شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کابوس انگلیسی برای یوونتوس


کابوس انگلیسی برای یوونتوس
لیگ قهرمانان اروپا به نقطه پایانی در مرحله یك چهارم نهایی رسیده است و امشب با گزینش ۲ تیم از بین بارسلونا، بنفیكا، آرسنال و یوونتوس چهره تیم های مرحله نیمه نهایی شناخته خواهد شد.
یك هفته پیش بازی های رفت این ۴ تیم در لندن و لیسبون برگزار شد كه تنها آرسنالی ها بودند كه نتیجه درخشانی را به نام خود به ثبت رساندند.
پیروزی دو بر صفر تیم ونگر بیانگر این بود كه آرسنال می رود تا برای نخستین بار در لیگ قهرمانان به موفقیت بزرگی دست یابد.
از سوی دیگر بارسلونا در پرتغال علیرغم برتری نسبی نسبت به بنفیكا با تساوی بدون گل این شهر را ترك كرد. این تیم امشب در نیوكمپ میزبان این تیم پرتغالی است.
در این بازی رونالد كومان بازیكن سابق بارسا و مربی كنونی بنفیكا بار دیگر به ورزشگاه محبوب خود قدم می گذارد. لیگ قهرمانان تا به امروز شاهد شگفتی های فراوانی از جمله حذف لیورپول قهرمان فصل قبل بوده كه به دست همین بنفیكا صورت گرفته است.
این تیم قابلیت های زیادی دارد و به نظر می رسد برای این دیدار ناامید نیست. البته بارسلونا همواره در بازی های خانگی با توجه به امتیاز میزبانی شرایط را به سود خود تغییر می دهد.بارسلونا یك بار با تك گل كومان در سال ۹۳ مقابل سامپدوریا تنها عنوان قهرمانی این باشگاه بزرگ را جشن گرفت.حالا كومان در جبهه مقابل مأموریت دیگری دارد.
آرسنال- یوونتوس
تیم آرسنال هنوز به تنها قهرمانی خود در رقابت های جام در جام اروپا دلخوش كرده است. این تیم در سال های اخیر بارها تا مراحل حساس لیگ قهرمانان صعود كرده اما به فینال نرسیده است.
آرسن ونگر كه تیمش در لیگ برتر انگلیس به توفیقی نرسیده امیدوار است بتواند امسال را با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا پایان ببرد. این تیم روز شنبه موفق شد در یك بازی فوق تصور با پنج گل آستون ویلا را شكست دهد. این پیروزی خیره كننده روحیه توپچی های لندن را تا حد زیادی برای نبرد تورین بالا برده است. در این بازی ممكن است فابر گاس و امانوئل ابو مدافع مركزی آرسنال به دلیل مصدومیت غایب باشند.
تیری آنری بازیكن كلیدی آرسنال كه در بازی رفت نیز یك گل برای آرسنال به ثمر رساند، امشب نقطه امید انگلیسی ها خواهد بود. او نه تنها قابلیت گلزنی دارد بلكه فرارهای استثنایی او اكثر خطوط دفاعی حاضر در اروپا را دچار دردسر می كند. آرسنال در ۹ بازی گذشته لیگ قهرمانان هنوز شكست نخورده است. این تیم در مرحله یك هشتم نهایی نیز موفق شد رئال مادرید را با تمامی ستارگانش حذف كند.
آرسن ونگر در مورد بازی تیمش مقابل یوونتوس گفت: در بازی رفت به نتیجه دلخواه دست پیدا كردیم اما قصد داریم در تورین هم یوونتوس را شكست دهیم. در این بازی ندود به جمع تورینی ها اضافه می شود كه این امر ممكن است برای ما خطرناك باشد. حضور این بازیكن كلیدی می تواند سرنوشت بازی را تغییر دهد.
در نقطه مقابل آرسنال كه این هفته را به خوبی آغاز كرده است یوونتوس برای بازی امشب با معضلات گوناگونی مواجه است.یووه این هفته در خانه تروسیو به تساوی بدون گل رسید. این تیم خیلی خوش شانس بود زیرا آث میلان هم با شكست مقابل لچه شرایط را در جدول تغییر نداد تا همچنان این تیم شانس اول قهرمانی كالچو باشد.
یوونتوس در بازی رفت مقابل آرسنال چهره كاملاً ناتوانی داشت. دریافت دو گل و اخراج دو بازیكن این تیم شانس صعود یوونتوس را به حداقل رسانده است. خبر ناخوشایند دیگر غیبت دوباره دل پیرو می باشد كه به نظر می رسد به بازی هم نرسد. تنها نكته روشن یوونتوس در این بازی اضافه شدن پاول ندود هافبك این تیم به خط میانی است. او در بازی قبلی به دلیل محرومیت نتوانست تیمش را همراهی كند. یوونتوس در این بازی كامورانزی و ذبینا را به دلیل اخراج در بازی قبلی در اختیار نخواهد داشت.
كاپلو، مردی كه قول داده این فصل یوونتوس را قهرمان اروپا می كند در غیاب ذبینا، بالزارتری را در خط دفاع می گمارد و به جای كامورانزی در خط میانی نیز از بین الویرا و بلازی یكی را انتخاب خواهد كرد.
بوفون دروازه بان یوونتوس در بازی رفت اگر چه دو گل دریافت كرد اما موقعیت های زیاد دیگری را خنثی نمود.
او در مورد این بازی می گوید: برای ما همه چیز به پایان نرسیده است و جبران دوگل در تورین به عقیده من كار چندان دشواری نخواهد بود. یوونتوس مهاجم قدرتمندی چون ابراهیموویچ و ترزگه دارد كه می توانند دروازه حریف را تحت فشار قرار دهند.وی در مورد پیش بینی نتیجه بازی گفت: كار بسیار دشواری است اما امیدوارم تیم ما با موفقیت میدان را ترك كند.
●كابوس انگلیسی
تیم یوونتوس فصل پیش نیز در این مرحله با لیورپول روبه رو شد. این تیم در بازی رفت دو بر یك مغلوب تیم انگلیسی شد و در تورین تنها به برد یك بر صفر نیاز داشت. اما تیم كاپلو ۹۰ دقیقه به دروازه لیورپول حمله ور شد، اما نتوانست دروازه این تیم را بازكند تا در كمال ناباوری با تساوی بدون گل از دور بازی ها كنار رود. البته لیورپول سال پیش در فینال نیز آث میلان ایتالیا را نقره داغ كرد. این كابوس ایتالیایی ها را بسیار آزار می دهد. پلیس ایتالیا برای جلوگیری از هرگونه آشوبگری از سوی هواداران آرسنال تدابیر ویژه ای برای این بازی اتخاذ كرده است. آنها با هماهنگی با اسكاتلندیار از ورود چند تن از هواداران اخلالگر آرسنال جلوگیری كرده اند.
●راه قهرمانی كاتالان ها
ال كلاسیكو هرچه بود تمام شد. تساوی یك بر یك بارسا تأثیری بر روند صعودی این تیم به سوی قهرمانی در لالیگا نداشت اما زنگ خطری برای تیم ریكارد بود تا هوشیارانه تر به دیدار با تیم بنفیكا برود.پرتغالی ها در بازی قبلی هم در دیدار برگشت میهمان لیورپول بودند و به نظر می رسید قهرمان دوره قبل به راحتی به پیروزی برسد اما بنفیكا كار غیرممكنی انجام داد و با دو گل از سد لیورپول گذشت.
آنها در بازی های خارج از خانه با جسارت بیشتری به میدان می روند نیمه دوم دیدار رئال و بارسلونا شباهت زیادی به دیدار رفت بنفیكا داشت. در این نیمه موقعیت ها یكی پس از دیگری به راحتی از دست می رفت یا توسط كاسیاس مهار می شد درست مثل دیدار رفت با بنفیكا كه مورتو دروازه بان این تیم یك تنه سد محكمی برابر اسپانیایی ها بود.
تیم ریكارد كه دارای مهاجمانی طراز اول در سطح دنیاست باید این نقیصه را از بین ببرد. رونالد كومان سرمربی بنفیكا در مورد بازی رفت گفت: ما شانس بزرگی را در لیسبون برای شكست دادن بارسلونا از دست دادیم. آنها در نیمه اول كاملاً بر بازی مسلط بودند و فرصت های زیادی داشتند اما در نیمه دوم تیم ما بود كه دروازه بارسلونا را مورد تهدید قرار داد. كومان در مورد بازی برگشت گفت: كار ما خیلی دشوار است. بارسلونا همواره در بازی های خانگی شانسی برای حریفان باقی نمی گذارد. كومان تأكید كرد اگر بتوانیم دروازه بارسلونا را باز كنیم شاید توفیق دیگری در انتظار ما باشد.
بنفیكا در تاریخ جام باشگاه های اروپا تاكنون دو عنوان قهرمانی در سال های ۶۲ و ۶۱ داشته است.
در این بازی تیم بنفیكا در سیستم خود تغییراتی به وجود آورده است. آنها كه در بازی رفت با سه مهاجم یعنی سیمائو، روبرت و جیووانی با شیوه ۳-۳-۴ به میدان رفتند این بار با چاشنی احتیاط به روش ۲-۴-۴ روی آورده اند.در بازی امشب مورتو درون دروازه قرار دارد. ریكاردو روچا، لوئیزو، اندرسون و لیو در خط دفاع بتو، پتی، مانوئل و كارگونیس در خط میانی و سیمائو به همراه میكولی در خط حمله بازی می كنند.
●قلب بارسا
بدون شك رونالدینیو قلب بارسلوناست. حركت های حیرت آور او اساس حملات تیم بارسلونا را تشكیل می دهد. او غیرقابل مهار و كمتر مدافعی می تواند او را كنترل كند. او بارها در این فصل گل های زیبایی به ثمر رسانده است و به عقیده یوفا او بازیكن كلیدی بارسلوناست.رونالدینیو در مورد این بازی می گوید: شانس ما برای صعود بیشتر از بنفیكاست ما از حمایت هواداران هم برخوردار هستیم كه این موضوع به ما كمك شایانی می كند.
●غایب بزرگ
تیاگوموتا هافبك تیم بارسلونا به دلیل مصدومیت غایب بزرگ این دیدار است. او در دیدار با رئال روی استارتی كه رونالدو زد از ناحیه كشاله ران مصدوم شد و نتوانست رونالدو را بگیرد و او دروازه بارسا را باز كرد. موتا ۲۳ ساله ۴ هفته باید استراحت كند تا بتواند بار دیگر تمرینات خود را آغاز كند. به طور حتم در صورت صعود بارسا او بازی های مرحله نیمه نهایی را از دست خواهد داد.
تیاگو موتا با مصدومیتش به دو بازیكن مصدوم دیگر بارسا ملحق شد. رافائل ماركوئز مدافع مركزی این تیم و ادمیلسون مدافع كناری بارسا دو بازیكن آسیب دیده بارسا هستند كه در این بازی غایب هستند.
البته خبرهای خوبی برای بارسلونا به گوش می رسد. بازگشت دوباره كارلوس پویل كه به دلیل اخراج در بازی قبلی غایب بود و بهبودی لیونل مسی ستاره آرژانتینی بارسلونا می تواند كمك بزرگی به این تیم كند.
در این بازی بارسلونا با سیستم ۳-۳-۴ به میدان می رود. والدز درون دروازه قرار دارد. كارلوس پویل، وان برونكوست، الگوئرا و جولیانو بلتی در خط دفاع حضور دارند. در خط میانی مسی، دكو و وان بومل هلندی بازی می كنند و ساموئل اتو، رونالدینیو و لارسن مثلث خط حمله بارسا را تشكیل می دهند. بارسلونا با زدن ۱۹ گل در رقابت های این فصل لیگ قهرمانان بهترین خط حمله را در اختیار دارد. آنها تنها در دو بازی مقابل پاناتینایكوس و بنفیكا گلزنی نكرده اند.
●موقعیت بنفیكا
تیم بنفیكا این هفته در لیگ پرتغال دو بر یك بلنزه را شكست داد و با ۵۹ امتیاز همچنان در صدر جدول قرار دارد و به قهرمانی چشم دوخته است. نكته برجسته این بازی گلزنی نونوگومز ملی پوش پرتغالی بنفیكا بود كه به دلیل آسیب دیدگی بازی رفت مقابل بارسا را از دست داد.حالا او آماده تقابل با مدافعان بارساست تا در كنار سیمائو به گلزنی بپردازد.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید