سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کودکان به آب بیشتری نیاز دارند


کودکان به آب بیشتری نیاز دارند
آب، به ثابت نگه داشتن وزن كمك می كند و فایده های زیادی دارد.كودكان در طول روز مقادیر زیادی آب میوه و شیر می خورند، اما همیشه خوردن آب را فراموش می كنند. مخصوصاً در فصل تابستان و در هوای گرم و شرجی. هوای شرجی دشمن آب بدن است، زیرا تعرق در آب و هوای شرجی زیاد می شود و میزان آب بدن به سرعت كم می شود.
آب سالم، هیچ نوع نیتراتی ندارد و به همین دلیل سلامتی كودكان را تضمین می كند. علاوه بر این، هضم غذا آسان می شود، از یبوست جلوگیری می كند و برای تنظیم فشار خون حیاتی است. انتقال اكسیژن و نیتروژن به سلولها آسان تر می شود و دمای بدن ثابت می ماند.
كودكان به اندازه بزرگترها به آب نیاز دارند. تقریباً به ازای هر هزار كالری یك لیوان پر از آب. برای نوزادان كه نمی توانند این میزان آب بنوشند، همان شیر و آب میوه كافی است، اما اندازه گیری دقیق این میزان اجباری نیست. تنها كافی است به كودكان یاد داد هنگامی كه تشنه هستند، فوراً آب بنوشند.
در برنامه غذایی روزانه هم بین وعده های غذایی حتماً باید آب در نظر گرفته شود.به دلیل آنكه آب به تنظیم دمای بدن كمك می كند، از آن می توان به عنوان داروی مؤثر برای پایین آمدن دمای بدن هنگام تب یا گرمازدگی استفاده كرد.
هر دو بیماری به خاطر كمبود آب است و كودكان بیشتر در فصل تابستان به كمبود آب مبتلا می شوند.
كسالت ناشی از گرما، هنگامی رخ می دهد كه بدن آب زیادی از دست داده باشد. دلشوره، خستگی و عرق از نشانه های كسالت ناشی از گرما است. خوشبختانه این وضعیت در كودكان زیر ۱۲ سال بسیار نادر است. اما هنگامی كه كودكان زمانی طولانی خارج از خانه بازی كنند و خوردن آب را فراموش كنند، می تواند اتفاق بیفتد.
برای پیشگیری از كسالت ناشی از گرما یا همان گرمازدگی، بچه ها باید جایی بازی كنند كه دسترسی آسان به آب داشته باشند. برای این كار می توان بطری های مخصوصی را همیشه در ماشین یا حیاط قرار داد و همیشه زمانی را به عنوان میان وعده آبخوری، تعیین كرد، مثل میان وعده های معمولی.
مخصوصاً برای كودكانی كه به طور طبیعی پرجنب و جوش هستند. بهتر است قبل از ورود به زمین بازی ۲‎/۵ لیوان به كودكان آب داد و متقاعدشان كرد كه هر نیم ساعت یك بار، آب بنوشند.خوردن زیاد آب مخلوط با شكر یا نمك، اصلاً توصیه نمی شود، زیرا كودكان سالم هنگام تعرق، نمك زیادی از دست نمی دهند. آب كافی است.
●گرمازدگی
هنگام گرمازدگی، بدن نمی تواند خودش را خنك كند و به همین دلیل درجه حرارت بدن بالا می رود و اگر این وضعیت ادامه پیدا كند، تا حدی افزایش می یابد كه به مرز خطر برسد. افراد گرمازده را سریعاً باید از جای گرم به جای خنك منتقل كرد. كمبود آب یكی از اثرات گرمازدگی است با نوشیدن مقادیر فراوان آب جبران خواهد شد. بیشتر كودكان هنگامی گرمازده می شوند كه والدین بی توجه، آنها را در صندلی پشتی ماشین درحالی كه شیشه پنجره هم كاملاً بسته است، رها كرده اند. در یك روز گرم دمای داخل ماشین می تواند به ۱۴۰ درجه سانتیگراد هم برسد. نوجوانان و بچه های كوچكتر در كمتر از یك ساعت با این درجه حرارت می میرند.والدین هرگز نباید كودكان خود را تنها در ماشین رها كنند و اگر فكر می كنند كودكشان گرمازده شده، باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرند.
●آب بهتر از هر چیزی
شاید شنیده باشید كه ۱۵ درصد از نسل جدید بچه مدرسه ای ها چاق یا خیلی چاق هستند. این كودكان وقتی بزرگتر می شوند و به سن بلوغ می رسند، سریعتر از سایرین به بیماریهای قلبی و عروقی دچار می شوند. كودكان برای آنكه یك زندگی سالم را شروع كنند، به جای نوشابه كه هیچ ارزش غذایی ندارد، به آب نیاز دارند. آب میوه های طبیعی كه به آنها شكر و مواد چاق كننده اضافه نشده است نیز می تواند جایگزین مناسبی برای آب باشد.
نباید فراموش كرد كه رفتارهای غذایی والدین بر كودكانشان تأثیر عمیقی دارد. اگر كودكان ببینند والدین آب می نوشند، آنها هم بیشتر رغبت پیدا می كنند كه در وعده های غذایی شان آب را بگنجانند. علاوه بر آب، شیر هم بسیار مهم است و در وعده های غذایی باید منظور شود. كودكان پس از آب، به كلسیم نیاز دارند تا بتوانند رشد كنند.
●فلوراید، فراموش نشود
حالا برنامه غذایی كم كم كامل می شود. آب، شیر و... فلوراید! آخرین چیزی كه در برنامه غذایی مهم است و باعث استحكام دندانها و استخوانها می شود، فلوراید است. كودكان بالای ۱۴ سال بیش از كوچكترها به فلوراید نیاز دارند. به طور كلی، آب نوشیدنی، اگر مقدار بسیار كمی فلوراید داشته باشد، می تواند ذخیره مناسبی برای دندانها باشد.
در آب نوشیدنی شهری، مقداری فلوراید می ریزند، اما تعدادی از تصفیه كننده های آب، از عبور مواد سنگین معدنی و فلوراید جلوگیری می كنند. در این صورت مشورت با دندانپزشك یا پزشك خانوادگی ضروری است. دندانپزشك می تواند مقدار مورد نیاز فلوراید را برای دندان كودك پیش بینی كند و تركیباتی را معرفی كند كه حاوی فلوراید هستند و می توان به آب اضافه كرد. فلوراید، در شیر مادر موجود است و نوزادان كه از شیر مادر تغذیه می كنند، نیاز به آب فلوراید دار ندارند. آب فلورایددار مخصوص كودكان بزرگ است!
مهدا جهانگیر
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید