شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


برده‌داری جنسی


برده‌داری جنسی
همه ساله هزاران دختر و زن از كشورهایی نظیر روسیه، تایلند، فیلیپین، چین و اروپای شرقی در دام گروه‌های تبهكار قاچاق زنان و دختران كه به مقصدهای آمریكا و اروپا گسیل می‌شوند، می‌افتند. امروزه ابعاد این فاجعه گسترده كه با خرید و یا ربودن دختران و زنان و انواع آزارهای روحی و جسمی و جنسی، شكنجه و الزام به مصرف مواد مخدر همراه است، موجبات نگرانی مردم و دستگاه‌های قضایی و سازمان‌های عام‌المنفعه را به دنبال داشته است. روسپی‌گری این بردگان دنیای متمدن، این تجارت شرم‌آور را به ویژه در شهرهای نیویورك، نیواورلئان و لس‌آنجلس با رونق فراوانی روبرو نموده است. این مقاله به بررسی روند رو به رشد برده‌داری جنسی به ویژه در سه دهه‌ی اخیر می‌پردازد.
كاتالینا سوارز فقط نه سال داشت كه یكی از مردان همسایه او را با یك هدیه فریب داد؛ سپس او را ربود و دست‌ها و پاهایش را با زنجیر به یك تختخواب بست ـ همهٔ این اتفاقات در یكی از آلونك‌های مناطق روستایی كشور فقیر پورتوریكو اتفاق افتاد ـ سپس او را مجبور نمودند كه به تجاوزهای متعدد جنسی از سوی مردان متعددی تن دهد. این ماجرا آغاز ۱۸ سال بردگی جنسی كاتالینا در سراسر آمریكای لاتین و ایالات متحده آمریكا گردید. به گفته وی: «من باید تا كنون چندین بار به دلیل تزریق مواد مخدر، بیماری، كتك خوردن و یا بی‌توجهی می‌مردم.»
او ادامه می‌دهد: «من همیشه به نوعی تحت اذیت و آزار قرار داشتم و یا به وسیله ضرب و جرح، درد و یا ترس، دچار ضربات روحی شدیدی می‌گشتم.»
كاتالینا كه اینك ۳۶ سال دارد می افزاید: «من در صندوق‌های عقب خودروها و در كنار موش‌ها و سوسك‌ها قرار داده می‌شدم. من بارها فریاد زدم، جیغ كشیدم و كمك خواستم. ولی هیچ كس به من كمك نكرد.»
اظهار نظرهای سوارز در كنار مباحث مطرح شده از سوی مسئولان دولتی و گروه‌های حامی حقوق بشر، از یك تجارت هولناك و فزایندهٔ بین‌المللی دختران، زنان و كودكان به عنوان برده‌هایی جهت «روسپی‌گری» پرده بر می‌دارد.
این جریان چند میلیون دلاری قاچاق بردگان جنسی، از تایلند تا سان فرانسیسكو و از روسیه تا شهر نیویورك جریان دارد. اداره قضایی آمریكا كه در واشنگتن دی سی مستقر است، اقدام به یك سری بررسی‌ها و تحقیقات در سراسر كشور، در مورد بردگی و روسپی‌گری زنان و دختران تایلندی، نموده است.
مارسیالیس، یكی از وكلای محاكم قضایی كه در قسمت سوء استفاده‌های جنسی كودكان در واشنگتن فعالیت می‌كند، معتقد است، این كار اولویت زیادی دارد. او می‌گوید: «در این بخش باید در اجرای قانون و حفاظت از كودكان تلاش بیشتری شود. هم چنین باید با آنانی كه از زنان به عنوان قربانیان استثمار جنسی بهره برداری می‌كنند، برخورد گردد.»
سازمان خدمات مهاجرت، در شش ماه گذشته، بیش از ۲۰ مركز مختلف را به دلیل عرضهٔ زنان جهت فاحشه‌گری در شهرهای سان‌فرانسیسكو، لس آنجلس، سیاتل، دالاس، هوستون و نیواورلئان مورد پیگرد قانونی قرار داده است. یكی از سخنگویان سازمان خدمات مهاجرت می‌گوید: «این تجارت، در حال پیشرفت است.»
پس از انجام این بازرسی‌ها، زنان در چند مورد گفته‌اند كه آن‌ها مورد ضرب و شتم، تجاوز جنسی و سوزاندن توسط سیگار قرار گرفته و جهت تأمین صورت حساب مسافرتشان به آمریكا، از آنان خواسته شده تا با صدها مرد همبستر شوند.
كاتلین باری استاد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و نویسنده كتاب «روسپی‌گری و جنسیت» می‌گوید: «قاچاق زنان فاحشه به ایالات متحده آمریكا، بخشی از منفعت جهانی سكس است كه امروزه در آمریكا مشتریان زیادی دارد.»
وی معتقد است: در كشورهای فقیری كه اقتصادی نابسامان دارند، زنان بیشتری به سوی بردگی جنسی كشیده می‌شوند، به طوری كه از دهه ۷۰ میلادی تا كنون، میلیون‌ها زن در سراسر جهان جهت روسپی‌گری فروخته شده‌اند كه اكثر ملیت‌های آن زنان، به كشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپای شرقی، آمریكای جنوبی و آفریقا كه اقتصاد توسعه نیافته‌ای دارند، تعلق دارد. هم چنین در دهه ۹۰ میلادی، روسیه نیز به عنوان یكی از مراكز قاچاق زنان و دختران به مقصد كشورهای غربی به ویژه آمستردام و آمریكا و همچنین ژاپن تبدیل شد.
كاتالینا سپس به ایالت هوستون برده شد و در اتاقی بدون ارتباط با دنیای خارج محبوس گشت. او دچار بیماری های اعصاب و روان شد و حتی دست به خودكشی زد. بعدها، زن قواد او را به مبلغ ۰۰۰/۱۵ دلار فروخت تا در سان‌فرانسیسكو به روسپی‌گری بپردازد. كاتالینا می‌گوید: «من مجبور شدم تا با ۵۰۰ مرد مختلف، به ازای هر نفر ۹۳ دلار و هر كدام به مدت ۴۵ دقیقه، همبستر شوم. همه روزه ۱۰ مرد به اتاق من می‌آمدند.»
بعدها پلیس توانست آن خانه را كشف كند و دو مظنون اصلی دستگیر شدند. در اتاق‌ آن‌ها ۰۰۰/۲۲ دلار، بلیت‌های هواپیما و پاسپورت‌های تایلندی ۵ زن دیگر كشف شد. هم چنین بعدها ۳ زن دیگر تایلندی به پلیس گفتند كه صاحب آن خانه و متهم اصلی پرونده مدارك مسافرت ما را ضبط كرده و تنها حاضر شده به ازای پرداخت ۰۰۰/۴۰ دلار از طریق روسپی‌گری، آن‌ها را به ما برگرداند.
تلاش‌های بعدی پلیس در هوستون به یافتن ۸ زن آسیایی دیگر كه یكی از آن‌ها تنها ۱۵ سال داشت، منجر گردید. همه آن‌ها به عنوان زنان روسپی در خانه‌ها و مراكز بدنام نگهداری می‌شدند. یكی از این زنان ادعا می‌نمود كه در سه ماه اخیر، با رفتن به فاحشه‌ خانه‌های مختلف سان‌فرانسیسكو، هوستون و آتالانتا، مجموعاً ۰۰۰/۴۰ دلار درآمد كسب نموده است تا مخارج مسافرتش به آمریكا تأمین گردد.
تحقیقات پلیس در پرونده‌ای دیگر مشخص نمود كه دو دختر آسیایی به كار گرفته شده در «فاحشه خانه‌ها» كه خواهر نیز بودند، سرگذشت ترحم آمیزی داشته‌اند. مادر آنان در ۱۲ سالگی دخترهایش را به روسپی‌خانه فروخته بود.
●فروش دختران
معمولاً زنان و دختران به كار گرفته شده در قاچاق بین‌المللی زنان جهت روسپی‌گری، از كشورهایی كه اقتصاد ضعیف و یا نظام سیاسی ناپایداری دارند، به این جریان كشیده می‌شوند.نورما هوتالینگ، مدیر اجرایی یك گروه عام‌المنفعه كه در زمینهٔ زنان روسپی‌ اقداماتی انجام می‌دهد. می‌گوید: «فروش دختران و زنان توسط خانواده‌ها، به فعالیتی سودآور در كشورهای فقیر تبدیل شده است. تعدادی از این زنان گفته‌اند كه به دروغ به ما گفته بودند كه از ما جهت كار در رستوران‌ها، خانه‌ها و یا لباس فروشی‌ها استفاده می‌شود و شغلی قانونی و شرافتمندانه خواهیم داشت. البته عده‌ای نیز اظهار كرده‌اند كه علی رغم دانستن این امر كه در روسپی‌خانه‌ها به كار گرفته می‌شوند، نتوانسته‌اند برای نجات خود كاری انجام دهند.»
در موردی دیگر اگزی می، ‌زنی چینی كه ۳۲ سال دارد، آرزو می‌كرده است كه در آمریكا به نظافت خانه‌ها بپردازد. در سپتامبر ۱۹۹۴، مردی او را هنگام مشاوره جهت پیدا كردن شغلی در آمریكا، فریب داد و ربود. آن مرد چاقویی در زیر گردن وی نهاده و به او گفته بود كه در صورت مقاومت كشته می‌شود. او سپس به استان مرزی گوانگدونگ چین برده شد و به دنبال آن با یك قایق تایوانی ماهیگیری كه در آن ۱۶۰ مهاجر غیر قانونی وجود داشت، به مكزیك انتقال یافت. سپس پیاده به شهری در مرز آمریكا برده شد.
در مارس ۱۹۹۵، او در شهر نیویورك بود. مردی به او گفت كه باید برای تأمین مخارج ۰۰۰/۲۰ دلاری اقامت در آمریكا در روسپی‌خانه‌ها به كار پردازد. با امتناع وی، او به یك هتل برده شد، بدنش را با سیم تلفن بستند، مورد ضرب و جرح قرار گرفت و مجبور به همبستری با مردان زیادی گردید.
بعدها او به لس‌ آنجلس برده شد و در یك روسپی‌خانه به كار گرفته شد. چندی بعد، به دنبال حاملگی، او را مجبور به سقط جنین نمودند. صاحبان روسپی خانه دست‌ها و سینه‌ او را با سیگار می‌سوزاندند تا از دستورات آن‌ها پیروی كند. آنان بارها به او تجاوز كردند و حتی تهدید كرده بودند كه در صورت عدم انجام دستورات، خانواده او را در چین خواهند كشت. بعدها كه هزینه ۰۰۰/۲۰ دلاری اقامت و سفر وی به آمریكا تأمین شد، آنان از او تقاضای ۰۰۰/۶۰ دلار كردند.
در مارس ۱۹۹۶، او از آن خانه فرار كرد. یك زوج او را در حالی كه در یك پاركینگ فروشگاه گریه می‌كرد، یافته و به پلیس تحویل دادند. با همكاری می، عاملان اسارت وی دستگیر شدند و به محكومیت‌های مختلف زندان و جریمه‌ نقدی محكوم شدند.این سرگذشت اندوه‌بار زنان و دخترانی بود كه قربانی تأثیرات ضد انسانی تجارت سكس شده‌اند. والدین بسیاری از این دختران و زنان طلاق گرفته و بعضاً به دامان الكل پناه برده‌اند.
همه ساله دختران زیادی در كشورهای مختلف به بهانه‌های مختلف سرقت شده و در خانه‌ها و مراكز بدنام به كار گرفته می‌شوند. معمولاً به این زنان مواد مخدر تزریق می‌شود، از دهان‌بند استفاده شده و برای تحت فشار قرار دادن آن‌ها در هنگام تجاوزات جنسی، از این زنان فیلم برداری می‌گردد. معمولاً زنان قاچاق شده به مقصد آمریكا، ابتدا در كشورهای حوزه كاراییب نظیر پرو، اكوادور، پاناما و گواتمالا به كار گرفته می‌شوند. بارها مورد اذیت و آزار و ضرب و جرح قرار می‌گیرند و به دلیل سكونت در محیط‌های آلوده و غذاهای اندك، دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند. سپس این زنان از راه‌های پرخطر به داخل آمریكا برده شده و در هتل‌های ارزان‌قیمت اسكان می‌یابند تا به شهرهایی نظیر نیویورك، اوهایو و آلاسكا انتقال یابند. بسیاری از این زنان به هرویین و كوكایین معتاد شده و بدین ترتیب زندگی خود را به عنوان یك زن روسپی آغاز می‌كنند. امروزه بی‌شك برده‌داری جنسی به لكه ننگی بر دامان كشورهای ثروتمند و توسعه یافته بدل شده است.
منبع: ماهنامه سیاحت غرب، شماره‌ ۳۰
نویسنده: سیت روزن رید
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید