جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

WiFi برای تلفن‌های همراه


WiFi برای تلفن‌های همراه
WiFi علاوه بر استفاده برای ارتباط کامپیوترهای شخصی یا لپ تاپ در اتصال پرسرعت با اینترنت، قادر است امکان دسترسی به اینترنت یا هر شبکه دیگری را بصورت موبایل نیز فراهم نماید.
به همین علت، و بخاطر سادگی استفاده از این تکنولوژی، بیشتر تجارتها امروزه در حال استفاده از WiFi برای بخشی از شبکه های اطلاعاتی خود هستند. این تکنولوژی به کارمندان اجازه می دهد تا بطور آزاد از میان ساختمان ها تا درون اتاق جلسات عبور کنند و در عین حال به سرویسهای شبکه از طریق لپ تاپ‌هایشان دسترسی داشته باشند.
WiFi همچنین می‌تواند راهی موثر و ارزشمند به منظور توسعه شبکه های داخلی، بدون صرف هزینه سیم کشی یک دفتر بشمار رود.
Bluetooth و WiFi هر دو به عنوان تکنولوژی های عامه پسند و محبوب بی سیم، طراحی، تولید و توسط مردم انتخاب شده اند، اما هدف آنها متفاوت است و نباید آندو را به عنوان تکنولوژی های رقیب در نظر گرفت.
Bluetooth برای استفاده در یک شبکه شخصی بی سیم، برای مثال جایگزینی کابل های بین کیبورد ها و PC طراحی شده است و دارای مصرف پایین برق و برد کوتاه است. در حالی که هدف از WiFi یک شبکه محلی بی سیم بوده که برد و پهنای باند بسیار وسیعتری دارد.
شبکه های WiFi در باندهای رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز عمل می کنند و بسته به استانداردی که دارند میتوانند دارای سرعت داده ای ۱۱ مگابیت در ثانیه (Mbps) و یا ۵۴Mbps باشند. با وجود اینکه این پهنای باند به نسبت شبکه های محلی و رایج Ethernet کمتر است، با این حال با توجه به مزایایی که دارد و نیز اینکه این پهنای باند حتی بیشتر از نیاز اغلب کاربران برای انجام کارهای روزمره می باشد، استفاده از آن بسیار فراگیر شده است.
مهمترین استاندارادهای IEEE برای WiFi در خانواده ۸۰۲.۱۱ عبارتند از:
▪ ۸۰۲.۱۱a : که با ۵GHz کار می کند و دارای حداکثر پهنای باند ۵۴Mbps است.
▪ ۸۰۲.۱۱b : که با ۲.۴Ghz کار می کند و پهنای باند ۱۱Mbps را تامین می کند.
▪ ۸۰۲.۱۱g : که با ۲.۴Ghz کار می کند و پهنای باند ۵۴Mbps را پشتیبانی می کند.
● کاربردهایی در صنعت تلفن همراه (موبایل)
موارد زیادی از کاربردهای تکنولوژی WiFi وجود دارد؛ برخی از مردم WiFi را روی Laptop و PC های خود در خانه یا محل کار استفاده می کنند. اما امروزه کاربردهای استفاده از این تکنولوژی در تلفن های همراه می تواند حتی بیشتر از استفاده در کامپیوتر ها باشد.
قابلیت Push Email می تواند یک محیط کاربردی بسیار مهم برای شرکتها باشد. با این روش شما می توانید گوشی موبایل را با Email Server شرکت مورد نظر مرتبط کرده حجم بالایی از اطلاعات را بین دستگاه موبایل و ایمیل سرور انتقال دهید. استفاده از WiFi به عنوان حاملی برای این انتقال درحالیکه سرعت download بالایی را تامین می کند به راحتی از هزینه انتقال اطلاعات با روشهای معمولی می کاهد.
VoIP (پروتوکل انتقال صدا برروی IP) تکنولوژی گسترده و مهم دیگری که امکان برقراری تماس تلفنی بر روی شبکه های کامپیوتری را ممکن می سازد. این تکنولوژی به نوبه خود می تواند به کاهش هزینه ارتباطات کمک کند.
Dual Mode Telephony، دستگاه های موبایل امروزه با استفاده از تکنولوژی WiFi قادر به برقراری تماسهایی به خوبی کیفیت تکنولوژی سلولی رایج می باشند. یکپارچگی این خصایص فواید بسیاری برای کاربران خانگی و شرکتی دارا ست، البته به شرط کاهش هزینه ها و نیز خصوصیات بیشتر. به این ترتیب شما روی موبایل خود هم سرویس اینترنت دارید و هم سرویس مکالمه تلفنی.
Internet browsing یا همان قابلیت نمایش صفحات اینترنت، از دیگر مزایای گوشی های WiFi فعال است که باید از آن یاد کرد. با پیشرفت تکنولوژی دستگاههای موبایل به صفحات نمایشگر با کیفیت بسیار بالا و انحلال رنگ بیشتری همراه شده اند.WiFi قابلیت مرور صفحات وب را با سرعت بالا فراهم کرده و بوضوع هزینه اینکار را نسبت به حالت عادی کاهش می دهد.
● آینده
WiMAX استاندارد دیگری است که توسط IEEE ۸۰۲.۱۶ مطرح شده و ارتباطات بی سیم تا شعاعی در حدود ۵۰ کیلومتر و پهنای باندی حدود ۷۰Mbps را فراهم میکند. این یک تکنولوژی جدید، بسیار مؤثر و کارا بوده و قدم بزرگتری بر فراز WiFi است.
آنچه بنظر می رسد آنست که بزودی شاهد موبایل هایی مجهز به تکنولوژی WiFi در فروشگاه ها خواهیم بود. این تکنولوژی فرصتهای کاری جدید بسیاری را برای اپراتورهای موبایل و سازنده های گوشی موبایل ایجاد خواهد کرد.
سرویس هایی نظیرPush Email ،VoIP و IMS و ... همه نسبت به آنچه احتمالآ اکنون ارائه می شوند ارزانتر خواهند شد و میزان بازده و کارایی این تکنولوژی می تواند ترافیک شبکه های موبایل را کاهش دهد.

Symbian One
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید