پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بزرگترین غار آذرین ایران در شهر بابک


بزرگترین غار آذرین ایران در شهر بابک
شهرستان شهر بابك یكی از شهرستان‌های استان وسیع كرمان است كه به عنوان یك شهر صنعتی و معدنی شناخته می‌شود. در این منطقه معادن بسیاری مانند مس، سرب، روی، سیلیس، سنگ آهك و امثال آن وجود دارد؛ اما معدن اصلی و پایان ناپذیر این منطقه، توانایی‌های بالقوه و بالفعل گردشگری آن است.
شهر بابك دارای آثار تاریخی فراوانی است كه از جمله آنها می‌توان به روستای صخره‌ای میمند، عمارت موسی‌خانی، غار آذرین ایوب، قلعه مهرآباد، قلعه مرج، آتشكده آذربغ، مسجد و حسینیه شهر كهنه، قبرستان دوره ساسانی، حمام صخره‌ای كرم، گنبد ملاحیدر، آرامگاه خواجه حسن شكاری، دریاچه نمك و دشت زیبای معدن سیلیس (رنگ سفید) در قسمت جنوبی شهر بابك، اشاره كرد. از میان این آثار جالب توجه، برخی واجد ویژگی‌های منحصر به فرد هستند. روستای صخر‌ه‌ای میمند، نمونه‌ای از شاهكار خلاقیت و هنر معماران كهن ایران زمین به شمار می‌آید.
این روستای صخره‌ای از كهن‌ترین سكونت‌های بشری در ایران و جهان است كه قدمت آن را تا ۱۲ هزار سال تخمین زده‌اند. نقوش ۱۰ هزار ساله و سفالهای ۶ هزار ساله از جمله اسناد به دست آمده‌ای هستند كه بر قدمت باستانی روستای صخره‌ای میمند گواهی می‌دهند. منازل مسكونی این روستای صخره‌ای، منازلی غار مانند هستند كه در انتهای كیچه‌ها (كوچه‌ها) كه در دل شیب‌دار تپه‌ها به عمق فرو رفته‌اند، ایجاد شده است. مدرسه قدیمی، حمام، حسینه، مسجد، آتشكده و معبد اوستا، همگی با تیشه عزم و همت اراده نیكانمان در دل این صخره‌ها تراشیده شده‌اند. این روستا در ۳۸ كیلومتری شهر بابك قرار داشته و جاده آسفالته این روستا از مسیری دارای مناظر طبیعی زیبا و چشم نواز می‌گذرد. در كنار این روستا، فضای اقامتی مناسب ساخته شده و بدین ترتیب گردشگران امكان توقف و اقامت شبانه را دارند. از دیگر دیدنی‌های جالب توجه شهر بابك غار ایوب است. این غار بزرگترین غار آذین ایران محسوب می‌شود و یكی از زیباترین دیدگاه‌های طبیعت را در دل كوه ایوب ایجاد كرده است.
سالانه تعداد زیادی از گردشگران و پژوهشگران زمین شناسی، از این غار دیدن می‌كنند. همچنین افراد محلی و اهالی شهرهای مجاور براساس اعتقادات مذهبی خود چون این مكان را زمان گذرگاه ایوب پیامبر می دانسته‌اند، نیز به تماشا و دیدار از محل می‌روند. این غار در نزدیكی شهر دهج وایع شده و از جاده اصلی بندر عباس.
تهران از دوراهی جوزم، جاده آن جدا می‌شود. با طی حدود ۳۵ كیلومتر از این مكان می‌توان به غار ایوب رسید. دانشمند ایرانی معتقدند دلیل تشكیل این غار آب موجود در زیر گدازه‌های «داسیتی« است، كه بعد از به هم پیوستن و انفجار، چنین غار عظیمی را تشكیل داده‌اند و بعد از تشكیل پیكره اصلی غار، عوامل طبیعی مانند رطوبت و آب وجود در غار و هوای سرد درون آن، باعث انقباض و انبساط شدید در آن شده و تكه‌های سنگهای بزرگ جدا شده و بدین ترتیب بر وسعت غار افزوده شده است. حالت لانه زنبوری داخل غار به دلیل فرسایش در اثر باد كه با دانه‌های ماسه بسرعت بر سنگ داسیت كوبیده شده، افزایش یافته است.
جام جم
حسن محرابی
منبع : بنياد انديشه اسلامي


همچنین مشاهده کنید