شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

معرفی رشته فناوری رسانه ای


●رشته تکنیک رسانه ها
تکنیک رسانه ها یا مدیا تکنولوزی رشته درسی ای است از زیر مجموعه های رشته های فنی-الترونیک .
هدف این رشته پرورش متخصصینی است که بتوانند رابطه بین متخصصین مختلف رسانه های نوین را تسهیل کنند. متخصصینی مانند برنامه نویس – طراح گرافیک- محقق اجتماعی- متخصص فنی و سخت افزاری. برای رسیدن به چنین هدفی مهندس رسانه ها باید از همه این تخصصها سررشته داشته و بتواند با معیارهای این تخصصها اطلاعات و دانش روز را دنبال و بررسی کند.
با توجه به گستردگی علوم رسانه ای و تغییر روزافزون تکنولوزی مهندس رسانه ها نقش متخصص روابط عمومی را در دنیای فنی رسانه ها بر عهده دارد. این گستردگی زمینه بسیار پهناوری دارد از ساختن بازیهای کامپیوتری تا ساختن برنامه های اموزشی تا طراحی و ساخت سیستم های صوتی و تصویری و نوری و طراحی و ساخت برنامه های پرزنتیشن و ساخت انیمیشن و طراحی و ساخت فیلمهای سه بعدی و گرافیکی تا تحلیل و بررسی و تحقیق در مورد استفاده کننده های مختلف برنامه های مختلف و ...
این رشته تاریخه طولانی ندارد. حدود ۸ سال پیش برای اولین بار در انگلستان و بعد در المان و هلند و بقیه کشورهای اروپایی تاسیس شده است.
●محتوای درسی:
تکنیک رسانه ها یک رشته چهار ساله است که دو سال اول به اموزش پایه های درسی (تئوری و عملی ) پرداخته می شود و دو سال دوم درسهای تخصصی.
بعد از به پایان رساندن دو سال اول و قبول شدن واحدهای مشخص درسی دوره کاراموزی شش ماه شروع می شود بعد از ان بین سه شاخه بازیهای کامپیوتری – صدا و تصویر – انسان و کامپیوتر یک شاخه انتخاب می شود و نیمه اول سال چهار دانشجو می تواند در هر دانشگاه و موسسه اموزشی به مدت شش ماه درس بخواند و ترم اخر باز دوره شش ماه کار تحقیقاتی یا پروزه ای برای پایان تحصیل.
واحد های درسی به شش شاخه اصلی تقسیم می شوند:
▪برنامه نویسی : یافا – اکشین اسکریپت- ها ت ام ال- لیگون- اس کو ال و...
▪الترونیک: سخت افزار کامپیوتر- سیستمهای صوتی- سیستمهای تصویری
▪ریاضی و فیزیک: گرافیک ها- موجها- صدا و تصویر در دنیای الالوگ و دیجیتال
▪مدیریت و بازاریابی: مدیرت- بازاریابی
▪نرم افزارهای رسانه ای:
Dreamweaver-Photoshop-Illustrator-Flash-adobe Audition-adobe Priemere-Director-Cubase-Blok-
▪عمومی: خلاقیت- سوال و پاسخ- پرسنتشن-تحلیل و بررسی پروزه- برنامه ریزی- گزارش نویسی- تاریخ انیمیشن- تاریخ رسانه- تاثیر رسانه در فرهنگ- اندیشه فلسفی- تاثیر ماشین بر انسان و تاثیر انسان در طراحی ماشین
●اینده شغلی:
برای یک متخصص رسانه ها در سالهای اینده در شرکتهای مختلف شغلها و مسئولیتهای بسیاری در نظر گرفته خواهد شد چراکه هر روزه نیاز به وجود چنین متخصصی در شرکت حتی شرکتهای غیر رسانه ای محسوس تر می شود.
تکنیک رسانه ها رشته ایست متمرکز بر تکنیکی که برای انتقال پیام دانش و اطلاعات استفاده میشود. این ابزار در موقعیت های بسیار متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال:
- ارتباطات داخلی شرکت یا سازمان ایترانت
- رسانه های جمعی اینترنت/ تلویزیون/ رادیو
- بورس و بازاریابی اینترنت
- سرگرمی بازیهای کامپیوتری/ ابزارهای صوتی و تصویری / تلویزیون و رادیو
- اموزش تکنیک شبیه سازها (سیمولاتورها) (به طور مثال در سیستم هوایی)
همه این ابزارهای تکنیک رسانه ها بر اساس رابطه انها با انسان بررسی می شوند. انسان به عنوان ناظر اطلاعات و تجربه گر سیستم های اموزشی و واکنش دهنده در محیط کاری یک متخصص رسانه ها مورد توجه خاص قرار دارد.
یک متخصص رسانه ها دیدی گسترده تر و چند بعدی نسبت به این ابزار دارد.
او باید بتواند ابزارها را در موارد زیر تحلیل و بررسی کند:
- استفاده از ابزار
- انسان ( به عنوان ناظر / تجربه گر/ واکنش دهنده)
- تکنیک ( تکنیک های الکترونیک و نرم افزاری)
- طراحی اطلاعات و ابزاری که انسان به وسیله ان اطلاعات را به دست می اورد.
یک متخصص رسانه ها می تواند برای یک شرکت به عنوان یک رئیس پروزه بسیار جذاب باشد. متخصص رسانه ها به علت دانش گسترده اش در زمینه های مختلف و دید چند بعدی در زمینه تکنیک و واکنشهای انسانی در مقابل تکنیک و روشهای کاری گروهی و تلفیق دادن تکنیک و طراحی و البته توانایی بازاریابی مورد بسیار مناسبی است برای راهنمایی و هم سو کردن یک گروه. البته او می تواند در زمینه های مختلف هم نقش یک متخصص خاص را داشته باشد. به طور مثال در زمینه های:
- الکترونیک
- - نرم افزار
- - طراحی اطلاعات و ابزارها
- - بررسی مخاطبان به عنوان ناظران تجربه کنندها و واکنش دهنده ها
●محیط کاری:
متخصص رسانه ها در دو نوع شرکت می تواند کار کند. یک در شرکتهای رسانه ای که به طور مستقیم تولید رسانه ای دارند و یا خدمات رسانه ای ارائه می کنند. دو شرکتهایی که کالا و یا خدمات رسانه ای تولید نمی کنند ولی در بخش روابط عمومی شرکت و یا در یک پروزه بزرگ به متخصص رسانه ها احتیاج دارند.
●شرکتهای رسانه ای:
- تولیدات و خدمات اینترنت
- بازیهای کامپیوتری
- خدمات و تولیدات صوتی و تصویری ( به طور مثال استودیو تلویزیون)
- محیطهای شبیه ساز (سیمولاتور)
در این شرکتها تکنیک رسانه ها فعالیت اصلی شرکت محسوب می شود. بسیاری از متخصیص رسانه ها در این شرکتها برای راه اندازی سیستمهای رسانه ای- خدماتی یا تولیدی- درون شرکتی و برون شرکتی کار می کنند. بعد از راه اندازی سیستمها یک متخصص رسانه ها می تواند در چنین شرکتی به عنوان رئیس پروزه نظاره گر و برنامه ریز ( فنی و غیر فنی) پیشرفت و گسترش سیستمها باشد. یا اینکه به عنوان متخصص در یک زمینه در مسئولیت خود پیشرفت کند و مسئول تولید یا خدمات بخشی از شرکت را به عهده داشته باشد
●شرکتهای غیر رسانه ای:
شرکتهایی که فعالیت اقتصادی اصلی انها تولید و یا ارائه خدمات رسانه ای نیست. در چنین شرکتی متخصص رسانه ها نقش تکمیل کننده دارد. در چنین شرکتی تکنیکهای رسانه ای ابزارهایی هستند برای اموزش/ ارتباطات داخلی شرکت ( سیستمهای اینترانت و روابط عمومی داخلی) و یا روابط عمومی برونی و تبلیغات. البته تکنیکهای رسانه ها میتوانند بخشی از یک پروزه بزرگ را هم تشکیل بدهند به طور مثال در طراحی هواپیمای بوئیگ ۷۴۷.
●نوع تخصص یک متخصص رسانه در مقایسه با دیگر تخصص ها:
به عنوان یک متخصص رسانه ها می توان در یکی از شاخه ها متخصص حرفه ای شد. شاخه هایی مثل نرم افزارها یا کاملا تکنیک (الترونیک و سخت افزار) و یا طراحی. البته این انتخاب شاخه می تواند در پروزه های بزرگ کمی مشکل ایجاد کند چراکه یک متخصص رسانه ها نمی تواند مانند یک متخصص در هر کدام از این شاخه ها کار انجام دهد و مجبور به واگذاری یک سری کارها به متخصصین می شود.
●نقش متخصص رسانه در یک پروزه:
در اولین مرحله صورت مساله ( پروزه) بررسی می شود. متخصص رسانه ها تلاش می کند اعتماد واگذار کنند پروزه را به دست اورد و به او نشان دهد که اعضای پروزه از همه لحاظ توانایی عملی کردن خواسته های انها را دارند. در مرحله دوم کل پروزه به طور ویزه مورد بررسی قرار می گیرد و با در نظر گرفتن خواسته های واگذار کننده پروزه راه ها و روشهای طراحی و تولید مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد و امکانات لازم جمع اوری می شود. در مرحله سوم بر اساس برنامه ریزی و سناریویی که در مرحله دوم نوشته شده وارد عمل می شویم. یک متخصص رسانه ها به علت توانایی و دانش گسترده می تواند نقش هماهنگ کننده بین گروهای مختلف( برنامه نویس ها – طراحان گرافیک – بازاریابان ) را درون پروزه ایفا کند.
در مرحله چهارم که در اصل مرحله تولید نهایی است نقش متخصص رسانه ها کم می شود چرا که در این مرحله دیگر متخصیص هستند که در تولید نقش کلیدی دارند و اگر یک متخصص رسانه ها توانسته باشد در یکی از شاخه های مورد نیاز تولید خود را حرفه ای کرده باشد در این مرحله هم می تواند نقش کلیدی ایفا کند.
●خصوصیات متخصص رسانه:
یک متخصص رسانه ها نمی تواند خودش را فقط در چهار محیط رسانه ( تکنیک- انسان- طراحی گرافیک-محیط های استفاده) محدود کند. او باید در مورد مدیریت بازاریابی و فلسفه و تاریخ هم اطلاعات بسیار وسیعی داشته باشد.
●یک متخصص رسانه ها باید مشخصه های دیگری هم داشته باشد از جمله:
مسئولیت پذیری -همکاری گروهی – رهبری کردن- ارتباطات قوی – توانایی ارائه کردن( پرزنت)- تحلیل و بررسی – با برنامه کار کردن- معامله کردن و تشویق کردن
یک متخصص رسانه هیچ گاه نمی تواند فقط با دانش و فن امروز فردا کار کند بنابراین او باید پذیرش این را داشته باشد که هر روز تکنیک و روشهای جدید را یاد بگیرد و در محیط کاری به کار ببرد.
دانشگاه تلاش می کند در مدت کوتاه چهار سال که در طی ان دو دوره شش ماه کار اموزی وجود دارد دانشجویان را با امکانات و تخصص های مختلف در زمینه رسانه ها اشنا کند. دانشجو ها برای پیدا کردن دید رسانه ای به غیر درسهای تخصصی درسهایی مانند موزیک تاریخ و خلاقیت گزارش نویسی و ... می گیرند. دانشگاه بیشترین مسئولیت را بر دوش خود دانشجو می گذارد و فقط او را در مسیر مناسب قرار می دهد و این انتخاب خود دانشجو است که در چه شاخه و جهتی حرکت می کند.
این رشته تازه خود به مرور زمان به شاخه های مختلف دانشگاهی تبدیل می شود. به طوری که از امسال یک دانشگاه فقط برای اموزش ساختن و طراحی بازیهای کامپیوتری تاسیس شده است.
یک متخصص رسانه در تمام دوران درس و کار و حتی تا اخر عمر کاری مجبور به تلاش برای یادگیری است چراکه هر ساله تکنیک ها و روشهای تازه ای وارد بازار می شوند که نمی توان از انها چشم پوشاند.

نویسنده : سارا محمدی
اسفند ماه ۱۳۸۴
منبع : پایگاه تخصصی روابط عمومی الکترونیک


همچنین مشاهده کنید