلوناست كه با دریافت دومین كارت زرد در دیدار با بنفیكا دیدار رفت این تیم با آث میلان را از دست داد.
بارسلونا تا این لحظه در لیگ قهرمانان شكست نخورده است و در ۱۰ بازی گذشته خود تنها ۴ بار دروازه اش باز شده و در همین تعداد بازی ۲۱ گل به ثمر رسانده است. آمار گلهای زده این تیم در بازی های خارج از خانه می باشد.
بارسلونا ۱۳ سال پیش در فینال جام باشگاه های اروپا با پیروزی یك بر صفر مقابل یك تیم ایتالیایی به نام «سامیدوریا» فاتح این جام شد و این بار نیز تیم ایتالیایی دیگر را باید از پیش رو بردارد.
تیم های بارسلونا و آث میلان تاكنون ۹ بار با یكدیگر دیدار كرده اند كه در ۴ بازی میلانی ها به پیروزی رسیدند و كاتالان ها در سه بازی موفق به شكست حریف شدند.
مهمترین بازی آنها در فینال سیزدهمین دوره جام باشگاه های اروپا در سال ۹۴ بود كه در آتن تیم آث میلان موفق شد بارسلونا را كه رهبری آن بر عهده یوهان كرایف بود چهار بر صفر در هم بكوبد.
در این بازی بارسلونا با استراتژی مشخص برای رسیدن به یك نتیجه معقولانه پا به میدان میگذارد كه بتواند در بازی برگشت به راحتی از این مانع عبور كند.
تركیب احتمالی بارسلونا در این بازی در سیستم ۲-۴-۴ این گونه است كه ویكتور والدز درون دروازه جای دارد. كارلوس پویل، وان برونكوست، رافائل ماركویز، جولیانو بلستی در خط دفاع حضور دارند. ژاوی هرناندز، مارك وان بومل، گابریل گارسیا و رونالدینیو در خط میانی یكی از دشوارترین بازی های خود را با یكی از پرقدرت ترین خطوط میانی اروپا در پیش دارد. در خط حمله نیز ساموئل اتوئو در كنار لودویك ژیولی بازی می كند. به دنبال مصدومیت هنریك لارسن در دیدار روز جمعه مقابل ویارئال، این تیم در خط حمله با مشكلاتی روبه رو شده است.
●میلان آبروی ایتالیا
آث میلان بعد از یك بازی دشوار كه روز جمعه هفته گذشته مقابل همتای میلانی خود اینتر برگزار كرد، در لیگ قهرمانان اروپا امشب پذیرای بارسلوناست. آث میلان در حالی پا به این میدان می گذارد كه در ۵ بازی گذشته خود در سن سیرو ركورد ۱۳ گل زده را دارد. این تیم تنها در دو بازی گذشته خود ابتدا ۴ گل به بایرن و سپس سه گل به لیون زد تا به این مرحله برسد.
میلان تا این بازی در سن سیرو شكست نخورده و تنها باخت این فصل میلان به دیدار برگشت به آیندهوون برمی گردد كه با یك گل مغلوب شد. آث میلان در ۱۰ بازی قبلی خود تاكنون ۲۰ گل به ثمر رسانده و ۹ گل نیز خورده است.
این تیم در بازی با لیون تا مرز حذف شدن پیش رفت و تنها در فاصله ۴ دقیقه به پایان بازی بود كه روی بی تجربگی بازیكنان لیون دروازه حریف را باز كرد تا از خطر حذف شدن رها شود.
آث میلان در ۱۷ بازی خانگی مقابل حریفان اسپانیایی تاكنون به ۱۱ پیروزی و ۲ مساوی دست پیدا كرده و ۴ بار نیز مغلوب شده است. بر خلاف بارسلونا،كلكسیون افتخارات باشگاه آث میلان پر از افتخارات متعدد می باشد.
این تیم در زمانی كه جام باشگاه های اروپا با این نام در این قاره برگزار می شد، در سال های (،۹۰ ،۸۹ ،۶۹ ۶۳) به مقام قهرمانی رسیده است و در لیگ قهرمانان اروپا نیز در سال های (۲۰۰۳ و ۹۴) این عنوان را به دست آورده كه در مجموع افتخارات این تیم را به ۶ قهرمانی در اروپا رسانده است. این تیم فصل پیش در آستانه رسیدن به مقام قهرمانی در حالی كه با سه گل از لیورپول پیش بود پیروزی اش را ابتدا با تساوی سه بر سه عوض كرد و سپس در ضربات پنالتی نیز شكست خورد تا جام را به انگلیسی ها بدهد.
تیم آث میلان برای اولین بار در ورزشگاه سن سیرو در سال ۱۹۵۹ در مرحله مقدماتی جام باشگاه های اروپا با بارسلونا روبه رو شد كه دو بر صفر مقابل این تیم به پیروزی رسید.آث میلان با پیروزی در داربی شهر میلان روحیه بسیار خوبی را برای این مبارزه به دست آورده است. در این دیدار میلان باید به یك پیروزی پر گل دست یابد تا ذخیره خوبی برای دیدار برگشت داشته باشد. آنجلوتی ممكن است در این بازی هر سه مهاجم سرشناس تیمش اینزاگی، شوچنكو و جیلاردینو را به میدان بفرستد تا به برنامه های هجومی مورد نظرش برسد. میلان در خط میانی با میدانداری سیدورف، جنارو گاتوزو و كاكا عرصه را به بارسلونا تنگ خواهد كرد. قدرت بالای فیزیكی گاتوزو یكی از اهرم های فشار میلانی ها به بارسلوناست زیرا او به طور حتم در نبردهای تن به تن با چاشنی خشونت از كاتالان ها استقبال می كند. میلان در خط دفاع از كاهاكلاذره، الساندرو نستا، یاپ استام و پائولومالدینی سود می برد. درون دروازه نیز دیدا برزیلی مثل بازی های دیگر باید با واكنش های خوبش خیال این گروه را راحت كند. جدال این بازیكن برزیلی در جدال با رونالدینیو همتای او در بارسلونا جذابیت این دیدار را چند برابر می كند.
رونالدینیو تاكنون ۷ گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده كه این بازی می تواند باعث بیشتر شدن
گلهای او شود.شاید سخت ترین كار ممكن پیش بینی نتیجه این بازی باشد.●زیردریایی های زرد
ویارئال پدیده این فصل لیگ قهرمانان سرانجام به نیمه نهایی رسید. این تیم در حساس ترین بازی تاریخ باشگاه اسپانیایی باید در هایبوری به مصاف آرسنال برود.
داستان این تیم رویایی از مه سال ۱۹۹۷ آغاز شده، فرناندو رویگ با خرید بیشترین سهام این باشگاه به عنوان مرد شماره یك ویارئال معرفی شد تا در این باشگاه انقلاب بزرگی رخ دهد. در آن زمان همه مردم رویگ را دیوانه ای پنداشتند كه عقل خود را از دست داده است.
اما با گذشت تنها ۸ سال این تیم در بالاترین سطح فوتبال اروپا در حال درخشش است. زمانی كه این تیم از رقابت های دسته دوم در پایان سال ۹۷ به لالیگا راه یافت بزرگ ترین واقعه تاریخی این باشگاه به وقوع پیوست. در آن دوره هیچ كس فكر نمی كرد در یك دوره كوتاه این تیم پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.
این تیم همه ساله در دسته دوم تنها در میانه های جدول به زندگی خود ادامه می داد. ورزشگاه ال مادریگال تنها ۳۵۰۰ نفر گنجایش داشت. در حالی كه باشگاه از نظر مالی در شرایط بدی به سر می برد و نمای كلی باشگاه ناامیدكننده بود، فرناندو رویگ دست به كار شد. در آن زمان او به عنوان رئیس باشگاه شروع به كار كرد. در این باره خوزه مانوئل لیانسا مدیر اجرایی ویارئال می گوید: در جلساتی كه با رویگ برگزار می كردیم وقتی او از حضور در لالیگا صحبت می كرد حس عجیبی به من دست می داد و هیچ گاه فكر نمی كردم این رویا به حقیقت تبدیل شود.
مانوئل پلگرینی سرمربی شیلیایی ویارئال در این باره می گوید: صعود ما به لالیگا تاریخی بود و بهترین لحظه زندگی ورزشی من به حساب می آمد. از سال ۹۸ تاكنون ویارئال ۱۴بازیكن آرژانتینی را به استخدام درآورده است،همین امر باعث شده شیوه بازی ویارئال به تیم های آمریكای لاتین نزدیك باشد. رویگ مدیر باشگاه در این باره می گوید: خرید بازیكن آرژانتینی به دلیل پایین تر بودن قیمت آنها نسبت به سایر كشورها از نظر اقتصادی هم برای باشگاه مفید است. آرژانتینی ها با فوتبال آمیخته شده اند و این هنر با پوست و خون آنها عجین شده است.
●پیشرفت چشمگیر
بعد از صعود به لالیگا آنها در دو فصل پیاپی در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ قهرمان اینتر توتو شدند و در سال ۲۰۰۴ تا مرحله نیمه نهایی جام یوفا صعود كردند. این تیم در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ با ۶۵ امتیاز بعد از بارسلونا و رئال مادرید به مقام سوم رسید تا بعد از حضور در رقابت های مقدماتی لیگ قهرمانان به دور نهایی صعود كند. برای شهر ویارئال كه بعد از موناكو یكی از كوچك ترین شهرهای اروپایی به حساب می آید موفق شد به جمع بزرگان فوتبال دنیا ملحق شود. صعود از گروهی كه تیم های بنفیكا و منچستر یونایتد در آن حضور داشتند، در ابتدا بسیار بعید به نظر می رسید اما ویارئال به قدری خوب و با انسجام ظاهر شد كه با ۱۰ امتیاز و بدون شكست به عنوان تیم اول پا به مرحله یك هشتم نهایی گذاشت. گلاسكورنجرز و اینترمیلان دو قربانی دیگر ویارئال بودند.
ویارئال حالا باید در آوردگاهی سخت و طاقت فرسا به مصاف آرسنال برود. آنها برای دومین بار در این فصل باید به انگلستان سفر كنند. ویارئال در هر دو بازی با منچستر یونایتد به تساوی بدون گل رسید و با آمار سه گل زده و تنها یك گل خورده به دور بعدی رسید.
خاویر كالخا هافبك بازیگردان ویارئال درباره رویارویی با آرسنال نظر جالبی دارد. او می گوید: اگرچه آرسنال با ارائه یك بازی درخشان توانست یوونتوس را حذف كند و برتری كاملی نسبت به یوونتوس داشت اما تأكید می كنم بازی مقابل تیم ایتالیایی بسیار دشوارتر از مصاف با آرسنال است.
یوونتوس تیمی است كه در خط دفاعی قدرتمند است و بازیكنان آن از فیزیك بالای بدنی برخوردار هستند، در حالی كه آرسنال در تمامی سطوح میدان به طور شناور بازی می كند و تمایل زیادی به بازی هجومی دارد. همین امر باعث می شود ما فضای بیشتری در اختیار داشته باشیم.وی در ادامه افزود: بازی های این تیم را به طور كامل آنالیز كرده ایم. ما باید تلاش كنیم فضا را ازمهاجمان و هافبك های این تیم بگیریم، در زمان حمله نیز باید دو مدافع عقب تر از همه حضور داشته باشند تا در ضد حمله های پرشتاب آرسنال غافلگیر نشویم. آرسنال با تجربه تر از دوره های قبل در این بازی ها به نمایش پرداخته و چهره برجسته ای داشته است. آنها در خط دفاع از وجود بازیكنان جوانی سود می بردند كه طراوت خاصی به این مسئله داده است.
●صعود ویارئال معجزه نیست
به عقیده مانوئل پلگرینی راهیابی ویارئال تا این مرحله اصلاً شبیه معجزه نیست. وی در این باره می گوید: «نمی توان پیروزی تیم را ناشی از رویای به حقیقت پیوسته یا معجزه تلقی كرد. ویارئال بر اثر سختكوشی و بازسازی تیمی نیرومند در چند سال گذشته پیروز شد. بازیكنان ما در مقایسه با سایر تیم های حاضر در این مرحله در سطح پایین تری قرار داشته اند اما همه آنها عالی بازی كردند و به آنها افتخار می كنم.
پلگرینی در مورد رویارویی تیمش با آرسنال گفت: تردید نداشته باشید كه ویارئال در لندن تیم از پیش بازنده نیست. ما پیش از این بازی دو تجربه خوب مقابل منچستر یونایتد و گلاسكو رنجرز داریم كه ما را با فضای بازی با تیم های انگلیس به خوبی آشنا كرده است و ما از این بابت بیمی در دل خود راه نمی دهیم. آرسنال تیم نیرومندی است اما ما هم گروهی بزرگ هستیم كه تاكنون كارهای فوق العاده ای از خود به اجرا گذاشته ایم.
پلگرینی در بخشی از صحبت هایش در مورد مهار تیری آنری می گوید: آنری را می توان یكی از بهترین مهاجمان كنونی جهان به شمار آورد. سرعت خیره كننده و تكنیك فوق تصور و ضربات هولناك، او را در زمره بازیكنان استثنایی فوتبال قرار داده است. مهار او كار بسیار دشواری است اما غیرممكن نیست. باید تلاش كنیم با پرس سنگین او را هر چه بیشتر از پشت محوطه جریمه دور كنیم. البته این تنها وظیفه خط دفاع به حساب نمی آید. بازیكنان ما در لندن باید به طور كامل در كار دفاعی شركت كنند. تیم ما به زحمت به این مرحله رسیده است و نمی توان این موقعیت طلایی را به راحتی از دست داد. حضور در فینال آرزوی تمامی ۴۸ هزار نفر سكنه ویارئال است كه در اكثر بازی ها ما را در ورزشگاه مادریگال حمایت كردند.
●توپچی های لندن
آیا توپچی های لندن قادر به غرق كردن زیر دریایی های زرد خواهند شد. آرسنال با آگاهی از توانایی های حریف فردا شب در هایبری میزبان تیم شگفتی ساز ویارئال است.
آرسنال امیدوار بود در این بازی سول كمپل را در خط دفاع قرار دهد، اما با شكستگی بینی او در دیدار با پورتموث او نمی تواند در این بازی حساس تیمش را یاری دهد. آرسنال هم مثل اكثر تیم های حاضر در این مرحله در ۱۰ بازی گذشته خود در لیگ قهرمانان شكست نخورده كه این یك ركورد به حساب می آید. این تیم اگرچه در مرحله مقدماتی در گروهی نسبتاً آسان قرار داشت اما در دو مرحله بعدی رقیبان سرسختی همچون رئال مادرید و یوونتوس را از گردونه رقابت ها بیرون فرستاد. تیم فوتبال آرسنال دارای دفاعی آهنین است كه اكنون ۷۳۹ دقیقه دروازه اش بسته مانده است. این تیم دقیقاً از سومین بازی این فصل خود در لیگ قهرمانان مقابل اسپارتا پراگ گل دریافت نكرده تا دیدار با ویارئال. آخرین بار دروازه این تیم در دقیقه ۱۹ دیدار رفت برابر آژاكس توسط ماركوس روزنبرگ دفاع تیم هلندی باز شد. البته در آن بازی آرسنال بعد از این گل دوباره دروازه تیم هلندی را گشود و با سربلندی این كشور را ترك كرد. با این آماری كه ملاحظه می كنید برای ویارئال چه مقدار شانس پیروزی در بازی رفت قائل می شوید. البته بعد از بازی فوق العاده آرسنال در دیدارهای خارج از خانه این تیم از بازی برگشت مقابل ویارئال در خانه اش هیچ گونه هراسی ندارد.
آرسنال در این بازی با سیستم ۲-۴-۴ به میدان می رود. ینس لمان كه در ركورد گل نخوردن تیمش سهم عمده ای دارد، خواهان افزایش زمان گل نخوردنش است. او بعد از انتخابش به عنوان دروازه بان اصلی آلمان روحیه اش به حد زیادی افزایش یافته است. در خط دفاع اشلی كول، لورن امانوئل، ابو دیابی و كولوتوره دفاع آهنین آرسنالی ها را تشكیل می دهند. در خط میانی روبرت پیرس، فردی لیوندبرگ، فابرگاس و گیلبرتو حضور خواهند داشت و در خط حمله نیز تیری آنری به همراه خوزه آنتونیوریس بازی می كنند. البته در این بازی نیروهای ذخیره خوبی روی نیمكت آرسنال حضور دارند كه عبارتند از برگ كمپ وان پرسی، فلامینی و... كه در صورت نظر ونگر به كار گرفته می شوند.
●سال آرسنال
اگر آرسنال بتواند به فینال برسد آنری می تواند آرزو كند در ورزشگاهی كه جام جهانی را بالای سر برده احتمال دارد قهرمان اروپا نیز شود. وی در این باره می گوید: در پاریس همه می گویند امسال، سال آرسنال است چون فینال لیگ قهرمانان در ورزشگاه استادوفرانس برگزار می شود و این تیم نیز بازیكنان متعدد فرانسوی دارد.
وی در ادامه افزود: من در حومه پاریس به دنیا آمدم اما مانوئل ابو دیابی و آلكس سانگ در نزدیكی محل ورزشگاه استادو فرانس زندگی كرده اند.
آرسن ونگر در مورد حضور آرسنال تا این مرحله عقیده دارد: در سالهای اخیر در بهترین شرایط هم نمی توانستیم در بازی های اروپایی موفق شویم، اما اكنون شرایط كاملاً فرق كرده است. پس از حذف رئال و یوونتوس اكنون فقط به قهرمانی فكر می كنیم. وی در بازی تیمش مقابل ویارئال می گوید: آنها تیم قابل ستایشی هستند و نباید آنها را دست كم گرفت. اینتر میلان روی بی توجهی روی این مورد بود كه حذف شد و من به بازیكنان خود توصیه كرده ام كه باید هوشیارانه عمل كرد تا به راحتی به مقصد برسیم.
تیری آنری مهاجم آرسنال طی ۵ فصل حضور در آرسنال در ۱۰۱ بازی اروپایی این تیم را همراهی كرده و اگر بتواند در این بازی گل بزند تعداد گل های او به عدد ۵۰ خواهد رسید.آرسنال در صورت مهار بازیكنانی كلیدی و سرنوشت ساز نظیر خوان ریكلمه، فورلان، خوره ماری و... می تواند با پیروزی در این بازی شانس صعودش را برای بازی برگشت افزایش دهند.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید