پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زندگی مشترک و تغییر وزن


زندگی مشترک و تغییر وزن
زندگی مشترك در كنار همسر برای خانم ها، دلیلی برای خوردن بیشتر مواد غذایی غیرمغذی و در نتیجه افزایش وزن است.اما خلاف این موضوع در مورد مردان صادق است و این زندگی مشترك در طول زمان، منافع زیادی برای سلامتی آنان دارد.
رژیم درمان ها در دانشگاه نیوكاسل معتقدند كه هر دو شریك (زن و مرد) سعی در موردپسند بودن و تاثیرگذاری بر دیگری در طول مدت ماه عسل دارند و بنابراین عادات غذایی آنها به شیوه ای كه دیگری می پسندد، تغییر شكل می یابد و سبب می شود كه مردان بیشتر وعده های سبك مثل سالاد، میوه و سبزی را مصرف كنند، در حالی كه زنان، مواد غذایی حاوی خامه، بشقاب های سنگین تر مثل پاستا با سس فراوان و... را انتخاب می كنند، چیزی كه ممكن است خوشایند شریكشان باشد.
در همین رابطه، مطالعه ای بر ۲۰ زوج آمریكایی انجام شد كه در نتیجه مشخص گردید، مردان مصرف گوشت را كاهش می دهند، اما میزان مصرف گوشت در خانم ها افزایش نشان می دهد.
تحقیق دیگری كه بر ۹۰۴۳ بزرگسال كه در آمریكا ازدواج كرده بودند انجام شد، نشانگر آن است كه زنان با ازدواج اضافه وزن پیدا می كنند و زمانی كه جدایی پیش می آید وزن، كاهش می یابد.
بنابر گزارش های موجود از مركز تحقیقات تغذیه دانشگاه نیوكاستل كه در مجله تخصصی سلامت تغذیه به چاپ رسیده است: خانم ها هنوز ركورددار تاثیرگذاری طولانی مدت بر عادات غذایی و سبك زندگی زوج ها هستند، چنانچه آنها هنوز نقش سنتی در خرید، پخت و تهیه غذای خانواده را به عهده دارند.
این گزارش براساس بررسی یافته های گوناگون در پروژه های تحقیقی متفاوت از انگلستان، آمریكای شمالی و استرالیا به دست آمده است كه همگی به رفتارهای خوراكی و سبك زندگی می پردازند كه بخشی از آن مربوط به متاهلان است.
این تحقیقات همچنین نمایانگر آن است كه در زندگی مشترك، خانم ها بیشتر به سوی اضافه وزن و افزایش مصرف غذاهای پرچرب و شیرین روی می آورند. از طرف دیگر مردان به كاهش غذاهای بد (غیرمغذی) می پردازند و این عادت پذیری از زمانی كه زندگی با همسرانشان را شروع می كنند، اتفاق می افتد، در حقیقت وقتی زندگی با همسرانشان را آغاز می كنند كمتر به مصرف چربی و شكر می پردازند و مصرف سبزیجات را افزایش می دهند.
مورد دیگر این است كه خانم ها از غذا به عنوان مسكن در مواجهه با استرس های احساسی استفاده می كنند و وقتی رابطه ای پایان می پذیرد، متوجه این اضافه وزن می شوند، در حالی كه چنین چیزی در مردان مشاهده نشده است.
تنها یك تحقیق وجود دارد كه ذكر می كند هم زنان و هم مردان، هر دو، وقتی زندگی مشترك را شروع می كنند دچار اضافه وزن می شوند كه به نظر می رسد مربوط به تخصیص زمان كمتر به ورزش و فعالیت های بدنی باشد.یك دلیل كلیدی برای تغییر در عادات غذایی، طبیعتی سمبولیك دارد، چرا كه غذا عاملی برای ایجاد رابطه است.
تعداد زیادی از زوج ها بیان می كنند كه غذا یكی از موارد اصلی در ارتباط است و مثلاً عصرانه خوردن با هم و در كنار هم را جزو بسیار مهمی از روابط خود می دانستند.
دكتر آمیلینا لیك- متخصص رژیم درمانی و تغذیه- می گوید: شما نمی توانید تقصیر یك سبك زندگی ناسالم یا رژیم غذایی غیرمغذی را تنها به گردن شریك زندگی تان بیندازید، همان طور كه موارد بسیار زیاد دیگری هستند كه بر عادات غذایی و رفتاری شما تاثیر گذارند.
در حقیقت تحقیقات نمایانگر آن است كه همسر شما تاثیر بسیار زیادی بر شیوه زندگی شما دارد و افرادی كه سعی می كنند زندگی سالم تری داشته باشند، باید به این نكته توجه ویژه ای داشته باشند.
زوج هایی كه با هم ازدواج می كنند باید سعی كنند تا از فرصتی كه در ماه عسل پیش می آید، برای ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی و شیوه زندگی خود به وسیله تمرین و حمایت از یكدیگر، استفاده كنند.
و اما زوج هایی كه مدت زمان بیشتری از زندگی آنها می گذرد باید به خاطر داشته باشند كه هرگز برای ایجاد تغییرات دیر نیست . ولی باز هم این كار یك كار انفرادی نیست و هر دو نفر باید در آن سهیم باشند!
صدف كوه كن
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید