شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

یوگا برای کودکان


یوگا برای کودکان
اگر می‌خواهید کودکانی سالم، منضبط، دارای اعتمادبه‌نفس، بانشاط و نیرومند داشته باشید باید شرایطی را فراهم کنید که جسم ذهن آنها هماهنگ با یکدیگر پرورش یابند و احساسات و قابلیت‌های درونیشان را بروز دهند. یوگا یکی از سالم‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌هائی است که شما و کودکانتان را در این مسیر یاری می‌دهد. امروزه در کشورهای غربی بسیاری از بچه‌ها هر روز ساعت‌ها جلو دستگاه تلویزیون و رایانه می‌نشینند. آنها را با ماشین به مدرسه می‌برند و از مدرسه به خانه برمی‌گردانند.
حتی برای فعالیت‌های بعد از مدرسه نیز با ماشین به باشگاه یا زمین ورزشی می‌روند. خلاصه این‌که بچه‌های امروز خیلی کمتر از بچه‌های نسل پیشین راه می‌روند و در نتیجه حتی اگر آنها فعالیت‌های بدنی هم داشته باشند انعطاف‌پذیری مفاصل و اندام‌هایشان در معرض نابودی است و بسیاری از آنها مستعد جراحت و آسیب‌دیدگی و ابتلا به دردها و محدودیت‌های حرکتی هستند تمرین منظم حرکات یوگا می‌تواند به پیشگیری از این عوارض کمک کند و بچه‌ها را قادر سازد تا آمادگی بدنی بیشتری داشته باشند و اضطراب و تنش را کمتر احساس کنند. حرکت‌های کششی و تقویتی یوگا تمرین‌های آهسته و لذت‌بخشی هستند که در هر مکان محدودی می‌توان آنها را اجراء کرد. این تمرین‌ها برای حفظ قدرت عضلانی و انعطاف‌پذیری مفاصل بسیار مفیدند و همچنین برای یادگیری و عادت کردن به شیوه‌های درست ایستادن، نشستن، راه رفتن و... نقش فوق‌العاده‌ای دارند. اگر بچه‌ها را تشویق کنید تا تمرین‌های یوگا را در برنامه روزانه خود بگنجانند می‌توانید انضباط فردی و مسئولیت‌پذیری نسبت به‌خود را در آنها پرورش دهید. این‌کار بهتر است از همان سال‌های نخست زندگی به آنها آموخته شود تا برای مقابله با بعضی تنش‌ها و مسائل روزمره زندگی از منابع طبیعی و درونی خود استفاده کنند و کمتر به کمک‌ها و حمایت‌های بیرونی متکی باشند. این‌کار ارزشمندترین هدیه به آنهاست.
● تمرین یوگا برای کودکان
بچه‌ها بهتر است یک‌بار در هفته و زیر نظر یک بزرگسال تمرین کنند. هر جلسه تمرین فقط تا زمانی باید ادامه یابد که فرد از انجام حرکات لذت ببرد. برای بچه‌ها، کلاس یوگا باید حدود چهل و پنج دقیقه تا شصت دقیقه باشد. پدرها و مادرها می‌توانند تمرین‌های یوگا و گرم کردن بدن را به‌صورت نوعی بازی درآورند تا بچه‌های کوچک از انجام آنها خسته یا دلزده نشوند.

منبع: کتاب یوگا برای بچه‌ها
گردآوری: فرینوش فامیل دردشتی
از مؤسسه یوگای علمی نیایش (اصفهان)
منبع : مجله دانش یوگا


همچنین مشاهده کنید