جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کالبد شکافی دوربین دیجیتال Canon PowerShot S۸۰


کالبد شکافی دوربین دیجیتال Canon PowerShot S۸۰
Canon PowerShot S۸۰ كه از نسل مدلهای S۶۰ و S۷۰ می باشد یك دوربین قدرتمند ۸ مگاپیكسلی همراه با یك لنز ۱۰۰- ۲۸ میلی متری، نمایشگر LCD بزرگ ۲.۵ اینچی و پردازنده DIGIC II است.
دوربین Canon PowerShot S۸۰ كه از نسل مدلهای S۶۰ و S۷۰ می باشد یك دوربین قدرتمند ۸ مگاپیكسلی است که یك لنز ۱۰۰- ۲۸ میلی متری، یک نمایشگر LCD بزرگ ۲.۵ اینچی و پردازنده DIGIC II همراه دارد.
S۸۰ بسیاری از ویژگی ها و امكانات دو مدل هم خانواده پیشین خود را به مانند كنترل كامل دستی، لامپ كمكی سیستم فوكوس خودكار، تقویت لنز از طریق لنزهای جانبی و حالت فیلمبرداری به صورت VGA را در خود جمع كرده است. اما برخلاف آن دو كه دارای حافظه CompactFlash هستند، S۸۰ از كارت حافظه SD یا Secure Digital استفاده می كند.
●طراحی و ابعاد
در نگاه اول بدنه براق و زیبای این دوربین نظر شما را به خود جلب می كند. نه خیلی كوچك است و نه خیلی بزرگ، به گونه ای كه می توانید آن را با یك دست نگه دارید.
۲۲۵ گرم وزن و ابعاد ۴.۱ در ۲.۲ در ۱.۵ اینچ، S۸۰ را یكی از كوچكترین مدل‌ها در این كلاس (Wide-Angle – دوربین های مجهز به لنزهایی با بزرگنمایی كم و زاویه دید باز) كرده است (S۸۰ نسبت به S۷۰ هم سبك تر و هم كوچكتر است).
نحوه قرار گیری دكمه های Menu و تنظیمات نسبت به مدلهای مشابه قبلی تفاوت كرده است. صفحه نمایش به منظور مشاهده عكس ها و فیلم های گرفته شده با فشردن یك دكمه روشن می شود و احتمال اینكه این مسئله به طور تصادفی اتفاق بیافتد، زیاد است. همان طور كه قبلا گفته شد بر خلاف S۷۰ كه یك صفحه نمایش ۱.۸ اینچی دارد، S۸۰ از یك صفحه نمایش ۲.۵ اینچی با وضوح تصویر ۱۱۵.۰۰۰ پیكسل و از نوع TFT بهره می برد كه دید آن در هوای آزاد مطلوب است. در بالای LCD چشمی قرار دارد كه می توانید در مواقعی كه شارژ باطری كم است تنها از آن استفاده كنید كه البته از این طریق تنها قادرید ۸۰ درصد مناظر را مشاهده كنید.
در سمت راست LCD كلید چهارجهته ای قرار دارد كه علاوه بر حركت در منوها و انتخاب تنظیمات، در حالت عكسبرداری وظایف زیر را بر عهده دارد:
• به سمت بالا: انتخاب ISO (خودكار، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰)
• به سمت پایین: تنظیم فوكوس به طور دستی (Manual focus)
• به سمت چپ: عكسبرداری در حالت Macro (عكسبرداری از فاصله خیلی نزدیك - ماكروی ۴ سانتی متری)
• به سمت راست: تنظیمات فلاش (خودكار، خاموش، روشن)
یكی از مشكلات طراحی این دوربین، پایین بودن كیفیت ساخت درب محل قرارگیری باطری و كارت حافظه است كه البته بهتر بود بر روی مكانیزم بسته و قفل شدن آن بیشتر كار می شد. همچنین زمانی كه دوربین بر روی پایه قرار دارد دسترسی به باطری و كارت حافظه وجود ندارد.
●عكسبرداری
با كنار كشیدن درب كشویی محافظ، لنز بیرون می آید و صفحه نمایش نیز روشن می شود. در این حالت دوربین آماده عكسبرداری است. لنز S۸۰ به مانند S۷۰ دارای زوم اپتیكال ۳.۶ برابر است، عملكرد خوبی دارد و محدوده وسیعی را در بر می‌گیرد. در قسمت راست و بالای لنز، لامپ كمكی سیستم فوكوس خودكار (AF-assist lamp) قرار دارد كه علاوه بر كمك به فوكوس كردن دوربین در نور كم، به منظور شمارنده معكوس حالت Self-Timer و كاهش رنگ قرمز بازتاب شده از چشم انسان (redeye) به كار می رود.
فلاش S۸۰ نیز همان فلاش S۷۰ می باشد و محدوده كار آن برای حالت wide-angle بین ۰.۵۵ تا ۴.۲ متر و برای حالت telephoto بین ۰.۵۵ تا ۲.۰ متر می باشد (هر دو در Auto ISO) كه عملكرد آن بالاتر از حد متوسط است. البته در صورت نیاز به قدرت فلاش بیشتر، امكان اتصال فلاش جانبی به دوربین وجود دارد (توجه داشته باشید كه فلاش جانبی همزمان با فلاش اصلی دوربین عمل می كند). همچنین علاوه بر قرار دادن عملكرد فلاش بر روی حالت خودكار، امكان تغییر شدت روشنایی فلاش نیز وجود دارد (+/- ۲.۰ EV). یكی دیگر از امكانات جالب فلاش S۸۰، تنظیم زمان عملكرد فلاش با توجه به زمان باز و بسته شدن شاتر می باشد كه این كار با انتخاب حالت ۱st-curtain و یا ۲st-curtain امكان پذیر است.
به طور كلی ۹ حالت برای عكسبرداری وجود دارد كه عبارتند از:
• Auto: در این حالت تمام تنظیمات به طور خودكار صورت می گیرد و شما تنها با فشردن یك دكمه می توانید به شكار صحنه ها بپردازید.
• SCN یا Special Scene: در این حالت تنظیمات از پیش تعیین شده ای بسته به موقعیت مكانی و جوی شما قابل دسترسی است كه عبارتند از:
Portrait (عكس از چهره)، Landscape (عكس از منظره)، Night Scene (عكس از مناظر در شب)، Foliage (عكس از درختان و گیاهان)، Snow (عكس در برف)، Beach (عكس در ساحل)، Fireworks (عكس از آتش بازی)، Underwater (عكس در زیر آب)، Indoor (عكسبرداری در داخل خانه)، Kids & Pets (عكس از كودكان و حیوانات اهلی)، Night Snapshot (عكس در شب) و Digital Macro.
• My Colors: این حالت به شما اجازه می دهد كه شدت رنگ صحنه ای كه قرار است از آن عكس بگیرید را تغییر دهید. به عنوان مثال می توانید تصویر را روشن تر یا تیره تر كنید و یا شدت رنگ آبی، سبز و قرمز را به طور مجزا افزایش دهید.
• Stitch Assist: ایجاد تصاویر پانورما در این قسمت امكان پذیر است.
• P یا Program AE: این حالت به مانند حالت Auto می باشد با این تفاوت كه دسترسی به تنظیمات و منو ها فعال می باشد.
• TV یا Shutter-speed priority AE: امكان تنظیم سرعت شاتر در این حالت وجود دارد.
• AV یا Aperture-priority AE: امكان تنظیم میزان گشودگی شاتر در این حالت وجود دارد.
• M یا Manual Exposure: در این حالت امكان تنظیم سرعت و میزان گشودگی شاتر با هم وجود دارد.
• Custom: حالت سفارشی كه تنظیمات از پیش تعیین شده شما در آن ذخیره شده است.
در تمامی حالات بالا S۸۰ امكان عكسبرداری در رزولوشن های زیر را به شما می دهد:
• Small با ۶۴۰ در ۴۸۰ پیكسل
• Medium ۳ با ۱۶۰۰ در ۱۲۰۰ پیكسل
• Medium ۲ با ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیكسل
• Medium ۱ با ۲۵۹۲ در ۱۹۴۴ پیكسل
• Large با ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیكسل
علاوه بر موارد بالا، امكان انتخاب میزان فشردگی تصاویر نیز وجود دارد:
• Normal
• Fine
• Superfine
عملكرد S۸۰ در عكسبرداری به طور پی در پی بسیار خوب است. میزان تاخیر بین آنها تقریبا یك ثانیه می‌باشد. همچنین می توان به قابلیت هیستوگرام زنده در حین عكسبرداری اشاره كرد.
یكی از مشكلات S۸۰ عدم پشتیبانی از فرمت تصویری RAW می باشد كه این مسئله در مورد مدلهای پیشین وجود نداشت.
●فیلمبرداری
S۸۰ در حالت فیلمبرداری نیز به خوبی عمل می كند. شما می توانید در یكی از تنظیمات زیر فیلمبرداری كنید:
• وضوح تصویر ۱۰۲۴ در ۷۶۸ و ۱۵ فریم در ثانیه
• وضوح تصویر ۶۴۰ در ۴۸۰ و ۱۵ یا ۳۰ فریم در ثانیه
• وضوح تصویر ۳۲۰ در ۲۴۰ و ۱۵ یا ۳۰ فریم در ثانیه
• وضوح تصویر ۱۶۰ در ۱۲۰ و ۱۵ فریم در ثانیه
فیلم ها به صورت AVI ذخیره می شوند و به دلیل حجم بالای آنها نمی توانید مدت زمان بالایی فیلم بگیرید.
●نمایش تصاویر و فیلم ها
حال زمان آن فرا رسیده تا به تماشای عكس ها و فیلم هایی كه گرفته اید، بنشینید. در دوربین دو حالت شطرنجی و Scroll تصاویر وجود دارد كه جابجایی بین این دو حالت نیز به سادگی امكان پذیر است. می توانید بر روی تصاویر مورد نظر زوم كنید، صدا ضبط كنید، آنها را به صورت Slide Show در آورید و مشخصات هر عكس را مشاهده كنید.
نمایش فیلم ها نیز مشابه نمایش تصاویر است. علاوه بر Control Panel قوی كه برای نمایش فیلم ها وجود دارد، شما می توانید به ویرایش آنها بپردازید.
برای اینکه شاهكارهای هنری خود را به كامپیوتر منتقل كنید، قبلا باید نرم افزار Browser تصاویر و فیلم ها را كه همراه CD دوربین عرضه می شود، نصب كرده باشید. در اینصورت با استفاده از كابل USB به راحتی آنها را منتقل كنید. S۸۰ به منظور انتقال سریعتر تصاویر از پورت پر سرعت USB ۲.۰ پشتیبانی می كند. همچنین امكان مشاهده تصاویر و فیلم ها بر روی تلویزیون توسط كابل AV و چاپ مستقیم تصاویر نیز وجود دارد.
●سایر مشخصات
S۸۰ به مانند S۶۰ و S۷۰ از یك باطری لیتیومی بهره می برد كه متناسب با این كلاس است و می توانید با آن ۲۰۰ عكس بگیرید. زمان شارژ شدن كامل آن هم در حدود ۹۰ دقیقه می باشد.
یك كارت حافظه SD ۳۲ مگابایتی همراه دوربین می باشد كه با این حجم حافظه و با بالاترین كیفیت عكسبرداری (وضوح تصویر: Large و كیفیت: Superfine) تقریبا می توانید ۸ عكس بگیرید كه این مقدار با استفاده از یك كارت ۵۱۲ مگابایتی ۱۳۹ عكس است. به همین دلیل پیشنهاد می شود كه یك كارت حافظه ۵۱۲ مگابایتی یا ۱ گیگابایتی تهیه كنید.

احسان عباسی
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید