شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


موش در خط پایان!


موش در خط پایان!
یك كتاب طالع بینی چینی دستش گرفته بود و چند ساعتی بود كه صدای خنده و سروصدای خودش و دوستانش همه خانه را پر كرده بود. از هر طرف اتاق یك نفر فریاد می زد و می خواست خصوصیات خودش را با توجه به سال تولدش بداند. كم كم فراموش كرده بودند كه نباید راز سال تولدشان فاش بشود!
صدای «من چی ام؟ تو چی هستی؟» فضا را پر كرده بود! دست از سر خصوصیات خودشان كه برداشتند مشتاق شدند بدانند چه كار و حرفه ای برای آنها مناسب است و شریك آینده زندگیشان را از كدام ماه و سال انتخاب كنند و ...
... خلاصه یك نصف روز سرشان حسابی گرم گرم شد. سرانجام یكی پرسید حالا اینها چی هست؟ از كجا می گویند فلانی متولد سال اسب است و آن یكی اژدها و ... ماجرا جدی تر شد و یك كم به فكر رفتند و چند نفری هم نظرات نه چندان درستی دادند اما همه ماجرا را به سال نو چینی ها و داستان های مربوط به آن ربط می دادند.
●آغاز ماجرا
مراسم و اعتقادات مربوط به سال نوی چینی ها به ۲۶۰۰ سال پیش از میلاد بازمی گردد در آن زمان برای نخستین مرتبه امپراتور «Huang Ti» استفاده از چرخه «زودیاك» یا منطقه بروج را مطرح و مرسوم كرد. در داستانها و اسطوره های این مردم آمده است كه بودا پیش از مرگ و ترك این جهان همه حیوانات را به حضور خود فراخواند. اما از میان تمام جانوران تنها ۱۲ نمونه به سوی او آمدند تا آخرین وداع را داشته باشند.
«بودا» نیز به عنوان پاداش، هر سال را به نام یكی از آنها (به ترتیب ورودشان) نامگذاری كرد. چینی ها معتقدند حیوان هر سال بر فرد متولد شده در آن سال حكمرانی می كند و تأثیرات زیادی برای شخصیت او می گذارد. می گویند: «آن حیوان در قلب و دل آن شخص پنهان می شود.»
یك چرخه كامل «زودیاك» ۶۰ سال طول می كشد كه از ۵ دوره ۱۲ ساله تشكیل شده است. ژاپنی ها، كره ای ها و ویتنامی ها نیز این رویداد ۴۷۰۳ ساله را مراعات كرده و در نظر می گیرند و آن را جشنواره بهاری می دانند و مدت آن را ۱۵ روز محاسبه می كنند.
افسانه ها از دهكده ای حكایت می كنند كه سالها پیش توسط هیولای بد وزشتی در یك شب زمستانی نابود می شود و مردم با غم و غصه در سایه تلاش و همت زندگی را از نو آغاز می كنند و خانه های جدیدی می سازند، غافل از آنكه هیولای زشت و پلید یك بار دیگر در سال بعد و در همان شب به ●سراغشان خواهد آمد!
این بار نیز مردم بسیاری كشته می شوند و خانه ها ویران می شود.
... اما از آنجایی كه زندگی جریان داشت. یك بار دیگر بسیج شدند و همه چیز را از نو ساختند و در كنار آن تدابیر امنیتی را در نظر گرفتند! آنها كه پیش بینی می كردند هیولای مزاحم دوباره آرامش زندگیشان را برهم زند، تصمیم گرفتند با طرح نقشه ای او را بترسانند و از محل زندگی و كارشان فراری دهند. به همین خاطر ترقه، طبل، زنگ و ناقوس ها رابه كار گرفتند و تا می توانستند سروصدا ایجاد كردند. در كوچه و خیابان و هر جایی كه امكان داشت پرچم آویزان و آتش سرخ برپا كردند.
... سرانجام نقشه آنها، مؤثر واقع شد و هیولای ویرانگر برای همیشه آنها را رها كرد. به همین خاطر چندین روز جشن گرفتند، به ملاقات هم رفتند و به یكدیگر هدیه دادند و غذای خوب و خوشمزه خوردند.
●جشن سال نوی امروزی
امروزه نیز چینی ها یك ماه پیش از شروع سال نو و جشن ها خود را آماده می كنند. برای یكدیگر هدیه می خرند و خانه ها از سقف و پشت بام تا انباری و زیرزمین نظافت می شود و خانه هایشان را با نوشته هایی كه مفاهیم خوشبختی، سلامتی، ثروت و طول عمر دارند پر می كنند.
شب سال نو، پس از یك دوره تلاش و خستگی مربوط به آمادگی برای سال جدید، افراد خانواده كنار یكدیگر جمع می شوند و آرزوهای خوب و خیری را مطرح می كنند. در این شب ترجیح می دهند از غذای دریایی استفاده كنند و هر غذای دریایی را به نشانه یكی از اتفاقات خوب و خیر در سال بعد فراهم می كنند.
«میگو» را به نسبت شادكامی و زنده دلی، صدف خوراكی را مجموعه ای از تمام خوبی ها در سال جدید و سالاد ماهی خام را به قصد موفقیت و خوشبختی می خورند.
رسم است كه تكه لباس قرمزی بپوشند تا ارواح شیطانی را فراری دهند و از لباسهای سفید و سیاه به دلیل آنكه در مراسم عزاداری و مصیبت ها استفاده می شود، پرهیز می كنند ودر نیمه شب آسمان با آتش بازی مردم نورانی می شود.در روز سال نو براساس رسم قدیمی كه (Hong Bao) خوانده می شود، افراد متأهل به كودكان و افراد مجرد در پاكت های قرمز، «پول خوش یمن» می دهند.
خانواده ها از خانه ای به خانه دیگر می روند و به هم سر می زنند. (نخست به فامیل و بستگان و سپس به همسایه ها).
روز پانزدهم نیز پایان جشن است، جشنی كه با چرخاندن فانوسهای روشن همراه است. مردم در این روز جشن می گیرند و به رقص و پایكوبی می پردازند.
چینی ها از این نوع نامگذاری زمانی سالها به عنوان یك جانشین دیگر در بین خود برای تعیین سال تولد اشخاص استفاده می كنند و به عوض آنكه از او بپرسند چند سال داری؟ می گویند علامت یا نشانه حیوان سال تولدت چیست و به نام یكی از آن ۱۲ حیوان سال تولد خود را مشخص می كنند.
سال جدید چینی ها امسال در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶ بود كه سال «سگ» خوانده می شود. گفته می شود كسانی كه در این سال متولد می شوند ویژگی های عجیب و شگفت انگیزی دارند. آنها با وفا، وظیفه شناس، صادق، رازدار هستند. البته از طرف دیگر كمی دیرجوش و خودخواه و كله شق و لجباز هستند. متولدین این سال در مقام مدیریت و اداره یك جمع موفق هستند و با متولدین سال خرگوش، اسب و ببر بیش از سایرین سازگاری دارند.
●دوازده حیوان چگونه وارد شدند؟
ابتدا موش و به دنبال آن گاو، ببر، خرگوش، اژدها، اسب، گوسفند، میمون، خروس، سگ و خوك وارد تقویم چینی ها شدند.
●نقل افسانه ای دیگر
در داستانی دیگر آمده است كه ۱۲ حیوان نام برده شده با هم نزاع می كردند و هر كدام می خواست آغازكننده سال جدید باشد و چرخش ۱۲ ساله با نام او شروع شود.برای جلوگیری از جنگ و خونریزی خدایان وارد كار شدند و رقابتی را ترتیب دادند و پیشنهاد كردند در مسابقه ای تمام ۱۲ حیوان از یك طرف ساحل به سمت مخالف بروند هر كدام زودتر رسید نخستین باشد و سایرین در این چرخه سالیانه بر مبنای مقامی كه آورده اند در پشت سر او قرار گیرند.
... اینگونه شد كه موش زبر و زرنگ اول و خوك تنبل آخر شد.
پردیس شكیبا
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید