شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کاهش سریع وزن؛ سراب یا واقعیت؟!


کاهش سریع وزن؛ سراب یا واقعیت؟!
آیا تا به حال به صفحه آگهی های برخی روزنامه ها و مجلات سری زده اید؟ حتماً اگر به این صفحه ها نگاهی كرده باشید، خواهید دید كه آگهی های بی شماری در مورد كاهش وزن سریع، انواع قرص ها و كپسول ها، انواع كمربندها و ژل ها در آنها به چشم می خورد.
برخی از این آگهی ها را با هم مرور می كنیم:
۵۰ كیلوگرم كاهش وزن در یك ماه؟! كمی با انصاف تر ۳۰ كیلوگرم كاهش وزن در یك ماه؟! باز هم كمی با انصاف تر ۲۰ كیلوگرم كاهش وزن در ۲۰ روز؟!
اما آیا چنین كاری ممكن است؟ آیا این تبلیغات واقعیت دارند؟ آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید كه به توصیه دوستان رفتار می كنید، نه متخصصان فن؟ آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید كه معتقدید هر جا گرانتر باشد، بهتر است؟ و ِآیا وقت آن نرسیده است كه به خود بگوییم شنونده باید عاقل باشد؟
حال كمی در مورد این تبلیغات سراب گونه بحث می كنیم. از نظر تغذیه یك كیلوگرم كاهش وزن، نیاز به حذف ۷۰۰۰ كیلوكالری انرژی دارد. در جوامع امروزی بدن یك زن طبیعی معمولاً به حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ كیلوكالری انرژی در روز نیاز دارد و این رقم در مورد مردان به طور متوسط بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ كیلوكالری متغیر است.
به این اعداد و ارقام به دقت نگاه كنید: ۳۰ كیلوگرم كاهش وزن به معنای حذف ۲۱۰۰۰۰ كیلوكالری انرژی است.
مثلاً اگر فرض كنیم یك خانم به حدود ۲۰۰۰ كیلوكالری انرژی در طول شبانه روز نیاز دارد، از تقسیم اعداد بالا تعداد روزهایی به دست می آید كه این خانم اگر هیچ غذایی نخورد ۳۰ كیلوگرم وزن كم خواهد كرد. (روز) ۱۰۵=۲۰۰۰-۲۱۰۰۰۰
آیا ممكن است كسی كه ۱۰۵ روز هیچ غذایی نخورد، باز هم زنده باشد آیا هنوز هم معتقدید كه می توان در طول یك ماه ۳۰ كیلوگرم وزن كم كرد. آیا اكنون بهتر درك نمی كنید كه چرا متخصصان فن تغذیه می گویند كاهش وزن ماهانه باید در محدوده ۲ تا ۴ كیلوگرم باشد تا خطری متوجه فرد رژیم گیرنده نباشد.
آیا می دانید استفاده از برخی داروهای لاغری باعث بروز افسردگی، اختلالات قلبی عروقی، ریزش مو، تغییر رفتار و خلق و خو، قطع قاعدگی، پوكی استخوان و... می شود و مصرف ژل های لاغری و استفاده از دستگاه های گران قیمت بدون رعایت رژیم غذایی مناسب، هیچ تأثیری در كاهش وزن شما نخواهد داشت.
حال كه كمی توضیحاتمان كامل شد، به بررسی انواع دیگری از این گونه تبلیغات می پردازیم.
رژیم درمانی كامپیوتری یا سرابی جدید با استفاده از تكنولوژی روز:
در این روش به جای بررسی و مشاوره رژیم درمانی با شما و تنظیم یك رژیم شخصی بر مبنای عادات و اطلاعات فیزیولوژیكی و اقتصادی شما، اطلاعاتی مثل سن، جنس، قد و وزن شما به كامپیوتر داده می شود و بر مبنای كتاب های آشپزی، یك رژیم غذایی كامپیوتری دریافت می كنید. از این روش در مؤسسات لاغری غیرمجاز، باشگاه های ورزشی زنانه، آرایشگاه ها و... استفاده می شود. اما این روش صحیح نیست، زیرا نمی توان به تمام افراد مراجعه كننده، بدون در نظر گرفتن عوامل مهمی مثل شرایط بیمار، وضعیت روحی، میزان فعالیت و ... یك نوع رژیم داد.
گروهی دیگر نیز رژیم درمانی می كنند، برای شما كلاس می گذارند و بدون آن كه شما را ویزیت كنند، برای همه یك نوع رژیم تجویز می كنند. به قول معروف اول از شما پول می گیرند و شما كه می دانید پول رفته دیگر باز نمی گردد، مجبورید هر چه می گویند گوش كنید، حتی اگر این گفته ها غلط باشد و حتی اگر با نحوه زندگی شما سنخیت نداشته باشد، باردار باشید یا بیمار كلیوی و یا ناراحتی اعصاب داشته باشید یا بیماری كبدی، بیماری قلبی داشته باشید یا نقرس و ... هیچ تفاوتی نمی كند. شما بر مبنای كالری، رژیم دریافت می كنید و بعد از اتمام كلاس به حال خود واگذار می شوید و هیچ پیگیری صورت نمی گیرد.
ِآیا می دانید رژیم درمانی، آمیزه ای از علم و هنر است و رژیم غذایی مورد تأیید متخصصین تغذیه، رژیمی است كه فقط برای شخص شما و با توجه به سن، جنس، نوع فعالیت، شرایط زندگی، میزان درآمد و ... طراحی شده است و متخصصان تغذیه باید در طول رژیم درمانی به وسیله مشاوره با شما مشكلات به وجود آمده را مرتفع كنند و حتی گاهی رژیم درمانی را با شرایط جدید ادامه دهد. به عنوان مثال به خانمی كه قصد كاهش وزن دارد و باردار می شود، در زمان بارداری به هیچ عنوان نباید اجازه كاهش وزن داد. چرا كه این امر، باعث بروز مشكلات بی شماری برای مادر و جنین می شود.
آیا بهتر نیست به جای هزاران بار استفاده از رژیم های غیراصولی، فقط یك بار با یك مشاور تغذیه مشورت كنید و سپس با كاهش وزن تدریجی، علاوه بر كمك به سلامتی، بدنی زیبا داشته باشید؟
ِآیا بهتر نیست به جای تعویض پزشك و استفاده از داروهای متعدد، فقط یك بار به خود بگویید كه من می توانم و فقط یك بار به خود ثابت كنید كه می توانید به وزن ایده آل خود برسید و با استفاده از آموزشهای لازم و به كار بستن رژیم كنترل وزن، در وزن ایده آل خود بمانید و در آخر، آیا هنوز وقت آن نرسیده است كه قهرمان باشیم، نه به دنبال قهرمان بگردیم؟
●راه حل چیست؟
بهترین روش برای كاهش وزن، استفاده از یك رژیم غذایی متعادل است كه توسط متخصصان رژیم درمانی تنظیم می شود. ضمن آن كه برای نتیجه گیری بهتر می توانید از ورزش و فعالیت بدنی نیز استفاده كنید تا سریعتر به وزن مطلوب و تناسب اندام برسید.
●●توصیه های مهم:
۱- با رژیم های غیراصولی و غیرعلمی به یك باره وزن خود را پایین نیاورید (حد مجاز برای كاهش وزن حدود ۴ كیلوگرم در ماه است).
۲- تا رسیدن به رژیم كنترل وزن كه باعث می شود وزن شما در حد مورد دلخواهتان ثابت باقی بماند، با مشاور تغذیه خود همكاری كنید.
۳- هیچ گاه ورزش و فعالیت جسمی را فراموش نكنید.
مجید حسن قمی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید