جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


زمانی برای رسیدگی به فرزندان


زمانی برای رسیدگی به فرزندان
مادران شاغلی كه در انتظار به دنیاآوردن نوزاد خود هستند، در طول دوران بارداری، قبل و بعد از آن همواره در استرس این هستند كه پس از گذشت زمان مرخصی چهارماهه، نوزاد خود را به چه فرد مطمئنی بسپارند. تعداد زیادی از این مادران، از والدین خود كمك می گیرند، تعدادی مرخصی بدون حقوق می گیرند، برخی از باقیمانده مرخصی خود در حدود یك تا دو ماه استفاده می كنند، برخی كه از امكان مالی بهتری برخوردارند با نگرانی زیاد و تحقیق بسیار، نوزاد خود را به پرستار می سپارند و عده ای نیز با استعفا، برای همیشه از كار، كناره گیری می كنند.
مادری كه استرس زیادی را تحمل می نماید بنا به گفته پزشكان، بیشترین تأثیرات منفی را در دوران جنینی بر نوزاد وارد می سازد كه گاهی به سختی قابل جبران است.
از طرفی، هم دولت و هم خود فرد برای آموزش های دانشگاهی و ضمن خدمت، متحمل صرف هزینه و زمان زیادی شده اند، در حالی كه باید مادر با استعفا خانه نشین شود و یا امكان ادامه كار را به سختی به طور نیمه وقت دنبال نماید یا با هر شرایطی به كار خود ادامه دهد.
نوزادانی كه با استرس به دنیا می آیند، معمولاً حالت های ناآرامی از خود نشان می دهند و ممكن است با مشكلات رفتاری یا عاطفی روبه رو شوند و در نوجوانی و بزرگسالی، والدین مجبور شوند كه برای حل مسأله كودك خود از روانپزشك كمك بگیرند. مادری كه با استرس بخواهد كودك خود را شیر بدهد یا از او نگهداری نماید، چگونه می تواند آرامش را به كودك خود بیاموزد؟
مهدكودك ها معمولاً نوزادان شش ماهه به بعد را می پذیرند؛ در حالی كه مادران مجبورند نوزادان چهارماهه خود را برای بازگشت به اداره و محل كار، ترك نمایند. اگر مهدكودك های وابسته به آموزش و پرورش چنین امكاناتی را دارند فقط برای كاركنان خود سازمان است. ولی آیا سن چهارماهگی زمان مناسبی است كه نوزاد فقدان مادر را احساس كند؟ احساس عدم امنیت و ترس و جدایی، چه تأثیری بر نوزاد می گذارد؟ آیا قابل جبران است؟ نوزاد حتی در سن آموزش در مهدكودك نیست كه شوق و انگیزه ای برای بازی با سایر كودكان یا بودن در سن آموزش را داشته باشد یا نیاز خود را برای خانواده بازگو نماید.
از سوی دیگر اگر مادر بارداری قبل از زایمان نیاز به استراحت داشته باشد، این مدت استراحت از چهارماه مرخصی زایمان وی كسر خواهد شد و در نتیجه مادری كه به عنوان مثال به دستور و تشخیص پزشك به دو ماه استراحت نیاز دارد، پس از به دنیاآمدن نوزاد خود، فقط می تواند دو ماه در كنار نوزاد خود باشد و پس از گذشت دو ماه از زمان زایمان، باید به سر كار خود بازگردد! پس اگر مادری بیش از چهارماه نیاز به استراحت مطلق داشت، چه باید كرد؟ باید از خود بپرسیم هدف از تعریف و تعیین مرخصی زایمان چیست و مرخصی استراحت برای مادر باردار چه دلیلی دارد. این دو مقوله هرچند كه در ظاهر امر در یك زمینه است ولی در اصل، دو موضوع كاملاً متفاوت است. استراحت قبل از زایمان برای حفظ سلامت مادر و نوزاد است. مرخصی چهارماهه زایمان، برای در كنار هم بودن، نگهداری، شناخت هم، آشنایی مادر به نحوه نگهداری از نوزاد خود و هزاران دلیل عاطفی و روحی و روانی و تربیتی است.
از سوی دیگر مجموع ساعات كار در ایران بالاست و مرخصی های یك ساعته ای كه به منظور شیردهی به نوزادان تعریف شده با این حجم ترافیك، كمك موثری به مادر و نوزاد نخواهد كرد. كاهش ساعت كار برای زنان نیز به دلیل نیازهای كاری كاركنان و ارتباطات شغلی در محیط كار، میسر و جوابگو نبوده كه مشكل كاری ایجاد می كند. كاهش ساعت كار موجب می شود تا مادر با گرفتن مرخصی یك ساعته خود زودتر از اداره خارج شود و سریع تر به نوزاد خود برسد ولی اگر مادری روزی بیش از ۸ ساعت كار می كند و به طور معمول حدود ساعت ۱۶ باید از اداره خارج شود، یك ساعت زودتر به معنی خروج در ساعت ۱۵ یا ۱۵‎/۳۰ است كه به دلیل حجم ترافیك در آن ساعت و بعد مسافت بین منزل و محل كار، باز هم مادر دیر به نوزاد خود می رسد. بنابراین كاهش مجموع ساعت كار برای كلیه كاركنان و كارمندان- اعم از آقایان و خانم ها- موجب می شود كه والدین زودتر به خانه برسند و در نتیجه نه تنها امكان رسیدگی بیشتر به نوزاد فراهم می شود بلكه امكان نظارت بیشتر روی سایر فرزندان می شود. مزیت دیگر آن این است كه خانواده ساعات بیشتری را می توانند در كنار هم سپری كنند.
از طریق یك مطالعه میدانی، مشكلات دیگری نیز مشخص خواهد شد. با توجه به شرایط فوق، راه های زیر برای كمك به مادران پیشنهاد می شود كه نیاز به طی مراحل قانونی خود دارد:
- در خصوص مادران باردار پیشنهاد می شود كه مرخصی زایمان حداقل ۶ ماه یا بیشتر باشد.
- مادران در صورت خواست خودشان تا یك سال بتوانند از طرح خدمت نیمه وقت به طور اتوماتیك استفاده كنند.
- استفاده از طرح خدمت نیمه وقت بیش از یك سال، در صورت موافقت مدیر میسر باشد.
- برای پدران امكان همكاری بیشتر با مادران برای نگهداری نوزاد فراهم شود.
- كاهش ساعت كار در هفته برای كلیه كاركنان و كارمندان در كلیه دستگاه ها و نهادها از ۴۴ ساعت در هفته به ۳۵ تا ۳۷ ساعت در هفته.
مهرك فیض ساكت
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید