شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سئوالات عمومی در رابطه با تخم مرغ


سئوالات عمومی در رابطه با تخم مرغ
۱- علل ایجاد لكه های خونی در تخم مرغ چیست ؟
گاهی اوقات لكه های كوچك خون ( كه گاهی تكه های گوشتی نامیده می شود ) در زرده تخم مرغ دیده می شود. این لكه ها دلیل بر نطفه دار بودن تخم مرغ نیست ، بلكه به علت پارگی عروق خونی ( مویرگهای دیواره اویدوکت ) بر روی زرده در طی شكل گیری تخم مرغ بوجود می آیند. اكثر این تخم مرغها در زمان درجه بندی تخم مرغ جدا می شوند ولی ممكن است تعدادی بطور اتفاقی جدا نشوند. بسته به سن تخم مرغ آب از آلبومین به زرده منتقل می شود كه این عمل باعث رقیق شدن این لكه خونی می شود.بنابراین مشاهده یك لكه خونی در زرده تخم مرغ دقیقاً وابسته به تازگی تخم مرغ می باشد لازم به ذكر است این تخم مرغها برای مصرف مشكلی ندارند. در صورت تمایل می توان این لكه خونی را بوسیله نوك چاقو برداشت.
۲ - چرا بعضی از تخم مرغهای پخته شده دارای یك حلقه سبزرنگ بدور زرده می باشند ؟
علت تشكیل این حلقه , كه بدون ضرر نیز می باشد , تركیب گوگرد و آهن در تخم مرغهایی كه زیاد پخته شده اند یا به سرعت خنك نشده اند می باشد.
۳- آیا تفاوتی بین تخم مرغهای دارای پوسته سفید و قهوه ای وجود دارد ؟
خیر ، رنگ پوسته وابسته به نژاد مرغ بوده و هیچ ربطی به كیفیت ، مواد غذایی ، طعم و نوع پخت ندارد. از آنجایی كه مرغان تخم گذاری كه تخم مرغی با پوسته قهوه ای می گذارند از لحاظ جثه كمی بزرگتر هستند بنابراین به غذای بیشتری نیاز دارند در نتیجه تخم مرغهای قهوه ای معمولاً گرانتر از تخم مرغ های سفید می باشد.
۴- تا چه مدت می توان تخم مرغ را نگهداری كرد ؟
تخم مرغهای تازه را میتوان در جای خنك در كارتن حداقل ۵-۴ هفته بعد از بسته بندی نگهداری نمود. اگر بتوان تخم مرغهای خریداری شده را سریعاً در یخچال نگهداری نمود كاهش كیفیت تخم مرغ خیلی جزئی می باشد. تخم مرغ پخته شده را نهایتاً تا یك هفته میتوان در یخچال نگهداری نمود.
۵- بهترین روش نگهداری تخم مرغ چه می باشد ؟
نگهداری تخم مرغها در داخل كارتن بهترین روش نگهداری تخم مرغ می باشد ، زیرا تخم مرغها میتوانند بوهای داخل یخچال را جذب كنند.
۶- آیا می توان تخم مرغ را خام مصرف كرد ؟
خطر مسمومیت غذایی در اثر مصرف تخم مرغ خام و یا نیم بند بیشتر است. بهتر است غذاهایی كه با تخم مرغ خام یا نیم بند سرو می شود مصرف نشود.
۷- تكه های نخی شكل سفید رنگ در سفیده تخم مرغ چه می باشد ؟
این رشته ها را در داخل سفیده " شالاز " می نامند كه دلیل بر خرابی تخم مرغ نبوده و كاملاً خوراكی می باشد. این پرده شالاز باعث نگهداری زرده در مركز سفیده ضخیم می شود.
۸- آیا تخم مرغ یك غذای اقتصادی می باشد ؟
امروزه تخم مرغ یكی از بهترین خریدهای خوراكی است. تخم مرغ حاوی درصد پروتئین بالا و دارای تعدادی از ویتامینها و مواد معدنی با ارزش بوده با توجه به این واقعیت كه قیمت خیلی ارزانی دارد.
۹- آیا ارزش غذایی تخم مرغ نطفه دار بالاتر است ؟
خیر ، تخم مرغ نطفه دار بخوبی تخم مرغ بدون نطفه نگهداری نشده و از نظر قیمت تولیدی نیزگرانتر می باشد.
۱۰- چرا بعضی از تخم مرغهای پخته شده به سختی پوست كنده می شود ؟
تخم مرغهای تازه ممكن است به سختی پوست كنده شوند. وقتی این تخم مرغها را به مدت یك هفته تا ده روز انبار كنند بعد از پختن معمولاً راحت تر پوست كنده می شوند.
۱۱- چرا گاهی سفیده تخم مرغ ابری شده یا حاوی كریستالهای زرد یا سبزرنگ می باشند ؟
ابری بودن سفیده خام بدلیل وجود دی اكسیدكربن بوده كه فرصت خارج شدن از پوسته را نداشته است و دلیلی بر خیلی تازه بودن تخم مرغ می باشد. حضور بلورهای زرد یا سبز در سفیده خام بعلت حضور ریبوفلاوین می باشد.


ترجمه و گردآوری: گروه علمی و پژوهشی شرکت تلاونگ
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید