جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تلفنهای نسل سوم به کجا می روند؟


تلفنهای نسل سوم به کجا می روند؟
و حالا سوال اینست: واقعا هدف تلفن های ۳G چیست؟ پیدا کردن جواب همانطور که شرکت های تلفن در حال کشف آن هستند کمی مهارت نیاز دارد. تمام اپراتورهای تلفن همراه در بریتانیا اقدام به استفاده از سیستم ۳G (شبکه تلفنهای نسل سوم) نموده اند و در سال ۲۰۰۵ آنها نه تنها تلاش خواهند کرد تا مشتریان موجود در سیستم فعلی، را برای خود حفظ نمایند بلکه برای بقا و بردن رقابت از سایر رقبا مشتریان یکدیگر را نیز از هم بربایند و جذب سرویسهای خودشان کنند.
اگرچه اپراتورها به این نتیجه رسیده اند که کاربرانشان آمده ی استفاده از تلفن های نسل سوم هستند٬ اما هنوز شبکه های این اپراتورها آمادگی لازم برای ارائه سرویس های نسل سوم را به همه ی این کاربران ندارد.
در نگاه اول تلفنهای نسل سوم (۳G) بسیار شبیه نوع ۲.۵G هستند که اکنون ما آنها را با قابلیت دریافت صدا و تصویر بهتر و وقوع اتفاقات با سرعت بیشتر قبول کرده ایم.
اما تفاوت بزرگ موجود بین ۳G و سیستم كنونی تلفن ، در شبکه های آنهاست. شروع حجم وسیع انتقال دیتا توسط شبكه ۳G به این معنی است که تماسهای تلفنی بسیار ارزان خواهند شد. این بزرگترین مشکل شركتهایی است که درآمد خود را از راه مکالمه مردم به دست می آورند. در عوض اپراتورهای اجرا کننده شبکه ۳G مشتریان خود را مجبور به استفاده و پرداخت هزینه بابت سرویس انتقال دیتا مثل ویدئو کلیپ ها، آهنگها، بازیها، اخبار وضعیت آب و هوا و غیره خواهند کرد و این دقیقا همان جایی است که مشکل آغاز می شود.
به گفته Stirling Essex از گروه تست شرکت Ubinetics:" ما واقعا نمی دانیم مردم با این شبکه چه خواهند کرد."
شبکه های نسل سوم به خاطر مقدار و نوع دیتایی که مردم از آنها درخواست دارند، به طور ذاتی شبکه کاملتری است و ارائه دادن یک ویدئو کلیپ و فرستادن آن از شخصی به شخص دیگر به راحتی انجام می شود.
ارائه یک ویدئو کلیپ از به ثمر رسیدن گل پیروزی در طول مدت زمانی کوتاه پس از به ثمر رسیدن آن در بازیهای جام برتر باشگاههای انگلستان به میلیونها نفر در سال ۲۰۰۶ ٬ برقراری تعادل در هنگام Load کلیپ از روی سروری که فایل بر روی آن قرار گرفته، حصول اطمینان از اینکه کلیپ مشکلی نداشته باشد، نگهداری کافی، گرفتن جواب از دریافت کننده فایل، حصول اطمینان از اینکه هر فرد به طور صحیح هزینه مربوطه را پرداخت کرده و اعضا حق اشتراک خود را داده باشند، واقعا یک وظیفه بسیار بزرگ است.
به گفته آقای Essex این چیزیست که هیچ شبکه ای به طور کامل آن را امتحان نکرده باشد. او همچنین اظهار کرده است :"آنها قدم در یک راه باریک گذاشته اند" به گفته او:"مهمترین سوال اساسی اینست که آیا اتاقهای کافی در فرکانسهای رادیویی شبکه های نسل سوم جهت ارائه حجم بالایی از اطلاعات برای میلیونها مردمی که در حال حاضر پاسخگوی آنها هستند وجود دارد یا نه؟"
بسیاری از اپراتورها اعلام کرده اند قصد دارند تا شبکه هایشان را به فرم سریعتری از ۳G ارتقا دهند و خودشان را به وضعیت مطلوب HSDPA یا همان دانلود بسته های دیتا با سرعت بالا برسانند.
همچنین او اظهار کرده است:"همه ما از صرف هزینه بیشتر اپراتورها جهت توسعه زیربنا سود خواهیم برد" و در انتها یک مشکل دیگر با ۳G ٬ سایتهای ایستگاههای پایه که جهت پوشش آماده شده اند می باشد.
سرویس نسل سوم نسبت به سرویس ما قبل آن نیاز به تعداد بیشتری ایستگاههای پایه دارد که به سادگی به آنتن سرویس قبلی اضافه می شود و دیگر سایت قبلی کار نخواهد کرد.
بر اساس اصول فیزیکی، پوشش هر ایستگاه تلفن نسل سوم بر اساس میزان استفاده مردم از پهنای باند آن برای برقراری تماسهای تلفنی، مرور صفحات وب و یا گوش دادن به موسیقی کاهش می یابد. این بدین معنی است که ایستگاههای پایه نسبت به قابلیتهای موجود در حال حاضر که با بدگمانی در مورد دکل های موبایل دیده می شود به مراتب مستحکم تر و پایدارتر بسته خواهند شد.
به گفته آقای Essex:"مشکل، دشواری طراحیهاست. اگر یک اپراتور دارای شماره معینی از cell سایتها باشد، آنها مجبور خواهند شد با مشکلاتی بیشتر از آنچه که می توانند برای آن حلشان هزینه پرداخت كنند مواجه شوند. و این امر باعث می شود که آنها آن محل را از دست بدهند و نابود شود. "
تلفنها مجبور خواهند بود که با هر سه نسل از شبکه تلفن در ارتباط باشند و به صورت یکپارچه بین فرکانسهایی که به صورت ذاتی کاملتر بوده و استفاده خواهند شد و بین فرکانسهایی که در حال حاضر از آنها استفاده می شوند تفاوت قائل شوند. از مدتی گذشته این راهنمایی به سازندگان تلفنها شده است که نسبت به ساخت سخت افزاری که بتواند از یک نسل به نسل دیگر تغییر وضعیت دهد فعالیت کنند و خود را درگیر ساخت آن نمایند.
مشتریان نیز برای پیدا کردن این دستگاه مشتاق هستند و در انتها، در اولین نمونه از گوشی های نسل سوم، عمر باتریها تا حدودی کم است.
به گفته آقای Essex:"دو سال پیش ۸۰% قدرت گوشی های تلفن همراه در قسمت مودم آن صرف می شد این در حالیست که در سیستم ۳G این امر به ۳۰% کاهش یافته است." به گفته او بیشترین قدرت در حال حاضر، صرف صفحه نمایش و تبدیل تصاویر به مقدار بیشتری از صدا، تصویر و ویدئو کلیپ ها یا پروسسورهای گرافیکی است که به شما اجازه می دهد تا بازیهای سه بعدی انجام دهید."
در انتها، سوال باقیمانده این است که چه تعداد از مردم حاضر به استفاده از تمام امکاناتی که سیستم ۳Gارائه می دهد مشغول خواهند شد؟
پژوهش انجام شده از طرف شرکت تلفن همراه Mobeon می تواند یک شوک برای اپراتورهای ۳G باشد. شرکت از افراد ۱۹- ۱۶ ساله سوال کرد که آنها از تلفنهای آینده چه انتظاری دارندو دریافت که کثر ای افراد نسبت به پیچیده شدن سرویس انتقال دیتا معترض هستند و خواهان توقف آن میباشند.
Robert Vangstad سخنگوی شرکت Mobeon گفته است:"تمام آنها درخواست یک سرویس ساده دارند. تعداد کمی از آنها علاقمند بودند در میان صفحات منوها به دنبال چیزی که باعث شده اپراتورها از آنها بابت آن تقاضای پول بیشتری کنند به جستجو بپردازند.و این قضیه برای این گروه کوچک مهمترین چیز در مورد سرویس ۳G گوشی های تلفن بود.
تشخیص هویت آنها توسط گوشی موبایلشان از جمله نکات پر اهمیت برای آنها بود. همه چیز در مورد تلفن برای آنها به تشخیص هویت آنها کمک می کرد. " این پژوهش آشکار کرد که نسبت به اپراتورها یا سرویسهای خاص وفاداری کمی وجود دارد. از جمله چیزهایی که ممکن است باعث ایجاد تفاوت شود، ساخت Avators (شخصیتهای انیمیشنی) است که می توانند به صاحب تلفن زنگ زده و با آنها راجع به علاقمندیشان صحبت کنند.
به گفته آقای Vangstad بدون وجود چنین واسطه هایی، اپراتورهای ارائه دهنده سرویس ۳G جهت ارائه کلیه امکانات اضافی خود به مردم، دچار مشکل خواهند شد.

منبع: X party
نویسنده : ئه سرین رستمی
منبع : تراشه


همچنین مشاهده کنید